Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: plakken zonder opmaak  (gelezen 1839 keer)

plakken zonder opmaak
« Gepost op: 2016/02/27, 19:29:43 »
Ik moet ca 100 adressen overnemen van een paar website's en in een spreadsheet gooien. Record voor record.
(k.. klus) Een grote copy/paste gaat niet omdat de n.a.w. gegevens op iedere subpagina in een andere configuratie staan.
Het moet dus record voor record.
Dan is er ook nog eens verschillende opmaak gebruikt. De een gebruikt letter dit, de ander font dat.
Dus ik moet bij ieder record ook nog eens kiezen voor plakken zonder opmaak.

Is er een manier om copy/paste dat automagisch te laten doen in LibreOffice calc?

dank,
van een chagrijnige Peter
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Re: plakken zonder opmaak
« Reactie #1 Gepost op: 2016/02/27, 20:22:57 »
Je kan eventueel achteraf alle cellen in 1 keer selecteren en dan het juiste lettertype, grootte.... instellen.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline Gamer

  • Lid
Re: plakken zonder opmaak
« Reactie #2 Gepost op: 2016/02/27, 20:41:05 »
Is het een idee om de code van de betreffende webside op te slaan.  En daar vervolgends de adresen er uit te filteren. Vooral email adressen zijn nog al herkenbaar.

Re: plakken zonder opmaak
« Reactie #3 Gepost op: 2016/02/27, 21:58:53 »
@asilnevs
dat is een idee, heb ik geprobeerd, maar dan wordt de spreadsheet onoverzichtelijk met alle variabel hoogte van rijen.

@Gamer
het probleem is dat naw gegevens in een aparte website staan.
Dus in een paar websites staan links naar alle homepages, en daar moet ik alle naw gegevens uit halen.

ik doe nu de links volgen, het naw record kopieren
en dan plakken speciaal, plakken zonder opmaak.

ctrl+c. ctrl+v is sneller....

groet
Peter
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Re: plakken zonder opmaak
« Reactie #4 Gepost op: 2016/02/27, 22:04:57 »
Ctrl+C, dan Shift+Ctrl+V = plakken zonder opmaak (lukt meestal, soms wordt er niets geplakt).

Re: plakken zonder opmaak
« Reactie #5 Gepost op: 2016/02/27, 22:11:46 »
@Paul

dat werkt dus niet.
100% niet.

Ik zit me af te vragen waarom die plak actie geen doorvoer vindt.
Want Calc plakt dus niks. Ook geen garbage.
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: plakken zonder opmaak
« Reactie #6 Gepost op: 2016/02/27, 22:20:28 »
Ik zou een macro maken in LO om die adressen te separeren, dan dat data bestand kommagescheiden opslaan en als csv invoeren in Calc. Aparte klus maar zo wel snel doenbaar. Hou de macro simpel. Beter 100 keer op Enter moeten drukken dan drie uur zitten tobben op een macro die het helemaal afmaakt.

Ik heb dat soort dingen in het verleden wel vaker gedaan en voor behoorlijk grotere hoeveelheden ook.

Heb je daar wat aan?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: plakken zonder opmaak
« Reactie #7 Gepost op: 2016/02/27, 22:22:30 »
Ik zit me af te vragen waarom die plak actie geen doorvoer vindt.
Zoals ik zei, vaak werkt het, soms (als je het echt nodig hebt) niet dus, as usual. ;-)
Geen idee waarom wel/niet.

Offline vanadium

  • Lid
Re: plakken zonder opmaak
« Reactie #8 Gepost op: 2016/02/28, 10:12:53 »
Dat plakken met formatteren - een terugkerende irritatie. Mijn benadering is nu en dan het geplakte selecteren en met Ctrl+M (Format - Clear direct formatting) de rommelopmaak te verwijderen. Inderdaad, het "Paste Special" wil niet altijd werken.

Re: plakken zonder opmaak
« Reactie #9 Gepost op: 2016/02/28, 10:41:38 »
In de werkbalk van LibreOffice Calc staan de icoontjes voor knippen/kopieren/plakken. Aan het plakken-icoontje zit een pijltje met extra opties, waaronder "Tekst zonder opmaak".

Offline Jenske

  • Lid
Re: plakken zonder opmaak
« Reactie #10 Gepost op: 2016/02/28, 12:25:14 »
Vroeger gebruikten we op "het unief" al eens een programma dat erin slaagt om gegevens uit een bestand te trekken op basis van de positie op de pagina, de voorafgaande karakters (vb. telkens na een puntkomma, na het woord "naam:" o.i.d.).

Het heette Arkive (of ark-yve, of ark of arch ive of iets van die strekking) en ik herinner me dat er een koninginnepage als logo bij stond. Ik weet niet of het programma nog bestaat, want "vroeger" betekent voor mij: meer dan 15 jaar geleden. Ik heb het sindsdien ook nooit meer nodig gehad.

Het programma kon bijvoorbeeld uit van die oude Fortran-outputs of rapporten alle tekst halen die bv. achter het woord "Source:" stonden tot de eerstvolgende vrije ruimte (hetgeen meestal een (aantal) spatie(s) was.

Ik kan me niet voorstellen dat dergelijke programma's niet nog bestaan, maar ik kan ze niet vinden want ik weet niet hoe je een vraag hierover goed kan stellen aan "het internet".
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: plakken zonder opmaak
« Reactie #11 Gepost op: 2016/02/28, 13:59:53 »
Het is misschien een omweg maar als ik zo'n vraagstuk niet getacled kreeg paste ik eerst in een txt bestand (nu Gedit) waar ik het lijstje opbouwde, en dan door copy/pastte naar de tekstverwerker.
En zo heb ik ooit jaren lang bij elkaar dui-zen-den volledige NAW adressen van internet af geplukt om op etiquetten te krijgen (marketing).  :evil: ;)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: plakken zonder opmaak
« Reactie #12 Gepost op: 2016/02/28, 14:14:51 »
@partyrabbit

dat is ook nog een optie.
maar het moet in calc eindigen.

