Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Letters menu en bladwijzers Firefox te groot  (gelezen 1194 keer)

Offline Zonnig

  • Lid
Letters menu en bladwijzers Firefox te groot
« Gepost op: 2016/07/20, 11:22:26 »
Dag allemaal,

Ik zit met het volgende probleem. Ik heb Zorin OS 11. ( Ik heb mijn vraag ook gesteld op het Zorin forum, maar hier kwam ik helaas niet verder met deze vraag. )

De letters van mijn bladwijzers en het menu van Firefox, zijn voor mij te groot.

Hierdoor kan ik maar weinig bladwijzers zien en ook liggen de onderdelen/woorden ( binnen het menu zelf ) te ver uit elkaar. Wellicht moeten de tabs ook in grootte aangepast worden.
Kijk ik in Qupzilla, dan staat alles goed. Ook binnen Windows staat alles goed.

Ik ben al lang aan het zoeken geweest, maar ik heb de oplossing nog niet gevonden.
Klaarblijkelijk moet het op te lossen zijn, zie bijgevoegd artikel. Dit artikel heeft echter geen betrekking op Linux, dus ik kom niet verder.

http://www.copyrightvrijeplaatjes.nl/snews/firefox-aanpassen/

( Ook als ik Firefox wil aanpassen ( voorkeuren wijzigen ), dan zijn de onderdelen ook groot. Donkere, grote letters. )

Hartelijk dank.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/20, 12:19:26 door Zonnig »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Letters menu en bladwijzers Firefox te groot
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/20, 13:36:18 »
Deze vraag hoort eigenlijk bij "Andere distributies". Het is inderdaad de manier waarop je firefox geïnstalleerd is binnen je distributie die de lettergrootte bepaald. Bij Ubuntu is er gtk integratie, en neemt firefox de systeembrede instellingen over. (Je vermeldt ook niet welke desktopomgeving je gebruikt).

Offline Zonnig

  • Lid
Re: Letters menu en bladwijzers Firefox te groot
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/22, 12:15:48 »
Ik kwam met het forum van Zorin OS niet zo ver en hier zijn meer gebruikers, vandaar ik hier mijn vraag ook wilde stellen.

Ik heb gehoord dat het wellicht aan de driver ligt en dat ik het beste de nieuwe LTS versie af kan wachten. ( Duurt ca. een maand. ) De andere webpagina's stonden wel goed.
( Dat de grafische omgeving gestuurd wordt door Intel ( in mijn geval ) en niet door een aparte videochip. Dit was zo ongeveer het antwoord van de forumbeheerder, die mij overigens goed heeft geholpen.  )

Voorlopig maar even zo laten staan en wellicht dat ik Ubuntu ga proberen. ;)


Offline Zonnig

  • Lid
Re: Letters menu en bladwijzers Firefox te groot
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/23, 15:21:47 »
Ubuntu nu geinstalleerd. Nog steeds weet ik niet hoe ik de letters kan wijzigen / verkleinen. Vind zeker de bladwijzers te groot en het lettertype niet mooi.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Letters menu en bladwijzers Firefox te groot
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/23, 16:08:12 »
In Ubuntu neemt Firefox normaal gezien de standaard look van de andere programma's aan. Het menu in Ubuntu is hetzelfde als de andere programma's. Het is standaard verborgen en komt maar te voorschijn als je met de muis links boven de zwarte balk gaat zweven. Is het bij jou nu echt enkel in Firefox verschillend? Bedoel je met de bladwijzers de knoppenbalk in Firefox bovenaan? Door de systeeminstellingen en systeemfonts aan te passen, worden in Ubuntu ook die van Firefox aangepast.

Offline jolo

  • Lid
Re: Letters menu en bladwijzers Firefox te groot
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/23, 16:11:03 »
In principe zou de grootte van de standaard lettertype in Ubuntu, niet gewijzigd hoeven te worden. Check eerst of de resolutie van het systeem wel hoog genoeg is voor je monitor. Check dat in het terminalvenster via commando xrandr  [Enter]

Is deze te laag, check dan de videodriver

sudo lshw -c video  [Enter]

Als er bij display "Unclaimed" staat en er geen videodrivers genoemd worden, zou het kunnen dat de VESA of FBDEV videodrivers wordt geladen. Waardoor de Ubuntu resolutie mogelijk te laag is, en daardoor ook het lettertype te groot. Als je een nvidia videokaart hebt, kun je wellicht via Systeeminstellingen > Software & Updates > Tabblad Extra Stuurprogramma's gesloten bron videodrivers kunnen installeren.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jan11000

  • Lid
Re: Letters menu en bladwijzers Firefox te groot
« Reactie #6 Gepost op: 2016/07/23, 16:12:27 »
https://support.mozilla.org/en-US/questions/799667

Anders verder zoeken met,
firefox text bookmark too small
Met google zoeken.

https://support.mozilla.org/en-US/questions/1045289

Offline Zonnig

  • Lid
Re: Letters menu en bladwijzers Firefox te groot
« Reactie #7 Gepost op: 2016/07/25, 14:59:40 »
Merci.

Het aanpassen van de lettergrootte / lettertype in Firefox, gaat zo te horen in Ubuntu anders dan via Windows.

Mijn resolutie staat wel goed. Het heeft te maken met een persoonlijke voorkeur. Bij Zorin was dit een heel ander verhaal. Hier zat zo te zien iets niet goed. Bij Ubuntu werkt het prima, maar ik wil het graag aanpassen zoals ik het mooi vind.

Het kan best zijn, dat de optie die bij Zorin niet werkte, nu wel werkt op Ubuntu. Moet nog even kijken hoe.
De tool binnen Firefox zelf (Add-on ), is niet geschikt voor Ubuntu.

Ter verduidelijking: het gaat mij om de grootte van de bladwijzers en het menu en niet van de webteksten e.d.

Re: Letters menu en bladwijzers Firefox te groot
« Reactie #8 Gepost op: 2016/07/26, 23:47:46 »
Ter verduidelijking: het gaat mij om de grootte van de bladwijzers en het menu en niet van de webteksten e.d.
Hallo, dat regel je normaliter met Instellingen (zeg ik dat goed, geen Ned. versie hier voor m'n neus), dan Uiterlijk, tabje Fonts/Lettertypen. Daar het standaard lettertype op een normale grootte zetten, bv. 10.