Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: In Dual boot start Windows niet op  (gelezen 874 keer)

In Dual boot start Windows niet op
« Gepost op: 2016/10/07, 12:30:46 »
Hallo,  ik heb sinds kort een nieuwe Pc, met Windows 10 erop en deze keer wil ik hem er voorlopig op laten, dus een Dual boot  met Ubuntu b.v. .   In de Pc.  een  340  ssd  en een  1TB schijf met op de ssd  2 partities van Windows / 1 partitie  swap /  1 partitie  Ubuntu / terwijl de  / Home op de 1 TB staat.    Dat ging prima ,  start op met Ubuntu  en anders zakken  naar de Windows regel.   Wil ik nu  opstarten dan start  Ubuntu  wel maar wil ik naar  beneden om  Windows te starten, dan kom ik niet verder als de tweede regel / opties voor Ubuntu.      Verder gaat de aanwijzer niet,  niet terug of omlaag.

Opgestart met GParted
/dev/sda.1 - ntsf.    door systeem gereserveerd
/dev/sda.2
/dev/sda.3 - swap
/dev/sda.4 - Ubuntu

Grub-menu.
Linux Ubuntu   16.04.1   64
Geavanceerde opties voor Linux Ubuntu
Memory test (memtest  86 )
Memory test ( memtest 86 )  serial console.    11520
Windows 10  ( loader ) op  ( dev/sda.1)
Windows  10 ( loader ) op  ( dev/sda.2 )

Ik heb al het hele Forum afgestroopt voor  een oplossing,  een paar dagen geleden ging de aanwijzer in Grub   wel naar  Windows maar wel eenmalig.    Ik kom dus niet meer  in Windows, als dit een probleem van Windows  10  is,  zal ik het toch alleen met Windows moeten doen en de Dualboot vergeten.
Dat  Grub doet mij slecht slapen en  zo te lezen ben ik niet de enigste ,  jammer.     Mocht iemand  nog een tip hebben,  welkom.      Vr.  gr.  Oldtimer.   :|
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: In Dual boot start Windows niet op
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/07, 12:34:21 »
Doe eens dit, in Ubuntu:
sudo update-grubHelpt dat?

Re: In Dual boot start Windows niet op
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/07, 12:53:47 »
Het lijkt een beetje op dit probleem https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=96895.0 en bleek het toetsenbord de oorzaak te zijn.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: In Dual boot start Windows niet op
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/07, 14:27:52 »
Nee,  Pjotr,   tip had ik al uitgevoerd,   blijft opstarten met  Ubuntu,  prima, maar  ik kan niet zakken naar  Windows.  Toch bedankt.     Vr.  gr.    Oldtimer.
« Laatst bewerkt op: 2016/10/07, 15:21:34 door Oldtimer »
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Re: In Dual boot start Windows niet op
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/07, 14:33:52 »
@ Oldtimer,

bekijk en lees eens het volgende in, misschien helpt dit jou ...???

http://askubuntu.com/questions/221835/installing-ubuntu-on-a-pre-installed-windows-10-with-uefi

bekijk en lees ook op volgende topic, reactie #6 (van DeBaas):  https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=97906.0

groet,
spievensterke.

« Laatst bewerkt op: 2016/10/07, 14:41:35 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: In Dual boot start Windows niet op
« Reactie #5 Gepost op: 2016/10/07, 16:30:09 »
Maasnet,  met ander toetsenbord getest  , maar dat lukte ook niet,  hij blijft op regel  1  staan,  toch bedankt.        Vr. gr.  Oldtimer.  :-[
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Offline RikRik

  • Lid
Re: In Dual boot start Windows niet op
« Reactie #6 Gepost op: 2016/10/07, 16:34:13 »
Maasnet,  met ander toetsenbord getest  , maar dat lukte ook niet,  hij blijft op regel  1  staan,  toch bedankt.        Vr. gr.  Oldtimer.  :-[
Toch niet twee keer geprobeerd met een draadloze toetsenbord?

Re: In Dual boot start Windows niet op
« Reactie #7 Gepost op: 2016/10/08, 10:28:52 »
Nee,   RikRik,  ik heb een toetsenboord   met  usb  en het met het  toetsenboord   van de buurman  getest,  ook usb.     Ook daarmee  bleef hij op de bovenste regel   ( Ubuntu )  staan.       Jammer dus,    Vr.  gr.    Oldtimer.    :-[
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Offline RikRik

  • Lid
Re: In Dual boot start Windows niet op
« Reactie #8 Gepost op: 2016/10/08, 10:40:04 »
Je zou nog een toetstenbord met een PS/2 aansluiting kunnen proberen.
Een andere optie is om in je bios LEGACY USB SUPPORT te activeren.

Succes!

Re: In Dual boot start Windows niet op
« Reactie #9 Gepost op: 2016/10/08, 12:58:55 »
Voor dat toetsenboord  met  PS/2 moet ik eens rond neuzen en die optie in het bios  , legacy usb-support ,  stond al aan.       Vr.  gr.   Oldtimer.  :|
Op een Puch, komt de tijd Terug.


Re: In Dual boot start Windows niet op
« Reactie #11 Gepost op: 2016/10/08, 15:32:29 »
Bedankt voor de link,  RikRik,    ik heb een zelfde adaptertje   bij de buurman  mee gekregen  maar ook dit deed mijn grub regel niet afdalen naar Windows.     Als ik Ubuntu eraf haal , kom ik ook niet in Windows.      Dan krijg je dat grub-rescue  enz.,  ik  heb deze pc  net 3 wkn.    Hij gaat dan maar terug naar de PC.shop om Windows opnieuw erop te zetten en dan maar zonder  Dualboot, ik zal het missen.       Maar toch bedankt voor de hulp.       Vr.  gr.   Oldtimer.   :|
Op een Puch, komt de tijd Terug.