Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu 12.04 lts start erg langzaam op  (gelezen 614 keer)

Offline aj

  • Lid
ubuntu 12.04 lts start erg langzaam op
« Gepost op: 2014/04/14, 21:46:11 »
Hallo,
Ubuntu 12.04 lts geinstalleerd op een laptop met de volgende specificaties:
Intel celeron (R) M CPU 420@1.60Ghz,  geheugen 1,3 Gb, video: ATI Radeon Xpress 200 M series


Het probleem is het volgende: nadat de laptop aangezet is krijg ik eerst het opstart scherm van de computer, vervolgens een paar seconden een paarsig scherm dat hoort bij Ubuntu en dan komt een compleet wit scherm gedurende 12 minuten, dat valt vervolgens weg naar een zwart scherm. Als ik dan op een toets druk komt het Ubuntu bureaublad en is de laptop gereed voor gebruik en loopt hij normaal.

Op internet al gekeken wat voor probleem het kan zijn met witte schermen tijdens het opstarten. Iets gezien over aan- en uitzetten van compiz. Geprobeerd maar dit bleef uiteindelijk hangen bij een error.

Wie weet hoe de vertraging van het witte scherm kan worden verholpen. Ik weet nog bijna niets van Ubuntu.  Iedereen die reageert alvast bedankt!

Re: ubuntu 12.04 lts start erg langzaam op
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/14, 21:48:43 »
Ubuntu is wel wat aan de zware kant voor die specificaties. Xubuntu zal daar een stuk beter op draaien: http://ubuntu-nl.org/afgeleiden/xubuntu

Offline vanadium

  • Lid
Re: ubuntu 12.04 lts start erg langzaam op
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/15, 13:54:13 »
Akkoord, maar anderszijds is er toch 1 gig RAM. Zelfs ubuntu 12.04 zou hier behoorlijk werkbaar moeten zijn. De 12 minuten wit scherm is abnormaal en heeft inderdaad wellicht met de grafische drivers te maken, en mogelijk met Compiz. Wil je toch Ubuntu 12.04 verder proberen, start dan terug eens op de trage manier op. Log dan uit, en log onmiddellijk daarna terug in in Unity 2-D. Het is mogelijk dat je nog handmatig een coigbestand moet aanpassen om automatisch in Unity 2-D te blijven inloggen (in 11.10 was dat in elk geval nog zo). Controleer dat eens door volgend bestand te openen via de terminal (In menu: Accessiores - Terminal). Geef het commando (kopieer onderstaande regel uit dit bericht en plak in terminal:
gksudo gedit /etc/lightdm/lightdm.conf
De editor opent nu met daarin het bestand /etc/lightdm/lightdm.conf

Daar staat ergens een lijn die begint met "user-session=". Als er nog steeds "user-session=ubuntu" staat, verander die lijn dan in
"user-session=ubuntu-2d". Bewaar het bestand, sluit de editor af. Als je nu herstart, zou je automatisch met Unity-2D (zonder compiz) moeten opstarten. Mogelijk start je computer nu wel binnen redelijke tijd (anderhalve minuut max) op.

Verder is het zeker geen slecht idee om onmiddellijk naar Xubuntu over te schakelen als je dat wil: dat heeft minder zware systeemeisen.

Offline aj

  • Lid
Re: ubuntu 12.04 lts start erg langzaam op
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/15, 20:59:00 »
Dank voor jullie reacties, ik heb de tip om over te schakelen op 2d uitgevoerd, maar helaas er is niets veranderd. Opstarttijd blijft hetzelfde. Wel loopt het gewone gebeuren iets soepeler.

Dus als er iemand nog een idee heeft waar het witte schermprobleem aan kan liggen, ik houd mij aanbevolen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: ubuntu 12.04 lts start erg langzaam op
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/15, 22:01:33 »
Hier nog iets: http://thedaneshproject.com/posts/ubuntu-11-04-blank-screen-on-boot-solved/ In essentie gaat het daar over het installeren van de "laatste grafische drivers", maar ze booten met de "nomodeset" optie om een probleem met wit scherm te vermijden. Voor jou zou het misschien al helpen met nomodeset te booten: het booten zal dan niet zo fraai zijn, maar het zal tenminste snel gaan.

Hiervoor moet je de bootopties aanpassen. Als Ubuntu 12.04 nog de klassieke Grub gebruikt, is het eenvoudig (http://askubuntu.com/questions/38780/how-do-i-set-nomodeset-after-ive-already-installed-ubuntu, antwoord 30):
Start de editor op als beheerder met een configuratiebestandje door in een terminal volgend commando in te geven:
gksudo gedit /etc/default/grub
Voeg dan "nomodeset" toe aan GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash nomodeset"
Bewaren en editor afsluiten.
Mocht dat nog niet lukken, probeer dan uit die regel "quiet splash" te verwijderen.

Offline aj

  • Lid
Re: ubuntu 12.04 lts start erg langzaam op
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/15, 23:35:33 »
Ik heb aan de betreffende regel eerst nomodeset toegevoegd. Dat hielp niet. Vervolgens quiet splash verwijderd. Dat hielp ook niet. Dus daar lijkt het ook niet in te zitten.