Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: verschillen tussen ubuntu en kubuntu en nog wat vraagjes  (gelezen 9400 keer)

verschillen tussen ubuntu en kubuntu en nog wat vraagjes
« Gepost op: 2007/09/13, 16:31:25 »
Alle onderdelen van mijn pc zijn binnen en hij wordt nu in elkaar gezet:D. Nu moet ik de keus maken tussen Kubuntu en Ubuntu maar..

Ik snap het niet meer. Wat is nou precies het verschil tussen deze. Het is dus hetzelfde systeem maar het ziet er anders uit? IS er software die alleen op GNOME werkt en niet op KDE?

KDE staat me qua uitrlijk meer aan maar ik heb het gevoel dat er veel meer software is voor Ubuntu of is die software dus op beide te gebruiken?

Ik heb op mijn aankomende schijf 200gb ruimte voor (k)ubuntu. Hoe kan ik die het best indelen? Ik wil de / partitie apart van de /home partitie. Dat schijnt makkelijk te zijn met upgrades

Offline Soul-Sing

  • Lid
verschillen tussen ubuntu en kubuntu en nog wat vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/13, 16:37:17 »
je kunt ze allebei installeren. bijv. naast gnome (op de dezelfde partitie) kde installeren. in het opstartmenu bepaal je je sessie.
verder is het een kwestie van smaak, en gewenning. mijn voorkeur is duidelijk lijkt me. ;)

verschillen tussen ubuntu en kubuntu en nog wat vraagjes
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/13, 17:29:06 »
KDE zeker:P Ik vroeg me meer af of software KDE of Gnome ofhankelijk is?

Offline mcgyver

  • Lid
verschillen tussen ubuntu en kubuntu en nog wat vraagjes
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/13, 17:36:28 »
Als je Gnome hebt en je vindt een KDE programma leuk kan je het zo installeren. Omgekeerd ook. Gnome oogt (MIJN ogen) iets rustiger. KDE is (MIJN mening) mooier. Geef mij maar Gnome, maar ik denk dat je gewoon beide moet proberen en kijken wat bij jou past.

Offline siegi

  • Lid
verschillen tussen ubuntu en kubuntu en nog wat vraagjes
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/13, 17:36:35 »
Je kan software oorspronkelijk gemaakt voor kde zoals amarok, kmail, konqueror.  Ook gewoon gebruiken onder gnome.  De gui is alleen iets anders kwa stijl als je kde programma's onder gnome draait.
Als in tegenstelling gnome programma's onder kde draait dan zorgt qt-gtk ervoor dat het programma in de kde stijl word.

verschillen tussen ubuntu en kubuntu en nog wat vraagjes
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/13, 17:40:26 »
Okay vielen dank.

En hoeveel gig zou ik voor de / partitie moeten gebruiken?

Taygeto

  • Gast
verschillen tussen ubuntu en kubuntu en nog wat vraagjes
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/13, 17:41:05 »
Ik heb al bij sommige programma's die eigenlijk voor KDE bedoeld zijn problemen gehad bij de integratie (daarmee bedoel ik de interactie met gnome, zoals icoontjes in het paneel enzo), maar het programma bleef altijd functionneren. Dat is wel al een tijdje geleden, dus ik weet niet in hoeverre dat nu nog het geval is aangezien ik sowieso enkel nog gnome-programma's gebruik :P. Hierbij is mijn voorkeur ook duidelijk :P, KDE is ietsje te flashy voor mij, ik kan meer dan genoeg flashyheid (wat een woord...:/) uit gnome halen.

verschillen tussen ubuntu en kubuntu en nog wat vraagjes
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/13, 18:47:29 »
Ik had eerst Ubuntu (GNOME) op mijn pc, maar heb dan een partitie bijgemaakt om Kubuntu (KDE) uit te testen. Kubuntu staat er nu 2 weken op en zit nu al de hele tijd op kubuntu. Waarschijnlijk ga ik bij de release van 7.10 alleen kubuntu op mijn pc zetten.
Ubuntu 8.04 "Hardy Heron"
Mac OS X Leopard

