Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen  (gelezen 203269 keer)

Offline Henkp

  • Lid
Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #50 Gepost op: 2015/04/01, 20:41:09 »
Goedendag allen!  Ik heb van mijn oude moeder haar HP DV4000 afgepakt (omdat ze zelf een nieuwe laptop kocht met Windows 7).
sudo kan je gewoon installeren, dat mag dus geen probleem zijn.
Echter heeft die laptop standaard 2x 256MB geheugen, dus 512MB en dat is te weinig voor Ubuntu.
Beter kan je daar Lubuntu op gebruiken, want zelfs voor Xubuntu is het (denk ik) te weinig geheugen.
Of het moet uitgebreid zijn in het verleden ........
Dank voor de info. Ik heb even de systeemdetails opgezocht en de laptop heeft slechts 486,2 MiB geheugen, een Intel Celeron M processor 1,40 Ghz , 32 bit besturingssysteem en een harde schijf met 31,7 Gb.  Dus...Lubuntu maar gaan installeren.
Wat ik wel wat verwarrend vind is dat op deze website heel enthousiast wordt geschreven dat Linux Mint op iedere computer kan draaien die voorheen op Windows XP draaide. Mint gaat bij deze voormalige XP laptop niet, Ubuntu kennelijk ook niet (draait wel -traag- op de wifi verbinding na)  dus nu maar eens Lubuntu.... al doende leren toch?  ;)

Dan wordt het de hoogte tijd, dat je die Website nog eens beter leest. Daar er ook staat welke versie het beste geschikt is voor jou computer.

Offline malinas

  • Lid
Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #51 Gepost op: 2015/05/18, 18:57:45 »
Laptops met Intel GMA 4500 M videokaarten, die Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu en Lubuntu 12.04 wel lijken te installeren, maar na opstarten op een zwart scherm komen. Hier gehad met twee laptops van Acer en Packerd Bell, maar er zijn er meer mee uitgerust o.a. HP. Bouwjaar 2011 ;)


In de herstelmodus: voeg deze tekst toe aan /etc/rc.local:
setpci -s 00:02.0 F4.B=30
Toevoegen vlak boven de regel exit 0.

Herstart daarna normaal. Heb je dan beeld, ook al is het nog niet van optimale helderheid?

Via terminal gedit installeren.

Via terminal gedit /etc/rc.local de regel toegevoegd en werken  =D

ik kan de regel wel toevoegen maar kan vervolgens niet opslaan: iets met beheerdersrechten of zo. Hoe los ik dat op?
En moet er boven of onder ' setpci -s 00:02.0 F4.B=30 ' een  lege regel of maakt dat niet uit?

Offline Hees

  • Lid
Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #52 Gepost op: 2015/06/05, 22:21:14 »
Dag Pjotr en anderen,

De  nederlandse taal instellen wilde niet lukken. Ik heb de engelse taal opnieuw gedownload en hierna kon ik kiezen tussen engels en nederlands en hup!! toen kreeg ik alles in het nederlands. Leuk hè, Ubuntu.

Groeten Nicolas.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #53 Gepost op: 2015/06/05, 22:54:22 »
Dag Pjotr en anderen,

De  nederlandse taal instellen wilde niet lukken. Ik heb de engelse taal opnieuw gedownload en hierna kon ik kiezen tussen engels en nederlands en hup!! toen kreeg ik alles in het nederlands. Leuk hè, Ubuntu.

Groeten Nicolas.
Dat was te verwachten. Niks van het Engels verwijderen, want dan krijg je problemen met het Nederlands. Engelse taalpakketten: gewoon afblijven, niet weggooien, ook al gebruik je ze niet. Zelfs al gaat het om Zimbabweaans Engels of zo.

Waarom zou je ze ook weggooien? De schijfruimte die de Engelse taalpakketten innemen, is immers tien keer niks. :)
« Laatst bewerkt op: 2015/06/05, 23:44:05 door Pjotr »

Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #54 Gepost op: 2017/03/20, 16:32:29 »
Eindelijk weer eens bezig geweest met m'n oude lapjap: de HP Pavilion. Op deze website de juiste opdrachtprompt gevonden om de draadloze internetverbinding  aan de gang te krijgen.
Herstarten en het werkt! Kan ik eindelijk XP eraf gooien.

Offline PKing

  • Lid
Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #55 Gepost op: 2018/03/25, 11:25:49 »
Ik weet niet of het een veel voorkomend probleem is...
Afgelopen week mijn computer (AMD Phenom X6 1055, ATI5700 serie, 8gb RAM) vers geinstalleerd, met Xubuntu 16.04, en het volgende deed zich voor.
Met alle Ubuntu  versies, na installeren alleen knipperende cursor en niet doorstarten, grub niet bereikbaar.
Met niet Ubuntu versies soms doorstarten naar buroblad, maar verder geen respons op rechter muisknop, buroblad blijft kaal geen werkbalk wel popup menu maar geen respons.

Dit alles met EXT4 geformateerd.

Uiteindelijk EXT3 geformateerd, krijg ik na installatie van Xubuntu eindelijk een buroblad weliswaar zonder taakbalk, maar met respons, en kan ik Arandr downloaden en mijn scherm aanpassen, om de 1 of andere reden wordt dat niet herkend.
Het lijkt dus aan mijn ATI kaart te liggen, of beter gezegd het ontbreken van drivers daarvoor in 16.04.

Waarom het onder EXT3 wel werkt begrijp ik dan weer niet...
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Egidius

  • Lid
Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #56 Gepost op: 2018/04/27, 19:54:36 »
Als ik in de te-doen-lijst van Xubuntu op de site van Pjotr het punt "Verwijder de optie 'sessie opslaan' uit het afmeldscherm" uitvoer dan stuit ik op een probleem: nadat ik het bestand heb aangemaakt met sudo mkdir -v /etc/xdg/xfce4/kiosk en ik het aangemaakte bestand open met gedit admin:///etc/xdg/xfce4/kiosk/kioskrc dan krijg ik in het geopende lege tekstbestand de volgende melding


Offline vanadium

  • Lid
Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #57 Gepost op: 2018/04/27, 20:15:23 »
Maak eerst een leeg bestand, /etc/xdg/xfce4/kiosk/kioskrc, aan. Daarna zal het wel lukken om het met gedit te openen.
Een leeg bestand kan je aanmaken met de terminalopdracht:
sudo touch /etc/xdg/xfce4/kiosk/kioskrc
Met die "admin" methode is het niet mogelijk een bestandsnaam mee te geven die nog niet bestaat. Dat komt door de specifieke wijze waarop die methode werkt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #58 Gepost op: 2018/04/27, 20:18:38 »
Maak eerst een leeg bestand, /etc/xdg/xfce4/kiosk/kioskrc, aan. Daarna zal het wel lukken om het met gedit te openen.
Een leeg bestand kan je aanmaken met de terminalopdracht:
sudo touch /etc/xdg/xfce4/kiosk/kioskrc
Met die "admin" methode is het niet mogelijk een bestandsnaam mee te geven die nog niet bestaat. Dat komt door de specifieke wijze waarop die methode werkt.
Bedankt voor deze tip!  :)

Offline Egidius

  • Lid
Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #59 Gepost op: 2018/04/27, 20:47:20 »
Maak eerst een leeg bestand, /etc/xdg/xfce4/kiosk/kioskrc, aan. Daarna zal het wel lukken om het met gedit te openen.
Een leeg bestand kan je aanmaken met de terminalopdracht:
sudo touch /etc/xdg/xfce4/kiosk/kioskrc
Met die "admin" methode is het niet mogelijk een bestandsnaam mee te geven die nog niet bestaat. Dat komt door de specifieke wijze waarop die methode werkt.
Bedankt voor deze tip!  :)

Dank voor jullie snelle reactie, probleem opgelost! Xubuntu 18.04 is als vanouds weer een pareltje geworden... Sinds Heb in 2008 Ubuntu ontdekt, in 2010 overgeschakeld op Xubuntu omwille van het zeer soepel draaiende en makkelijk configureerbare xfce. Met het lijstje van Pjotr erbij loopt de hele boel steeds weer als gesmeerd! Goed bezig!

Offline Georgesvb

  • Lid
Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #60 Gepost op: 2023/05/13, 11:23:37 »
Hello, Mijn PC is gecrasht(windows10) -, hoe kan ik ubuntu installeren??

Offline loti

  • Lid
Re: Oplossingen voor veelvoorkomende problemen
« Reactie #61 Gepost op: 2023/05/13, 12:37:38 »
Hello.
Dit is een topic uit 2018, maar bestudeert de website van Pjotr eens.
Mocht je dan nog vragen hebben open dan een nieuw topic.

https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html

Succes