Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe backup maken bij bijna volle provider-mailbox  (gelezen 1467 keer)

Offline Beekhof

  • Lid
Hoe backup maken bij bijna volle provider-mailbox
« Gepost op: 2016/10/29, 22:08:33 »
29-10-2016 Hoe kun je van een mailbox die te vol raakt de voornaamste mails ergens op je PC bewaren om daarna de mailbox te kunnen legen.

Thunderbird mail kent twee versies: IMAP en POP:
Bij IMAP blijven de mails op de server van de provider staan, terwijl er bij POP een kopie van de berichten op je eigen PC gegenereerd worden en kun je er voor kiezen om de originele mails op de provider-server te laten staan of niet.

Mijn situatie:
1. Tot heden heb ik IMAP toegepast om op meerdere PC's dezelfde mails te kunnen (blijven) lezen.
2. Echter raakte de mailbox vol (max. 1,5 GB) en kreeg daarvan bericht van de provider (XS4ALL).
3. Het simpelste zou zijn om de IMAP keuze te wijzigen in POP.
4. Hopen dat al de mails, nog aanwezig op de provider-server, overgedragen worden naar mijn PC.
5. Daarna de “mail-folder” .thunderbird/xxxx.default/Mail/pop.xs4all.nl kopiëren naar een back-up-locatie, bv. USB-stick of externe HD.
6. Daarop kan de “bijna volle mailbox” op de provider-server, met gerust gevoel, geleegd worden.
7. Tenslotte kan dan op de betreffende “back-up” PC de POP instelling weer teruggezet worden naar IMAP, waardoor weer op meerdere PC's nieuwe/latere mails gelezen kunnen worden.
8. Totdat, na verloop van tijd, ook die geleegde Provider-mailbox weer vol loopt en bovenstaande procedure herhaald zal moeten worden.
 
Dit roept echter een aantal vragen op:
a. Hoe kun je IMAP en POP eenvoudig verwisselen, zonder data verlies?
b. Hoe kun je de “back-up” mails (.msf en .sbd files) lezen buiten Thunderbird om?
c. Is het zinvol .thunderbird/xxx.default/IMAP/... mails te gaan bewaren: backup van wat?
 

Offline HWE64

  • Lid
Re: Hoe backup maken bij bijna volle provider-mailbox
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/29, 22:25:15 »
@Beekhof, ik heb ook IMAP. Persoonlijk sla ik belangrijke mails op in 'mijn persoonlijke map'in de onderliggende map die bij het onderwerp behoort. Ik sla dit op als bestand, dus als .eml bestand. Het is misschien wel een ingewikkelde manier maar zo kan ik de mail gemakkelijk en snel terug vinden. Ik geef de mail altijd de datum en het jaar mee (20161029HW Bericht Beekhof). Andere leden zullen wel een andere manier hebben maar daar moet je dan maar uit kiezen.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Hoe backup maken bij bijna volle provider-mailbox
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/29, 22:26:01 »
Je hebt Lokale mappen in Thunderbird
Creëer daar de gewenste mappen en verplaats daar je oude mail heen.
Nu heb je deze mail alleen nog op je eigen PC staan.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Hoe backup maken bij bijna volle provider-mailbox
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/29, 22:51:26 »
Je hebt Lokale mappen in Thunderbird
Creëer daar de gewenste mappen en verplaats daar je oude mail heen.
Nu heb je deze mail alleen nog op je eigen PC staan.

Zo heb ik het ook gedaan.

En bijlagen verwijderen of loskoppelen.... :D

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe backup maken bij bijna volle provider-mailbox
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/29, 23:40:59 »
Hoi Beekhof,

Ik gebruik alleen POP. Op een goed moment liep het de spuigaten uit met wat ik aan mail had. Toen heb ik mijn .thunderbird map in mijn thuismap hernoemd tot .thunderbird.bak1 en vervolgens domweg een nieuw account gemaakt die dan automatisch weer een nieuw .thunderbird map aanmaakt.

Wisselen tussen de twee situaties is een kwestie van de beide mappen qua naam wisselen. Ingewikkelder is het niet. Desgewenst verplaats je je oude map naar een externe schijf. En dan later weer terug als je er in wilt rondkijken. Met naamsverwisseling uiteraard.

Let op: deze bestanden hebben als eerste teken een punt! Een . dus. Je maakt ze zichtbaar met Ctrl-H.

