Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan ik bij een dualboot de /home partitie delen? (Distro: PardusLinux)  (gelezen 1577 keer)

Offline Jan E.

  • Lid
Mogguh

Een vriend van me is verslingerd aan Pardus-Linux. Dat even als info vooraf.

Ik ben van plan (wij zijn van plan) om komend voorjaar zijn PC opnieuw in te richten. Het gaat om een machine met twee harde schijven van ca 600 Gb er in. Hij wil op die machine graag een dualboot van Pardus 2009 en Pardus 2011.

Mijn idee is om de schijven zodanig in te richten, dat beide Pardussen op schijf 1 komen, in bijvoorbeeld twee partities van ca 30 gb en de rest van die schijf te gebruiken als /home partitie voor beide installaties. Ik heb me inmiddels een beetje in de materie verdiept en ik denk intussen dat dat kan. Mits ik maar twee verschillende usernames gebruik. Bijvoorbeeld voor de 2009 installatie in de username de kreet 2009 en bij 2011 hetzelfde.

Dan ontstaat dus een /home partitie met in de map /home twee users, namelijk Pietje2009 en Pietje2011. Deze mappen worden dan gebruikt voor de instellingen van beide installaties. De data komt in een afzonderlijke map op diezelfde schijf/partitie, zodat hij daar vanaf beide installaties bij kan.
De man is overigens kunstenaar, vandaar het belang dat hij vanaf beide installaties bij zijn werk moet kunnen komen.

Schijf 2 wordt gewoon opslagschijf.  Voor de backups is er nog een externe schijf van 1 Tb, maar dat wijst zich verder vanzelf.

Ik hoef geen uitleg, dat schijf 1 waarschijnlijk sda0 is en zo, dat weet ik allemaal wel. Waar het mij om gaat, is of mijn ideetje toepasbaar is.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kan ik bij een dualboot de /home partitie delen? (Distro: PardusLinux)
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/23, 11:18:00 »
Mits ik maar twee verschillende usernames gebruik.
Op die wijze heb je inderdaad twee verschillende home folders, met specifieke instellingen van Pardus 2009 voor de ene naam en van Pardus 2010 voor de andere.

Wat je wel nog moet weten, is dat beide gebruikers wellicht dezelfde gebruikersid zullen hebben (als beide de éérst aangemaakte gebruikers van het systeem zijn. Beide folders in /home zullen dus dezelfde eigenaar hebben, die onder het ene besturingssysteem misschien "Piet" noemt, onder het ander "Pol". Maar voor wat je wil is dat zelfs een voordeel: je behoudt dan probleemloos de goede rechten op gebruikersbestanden, of je nu onder het ene dan wel onder het andere besturingssysteem ingelogd bent.

Ik zou zeggen: dit kan werken!

Re: Kan ik bij een dualboot de /home partitie delen? (Distro: PardusLinux)
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/23, 11:18:28 »
Met een harde schijf van 600 GB is dit zeker wel toepasbaar. Tijdens de installatie van Pardus kun je ook gewoon de partities aangeven en zo kun je je jou idee dus uitvoeren.
Ik zou zelf zeggen: partitioneer van te voren, dan voorkom je mogelijke problemen tijdens het installeren.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Kan ik bij een dualboot de /home partitie delen? (Distro: PardusLinux)
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/23, 11:29:12 »
Vervolgvraag (Als ik van inbreken wordt beschuldigd, wil de mod dan -1 mijn excuses aanvaarden -2 het onderwerp verplaatsen)
Ik realiseer mij dat een gezamenlijke home-map voor twee Linux-OS-sen voor de verborgen partities waar vaak eigenschappen en configs van progjes opgeslagen worden, geen goed idee is, maar... voor de mappen muziek, downloads, documenten en video mag er toch geen bezwaar zijn? Of denk ik ergens fout?
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Kan ik bij een dualboot de /home partitie delen? (Distro: PardusLinux)
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/23, 11:56:32 »
Ik ben zeker van plan de schijf vooraf te partitioneren. Ik zal wel moeten, want op dit moment staat op schijf 1 Pardus 2009, met alvast een aparte /home partitie (door mij zo geinstalleerd) en op schijf 2 staat Pardus 2008.

Wat ik ga doen met een Ubuntu schijf is schijf 2 leeg maken (formatteren) en op schijf 1 ruimte vrijmaken van de huidige /home partitie voor Pardus 2011.

Voorzover mij bekend, worden in de /home partitie inderdaad (verborgen) configs e.d. opgeslagen, maar is dat steeds onder de gebruikersnaam. Eigenlijk verschilt dat naar mijn idee niet eens zoveel van de situatie die je hebt wanneer je meerdere gebruikers op één installatie hebt. Die hebben ook ieder hun eigen instellingen, maar door de data in een andere map op dit partitie neer te zetten, zorg ik er voor dat de data vanaf beide installaties bereikbaar is, onafhankelijk van wie er ingelogd is, 2009 of 2011.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kan ik bij een dualboot de /home partitie delen? (Distro: PardusLinux)
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/23, 12:50:09 »
Ik realiseer mij dat een gezamenlijke home-map voor twee Linux-OS-sen voor de verborgen partities waar vaak eigenschappen en configs van progjes opgeslagen worden, geen goed idee is, maar... voor de mappen muziek, downloads, documenten en video mag er toch geen bezwaar zijn? Of denk ik ergens fout?
Je bent heel juist, maar als je goed leest, zal de originele topicstarter verschillende logins hebben voor elk van de Distro's. Zo zal Distro 1 enkel met configuratiedata in /home/Pol werken, de andere met configuratiedata in /home/Piet. Mooi gescheiden, dus.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Kan ik bij een dualboot de /home partitie delen? (Distro: PardusLinux)
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/23, 16:13:51 »
@Vanadium: Thanks! en bovendien: ik had al gezien dat ik beetje "naast" de TS-problematiek zat, vandaar de opmerking over topic-inbraak &&.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523