Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Diverse vragen ivb herinrichten 2 computers en enkele progs  (gelezen 816 keer)

Offline reekje

  • Lid
    • http://www.reekje.nl
Diverse vragen ivb herinrichten 2 computers en enkele progs
« Gepost op: 2007/12/31, 18:02:29 »
Beste allemaal.

Binnekort, ik denk in de tijdspanne van een maand, wil ik mijn computers her inrichten.

daar voor zijn er een aantal dingen die ik wil weten.

Dat is het volgende,
Kunnen de volgende windows proggramma's met wine op ubuntu draaien
geld mennerger van het nibud meer info www.nibud.nl dit voor de jaarlijkse cijvers, de voorbeeld begroting.
Heeft iemand hier ervaring mee, en hoe moet ik de boel confugeren?
Verder wat zijn de ervaringen ivb www.postbank.nl en bijbehoren. en idiaal voor internet betalingen, met firefox op een Ubuntu\linux computer.?

Verder zou ik de bijde computers als volgd inwillen richten.

Comp A Deze hangt altijd aan internet, en kan ik alle sites die ik wil mee bekijken.
Ubuntu studio7.10 audio en vido bewerking
Ubuntu, (kaal) alleen voor internet bankieren)
Ubuntu 7.10 voor algemeene klussen, gimpen
en een virtueel draaiende windows 98 voor een proggie dat steeds internet nodig heeft, en alleen op 98 werkt, die virtuele instal moet dus vaak er opnieuw op.
een partiti met een gedeelde map dit kan wat mij betreft zelfs een 2de hd zijn.
een grote zwab patiti

Hoe doe kan ik dit partitioneren?

Comp B Deze kan niet op internet, (studie comp)
Ubuntu versie maakt niet uit.
met virtueel draaiende windows me, als ik mijn studie prog niet aan de praat kan krijgen onder Ubuntu, anders dat prog onder wine.
een partiti met een gedeelde map dit kan wat mij betreft zelfs een 2de hd zijn.
een grote zwab patiti.

Hoe doe kan ik dit partitioneren?

Deze twee wil ik heel af en toe met elkaar verbinden, om bestanden over te jassen, of iets te printen met de printer die op de andere is aangesloten.
maar wel zo dat pottekijkers via interenet niets zien, nog tijdens nog nadien.

Hoe kan iik dit doen?

Verder denk ik aan ies van een externe hd die ik gewoon over kan pluggen.
dat kan ook een zelf geboud iets zijn, ik heb een heleboel goede hd's liggen,
Daar zou ik vor een krats iets van gemaakt willen hebben dat ik die gewon allemaal kan benaderen, zonder ze een vor een om te moeyten pluggen, dat is nog al lastig met die ide kabels, en die comp altijd open.

Hoe kan ik dit niet te duur en wel met hergebruik van die hd's doen?

Im deze volgorde zou ik dit willen aanpakken
1 alles backuppen op een hd of enkele dvd's cd's
2 comp A in orde krijgen
3 Comp b in orde krijgen

Of is een andere volgorde beter?

Sorry het zijn veel vragen, maar ik weet ze niet echt van elkaar los te koppelen.

reekje

Diverse vragen ivb herinrichten 2 computers en enkele progs
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/31, 18:24:55 »
Bankieren via Postbank.nl is onder Ubuntu geen enkel probleem.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline reekje

  • Lid
    • http://www.reekje.nl
Diverse vragen ivb herinrichten 2 computers en enkele progs
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/31, 22:01:57 »
dankje

kan het eventueel ook met een live cd gedaan worden, tot ik eindelijk de comp zo heb ingericht als hier boven beschreven?

reekje

Offline joop905

  • Lid
Diverse vragen ivb herinrichten 2 computers en enkele progs
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/31, 22:42:36 »
Citaat van: reekje
Beste allemaal.

Binnekort, ik denk in de tijdspanne van een maand, wil ik mijn computers her inrichten.
als je boos maakt dan staat het er morgen op (2 uur werk)

GrJ905.

Diverse vragen ivb herinrichten 2 computers en enkele progs
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/31, 23:06:39 »
Ik kan misschien wel even aangeven hoe ik mijn Ubuntu PC's inricht (dat zijn er ondertussen vier).

(1) Ik heb een aparte /home partitie. Dat is handig bij updates en herinstallaties. Ik wijs bij de installatie dan aan welke partitie als /home gemount moet worden (niet formatteren!) en klaar, alles is weer zoals het hoort

(2) Dan de twee 'normale' partities / (root) en swap. Je praat over een grote swap partitie. De vuistregel was altijd 2x het RAM geheugen, maar volgens mij is dat ondertussen achterhaald. Ik heb nu een bak met 8Gb RAM en ik zie niet in waarom ik dan een 16 Gb swap partitie moet hebben.

(3) Ten slotte twee aparte partities /data en /virtueel. De /data gebruik ik voor het uitwisselen van gegevens tussen PC's in het netwerk. Zo blijft de uitwisseling helemaal buiten mijn /home directory. De /virtueel gebruik ik voor het opslaan van de virtuele machines. Dat is vooral vanwege de overzichtelijkheid. Mijn /home is snel rommelig.

Voor het verwisselen van harde schijven gebruik ik verwisselbare sledes. Dan is het een kwestie van computer uitzetten, slede eruit, slede er in (aan de voorkant) en herstarten. Eén nadeel: de sledes hebben een eigen ventilatortje en die is vrij gehorig.

Voor het veilig houden van het websurfen kun je natuurlijk ook denken aan het installeren van een virtuele Ubuntu PC die verder geen bestanden deelt met de gewone PC. Dan blijft er voor pottenkijkers niet veel ruimte meer over.

Een backup op een aparte harde schijf of dvd's is altijd een goed idee, zeker bij herinstallaties. Daarna maakt het niet veel uit welke PC je eerder installeert. Persoonlijk zorg ik er graag voor dat de computer die ik het meest gebruik en het snelst nodig heb als eerste klaar is.

Succes

Jan Stedehouder

Offline reekje

  • Lid
    • http://www.reekje.nl
Diverse vragen ivb herinrichten 2 computers en enkele progs
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/01, 02:33:19 »
Ik moet hier eerst even een paar uurtjes over slapen, wat ik dan ok u ga doen, al vast dank jullie en slaap lekker.

reekje