Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe krijg ik Windows 8 in het Grubmenu?  (gelezen 1604 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe krijg ik Windows 8 in het Grubmenu?
« Gepost op: 2013/08/15, 21:24:41 »
Op m'n nieuwe proefbakkie, een Acer TravelMate P253-E, heb ik Ubuntu 13.04 gezet naast de reeds aanwezige Windows 8. In het Grubmenu staat echter alleen Ubuntu, geen Windows 8. Ook sudo update-grub uitvoeren heeft geen resultaat.

Nu kan ik desgewenst nog steeds Windows 8 starten via de eenmalige opstartselectie: direct na het aanzetten op F12 drukken en dan Windows Boot Manager kiezen. Dus op zichzelf is het in de praktijk geen probleem. Maar toch vind ik, dat W8 ook in het Grubmenu hoort te staan.....

Hoe kan dit zo gebeuren (valt me tegen van Grub) en hoe verhelp ik het?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Hoe krijg ik Windows 8 in het Grubmenu?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/16, 00:30:43 »
Kan je de windows 8 partitie wel openen vanuit Ubuntu? Of is deze niet 'goed' afgesloten omdat je fastboot gebruikt?

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Windows8
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe krijg ik Windows 8 in het Grubmenu?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/16, 11:17:27 »
Kan je de windows 8 partitie wel openen vanuit Ubuntu? Of is deze niet 'goed' afgesloten omdat je fastboot gebruikt?

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Windows8
Helaas had het uitschakelen van fastboot geen effect op de herkenning door Grub. Zelfs niet na twee keer herstarten en twee keer sudo update-grub.

Jammer, want dit leek inderdaad een veelbelovende aanpak te zijn. Overigens is het, zoals je zelf ook al aangaf, het ook om andere redenen een goed idee om fastboot uit te schakelen. Dus toch bedankt voor de tip.  :)

Offline jolo

  • Lid
Re: Hoe krijg ik Windows 8 in het Grubmenu?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/08/16, 12:37:32 »
Had je Ubuntu 13.04 in dezelfde BIOS-modus geïnstalleerd als de voor-geïnstalleerde Windows 8? En had je een aparte EFI partitie aangemaakt?  Zie daarover deze hyperlink https://help.ubuntu.com/community/UEFI
Had je verder voor het commando sudo update-grub ook nog sudo os-prober geprobeerd?
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe krijg ik Windows 8 in het Grubmenu?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/08/16, 15:39:09 »
Had je Ubuntu 13.04 in dezelfde BIOS-modus geïnstalleerd als de voor-geïnstalleerde Windows 8? En had je een aparte EFI partitie aangemaakt?  Zie daarover deze hyperlink https://help.ubuntu.com/community/UEFI
Had je verder voor het commando sudo update-grub ook nog sudo os-prober geprobeerd?
sudo os-prober geeft:   No volume groups found

Er is al een EFI-opstart:
pjotr@pjotr-TravelMate-P253 ~ $  [ -d /sys/firmware/efi ] && echo "EFI boot on HDD" || echo "Legacy boot on HDD" 
EFI boot on HDD

Dank voor de verwijzing naar de uitvoerige info op de wikipagina. Ik laat het er voorlopig even bij zitten trouwens, want het belooft arbeidsintensief te worden.... Met dat warme weer heb ik daar even geen zin in, want het is immers slechts een schoonheidsfoutje. :P
« Laatst bewerkt op: 2013/08/16, 15:41:24 door Pjotr »

Offline jolo

  • Lid
Re: Hoe krijg ik Windows 8 in het Grubmenu?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/08/16, 21:13:19 »
Als je toch wilt wachten, dan is wellicht Ubuntu 14.04 LTS de meest voor de hand liggende versie, om een verse installatie te overwegen. Wellicht dat GRUB dan beter werkt. Het zou zelfs een bug kunnen zijn. Zoals bijvoorbeeld deze https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/grub2/+bug/1024383
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline bjeli

  • Lid
Re: Hoe krijg ik Windows 8 in het Grubmenu?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/08/17, 13:00:45 »
@Pjtor ik heb gisterennacht tot 04.00 gezeten en het is me gelukt! Draai 13.04 naast Windows 7.
Heeft te maken als Win als UEFI is geïnstalleerd, Ubuntu dat ook moet.
Als Win als Legacy is geïnstalleerd, moet Ubuntu dat ook.

En op die link (ik heb het telkens over deze https://help.ubuntu.com/community/UEFI) staat er ook een handig progje BootRepair. Die heb ik ook gebruikt. Maar uiteindelijk is het even testen hoe het op je hardware werkt.

Als ik op escape druk krijg ik de selectie wat hij moet booten. Ik zie dat mijn harde schijven bijvoorbeeld niet UEFI zijn geinstalleerd dus Legacy. En daardoor moest ik ook Ubuntu Legacy installeren.
Maar het duurde even voordat ik doorhad binnen Bios waar die optie staat.

Zoals op die site staat: werkt het bij mij ook: Note: Some BIOSes (e.g. American Megatrends' "Aptio", found on the Asus vivobook series) call Legacy mode "Compatibility Support Module" or simply "CSM".
Dus ik had het niet via UEFI maar via CSM - Legacy geinstalleerd en voila! Dual bootable via het grubmenu.

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe krijg ik Windows 8 in het Grubmenu?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/08/17, 23:58:10 »
@bjeli: je oplossing is ongetwijfeld handig voor anderen (ik ga 'm toevoegen aan m'n webstek).  :)

Maar voor mijn geval biedt het geen oplossing. Ubuntu 13.04 installeert zich namelijk keurig naast Windows 8, met volledige UEFI-instelling. Mits ik vooraf een aparte partitie aanmaak voor Ubuntu en 'm daarop installeer. Tot zover niks aan de hand.

Het probleem is alleen dat Windows 8 niet te starten is via Grub, maar alleen via F12 (eenmalige opstartselectie). En dat is meer een schoonheidsprobleem dan een praktisch probleem, want zowel Ubuntu als W8 zijn dus beide gewoon opstartbaar.  :)

Ik denk dat Grub dit in een volgende versie moeiteloos gaat oppikken, dus ik wacht de ontwikkelingen af, denk ik (ben lui). Ben ook benieuwd wat de Grub van 13.10 straks gaat doen....
« Laatst bewerkt op: 2013/08/18, 10:16:10 door Pjotr »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoe krijg ik Windows 8 in het Grubmenu?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/08/18, 10:16:50 »
Ben ook benieuwd wat de Grub van 13.10 straks gaat doen....
Het probleem met achtergrond plaatjes is hersteld.
Misschien moet je gewoon eens een partitie vrijmaken en testen met 13.10 ?
Naderhand kan je het altijd weer verwijderen, maar dan weten we wel hoe het zit (hopelijk).
Op het forum lees ik meer over problemen met Win-8 en Grub, dus een oplossing zou zeer welkom zijn :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe krijg ik Windows 8 in het Grubmenu?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/08/18, 10:19:25 »
Ben ook benieuwd wat de Grub van 13.10 straks gaat doen....
Het probleem met achtergrond plaatjes is hersteld.
Dat is leuk nieuws, want ik vond het jammer dat dit in 13.04 niet meer werkte....  :)
Citaat
Misschien moet je gewoon eens een partitie vrijmaken en testen met 13.10 ?
Dat is een goed idee.... Het is toch maar een proefbak, dus ik zet er niks mee op het spel.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoe krijg ik Windows 8 in het Grubmenu?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/08/18, 10:26:20 »
Het gaat om Grub-2.00-17Ubuntu1
Misschien eerst even checken, anders is het moeite voor niets.....
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

FrSu

  • Gast
Re: Hoe krijg ik Windows 8 in het Grubmenu?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/08/18, 15:24:44 »
@Pjotr: Bootrepair al gebruikt? Was ook bij mij nodig om het goed te krijgen. Niet geschoten is altijd mis ;)

Groet,
Frits

Offline yJi

  • Lid
Re: Hoe krijg ik Windows 8 in het Grubmenu?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/08/19, 10:40:32 »
Kan het misschien daarom zo is dat ik op de nieuwe laptop/notebook Compaq Pressario van mijn vriendin, met Windows 8 erop, Linux Xubuntu 12.04 heb geïnstalleerd, maar na het opstarten van de Pressario, nooit een Grub-menu krijg.
Misschien kan dit dan ook via F12...maar permanent is veel beter...
(Ik hoop dat je me begrijpt)
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe krijg ik Windows 8 in het Grubmenu?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/08/19, 11:16:46 »
Kan het misschien daarom zo is dat ik op de nieuwe laptop/notebook Compaq Pressario van mijn vriendin, met Windows 8 erop, Linux Xubuntu 12.04 heb geïnstalleerd, maar na het opstarten van de Pressario, nooit een Grub-menu krijg.
Misschien kan dit dan ook via F12...maar permanent is veel beter...
(Ik hoop dat je me begrijpt)
Vermoedelijk is dit een vergelijkbare situatie.... Zorg er dus voor, dat in het UEFI ("BIOS") de toets is geactiveerd voor eenmalige opstartkeuzes. Bij mijn Acer is dat F12 (stond eerst uitgeschakeld in het UEFI), maar bij jouw Compaq kan dat weer een andere toets zijn.

Dan heb je in elk geval een werkbare noodoplossing. :)

Offline yJi

  • Lid
Re: Hoe krijg ik Windows 8 in het Grubmenu?
« Reactie #14 Gepost op: 2013/08/19, 11:59:20 »
Kan het misschien daarom zo is dat ik op de nieuwe laptop/notebook Compaq Pressario van mijn vriendin, met Windows 8 erop, Linux Xubuntu 12.04 heb geïnstalleerd, maar na het opstarten van de Pressario, nooit een Grub-menu krijg.
Misschien kan dit dan ook via F12...maar permanent is veel beter...
(Ik hoop dat je me begrijpt)
Vermoedelijk is dit een vergelijkbare situatie.... Zorg er dus voor, dat in het UEFI ("BIOS") de toets is geactiveerd voor eenmalige opstartkeuzes. Bij mijn Acer is dat F12 (stond eerst uitgeschakeld in het UEFI), maar bij jouw Compaq kan dat weer een andere toets zijn.

Dan heb je in elk geval een werkbare noodoplossing. :)

Pjotr, dank voor deze werkbare noodoplossing.  ;)
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro