Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux en onderwijs  (gelezen 7856 keer)

Linux en onderwijs
« Gepost op: 2017/03/16, 10:36:06 »
Zo ik mag hopen en bedoel, denk ik dat dit best een leuk discussietopic kan worden.

Als ik zeg: Linux en onderwijs ?

Neem het zo breed mogelijk en brand los.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Linux en onderwijs
« Reactie #1 Gepost op: 2017/03/16, 10:38:01 »
Op dit moment zou ik zeggen: water en vuur...

Re: Linux en onderwijs
« Reactie #2 Gepost op: 2017/03/16, 10:45:49 »
Daar lijkt het wel op. Zolang scholen stug vast blijven houden aan windows. Als docenten een laptop krijgen en je wil dualboot, begint systeembeheer gelijk
angstig te pruttelen.......het is me gelukt uiteindelijk.....

Maar laat ik eens de kant op sturen van:....waarom hoeft het geen water en vuur te zijn?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Linux en onderwijs
« Reactie #3 Gepost op: 2017/03/16, 11:09:04 »
Wellicht kan dit een bijdrage leveren in het onderwijs https://www.raspberrypi.org/education/
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

swake

  • Gast
Re: Linux en onderwijs
« Reactie #4 Gepost op: 2017/03/16, 11:48:10 »
Niet verkeerd bedoelt hoor .
Misschien als onderwerp
Linux in het onderwijs of Onderwijs en Linux .
Ik zou het helemaal anders aanpakken .
Basiskennis van de computer in het onderwijs . Men leert al in het lagere onderwijs met een computer werken , maar de basiskennis zelf , hoe een computer werkt word niet aangeleerd . Wie de basiskennis kent leert zo de verschillende besturingssystemen kennen . Zo heb ik het allemaal uit mezelf geleerd .
« Laatst bewerkt op: 2017/03/16, 11:50:03 door swake »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux en onderwijs
« Reactie #5 Gepost op: 2017/03/16, 11:57:39 »
Basiskennis van de computer in het onderwijs .
Men leert al in het lagere onderwijs met een computer werken , maar de basiskennis zelf , hoe een computer werkt word niet aangeleerd .
Wie de basiskennis kent leert zo de verschillende besturingssystemen kennen.
Goed punt.
Aanvulling:
Moderne software loopt tegenwoordig op een server, waarbij de verbonden computer niets meer is, dan een soort slimme terminal.
Het voordeel is dan, dat de cliënt onafhankelijk is van het gebruikte besturingssysteem, dat op de server werkt.
De cliënt kan dus Windows, Linux, Android, OS-X, IOS, BSD, of wat dan ook zijn.
In theorie dus hard- en software onafhankelijk!
Goed geschreven software van een onderwijs-instelling kan dus goed werken op elk besturingssysteem.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Linux en onderwijs
« Reactie #6 Gepost op: 2017/03/16, 13:01:08 »
Linux en Onderwijs, zal blijven vonken geven.

Ik heb 35 jaar les gegeven in een Technische school.
Na mijn pensionering tweemaal  een lange vervanging gedaan in die zelfde Technische school. Geprobeerd (tijdens die vervanging) om de collega's warm te maken voor het gebruik van een 'Linux-gestuurd besturingssysteem', maar ik werd op hoongelach (niet algemeen) onthaald.
Enkelingen stapten mee in dit verhaal alsook een aantal zeer enthousiaste leerlingen.

De leerlingen op een technische school gebruiken Windows, AutoCad, MSOffice (in de Cloud) en Smartschool (draait en werkt nu ook al in de Cloud en alle administratie verloopt ook al in de Cloud). ... ???) en worden opgeleid om, na hun studies, te kunnen 'meedraaien' in het bedrijfsleven.
Sommigen hebben daarbij het geluk om een CNC-gestuurde machine te mogen besturen of, zelfs, eens te mogen instellen... de meesten zullen moeten tevreden zijn met het werken aan 'de band'... (herinner je de film nog, Modern Times, met wijlen Charlie Chaplin ? Nog steeds actueel ...)

Anderen zullen metselen (hebben geen computer nodig) en de gelukkigen die bij een 'kleine' zelfstandige aan het werk kunnen zullen veelal handwerk hebben te doen, soms, wat met gesofistikeerde machines moeten uitvoeren ...
De meeste van deze leerlingen ( Technische - en beroepsleerlingen of leerlingen met een beperking ) zijn niet geneigd om op hun achterste te gaan zitten, maar willen werken met hun handen ...
Met een computer kan je nog geen nagel in de muur kloppen, is hun redenering.  ;)

Linux op school, er zal eerst wat moeten veranderen...  ???  in de  bedrijfswereld voordat de scholen zullen mee gaan in het 'Linux-verhaal'...
Ook de opleiding van de leerkrachten zal bijgestuurd moeten worden ( Pedagogische Opleidingen ) ..., kortom ,een heel verhaal voor het zover komt dat 'Linux' zijn plek zal verdienen/krijgen  in het onderwijs.

Ik hoop, van harte, dat dit ooit eens ingang zal vinden in het onderwijs.

De discussie kan verder gaan...

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2017/03/16, 16:17:23 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Linux en onderwijs
« Reactie #7 Gepost op: 2017/03/16, 17:04:20 »
Ervaring met basisschool en voortgezet onderwijs.
Vooralsnog weinig problemen.

Het enige waar ze hier tegenaan lopen is dat bijvoorbeeld Powerpoint en Impress onderling niet alle uitgebreidere grafische bewerkingen niet herkennen. Een impress geeft dus op school onder powerpoint niet weer zoals het bedoeld is.
Dit wordt ondervangen door thuis veel te maken, maar het op school nog even af te maken (of in online office).

Dit gaat ook op voor doc's en odt's met lettertypes en dergelijke.
Zolang er aan gewerkt wordt gaat het uitwisselen meestal best goed.

Het uiteindelijke werk inleveren doen ze hier standaar ALTIJD in PDF zodat de volledige opmaak gefixt is.
(ps: presentatie gaat ook prima in pdf. F5  ;) )
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux en onderwijs
« Reactie #8 Gepost op: 2017/03/16, 18:32:57 »
Dit gaat ook op voor doc's en odt's met lettertypes en dergelijke.
Een onderwijs instelling mag niet werken met DOC en DOCX files, dat kan ze zelfs subsidie korting opleveren.
In de regels van de overheid wordt gezegd, dat het geldt voor overheden en gesubsidieerde instellingen, zoals o.a. voor onderwijs en gezondheidszorg.
Wil een school iets toch in een MS formaat, dan moeten ze dat zelf oplossen, een vuistregel is, dat een niet goedgekeurd formaat nooit de buitenmuur mag passeren............. :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Linux en onderwijs
« Reactie #9 Gepost op: 2017/03/16, 18:45:26 »
Dat weet ik Ron. Formeel wordt het niet geweigerd en ze zeggen het ook te ondersteunen, maar vaak het antwoord " hoe dat moet weet ik net even niet" uiteraard.  ^-^
Sterker nog, het is daar zelfs mogelijk om odt in office in te lezen. Maar ook dan weer gewoon de gebruikelijke conversieproblemen.
En het maken van de documenten gaat prima. Alleen de layout op het einde is even een (prima met pdf te ondervangen) attentiepuntje.

PDF heeft ook nog wat meer voordelen. Zo kun je de tekst bijvoorbeeld makkelijk beveiligen tegen kopieëren.

De manier zoals wij het toepassen is (voor ons) gewoon het handigste en is gewoon werkbaar. PDF met behoudt van de layout is gewoon in allebei te maken en PDF kunnen ze gewoon niet verwerpen.  =D
En school gaat er ook gewoon prima in mee.

Kleine aanvulling nog. Voor linux liepen de versies office op school en thuis ook niet gelijk. Ik ga niet elke keer bakken geld uitgeven voor de laatste nieuwe versie. :P
En dan moeten ze al helemaal niet ook nog lettertypes gaan gebruiken die op die andere pc dan net weer niet staan.
Dus ook toen hadden we conversieproblemen. Dezelfde zoals nu, niet meer en niet minder, met exact dezelfde benodigde noodgrepen als nu.

Ik zie dus ook de hindernis niet echt in de praktijk.
« Laatst bewerkt op: 2017/03/16, 18:51:59 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Linux en onderwijs
« Reactie #10 Gepost op: 2017/03/17, 09:27:56 »
Dit gaat ook op voor doc's en odt's met lettertypes en dergelijke.
Een onderwijs instelling mag niet werken met DOC en DOCX files, dat kan ze zelfs subsidie korting opleveren.
In de regels van de overheid wordt gezegd, dat het geldt voor overheden en gesubsidieerde instellingen, zoals o.a. voor onderwijs en gezondheidszorg.
Wil een school iets toch in een MS formaat, dan moeten ze dat zelf oplossen, een vuistregel is, dat een niet goedgekeurd formaat nooit de buitenmuur mag passeren............. :lol:

hier heb ik nu nog nooit iets van gemerkt. Eerder dat iedereen de haren overeind gaan staan zodra je iets in .odt of zelfs al pdf durft aan te leveren.........
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Linux en onderwijs
« Reactie #11 Gepost op: 2017/03/17, 10:04:43 »
zodra je iets in .odt of zelfs al pdf durft aan te leveren.........

