Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schakel de geotagging van je smartphone foto's uit...  (gelezen 5136 keer)

Offline asphyxia

  • Forumteam
Schakel de geotagging van je smartphone foto's uit...
« Gepost op: 2011/01/30, 17:30:53 »
Voor sommigen wellicht 'dat wist ik allang', maar het was in ieder geval nieuw voor mij.

Smartphones met GPS functionaliteit stoppen automatisch een geotag in foto's die hiermee gemaakt zijn. Als die vervolgens ergens geupload worden op het net, is het een koud kunstje voor een ander om via die geotag bv. te achterhalen waar je woont.
Het is ook uit te schakelen, instructies via de site http://ICanStalkU.com (zie aldaar ook pijnlijke voorbeelden van geotagging).

Uitgebreid artikel hierover: http://www.nytimes.com/2010/08/12/technology/personaltech/12basics.html?_r=1
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Schakel de geotagging van je smartphone foto's uit...
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/30, 20:44:52 »
Hmm, ik heb de geotagging modus uitstaan maar dat is omdat ik het niet nodig vind.
Nooit geweten dat deze ook ge-embed worden als je de foto vervolgens upload.

Ik zal de modus dus voorlopig dus ook niet inschakelen :)

Dit staat overigens standaard uit in mijn HTC Desire (Android 2.2).
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: Schakel de geotagging van je smartphone foto's uit...
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/30, 22:47:26 »
Op Android staat ie inderdaad standaard uit, maar het zal mij worst wezen of men weet waar ik woon. Daarom staat ie bij mij gewoon aan en dat laat ik ook zo.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Schakel de geotagging van je smartphone foto's uit...
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/30, 22:58:09 »
Dat is je goed recht Vistaus, maar ik denk dat er hele volksstammen mensen zijn die zich dit niet realiseren, en er mogelijkerwijs geen behoefte aan hebben dat het hele intermep weet waar ze waren of wonen. Daarvoor is dit bedoeld  ;)
Ik weet ook wel dat Bea op Paleis Noordeinde woont, maar ik selecteer bv. graag zelf aan wie ik mijn NAW gegevens geef, capiche?
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Schakel de geotagging van je smartphone foto's uit...
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/30, 23:00:22 »
Tuurlijk "capiche" asphyxia ;)
Ik snap ook wel waarom mensen het uit willen hebben. Immers, stalken is natuurlijk helemaal niet leuk :(
En het is ook jou goed recht om te selecteren aan wie je je gegevens geeft hoor; ik sprak alleen namens mezelf hierboven ;)


Offline siegi

  • Lid
Re: Schakel de geotagging van je smartphone foto's uit...
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/30, 23:07:17 »
Voor foto's getrokken buitenshuis lijkt me deze feature wel handig anders.

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Schakel de geotagging van je smartphone foto's uit...
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/31, 07:16:24 »
Ik heb 't gewoon aan staan, vind 't juist handig!

Re: Schakel de geotagging van je smartphone foto's uit...
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/31, 08:05:50 »
Voor foto's getrokken buitenshuis lijkt me deze feature wel handig anders.

Inderdaad, iPhoto bijvoorbeeld kan foto's ordenen naar de plaats waar je ze getrokken hebt. Zo weet je tenminste nog of je vakantiekiekjes uit Barcelona of Rome kwamen ;)

(Van andere fototools weet ik het niet, enkel iPhoto)
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Schakel de geotagging van je smartphone foto's uit...
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/02, 11:27:43 »
Ik heb het ook aan staan, ik maak dat ook nooit foto's in huis :P.

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Schakel de geotagging van je smartphone foto's uit...
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/02, 16:29:59 »
Met GPS zit 'ie er hier in huis toch altijd een halve kilometer naast ;D

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Schakel de geotagging van je smartphone foto's uit...
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/02, 17:51:07 »
knappe vent/vrouw die me in real time volgen kan,
de hele dag van plaats naar plaats, van woonwijk naar woonwijk rij ik rond,zo een paar honder kilometer per dag.
ik denk dat ze er snel klaar mee zijn ;D

maar idd voor foto's e.d. is het handig.
het lig aan de persoon denk ik of je het juist wel of niet wilt gebruiken.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Schakel de geotagging van je smartphone foto's uit...
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/04, 11:02:01 »
Met GPS zit 'ie er hier in huis toch altijd een halve kilometer naast ;D

Ja? Oh bij mij gebruikt hij dan alle wifi acces points in de buurt om de schatting wat beter te maken :).

Re: Schakel de geotagging van je smartphone foto's uit...
« Reactie #13 Gepost op: 2011/02/04, 16:20:22 »
Bij mij ook #!. Hij vind altijd dat ik in de straat woon die dwars loopt aan het einde van mijn straat. Maar dat is dus wel wat uit de buurt.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Schakel de geotagging van je smartphone foto's uit...
« Reactie #14 Gepost op: 2011/02/04, 19:30:01 »
Hehe bij mij komt hij met het juiste huisnummer..

Re: Schakel de geotagging van je smartphone foto's uit...
« Reactie #15 Gepost op: 2011/02/04, 22:20:25 »
Hoe doen ze dat eigenlijk? De locatie van je WiFi spot staat toch niet geregistreerd bij Google? (behalve door die street view affaire misschien, maar met het nemen van die fotos hadden wij nog geen WiFi; toch is hij akelig accuraat.)

Overigens heb ik zelf liever een klein beetje controle over mijn privacy (ja, klinkt naïef).
Ik vind het ook niet relevant voor mensen om precies te weten waar mijn fotos zijn gemaakt. Mijn woonplaats mag men ook wel weten (staat ook in mijn profiel), maar met mijn volledige adresgegevens (en die stuur je toch mee) ben ik toch wat voorzichtiger.
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Schakel de geotagging van je smartphone foto's uit...
« Reactie #16 Gepost op: 2011/02/05, 12:32:35 »
Door Google's Street View hebben ze al heel veel wifipunten opgeslagen, en daar komt ook nog bij dat Skyhook/Loki op magische wijze van elke router weet waar 'ie zich bevindt.

Volgens mij is dat in de router opgeslagen oid, want de router die ik van femke98 heb gekocht denkt nu nog steeds dat 'ie in Almere zit :-)
« Laatst bewerkt op: 2011/02/05, 12:36:51 door Luuk de Leest »