Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop wil niet ontwaken in Linux  (gelezen 1211 keer)

Offline Beekhof

  • Lid
Laptop wil niet ontwaken in Linux
« Gepost op: 2014/10/22, 21:22:28 »
22-10-2014 Mijn vraag aan Forum:

Laptop start niet normaal op vanuit de “Slaapstand”.

Op HP-Laptop Pavillion dv6 heb ik W7-Ult-NL en Ubuntu14.04 (ook taal: NL) geinstalleerd
Op Desktop ASUS-P7P55D: W7-Ult-UK en ook Ubuntu14.04 (maar nu in Engelse taal, UK).

In de systeem documentatie blijken de volgende noaties overeen te komen (soms verwarrend):

     Windows:                                                             Linux:
NL                      UK                                             NL                  UK
Slaapstand          Sleep                                          Pauzestand     Suspend
Sluimerstand      Hibernate                                   Slaapstand      Hibernate

Op beide systeemen heb ik een SSD (256GB) geinstalleerd naast een 2e HD (500GB) en daarom Hibernate uitgeschakeld.

Op Asus Desktop werkt zowel de Slaapstand(W), als ook de Suspend(Ub) prima.
Echter op HP Laptop werkt alleen de Slaapstand, maar Suspend niet.

Suspend “aanzetten” (rechts boven in Ubuntu scherm) werkt wel naar behoren, d.w.z klikken er op veroorzaakt zwart scherm.
Opnieuw inschakelen (na klik op een toets) levert wel een Ubuntu scherm en een te bewegen (muis)cursor.
Maar klikken (op L- of R-muis, waar dan ook) levert GEEN reactie: Ubuntu wordt NIET  meer actief!  En is het noodzakelijk een harde reset uit te voeren, d.w.z. 20 sec power knop indrukken. Daarop start de PC zich op normale wijze en via GRUB(2) de keuze naar Ub of W.

Wat kan reden van moeilijk Laptop ontwaken en hoe deze fout te herstellen?


Offline Beekhof

  • Lid
Re: Laptop wil niet ontwaken in Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/23, 17:58:19 »
Reactie op Pjotr, ik had je tips al gelezen en op jouw advies hibernate uitgeschakeld.

Nu toch nog meer specifiek mijn vraag: waarom werkt de Pauzestand wel op desktop, maar niet op Laptop.
M.a.w. is hier sprake van een bug in Ubuntu(14.04)?
Er werd namelijk (automatisch) gevraagd om logging op te sturen.

Ik moet hier nog aan toevoegen: een laptop waarin accu weggehaald is, op advies van de BIOS " HP Batterij Alert".
M.a.w. is de energie instelling zo te kiezen dat dit weghalen geen invloed heeft?

Tweaks Power leverde bijgaande keuze tabel, die ik niet begrijp:
achter " When Laptop Lid Closed" geen keuze mogelijk, pas na "On Battery Power" is die keuze er wel weer tussen:
Blank, Hibernate, Logout, Nothing, Shutdown en tenslotte Suspend, zie bijlage (sorry voor de harde kleur, bleek te groot, max 150kB toegestaan).
 
Nogmaals mijn dank voor je duidelijke en nuttige tips.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Laptop wil niet ontwaken in Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/23, 18:30:18 »
Als pauzestand op een bepaalde machine niet goed werkt, schakel je ook die het beste uit. Zie de rest van de info op de webkoppeling in mijn eerdere bericht.....

Offline PKing

  • Lid
Re: Laptop wil niet ontwaken in Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/24, 07:22:23 »
Het blijft een beetje vreemd, op twee machines (hoofdmachine, laptop) werkt de pauzestand uitstekend.
Op de derde machine wil de muis niet meer na de pauzestand en moet ik eerst af en aanmelden.
Het enige verschil in de machines qua OS is dat de laatste machine een 32 bits versie heeft.
Het lijkt mij toch eerder aan de hardware te liggen dan aan het OS zelf?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Laptop wil niet ontwaken in Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/24, 11:05:56 »
Het is inderdaad in de grond een apparatuurprobleem. Om precies te zijn: een probleem van het moederbord respectievelijk het BIOS. Een fout in het BIOS en/of een implementatie van het energiebeheer in het BIOS die niet volgens de standaarden is.

Kom je zoiets tegen, dan zit er niks anders op dan het uitschakelen van pauzestand en slaapstand in het besturingssysteem. Enfin, gelukkig is Ubuntu zo snel met opstarten en afsluiten, dat ik het niet eens erg hinderlijk vind om geen pauzestand te hebben op zo'n machine.  =D

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Laptop wil niet ontwaken in Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/24, 20:20:19 »
Dank, Pjotr, zo is het precies: gewoon ook Pauzestand uitschakelen. Zoveel tijds verschil is er niet meer door het snelle in- en uitschakelen.