Of dat met IMAP zo gaat, geen idee!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe backup maken bij bijna volle provider-mailbox
« Reactie #5 Gepost op: 2016/10/30, 10:12:40 »
Dit roept echter een aantal vragen op:
a. Hoe kun je IMAP en POP eenvoudig verwisselen, zonder data verlies?
Doe dat niet. Blijf eenvoudig IMAP gebruiken. Sleep in thunderbird regelmatig de oudere emails naar een lokale thunderbird folder. Zo worden ze verwijderd uit je IMAP account, maar blijven op je harde schijf staan.
Let op: soms worden verwijderde emails op een IMAP account niet effectief verwijderd, maar enkel gemarkeerd voor verwijderen. Je dient de folder eens te compacteren om de mails effectief te verwijderen. Zie http://kb.mozillazine.org/Deleting_messages_in_IMAP_accounts voor detail.
Citaat
b. Hoe kun je de “back-up” mails (.msf en .sbd files) lezen buiten Thunderbird om?
.msf en .sdb files zijn niet je backup mails. Je backup mails zitten in tekstbestanden met mbox formaat met als naam de naam van de thunderbird folder, en geen extentie. Verschillende clients ondersteunen mbox. Er zijn ook open source ommandolijn tools waarmee je mbox bestanden kunt manipuleren.
Citaat
c. Is het zinvol .thunderbird/xxx.default/IMAP/... mails te gaan bewaren: backup van wat?
Naan. Dat is een locale cache van de data op de server. Het is alleen zinvol (en tegelijk noodzakelijk)  in dit verband de folder "Local Folders" (.thunderbird/######.default/Mail/Local Folders) in je thunderbird profiel te bewaren.

Offline Nero

  • Lid
Re: Hoe backup maken bij bijna volle provider-mailbox
« Reactie #6 Gepost op: 2016/10/30, 12:08:28 »
Wisselen tussen de twee situaties is een kwestie van de beide mappen qua naam wisselen.
Het kan mijns inziens eenvoudiger (zo doe ik het):

Start thunderbird met de optie -profilemanager, maak een 2e profiel aan en je kan zo kiezen welk profiel je gebruikt.
thunderbird -profilemanagerEen met POP, een met IMAP. Nadeel van POP is dat je de SPAM folder niet kunt zien. Dik kan dan weel wel met IMAP.

M'n eega werkt met IMAP. Daarvan maak ik dan af en toe een backup door middel van getmail.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Hoe backup maken bij bijna volle provider-mailbox
« Reactie #7 Gepost op: 2016/10/30, 15:17:41 »
jvecht: Vroeger werkte ik met een enkele PC en POP, zo herinner ik me het overzetten van mails van oude naar nieuwe PC op die manier.
Nu echter met PC(vast) en IPAD(mobiel) is IMAP de oplossing: zie je dezelfde mails, maar gevolg is dat ze zich ergens extern opgeslagen zijn.

Vandium: dus stuk voor stuk naar Local Folder brengen? Hoe dan gezamelijke mails (in een map) verplaatsen naar Local? Is er een cmd voor?
Het lijkt mij wel de oplossing, echter blijken die Local Folders. Echter zijn die enkel en alleen toegankelijk vanuit TB: geen bezwaar?

Nero: mij lukte het niet om dezelfde mails zowel als POP en als IMAp te ontvangen van provider XS4ALL, maar het kan dus wel, hoe?
Of bedoelde je POP op de ene mailbox (of PC) en IMAP op een andere, met dezelfde eigenaar, of die van man en/of echtgenote.
Getmail" is een Linux commando?

Jullie drieen veel dank, geeft mogelijkheden om verder te kunnen.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Hoe backup maken bij bijna volle provider-mailbox
« Reactie #8 Gepost op: 2016/10/30, 15:27:16 »
Vanadium: sorry, dat commando heet R-muis "verplaatsen naar": mails stuk voor stuk naar Local Folder of daar weer subfolder van.
Vraag blijft over: hoe zijn hele folders (met vroeger verzamelde mails er in) evenzo te verplaatsen naar local Folder(s)?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe backup maken bij bijna volle provider-mailbox
« Reactie #9 Gepost op: 2016/10/30, 15:40:52 »
Stuk voor stuk? Je kan in Thunderbird vele emails selecteren en dan in één keer verplaatsen.

Lokale mail is enkel vanuit Thunderbird op die PC toegankelijk. De mails zijn echter opgeslagen in mbox bestanden, waarmee je ook andere dingen kunt doen indien gewenst.

Re: Hoe backup maken bij bijna volle provider-mailbox
« Reactie #10 Gepost op: 2016/10/30, 15:46:00 »
Getmail is een programma dat je via de commandline aanspreekt ja, maar het is geen ingebouwd commando je moet het eerst installeren (staat wel gewoon in de pakketbronnen). Ben toevallig net zelf naar de documentatie aan het kijken: http://pyropus.ca/software/getmail/configuration.html lijkt me interessant voor een offline backup van de mailbox.

@nero
Laat je getmail naar maildir of mbox schrijven? Wat mij uit de documentatie nog niet helemaal duidelijk is: wat doet getmail als een bericht niet meer op de IMAP-server staat, wordt het dan ook lokaal verwijderd?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Hoe backup maken bij bijna volle provider-mailbox
« Reactie #11 Gepost op: 2016/10/30, 16:40:13 »
@jvecht
Citaat
Of dat met IMAP zo gaat, geen idee!
Zodra je de map weer aan IMAP hangt wordt dat gesynced, jouw oplossing werkt niet.

Nog steeds, selecteer de (oude) en/of onbelangrijke mails, Ctrl+A = alles, klik en Shift+klik selecteert een reeks, Ctrl+klik togle selecteer/deselecteer.
Verplaats deze naar de Locale mappen die je zelf hebt aangemaakt, bijvoorbeeld OudePostIn.
Rechter muisklik op de geselecteerde bestanden en volg de aanwijzingen of sleep met de linker (of rechter voor opties) muisknop ingedrukt naar OudePostIn.
De Locale mappen kun je, voor backup doeleinden, vinden in:
~/.thunderbird/8cijfersenofletters.default/Mail/Local Folders/
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Nero

  • Lid
Re: Hoe backup maken bij bijna volle provider-mailbox
« Reactie #12 Gepost op: 2016/10/30, 16:43:06 »
getmail laat toe om back-ups te maken naar een lokale map. Zelf gebruik ik maildir. Eens de mail is binnengehaald blijft die daar ook staan, tenzij je deze zelf lokaal verwijdert.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe backup maken bij bijna volle provider-mailbox
« Reactie #13 Gepost op: 2016/10/30, 16:46:59 »
@nero
Laat je getmail naar maildir of mbox schrijven? Wat mij uit de documentatie nog niet helemaal duidelijk is: wat doet getmail als een bericht niet meer op de IMAP-server staat, wordt het dan ook lokaal verwijderd?
getmail download emails , maar sychroniseert niet met een IMAP server. Staat een bericht niet meer op de IMAP server, dan zal het ook niet gedownload worden. Standaard zal getmail een gedownload bericht verwijderen van de server (POP of IMAP). Je kan in de opties evenwel aangeven dat een bericht op de IMAP server blijft staan. getmail zal de volgende keer datzelfde bericht niet opnieuw downloaden.

maildir of mbox? Elk formaat heeft zijn voordeel. Het hangt er van af wat voor jou doorweegt.

Offline Nero

  • Lid
Re: Hoe backup maken bij bijna volle provider-mailbox
« Reactie #14 Gepost op: 2016/10/30, 17:13:53 »
mbox is beperkt in grootte. Heb je veel mails met grote bijlagen dan bots je op de limieten.

Re: Hoe backup maken bij bijna volle provider-mailbox
« Reactie #15 Gepost op: 2016/10/30, 17:39:28 »
Bedankt Nero en Vanadium. Het handige van mbox lijkt me dat alle mails in één bestand staan als ik het goed heb, maar ik ben wel benieuwd naar de limiet van een mbox-bestand.

Offline Nero

  • Lid
Re: Hoe backup maken bij bijna volle provider-mailbox
« Reactie #16 Gepost op: 2016/10/31, 08:15:33 »
Bij TB is de limiet per mbox (per folder dus) iets van 2GB meen ik mij te herinneren. Ik weet niet of die limiet ook van toepassing is op archieven.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe backup maken bij bijna volle provider-mailbox
« Reactie #17 Gepost op: 2016/10/31, 12:51:21 »
2 GB was de limit toen onze bestandsystemen fat32 waren. Kan hoger zijn als het bestandssysteem het toelaat.  Groter wordt trager en kwetsbaarder. De theoretische bovenlimit is veel hoger, maar bij Mozilla raden ze aan het onder 4 GB te houden.

Breek dus je archief op in verschillende folders, bijvoorbeeld per jaar.

Re: Hoe backup maken bij bijna volle provider-mailbox
« Reactie #18 Gepost op: 2016/11/05, 15:12:59 »
Ik heb voor maildir gekozen en getmail lijkt goed te werken. Bedankt voor de tip Nero. Ik ben niet de oorspronkelijke vraagsteller in dit topic overigens maar getmail is mogelijk ook voor beekhof interessant.