Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Starten met Wine in Lubuntu 14.04  (gelezen 499 keer)

Offline Abri

  • Lid
Starten met Wine in Lubuntu 14.04
« Gepost op: 2014/08/28, 12:14:09 »
Ik heb Lubuntu 14.04 naast Windows XP op een desktop.
Ik zou wel een Windows programma willen proberen te gebruiken in Lubuntu, bijvoorbeeld Van Dale Groot Woordenboek van de Nederlandse Taal versie 14.0 uit 2005.
Ik begrijp dat dit met Wine zou moeten kunnen. Maar hoe begin ik?
In Synaptic Pakketbeheer worden 13 Wine-items vermeld. Daarvan zijn 6 geinstalleerd (vermoedelijk bij het installeren van libre-office voor powerpoint-documenten).

Hoe krijg ik de juiste wine-items?

En hoe gebruik ik daarna Wine voor dat woordenboek? (ik heb de windows cd-rom en het woordenboek is al geinstalleerd in Windows XP.)

Deze vraag stelde ik onlangs bij Vraag en antwoord, maar daar kwam tot mijn teleurstelling geen reactie.

Re: Starten met Wine in Lubuntu 14.04
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/28, 12:30:03 »
Je had je antwoord kunnen hebben als je even bovenaan op Documentatie had geklikt ;)
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Wine
(noot: dat eerste screenshot is zeer verouderd, maar het principe lijkt me duidelijk en de rest van de info is nog steeds (nagenoeg) accuraat)

Offline Abri

  • Lid
Re: Starten met Wine in Lubuntu 14.04
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/29, 11:10:36 »
Hartelijk dank voor je reactie die ik gisteren miste. Sorry! Goede tip. Voortaan zal ik beter in Documentatie kijken.

Ik heb inmiddels gisteren het Van Dale woordenboek met succes geinstalleerd met Wine 1.6.2 in Lubuntu 14.04, ongeveer als volgt:

1. Via Browse apps van https://apdb.winehq.org nagegaan of het woordenboek wordt genoemd. Dat was het geval, alhoewel voor Wine-versies lager dan 1.6.
2. Via Synaptic Pakketbeheer nog 2 wine-pakketten geinstalleerd met wine 1.6 in de naam.
3. Installatie cd-rom van het woordenboek in het DVD-station gedaan en het station aangekoppeld.
4. Met linker muisknop gedubbelklikt op setup.exe. Dan volgt een installatiepeocedure die er precies zo uit ziet als onder Windows. Bij een instructie van de HCC las ik dat de Windows installatie-locatie automatisch en ongemerkt wordt aangepast naar een linux-locatie.
5. Het programma werkt. Leuk!