Interactief > Andere distributies

mount.cifs: permission denied

(1/6) > >>

molly w:
Van mijn zoon heb ik een desktop gekregen om te gebruiken op zolder, met daarop Linux Mint 21.3
Daarnaast had ik een laptop met Ubuntu naast Windows10.
Alle data staan op een externe LAN.

Op de nieuwe desktop -  ik noem hem even pc 1 - heb ik een probleem wat ik niet opgelost krijg en mijn zoon weet het ook niet. Om de verschillende partities op de LAN te kunnen mounten, heb ik de fstab-regels van de laptop gekopieerd. De gebruiker, het wachtwoord en de werkgroep staan vermeld in een apart bestandje 'credentials' in root/.cifs/. Op de laptop werkt dat prima, op de pc 1 wordt de toegang tot root/.cifs/credentials geweigerd. Ik niet snappen.

Hier de code van fstab voor een van de partities.:

--- Code: ---//192.186.2.27/documents    /media/obelix.local_documents   cifs    vers=3.0,credentials=/root/.cifs/credential_AFMW,iocharset=utf8,uid=1000,gid=1000,   0   0
--- Einde van code ---

Op pc 1 staan drie gebruikers vermeld bij het opstarten: mijn zoon, ikzelf en gast. Mijn gevoel zegt dat het 'verboden toegang' ergens daarmee te maken heeft, maar ik krijg het niet opgelost. Ik heb de rechten van de mappen en het bestand alsmaar zitten te verander, maar het maakt niet uit.
Op de laptop daarentegen ben ik de enige gebruiker.

Hieronder een overzicht van de rechten:
situatie op pc 1situatie op laptopeigenaargroepeigenaargroepmap etcrootrootmap etcrootrootfile fstabrootrootfile fstabrootrootmap rootikikmap rootikikmap .cifsikikmap .cifsikikfile credentialsik*ik*file credentialsrootroot
* deze rechten wijzigen in 'root' (zoals op laptop) had geen effect.  .Cifs bleef voor mij gesloten.

Als het inderdaad ligt aan het feit dat er meerdere gebruikers zijn, hoe los ik dat dan op.

molly w:
Omdat er niemand reageerde - :( - ben ik verder gaan proberen. Ik heb de terminal in stelling gebracht om te kijken of ik daar wat informatie van kreeg. Niet veel, wat de terminal mij terug gaf kwam overeen met wat ik al wist. Zie tabelletje in vorige post.
Wat mij wel opviel wat dat er maar liefst drie directories 'root' zijn, een met datum 15 okt 2021, een met datrum 31 mei 2024? - die stonden er dus al toen ik de pc kreeg - en tenslotte een met datum 10 juni 2024. Toen ben ik inderdaad aan het stoeien geweest om root-rechten te krijgen. Zou daar een oorzaak kunnen liggen waarom ik geen toegang krijg tot .cifs??  Overigens zie ik in de grafische omgeving maar één directory 'root', dat is die van 10 juni.

Hier wat de terminal opgaf - na verwijdering van niet ter zake doende regels:

--- Code: ---wiegerinck@barebone:/root/.cifs$ ls -l
total 8
-rw-r--r-- 1 root root 56 Jun 19 15:57 credential_AFMW
-rw-r--r-- 1 root root 54 Jun 10 19:27 credentials.save
wiegerinck@barebone:/root/.cifs$ cd /root
wiegerinck@barebone:/root$ ls -l -a
total 52
drwx------ 10 wiegerinck wiegerinck 4096 Jun 15 16:14 .
drwxr-xr-x 19 root       root       4096 May 31 09:56 ..
-rw-------  1 root       root         92 Jun 10 15:12 .bash_history
-rw-r--r--  1 root       root       3106 Oct 15  2021 .bashrc
drwx------  9 root       root       4096 Jun 19 16:23 .cache
dr-xr-xr-x  2 wiegerinck wiegerinck 4096 Jun 19 15:57 .cifs
drwx------  7 root       root       4096 Jun 10 14:45 .config
drwx------  3 root       root       4096 May 31 10:27 .dbus
drwxr-xr-x  2 root       root       4096 Jun 10 14:38 Desktop
drwx------  4 root       root       4096 May 31 10:35 .gnupg
drwxr-xr-x  3 root       root       4096 May 31 10:27 .local
-rw-r--r--  1 root       root        161 Jul  9  2019 .profile
drwx------  2 root       root       4096 Jun 15 16:14 .synaptic
wiegerinck@barebone:/root$ chmod u+w .cifs
wiegerinck@barebone:/root$ ls -l -a
total 52
drwx------ 10 wiegerinck wiegerinck 4096 Jun 15 16:14 .
drwxr-xr-x 19 root       root       4096 May 31 09:56 ..
-rw-------  1 root       root         92 Jun 10 15:12 .bash_history
-rw-r--r--  1 root       root       3106 Oct 15  2021 .bashrc
drwx------  9 root       root       4096 Jun 19 16:23 .cache
drwxr-xr-x  2 wiegerinck wiegerinck 4096 Jun 19 15:57 .cifs
drwx------  7 root       root       4096 Jun 10 14:45 .config
drwx------  3 root       root       4096 May 31 10:27 .dbus
drwxr-xr-x  2 root       root       4096 Jun 10 14:38 Desktop
drwx------  4 root       root       4096 May 31 10:35 .gnupg
drwxr-xr-x  3 root       root       4096 May 31 10:27 .local
-rw-r--r--  1 root       root        161 Jul  9  2019 .profile
drwx------  2 root       root       4096 Jun 15 16:14 .synaptic
wiegerinck@barebone:/root$
wiegerinck@barebone:/root$ mount -a
wiegerinck@barebone:/root$ chmod g+w .cifs
wiegerinck@barebone:/root$ mount -a
wiegerinck@barebone:/root$ sudo mount -a
[sudo] password for wiegerinck:       
mount error(115): Operation now in progress
Refer to the mount.cifs(8) manual page (e.g. man mount.cifs) and kernel log messages (dmesg)
Refer to the mount.cifs(8) manual page (e.g. man mount.cifs) and kernel log messages (dmesg)

--- Einde van code ---

vanadium:
Ik heb geen ervaring met cifs. Hierbij gewoon enkele losse punten

Kijk ook eens naar de permissies van je koppelpunt, "/media/obelix.local_documents".