Hoe deed jij het dan?
copy web - paste gedit
copy gedit - paste writer
en dan?
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: plakken zonder opmaak
« Reactie #13 Gepost op: 2016/02/28, 14:41:51 »
Peter,

Dat had ik al gezegd, maar vermoedelijk deed dat bij jou geen belletje rinkelen.

Dan scheid je de verschillende gegevens in het tekstbestand met een komma. Bijvoorbeeld zo: Jan Karel, Appel, Woonerf, 1, postcode, Appelscha en dat tekstbestand voer je dan in als csv bestand in Calc.

Proberen maar, uiteraard met een heel klein bestandje.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: plakken zonder opmaak
« Reactie #14 Gepost op: 2016/02/28, 14:51:44 »
Iedereen dank voor de suggesties,
Ik heb er nu 25 gedaan en hou er ff mee op.
Het snelste werkt toch met de muis.
rechtermuisknop, plakken speciaal, tekst zonder opmaak.
Ik had de eerste 20 vooral nog last van de toetsenbord reflex.
Dan ben je met je rechterhand met de muis bezig en je vingers van de linkerhand doen dan al onbewust ctrl+v.
Hersens en automatisme zijn toch aparte zaken.

Maar die kopieren naar gedit en scheiden met komma's is een goeie 2e!
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Re: plakken zonder opmaak
« Reactie #15 Gepost op: 2016/02/28, 23:23:26 »
Hallo chagrijnige Peter,

een goeie derde zou een eenvoudige Perl-hack kunnen zijn. Als je mij vijf originele adressen van een van die sites geeft, wil ik wel eens kijken of ik daar snel vijf voor LO Calc leesbare/begrijpelijke/goed geformatteerde adressen van kan maken.

Edit. Vaak een kwestie van iets simpels als "s/^grr/@abc/!?.*/%/(*)(/\/\{*^d/g/b}/grrrrr", of iets in die hoek, dus waarschijnlijk wel do-able. ;-)
« Laatst bewerkt op: 2016/02/29, 00:02:54 door Paul Matthijsse »

Re: plakken zonder opmaak
« Reactie #16 Gepost op: 2016/02/29, 08:16:39 »
Dag Paul,

dank voor je antwoord.
Maar zoeken we het met een perl script niet te moeilijk?
Het enige dat ik wil is met de muis een stukje tekst selecteren in de browser
en kopiëren, om deze in een cel van calc te plakken zonder opmaak.
En ik ben gewoon om met de rechterhand en de muis de selectie te doen en met de linkerhand ctrl+c en ctrl+v te doen.
Dus eigenlijk het enige dat ik wil is dat de actie ctrl+v in calc een uitvoer heeft zonder opmaak. (direct, niet via een sub menu)
Ik ben eigenlijk verbaasd dat calc niet zo'n optie heeft.

Ik ga graag op je aanbod in, als dit is waar een stukje perl voor nodig is, maar wil niet de naw gegevens van mijn relaties over het forum gooien.
Zullen we even prive verder gaan? Mijn email is: schall@xs4all.nl

alvast dank,
Groet,
Peter
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Offline vanadium

  • Lid
Re: plakken zonder opmaak
« Reactie #17 Gepost op: 2016/02/29, 10:52:44 »
Ik ben eigenlijk verbaasd dat calc niet zo'n optie heeft.
Heeft dat wel, maar dat het niet altijd werkt heeft met linux te maken: de standaardisatie omtrent het clipboard is nog steeds wat minder dan op Windows. Op Windows zou Ctrl+Shift+V wel altijd werken.
Wel zeer vervelend dat Calc zeer slim wil zijn, en die "import" dialoog er ook nog eens tussen steekt. Inderdaad: vlug platte tekst inkopiëren wordt zo lastig gemaakt.
Wat ook kan, is eerst F2 drukken: dan "open" je de cel, pas dan plakken (Ctrl+V is voldoende). Zo wordt automatisch de platte tekst in één cel binnengebracht. Met een eenvoudige macro zou dat in een toetsencombinatie kunnen geautomatiseerd worden.

Re: plakken zonder opmaak
« Reactie #18 Gepost op: 2016/02/29, 12:04:38 »
@partyrabbit

dat is ook nog een optie.
maar het moet in calc eindigen.

Wat jvecht ook al zegt. Alleen zijn het bij csv geloof ik geen comma's maar puntcomma's ;

Je kunt een tekst bestand vrij makkelijk aanpassen naar al dan niet xls/csv.
Dat is niet meer dan een kwestie van op de juiste plek komma's (xls?) of puntcomma's (csv?) zetten (=cell-spacers). Dat moet je even uitzoeken hoe te doen en even wat proberen of het allemaal op de juiste plek komt.
Open maar eens een kleine xls/csv in een simpele teksteditor.  ;)

En een andere optie is importeren. Dan krijg je ook de optie om cellenverdeling te kiezen. Maar ik persoonlijk vond dat vaak niet naar mijn zin gaan waar ik het zelf met de eerste manier (zelf csv opbouwen) veel makkelijker voor elkaar kreeg.
naam; adres; postcode: plaats
truusje; daarstraat; 1234 AB; ergensstad
pietje; ergensstraat; ; daardorp (bij postcode twee puntcomma's om een lege cel te creeëren om de kolommen juist onder elkaar te houden)

En dat laatste deed ik meestal geautomatiseerd met de functie Vervangen. ;)
« Laatst bewerkt op: 2016/02/29, 12:12:12 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore