Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kubuntu installeren op externe harde schijf  (gelezen 5079 keer)

azerionhc

  • Gast
kubuntu installeren op externe harde schijf
« Gepost op: 2007/11/11, 01:04:04 »
hallo, ik ben nog niet echt vertrouwd met kubuntu of ubuntu, en daarom wil ik het installeren op mijn externe harde schijf zonder dat ik xp wis of zonder dat ik gegevens kwijt ben op mijn harde schijven van mijn laptop zelf.
ik heb al wat voorbereidend werk gedaan; mijn externe harde schijf heeft 3 partities, waaronder 1 partitie waar er werkgegevens en muziek opstaat. 1paritie waar kubuntu op zou moeten komen en 1 swap partitie.

Als ik kubuntu wil installeren en de handmatige schijfindeling kies dan zie ik idd het volgende
/dev/sdb1 --> waar mijn werk gegevens op staan
/dev/sdb2 --> waar kubuntu op zou moeten komen
/dev/sdb3 --> bedoeld als swap

maar zie ook
/dev/sda1 --> waar xp op staat
/dev/sda2 --> werkgegevens/muziek/etc

nu is mijn vraag of er mij iemand kan vertellen waar hij kubuntu nu gaat installeren als ik edit partitie doe bij de sdb2 in instel dat het een etx3 moet zijn, en bij de sdb3 dat het een swap moet zijn. ik ben bang dat de installatie toch op mijn /dev/sda1 zal komen, en dan ben ik mijn xp kwijt.
Kan er mij iemand uitleggen hoe ik het nu eigenlijk doe in mijn situatie zonder iets van gegevens kwijt te spelen of zonder xp te formateren.
Groet en bedankt.

JimZ

  • Gast
kubuntu installeren op externe harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/11, 02:09:11 »
Om te beginnen: Welkom bij de club!

Je moet in de schijfindeler van Ubuntu de gewenste installatiepartitie selecteren (in jouw geval dus /dev/sdb2) en als koppelpunt (mountpoint) kiezen voor "root" (wordt weergegeven als "/" , alles zonder de aanhalingstekens natuurlijk).

Daar wordt Ubuntu dan op geïnstalleerd. En op dezelfde manier kun je /dev/sdb3 koppelen als "swap".

Als laatste de bootloader grub: die zou in het mbr van /dev/sda terecht moeten komen, je XP-installatie wordt dan automagisch in het bootmenu opgenomen.

Veel plezier met Ubuntu en heb je evt. verdere vragen dan horen/lezen we nog wel meer van je.

Succes ermee!

gr,
Jim

kubuntu installeren op externe harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/11, 07:51:38 »
OPGEPAST

Niet te snel hier !!
In jouw plaats, azerionhc, zou ik nog effe wachten tot je meer antwoorden hebt gekregen !
Volgens mijn bescheiden mening werkt de tip van JimZ enkel voor een tweede interne hard drive en niet voor een op USB aangesloten externe harddisk.

Velen zullen hier waarschijnlijk schrijven
Citaat
Ubuntu op externe harddisk = recept voor problemen
Het is mogelijk, maar het is voer voor gevorderden.

Wordt vervolgd.... :)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
kubuntu installeren op externe harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/11, 09:05:05 »
Citaat
Ubuntu op externe harddisk = recept voor problemen
Klopt.
Als je Ubuntu standaard installeert op een externe schijf, dus zonder iets te veranderen aan de installatiemethode, dan zal je computer alleen starten als je externe schijf aangesloten is. Zonder externe schijf zal ook Windows niet starten.

Het kan zeker wel goed gaan, maar dan moet je prutsen met Grub. Iets voor gevorderden dus :)

azerionhc

  • Gast
kubuntu installeren op externe harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/11, 11:50:36 »
dus als ik kubuntu installeer op sdb2, dan komt de mbr zowizo op de plaats waar mijn xp staat?
ps; mijn externe is er eentje zonder externe voeding dus die is altijd aangesloten aan mijn pc.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
kubuntu installeren op externe harde schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/11, 11:56:33 »
Citaat van: azerionhc
dus als ik kubuntu installeer op sdb2, dan komt de mbr zowizo op de plaats waar mijn xp staat?
ps; mijn externe is er eentje zonder externe voeding dus die is altijd aangesloten aan mijn pc.
Ja, en dat is ook precies wat je wil in bijna alle gevallen. Bij het opstarten krijg je dan een menu waaruit je Ubuntu of Windows kan kiezen. Haal je nu je externe schijf los, of gaat die kapot, dan kan grub (die zorgt voor het opstartmenu) zijn bestanden niet vinden. Je computer kan dan niet opstarten.


Je kan de mbr wel installeren op de externe schijf, maar dan moet je je bios zo instellen dat hij als eerste op moet starten van je externe schijf. Niet alle biossen kunnen dat.

azerionhc

  • Gast
kubuntu installeren op externe harde schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/11, 11:59:26 »
en als ik die  mbr installeer op mijn externe, kan ik dan nog booten naar xp? of start mijn pc dan altijd met kubuntu op? anders wil ik die manier wel eens proberen kubuntu installeren p mijn externe en die mbr er ook bij zetten zodanig als mijn externe crasht of weet ik veel wat dat ik mijn pc nog kan opstarten zonder iets kwijt te zijn van gegevens.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
kubuntu installeren op externe harde schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/11, 12:03:20 »
Voer deze handleiding uit: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/
Let op dat je ubuntu op je externe schijf installeert.

Klik bij dit scherm: http://media.ubuntu-nl.org/images/docteam/installatie/dualboot_gutsy/18_gegevens_controleren.png
op Geavanceerd. Nu kan je grub installeren op je externe schijf.

Nu zullen je interne schijven niet aangeraakt worden.
Let wel op dat de bios goed ingesteld is, anders kan je Ubuntu alsnog niet opstarten.

azerionhc

  • Gast
kubuntu installeren op externe harde schijf
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/11, 12:04:29 »
ik dank je zeer om mij te helpen.

ah dit was ook een van mijn problemen. als ik wil installeren dan zie ik een overzicht van al mijn partities

/dev/sdb1 --> waar mijn werk gegevens op staan
/dev/sdb2 --> waar kubuntu op zou moeten komen
/dev/sdb3 --> bedoeld als swap

maar zie ook
/dev/sda1 --> waar xp op staat
/dev/sda2 --> werkgegevens/muziek/et

hoe weet ik nu met zekerheid dat kubuntu op sdb2 komt?

azerionhc

  • Gast
kubuntu installeren op externe harde schijf
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/11, 12:23:58 »
en bij geavangeerd voor die grub in te stellen staat er (hd0) door wat moet ik dat dan veranderen in mijn geval?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
kubuntu installeren op externe harde schijf
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/11, 12:27:34 »
Citaat van: azerionhc
ik dank je zeer om mij te helpen.

ah dit was ook een van mijn problemen. als ik wil installeren dan zie ik een overzicht van al mijn partities

/dev/sdb1 --> waar mijn werk gegevens op staan
/dev/sdb2 --> waar kubuntu op zou moeten komen
/dev/sdb3 --> bedoeld als swap

maar zie ook
/dev/sda1 --> waar xp op staat
/dev/sda2 --> werkgegevens/muziek/et

hoe weet ik nu met zekerheid dat kubuntu op sdb2 komt?


en bij geavangeerd voor die grub in te stellen staat er (hd0) door wat moet ik dat dan veranderen in mijn geval?
Door bij de partities /dev/sdb2 toe te wijzen aan / (dit wordt je root partitie)
/dev/sdb3 moet je dan aanduiden als swap (voor je swap geheugen)

Als je ook een aparte partitie wil voor je home map, dan moet je een extra partitie aanmaken en die toewijzen aan /home

grub moet je zetten op (hd1) als het goed is.

azerionhc

  • Gast
kubuntu installeren op externe harde schijf
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/11, 12:30:02 »
dus als ik hd1 ingeef, dan komt het op mijn externe te staan hé? en niet op mijn schijven in mijn pc zelf.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
kubuntu installeren op externe harde schijf
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/11, 12:31:47 »
Hoeveel schijven heb je in je computer zitten?

azerionhc

  • Gast
kubuntu installeren op externe harde schijf
« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/11, 12:33:29 »
1 schijf, maar die is onder verdeeld in 2 partities: C: / en D: / op de c staat mijn xp en op D al mijn programmas, muziek, werkgegevens, dus die wil ik ook zeker niet kwijt.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
kubuntu installeren op externe harde schijf
« Reactie #14 Gepost op: 2007/11/11, 12:36:06 »
Als je 1 schijf hebt, dan is (hd1) goed.

azerionhc

  • Gast
kubuntu installeren op externe harde schijf
« Reactie #15 Gepost op: 2007/11/11, 12:39:58 »
oke bedankt, het is aan het installeren.

JimZ

  • Gast
kubuntu installeren op externe harde schijf
« Reactie #16 Gepost op: 2007/11/11, 15:01:09 »
Toch nog even reageren op de opmerking van Prosper:
Citaat
OPGEPAST

Niet te snel hier !!
Want we zijn op dit forum al eerder bezig geweest over Ubuntu op een externe schijf en da's voor zover mij bekend naar volle tevredenheid  gelukt.

Zie HIER.

Gr,
Jim

kubuntu installeren op externe harde schijf
« Reactie #17 Gepost op: 2007/11/11, 15:46:17 »
In datzelfde draadje, op post nummer 7 gaf Pjotr dezelfde commentaar als ik hier.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Dave

  • Lid
kubuntu installeren op externe harde schijf
« Reactie #18 Gepost op: 2007/11/11, 18:55:30 »
had vorige week ook dsl op een usb schijf gezet maar niks opstarten.
Toen maar eens Ubuntu er op maar ook niet opstarten.

andere schijven had ik even uitgeschakeld overigens om niks te verzieken.

azerionhc

  • Gast
kubuntu installeren op externe harde schijf
« Reactie #19 Gepost op: 2007/11/11, 19:23:03 »
kubutnu is zonder probs geinstalleerd op mijn externe, en heb ik mijn bios aangevinkt dat hij moet starten van mijn externe, en toch start het xp op.