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
verschillen tussen ubuntu en kubuntu en nog wat vraagjes
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/13, 18:52:08 »
Citaat van: ubuntom
Ik had eerst Ubuntu (GNOME) op mijn pc, maar heb dan een partitie bijgemaakt om Kubuntu (KDE) uit te testen. Kubuntu staat er nu 2 weken op en zit nu al de hele tijd op kubuntu. Waarschijnlijk ga ik bij de release van 7.10 alleen kubuntu op mijn pc zetten.
Dan kun je je alias beter veranderen in Kubuntom!   :-)

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
verschillen tussen ubuntu en kubuntu en nog wat vraagjes
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/13, 18:59:35 »
kubuntero klinkt beter...

verschillen tussen ubuntu en kubuntu en nog wat vraagjes
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/13, 19:31:22 »
Okayy bedankt allemaal.

Ik had nog een vraag

Ik heb op mijn aankomende schijf 200gb ruimte voor (k)ubuntu. Hoe kan ik die het best indelen? Ik wil de / partitie apart van de /home partitie. Dat schijnt makkelijk te zijn met upgrades

Offline Soul-Sing

  • Lid
verschillen tussen ubuntu en kubuntu en nog wat vraagjes
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/13, 19:33:59 »
Citaat van: Vintendo
Okayy bedankt allemaal.

Ik had nog een vraag

Ik heb op mijn aankomende schijf 200gb ruimte voor (k)ubuntu. Hoe kan ik die het best indelen? Ik wil de / partitie apart van de /home partitie. Dat schijnt makkelijk te zijn met upgrades
kijk hier eens: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/6854
let op de bijdragen van oliver hardy.;)

verschillen tussen ubuntu en kubuntu en nog wat vraagjes
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/13, 19:46:08 »
Toppie, bedankt! Dus de / heeft maar ~10 gb nodig? En is het een voordeel om alles vantevoren te doen met gparted>?

Offline Soul-Sing

  • Lid
verschillen tussen ubuntu en kubuntu en nog wat vraagjes
« Reactie #13 Gepost op: 2007/09/13, 19:53:57 »
Citaat van: Vintendo
Toppie, bedankt! Dus de / heeft maar ~10 gb nodig? En is het een voordeel om alles vantevoren te doen met gparted>?
sommigen vinden de live cd van gparted onmisbaar om te partitioneren.
het werkt heel intuitief en betrouwbaar! een echte aanrader. pjotr123 weet hier heel veel van. oa.( welke versie van gparted het beste is enzo.)

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
verschillen tussen ubuntu en kubuntu en nog wat vraagjes
« Reactie #14 Gepost op: 2007/09/13, 20:08:11 »
De beste zou versie 0.3.3-7 zijn
Die vind je hier: http://sourceforge.net/project/downloading.php?group_id=115843&use_mirror=surfnet&filename=gparted-livecd-0.3.3-7.iso&55053952

Branden als de ubuntu-cd (lage snelheid, hij is toch klein)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
verschillen tussen ubuntu en kubuntu en nog wat vraagjes
« Reactie #15 Gepost op: 2007/09/13, 20:57:29 »
Citaat van: ubuntom
Ik had eerst Ubuntu (GNOME) op mijn pc, maar heb dan een partitie bijgemaakt om Kubuntu (KDE) uit te testen.
Dat kan ook op dezelfde partitie, installeer kubuntu-desktop voor KDE onder Ubuntu,
of installeer ubuntu-desktop onder Kubuntu.
Het eindresultaat is in beide gevallen hetzelfde ;)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Dave

  • Lid
verschillen tussen ubuntu en kubuntu en nog wat vraagjes
« Reactie #16 Gepost op: 2007/12/21, 16:08:47 »
zie met updates met regelmaat updates voor KDE langskomen en vandaag zelfs voor konqueror.
dat eens ingetikt en blijkt al in een Gnome systeem te zitten?

klikte daarin eens op wat maar media vond ie niks en de prullebak was leeg terwijl die redelijk gevuld is.

Heb er sinds SuSE nooit meer KDE op gehad, dacht ik tot vandaag ....