Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laserprinter beter voor mij dan inkjet?  (gelezen 2295 keer)

Laserprinter beter voor mij dan inkjet?
« Gepost op: 2017/06/04, 10:29:47 »
Wellicht een paar vragen die niet helemaal thuis horen op een ubuntu forum maar ik heb nu eenmaal het meeste vertrouwen in de groep hier. Verwijder mijn vraag maar als het niet relevant is.

Ik heb altijd ruzie met mijn inkjet printers (nu hp8600 en daarvoor andere hp en dell). Ik druk niet vaak iets af maar als het dan zover is doen 1 of meer cartridges hun werk niet meer. Daarom overweeg ik over te stappen naar een mulitifunctionele (scan, copy) laserprinter. Ik ga ervan uit dat die beter tegen langduriger niets doen kunnen.

Mijn vragen:

1. klopt deze veronderstelling?
2. zo ja, zijn er mensen met aanbevelingen voor merk/type?

Alvast dank voor uw reactie!


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Laserprinter beter voor mij dan inkjet?
« Reactie #2 Gepost op: 2017/06/04, 11:34:08 »
Zoals gezegd: koop beslist een laserprinter. Geen kleuren-laserprinter, want de kleuren zijn dof. Gewoon een zwartprinter. Voor kleurenafdrukken is een foto-afdrukdienst (Hema, Kruidvat) veel beter en goedkoper.

Merk: HP is nog steeds de veiligste keuze voor Linux. Samsung is meestal wat goedkoper, en ook een goede keuze.

Brother is, wegens niet-vrije gesloten programmatuur, niet ideaal. Ik heb er zelf een, doet het ook goed, maar moest wel een stuurprogramma ophalen bij Brother zelf.

Re: Laserprinter beter voor mij dan inkjet?
« Reactie #3 Gepost op: 2017/06/04, 12:57:20 »
Leuk het vertrouwen dat u heeft in dit forum.

Altijd voor een Laserprinter gaan!!

Uit eigen ervaring kan ik Oki printers aanbevelen,  een merk dat ik al een 20 jaar probleemloos gebruik.
Zij geven op hun printers 3 jaar garantie aan huis, mits deze printer bij aankoop geregistreerd wordt.
Onlangs een nieuwe Oki C531dn in gebruik genomen, werkt probleemloos met ubuntu.

Als je vaak ander materiaal dan papier gebruikt, is Oki de eerste keuze, omdat zij een rechte doorvoer hebben en met lagere temperaturen werken.
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Re: Laserprinter beter voor mij dan inkjet?
« Reactie #4 Gepost op: 2017/06/04, 13:26:31 »
Enkele jaren geleden werd ik het ook beu met die inktcartridgen (duur, problemen bij het plaatsen van een nieuwe, ....) dat ik een laser (geen kleur)  printer/copier/scanner heb gekocht en ben er 200% tevreden over. Het is een Samsung Xpress M2070W.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: Laserprinter beter voor mij dan inkjet?
« Reactie #5 Gepost op: 2017/06/04, 14:36:17 »
Zoals gezegd: koop beslist een laserprinter. Geen kleuren-laserprinter, want de kleuren zijn dof.

Hoeft niet altijd;
Voor het bedrukken in kleur adviseert VanDerEng de OKI led printers. Deze kennen een zeer rechte doorvoer en hoge UV-bestendigheid van de toners. Deze printer is daarmee uitstekend geschikt om in kleur uw labels te bedrukken. Niet alleen omdat dit merk de laagste temperatuur nodig heeft voor de fuser, hij kent ook het meest vlakke doorvoermechanisme, waardoor slijtage en storingen minder zijn ten opzichte van andere merken.

Merk: HP is nog steeds de veiligste keuze voor Linux.

Van HP zou ik ver vandaan blijven;
http://www.123inkt.nl/news/Persbericht+HP+verliest+wederom+octrooizaak+van+123inktnl-660.html
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Laserprinter beter voor mij dan inkjet?
« Reactie #6 Gepost op: 2017/06/04, 15:13:09 »
Gebruik sinds 2005 een Brother HL2070 printer.
sinds 2007 onder Linux met nog steeds de drivers van de (US) Brother sites.
Binnenkort? is de drum aan vervanging toe, waarschijnlijk de (zoveelste) toner dan ook, prijstechnisch gezien dan tijd voor een nieuwe printer.

Gebruik sinds 2000 een HP scanjet 4200c.
Sinds 2007 onder Linux.
Werkt niet onder W7, 8, 8.1 en 10

Indien gewenst druk ik kleur af met een Canon Pixma iP5200 sinds 2005.
Sinds 2007 onder Linux.
Wegens het lage gebruik alleen met originele cartridges.
Imitatie of refill cartridges zijn verdroogd vóór ik ze de tweede maal gebruik.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Laserprinter beter voor mij dan inkjet?
« Reactie #7 Gepost op: 2017/06/04, 22:48:58 »
Verdrogen blijft een zorgenkind bij inkjet printers als je ze niet vaak genoeg gebruikt. Ik doe printen nog steeds met een HP inkjet voor de hele familie. Per gezinslid een eigen printer was het probleem niet, maar tegen de tijd dat  die wat te printen hebben is hun printer al weer opgedroogd. Daar ben ik dus mee gestopt.

Hoe dan ook, een laserprinter is qua principe een goede keuze.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ramana

  • Lid
Re: Laserprinter beter voor mij dan inkjet?
« Reactie #8 Gepost op: 2017/06/05, 07:07:36 »
Het is al weer lang geleden dat ik een Canon inktjet kleurenprinter had.  De dure cassettes waren snel leeg en veel last van opdrogen. Kleur had ik eigenlijk niet nodig, dus heb ik een heel goedkope Samsung gekocht. Daar heb ik nu al jaren plezier van. Droogt niet op en met een cassette van drie of vier tientjes is ongelooflijk veel te printen.

Offline aartje

  • Lid
Re: Laserprinter beter voor mij dan inkjet?
« Reactie #9 Gepost op: 2017/06/05, 07:46:07 »
Enkele jaren geleden werd ik het ook beu met die inktcartridgen (duur, problemen bij het plaatsen van een nieuwe, ....) dat ik een laser (geen kleur)  printer/copier/scanner heb gekocht en ben er 200% tevreden over. Het is een Samsung Xpress M2070W.
Ik heb twee jaar geleden een Samsung Xpress M2825ND gekocht toen na tien jaar (!) mijn simpele Brother HL1430
wat kuren begon te vertonen (dat kwam achteraf alleen doordat ik een niet-Brother toner cartridge had gebruikt)

Die Samsung kon dubbelzijdig printen, ik geloof 1200 dpi, maar ik  print op 600 dpi ivm snelheid, kostte zo'n 150 Euro
zie bv  : https://www.staples.nl/printers/cbs/5843603.html?Effort_Code=OL&Find_Number=5843603&price=incvat&cm_mmc=SEM_PLA-_-google-_-feedgoogle&mcode=SEM_PLA-google-feedgoogle&gclid=CN_XpbP9pdQCFYEaGwod47YLpw&gclsrc=aw.ds

Het grote voordeel is dat er cartridges in gaan die zo'n 3000 pagina's kunnen  printen en daardoor weinig kosten per velletje
(2 cent).
Ik kan me niet herinneren dat ik problemen had met installeren van de driver (Mint 17 en Ubuntu 12.04)

Ik stuur je de test wel op die de aanleiding gaf tot mijn koop. (Lees je persoonlijke berichten aub)
« Laatst bewerkt op: 2017/06/05, 07:53:32 door aartje »

Re: Laserprinter beter voor mij dan inkjet?
« Reactie #10 Gepost op: 2017/06/05, 10:04:50 »
Allen veel dank voor de reacties en suggesties.

Nog 1 vraag v.w.b. de OKI's: laten die zich eenvoudig installeren onder Ubuntu (16.04)?

vrgr Wim

Re: Laserprinter beter voor mij dan inkjet?
« Reactie #11 Gepost op: 2017/06/05, 13:44:33 »
Allen veel dank voor de reacties en suggesties.

Nog 1 vraag v.w.b. de OKI's: laten die zich eenvoudig installeren onder Ubuntu (16.04)?

vrgr Wim

Ik heb de Oki C531dn in Ubuntu 16.04 lts geinstalleerd, ondanks dat ik weinig ervaring met Linux heb, is mij dit zelf gelukt.
Via Oki zijn ook drivers voor Linux beschikbaar.
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Re: Laserprinter beter voor mij dan inkjet?
« Reactie #12 Gepost op: 2017/06/05, 16:50:18 »
Nogmaals dank voor reacties. Het zal gegeven de info de OKI wel gaan worden.