Het kan handiger zijn voorlopig direct met de commandolijn verder te experimenteren:

--- Code: ---sudo mnt -t cifs //192.186.2.27/documents    /media/obelix.local_documents   -o vers=3.0,credentials=/root/.cifs/credential_AFMW,iocharset=utf8,uid=1000,gid=1000

--- Einde van code ---

Als het op de laptop wel werkt, dan is de opgegeven versie ('vers=') niet het probleem, behalve mocht je op de desktop een oudere samba versie gebruiken die die versie niet ondersteunt (lijkt me weinig waarschijnlijk, maar met cifs weet je nooit).

Om uit te sluiten dat het credentials bestand het probleem is, kan je eens proberen met "username=…,password=…" in plaats van "credentials=/root/.cifs/credential_AFMW,". Krijg je het zo wel te werken, dan weet je zeker dat het probleem met het credential bestand is.

Ik denk niet dat dat het probleem is, maar gewoonlijk worden de permissies van het credential bestand volledig dichtgetimmerd:

--- Code: ---sudo chmod 600 /root/.cifs/credential_AFMW

--- Einde van code ---

molly w:
Dank voor reactie.
Het idee om de username etc in de fstab-regel te zetten, heb ik al eens / nu weer geprobeerd. Resultaat: 0. Het ligt dus niet aan het credential-bestandje.
Wat ik al zei: er lijken meerdere roots in de cast van dit toneelstuk te staan. Wil de actieve root opstaan?
En soms krijg ik de indruk dat elke keer als ik actief ben in het systeem, zoals nu, er weer een nieuwe root aan de cast wordt toegevoegd. ik raak het spoor bijster

de rechten van de fstab-regels:

--- Code: ---drwxr-xr-x  19 root root 4096 May 31 09:56 ..
drwxr-x---+  2 root root 4096 Jun 10 13:45 fwiegerinck
drwxr-xr-x   2 root root 4096 Jun 10 16:12 obelix.local_documents
drwxr-xr-x   2 root root 4096 Jun 11 15:41 obelix.local_documents-prive
drwxr-xr-x   2 root root 4096 Jun 11 15:41 obelix.local_film
drwxr-xr-x   2 root root 4096 Jun 11 15:41 obelix.local_music
drwxr-xr-x   2 root root 4096 Jun 11 15:41 obelix.local_photo
drwxr-xr-x   2 root root 4096 Jun 11 15:41 obelix.local_video
drwxr-x---+  2 root root 4096 Jun 16 15:33 wiegerinck
--- Einde van code ---

De mappen fwiegerinck en wiegerinck zijn leeg,

De rechten van het credentialbestandje:

--- Code: ---wiegerinck@barebone:/root/.cifs$ ls -l -a
total 16
drwxrwxr-x  2 wiegerinck wiegerinck 4096 Jun 19 15:57 .
drwx------ 10 wiegerinck wiegerinck 4096 Jun 15 16:14 ..
-rw-r--r--  1 root       root         56 Jun 19 15:57 credential_AFMW
-rw-r--r--  1 root       root         54 Jun 10 19:27 credentials.save
--- Einde van code ---

Vreemd vind ik de eerste twee regels met wiegerinck als rechthebbenden.
Om -  in de grafische omgeving - de map 'root' en dan de map '.cifs' te openen hoef ik geen wachtwoord op te geven noch deze te openen "als root". Dat duidt er op dat ik voor deze map 'root' ben.

Als ik - in de grafische omgeving - de map 'etc' open, en vervolgens het bestand 'fstab´, kan ik dat laatste niet onder dezelfde naam opslaan. Daarvoor moet ik eerst de map 'etc' openen als 'root'. Hier is dus blijkbaar een andere 'root' de baas dan over de map 'root´.

Snap jij het nog? Wie is nou wie?

vanadium:
Er is maar één "root" gebruiker op een linux systeem: de naam is "root". Met het "sudo" systeem kunnen gebruikers die beheerdersrechten hebben, programma's vanuit hun account opstarten die werken alsof ze door "root" opgestart zijn. Op een Ubuntu systeem heeft de eerst aangemaakte gebruiker, gebruiker met uid 1000, beheerdersrechten. De beheerder kan ook andere gebruikers beheerdersrechten geven. Al die gebruikers kunnen dan met behulp van "sudo"  opstarten als "root". Het is niet nodig in te loggen als gebruiker "root". Meer nog, je kan niet inloggen als "root":  dat is een beveiliging.

De folder "root" is de home folder van gebruiker "root" (waarvan het account dus standaard niet actief is). Die folder moet dus "root:root" als eigenaar:groep hebben. Bij jou blijkt "wiegerinck" echter eigenaar.

Wie weet ligt daar het permissieprobleem. Ik zou de root folder, en ook de folder .cifs, eens terugzetten op "root:root":

--- Code: ---sudo chown root:root /root /root/.cifs /root/.cifs/

--- Einde van code ---

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie