Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wifi adapter  (gelezen 1532 keer)

Wifi adapter
« Gepost op: 2012/01/29, 16:37:37 »
Mijn wifi adapter schijnt dood te zijn. Ik krijg geen verbinding met internet op mijn Ubuntu pc. Met de laptop van mijn buurman (jaja ik weet het...) kreeg ik wel verbinding dus aan mijn internet ligt het niet. Ik heb hier op het forum een terminal commando gevonden LSUSB en die laat mijn adapter ook niet meer zien.  Als ik kijk op sites van informatique en alternate zie ik door de bomen het bos niet meer. Alleen maar voor Windows.... Welke wifi adapter is geschikt voor mijn Ubuntu 10.04 pc? Ook als ik op andere forums kijk en op deze forum dan heeft iedereen wel weer een andere merk/model die goed is. Wederom, welke moet ik dan kiezen, de een zegt a de andere b en ga zo maar door.

Re: Wifi adapter
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/29, 16:59:07 »
Ik weet dat dit een lastig probleem is want ik heb er ook jaren mee gesukkeld.
Misschien kan je eens beginnen met wat meer specificaties van je adapter te posten.
Op die manier kan men jou waarschijnlijk gericht gaan helpen op dit forum!
Linux Mint 18.3  Xfce

Offline jan11000

  • Lid
Re: Wifi adapter
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/29, 17:11:22 »
Start op met een ubuntu livecd, om zo te kijken of hij met de cd wel werkt.
Werkt hij in windows wel of op een andere pc, indien je een usb hebt.

usb wifi los trekken(of laptop wifi uitzetten, zie handleiding), dan lsusb (een paar keer).
dan weer aansluiten, dan lsusb (een paar keer). Kijk of hij dan weer werkt.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Wifi adapter
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/29, 18:29:17 »
http://www.dealextreme.com/p/usb-2-0-2-4ghz-802-11n-300mbps-wifi-wlan-wireless-network-adapter-80112
Deze werkt vanzelf in ubuntu 10.04, zoek er een met dezelfde chipset.

Re: Wifi adapter
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/29, 18:47:40 »
http://www.dealextreme.com/p/usb-2-0-2-4ghz-802-11n-300mbps-wifi-wlan-wireless-network-adapter-80112
Deze werkt vanzelf in ubuntu 10.04, zoek er een met dezelfde chipset.

Jammer dat er geen merk gegeven wordt, kon ik kijken of dat ding in NL verkocht werd.

Maar als ik het goed begrijp moet een wifi adapter met een REALTEK8191 chipset altijd goed werken onder Ubuntu? Ook de nieuwste versies en Xubuntu bv.?
« Laatst bewerkt op: 2012/01/29, 19:34:44 door Jan Boeren Fluitjes »

Offline petervs

  • Lid
Re: Wifi adapter
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/29, 19:17:34 »
Ubuntu MATE 16.04

Re: Wifi adapter
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/30, 19:43:52 »
Eender welke WiFi-kaart werkt tegenwoordig met Ubuntu. Neem een goedkope van een merk als Linksys, USB-aansluiting, niet het allernieuwste model. Werkt gegarandeerd.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wifi adapter
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/30, 20:04:48 »
Eender welke WiFi-kaart werkt tegenwoordig met Ubuntu. Neem een goedkope van een merk als Linksys, USB-aansluiting, niet het allernieuwste model. Werkt gegarandeerd.

Dat is helaas nog niet helemaal waar, want soms moet je weleens wachten op de volgende Ubuntu, voordat-ie (optimaal) werkt....

Maar de ondersteuning is inderdaad flink uitgebreid, de laatste jaren. De kans op een echte miskoop, is klein geworden.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wifi adapter
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/30, 20:50:10 »
Voor een oude klaptop heb ik een kaart gekregen, deze werkt out-of-the-box.
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=139
Of ze nog leverbaar zijn weet ik niet ......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Wifi adapter
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/31, 00:32:32 »
Eender welke WiFi-kaart werkt tegenwoordig met Ubuntu. Neem een goedkope van een merk als Linksys, USB-aansluiting, niet het allernieuwste model. Werkt gegarandeerd.

Dat is helaas nog niet helemaal waar, want soms moet je weleens wachten op de volgende Ubuntu, voordat-ie (optimaal) werkt....

Maar de ondersteuning is inderdaad flink uitgebreid, de laatste jaren. De kans op een echte miskoop, is klein geworden.
Daarom is het ook erg belangrijk om niet het laatste model, dat waarschijnlijk twee keer zo hoge snelheden belooft, te verkiezen boven een simpel prulletje van 15 euro, dat waarschijnlijk meteen werkt na aansluiten.


Met een Atheros-, Ralink-, Intel- of Broadcom-chip zit je doorgaans goed.