Pdf is voortaan behoorlijk geaccepteerd. Hoeveel krijg je zelf niet eens meer op papier maar als pdf toegezonden? Als ze zelf pdf aanbieden (per mail of website) kunnen ze het ook niet weigeren. ;)

Ik vind het argument voor digitaal ook zo'n bull.
Dat is uit milieuoverweging zeggen ze dan. Om bomen te besparen.
Uiteindelijk besparen ze vooral hun eigen drukkosten, want ik zal het toch op papier moeten printen om in mijn administratie te verwerken. En  dat printen kost mij dan weer geld en ook gewoon bomen.
Dus kaats ik het balletje net zo graag terug en dan vanuit dezelfde milieuoverweging  =D lever ik ook vooral alleen nog digitaal aan. Gezien de reden kan ook dat niet geweigerd worden, en dat wordt het dan uiteindelijk ook nooit bij mij.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Linux en onderwijs
« Reactie #12 Gepost op: 2017/03/17, 11:11:18 »
zodra je iets in .odt of zelfs al pdf durft aan te leveren.........

Pdf is voortaan behoorlijk geaccepteerd. Hoeveel krijg je zelf niet eens meer op papier maar als pdf toegezonden? Als ze zelf pdf aanbieden (per mail of website) kunnen ze het ook niet weigeren. ;)

Ik vind het argument voor digitaal ook zo'n bull.
Dat is uit milieuoverweging zeggen ze dan. Om bomen te besparen.
Uiteindelijk besparen ze vooral hun eigen drukkosten, want ik zal het toch op papier moeten printen om in mijn administratie te verwerken. En  dat printen kost mij dan weer geld en ook gewoon bomen.
Dus kaats ik het balletje net zo graag terug en dan vanuit dezelfde milieuoverweging  =D lever ik ook vooral alleen nog digitaal aan. Gezien de reden kan ook dat niet geweigerd worden, en dat wordt het dan uiteindelijk ook nooit bij mij.

Redelijk off-topic maar bomen voor de papierproductie worden behoorlijk efficient circulair aangeplant en jonge bomen produceren nog altijd meer zuurstof.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Linux en onderwijs
« Reactie #13 Gepost op: 2017/03/17, 11:37:33 »
Niet verkeerd bedoelt hoor .
Misschien als onderwerp
Linux in het onderwijs of Onderwijs en Linux .
Ik zou het helemaal anders aanpakken .
Basiskennis van de computer in het onderwijs . Men leert al in het lagere onderwijs met een computer werken , maar de basiskennis zelf , hoe een computer werkt word niet aangeleerd . Wie de basiskennis kent leert zo de verschillende besturingssystemen kennen . Zo heb ik het allemaal uit mezelf geleerd .

 Ik heb op de middelbare school nog ouderwetsch een vak gehad genaamd: informatica. De basis of essentie leren kennen van dingen is op zeker belangrijk voor het gehele onderwijs omdat het gaat over bewustwording van de wereld om je heen. In die zin is weten hoe je met een auto moet besturen en hoe het komt dat hij rijdt hetzelfde. In de zin van leren met computers denk ik dat het van belang is omdat ik merk dat veel kinderen wel de kunstjes kennen maar vervolgens niet verder komen dan dat. Met als gevolg dat ze bijvoorbeeld geen verstand hebben van beveiliging of gegevensbescherming etc.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux en onderwijs
« Reactie #14 Gepost op: 2017/03/17, 12:09:37 »
hier heb ik nu nog nooit iets van gemerkt.
Eerder dat iedereen de haren overeind gaan staan zodra je iets in .odt of zelfs al pdf durft aan te leveren.........
Begin eens hier te lezen.
Kijk verder ook eens bij deze verzameling van info.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Linux en onderwijs
« Reactie #15 Gepost op: 2017/03/17, 12:42:34 »
hier heb ik nu nog nooit iets van gemerkt.
Eerder dat iedereen de haren overeind gaan staan zodra je iets in .odt of zelfs al pdf durft aan te leveren.........
Begin eens hier te lezen.
Kijk verder ook eens bij deze verzameling van info.

duidelijk verhaal. Ik vraag me alleen af hoe de overheid zoiets wil handhaven. Gaan we het meemaken dat een kind een onvoldoende krijgt voor zijn werk in msword formaat inleveren? Lijkt me stug. De gemiddelde docent/leraar/juf/meester is ook dusdanig stronteigenwijs dat je dit van zijn leven niet op elke school er door krijgt tenzij de overheid het echt heel hard gaat uitvaardigen. Dat heeft weinig te maken met afkeer tegen .odt of welk specifiek bestandsformaat dan ook, dat heeft eerder te maken met gewoonte en gewenning en daar neit van af willen stappen. Ik vraag me ook af hoeveel scholen hier van op de hoogte zijn?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Linux en onderwijs
« Reactie #16 Gepost op: 2017/03/17, 13:13:28 »
Ik vraag me alleen af hoe de overheid zoiets wil handhaven.

Er zullen niet boetes voor uitgeschreven worden. Actieve controle zal ook niet toegepast worden, dus hooguit dat het n.a.v. een klacht onderwerp wordt.
Die enkele linuxgebruiker die wel een klacht indient is van een dermate orde dat het snel een incident genoemd zal worden.

Maar voldoen aan de vereisten is voor een school ook helemaal niet moeilijk hoor. Lees...

Formeel wordt het niet geweigerd en ze zeggen het ook te ondersteunen, maar vaak het antwoord " hoe dat moet weet ik net even niet" uiteraard.  ^-^
Sterker nog, het is daar zelfs mogelijk om odt in office in te lezen. Maar ook dan weer gewoon de gebruikelijke conversieproblemen.

En dan lekker verschuilen achter die conversieproblemen, waardoor de leraar niet heeft kunnen constateren dat de layout en uitwerking wél goed was. Probeer die discussie dan maar eens te winnen en vrienden te blijven.

Gaan we het meemaken dat een kind een onvoldoende krijgt voor zijn werk in msword formaat inleveren? Lijkt me stug.

Ja. Niet zo zeer of het een word document betreft of niet, maar punten worden ook mede bepaald door uitwerking (opmaak dus).

De gemiddelde docent/leraar/juf/meester is ook dusdanig stronteigenwijs dat je dit van zijn leven niet op elke school er door krijgt tenzij de overheid het echt heel hard gaat uitvaardigen. Dat heeft weinig te maken met afkeer tegen .odt of welk specifiek bestandsformaat dan ook, dat heeft eerder te maken met gewoonte en gewenning en daar neit van af willen stappen. Ik vraag me ook af hoeveel scholen hier van op de hoogte zijn?

Enerzijds kun je er ook een discussie over aan gaan en dan ga je zeker op dit punt gelijk halen. Maar ik vraag me af of dit ten goede zal komen voor je kind, en dan met name de relatie met school.
Om die reden gaan wij de discussie uit de weg en leveren ze pdf in waar school/leraar mee bekend is en niets op aan kan merken.  :rolleyes:
« Laatst bewerkt op: 2017/03/17, 13:15:10 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux en onderwijs
« Reactie #17 Gepost op: 2017/03/17, 13:36:40 »
Binnen de gemeente waar ik woon, zijn de scholen goed op de hoogte, dankzij een inwoner die zich ook met politiek en ICT bemoeit :lol:
Nu zijn er nog geen repraisses mogelijk, maar binnenkort wel, het voorstel is al aangenomen door de 2e kamer en nu moet de 1e kamer nog een handtekening zetten.
Dit wordt dan ook opgenomen in het GDI (Generieke Digitale Infrastructuur), zie ook deze link.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Linux en onderwijs
« Reactie #18 Gepost op: 2017/03/17, 14:07:31 »
Binnen de gemeente waar ik woon, zijn de scholen goed op de hoogte, dankzij een inwoner die zich ook met politiek en ICT bemoeit  :lol:

Zeker Ron. Respect voor wat jij hier allemaal voor doet.
Maar die strijd is nog lang niet overal gewonnen. Onlangs nog na aangeven dat ons basisschool kind op een linux pc werkt kregen we een respectbetuiging dat het zo kundig was dat er met een apple gewerkt werd.  =D
"Linux? Wasda?? Ik ken alleen maar w... Bestaat er dan nog....?" :rolleyes:
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Linux en onderwijs
« Reactie #19 Gepost op: 2017/03/17, 14:29:18 »
Misschien nog een interessant vergelijk, al is het dan niet leuk te noemen.

Een pakweg tien jaar terug is er in het bedrijfsleven hard en actief gepromoot om linux te gaan gebruiken. En het leek ook even aan te slaan.
In de kringen van het lokale bedrijfsleven werden legio seminars gehouden. Ook starten er destijds ict bedrijfjes op om linux voor het bedrijfsleven ondersteuning te bieden. En ik ken ook kleine mkb bedrijven die (tijdelijk) daadwerkelijk overgegaan zijn op linux.
Velen hadden interesse, zoals ook ik. Maar de meesten liepen toch aan tegen competabiliteit, en bijvoorbeeld ook tegen (veiligheids-) eisen en (wettelijk verplichte) certificeringen van/richting bijvoorbeeld leveranciers, afnemers en andere zakelijke relaties. Aansprakelijkheden moeten middels ict dicht gebouwd zijn want kunnen een bedrijf ruïneren. Privacy van cliënten (leerlingen ;) ) moeten gewaarborgd worden, evenals bedrijfsgeheimen. En ook de kosten voor het onderhoud moeten betaalbaar zijn. Bij linux kan er geen producent aansprakelijk gesteld worden voor tekortkomingen in zijn os. (Al zijn veel van dit soort argumenten vaak vooral formeel en soms zelfs irreëel).
En dit alles zijn toch niet onbelangrijke zaken, en weegt voor velen niet op tegen het argument "gratis". Om alles competible te krijgen en vloeiend met/naast elkaar te laten werken, en in een aantal gevallen dubbel (versies per os), brengt ook een flinke prijskaart.
Het heeft even wat gedaan maar is er nooit door gekomen, nog niet een beetje. Iedereen is verknocht aan het gemak van de welbekende marktleider en die linux-ict-bedrijfjes zijn weer net zo hard verdwenen. Die maatschappelijke machtspositie verdrijf je zomaar niet.

Hier een artikel waaruit de verloren strijd blijkt. Voorspelling 2007: 50% in 2012? Nog niet eens 10% heden ten dage. =D
http://webwereld.nl/software/47967-bedrijfsleven-binnen-vijf-jaar-verknocht-aan-linux
En nog enkele artikeltjes uit het heetst van die strijd destijds.
http://www.dutchcowboys.nl/online/673
https://tweakers.net/nieuws/38977/microsoft-nederland-vergelijkt-windows-en-linux-voor-mkb.html
https://tweakers.net/nieuws/27949/microsoft-ondervindt-tegenstand-van-linux-in-mkb-markt.html

Waarom dit hier aan halen? De ict van een school zit in gebruik, toepassingen en doelstellingen eigenlijk niet anders in elkaar dan die van een (groot!) bedrijf en is dus simpelweg vergelijkbaar. Er moet aan (soms niet meer als formele?) eisen en waarborgen voldaan worden die vaak ook wettelijk vastgelegd zijn, en dat is iets wat bij linux en open source veel moeilijker ligt (wie waarborgt en wie is verantwoordelijk en/of aansprakelijk?).
En zo is het richting het bedrijfsleven net zoveel behelpen als richting school (al vind ik dat behelpen weinig en goed te doen).
« Laatst bewerkt op: 2017/03/17, 15:03:12 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Linux en onderwijs
« Reactie #20 Gepost op: 2017/03/17, 15:04:32 »

Citaat
Waarom dit hier aan halen? De ict van een school zit in gebruik, toepassingen en doelstellingen eigenlijk niet anders in elkaar dan die van een (groot!) bedrijf en is dus simpelweg vergelijkbaar. Er moet aan (soms niet meer als formele?) eisen en waarborgen voldaan worden die vaak ook wettelijk vastgelegd zijn, en dat is iets wat bij linux en open source veel moeilijker ligt (wie waarborgt en wie is verantwoordelijk en/of aansprakelijk?).

Ik vraag mij dan,ondertussen af, wat er mis was met mijn geschrijf in post#6 ?
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Linux en onderwijs
« Reactie #21 Gepost op: 2017/03/17, 15:08:24 »
Ik vraag mij dan,ondertussen af, wat er mis was met mijn geschrijf in post#6 ?

Helemaal niets. We vullen elkaar juist aan, waarbij ik jouw standpunt aanvullend vanuit bedrijfsleven bevestig.  =D

School zal win houden om autocad te kunnen leren aan de kids. Omdat het bedrijfsleven met autocad werkt. Zoals veel software alleen en uitsluitend gemaakt wordt voor win. Dat begint al bij de eerste vereiste software, 'simpel' boekhoudsoftware waar zelden linux versies voor bestaan.
En dat probleem werk je zomaar niet weg. Er zal altijd maar één marktleider zijn en meestal is die dominant. En meestal is dat 'de eerste' zoals ook hier.

Ik heb het hier met mijn reacties ook over basis- en voortgezet onderwijs. Bij het hoger onderwijs waar de specifieke software een significantere rol speelt zal ik mijn kinderen een win computer aanbevelen.
« Laatst bewerkt op: 2017/03/17, 15:14:44 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Linux en onderwijs
« Reactie #22 Gepost op: 2017/03/17, 15:44:41 »
Ik vraag mij dan,ondertussen af, wat er mis was met mijn geschrijf in post#6 ?

Helemaal niets. We vullen elkaar juist aan, waarbij ik jouw standpunt aanvullend vanuit bedrijfsleven bevestig.  =D

School zal win houden om autocad te kunnen leren aan de kids. Omdat het bedrijfsleven met autocad werkt. Zoals veel software alleen en uitsluitend gemaakt wordt voor win. Dat begint al bij de eerste vereiste software, 'simpel' boekhoudsoftware waar zelden linux versies voor bestaan.
En dat probleem werk je zomaar niet weg. Er zal altijd maar één marktleider zijn en meestal is die dominant. En meestal is dat 'de eerste' zoals ook hier.

Ik heb het hier met mijn reacties ook over basis- en voortgezet onderwijs. Bij het hoger onderwijs waar de specifieke software een significantere rol speelt zal ik mijn kinderen een win computer aanbevelen.

In mijn studietijd hadden we inderdaad pc's tot onze beschikking met windows en de hele mikmak aan adobe paketten er bij. Mijn werkgever heeft een schoollicentie en de kindertjes kunnen dus illustrator etc op hun schoollaptop laten installeren. Bij deze voorbeelden komt er op neer dat er een aanzienlijke hoeveelheid geld voor moet worden neergeteld. Stel je eens voor dat Linux wat meer voet aan de grond had en een hoop gezanik met compatibilliteit er niet was. En het stronteigenwijze gewoontegedrag van docenten (ik ben er zelf ook een dus ik mag dit zeggen :P) ook niet.

Scholen konden voor bar weinig geld hun computers van stabiele systemen en software voorzien. Met name in het creatieve onderwijs is er bijvoorbeeld een schat aan mogelijkheden waar je nu dure software voor moet kopen.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

swake

  • Gast
Re: Linux en onderwijs
« Reactie #23 Gepost op: 2017/03/17, 16:00:49 »
Hoe is het begonnen .

Apple brengt PC op de markt met het besturingssysteem MacOS , van Microsoft was er nog geen sprake .
IBM brengt een PC op de markt en Microsoft word opgericht . IBM brengt PC's op de markt met het MS-DOS besturingssysteem .
Er komen kloons op de markt , zonder besturingssysteem . Het MS DOS besturingssysteem kan op de kloon geïnstalleerd worden .
Tot Windows XP verschijnt en PC's en laptops verkocht worden met Windows XP voorgeïnstalleerd maar veel goedkoper dan Apple
De winkels liggen vol met  PC's en laptops met voorgeïnstalleerde Windows . Wat verder een kleinere afdeling met Apple met voorgeïnstalleerde MacOS(X).
Maar intussen is er een student die met de UNIX broncode een nieuw Opensource OS ontwikkeld (Linux) .
De consument denkt , bestaat er niets anders dan Windows of MacOS en koopt maar een Pc of laptop dat het goedkoopst is , eentje met Windows . Windows word zo bekend dat mensen echt gaan denken er bestaat niets anders. De andere die dan Linux ontdekt vind het te moeilijk terwijl het alleen maar een aanpassing is . Wie altijd met een fiets gereden heeft en plots in het verkeer komt met een auto zal zich ook moeten aanpassen . Nu rijd iedereen bijna met een auto omdat we niets anders zien dat er nog andere alternatieven zijn om zich te verplaatsen .  En met de computer is net hetzelfde .

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux en onderwijs
« Reactie #24 Gepost op: 2017/03/17, 16:12:29 »
De ict van een school zit in gebruik, toepassingen en doelstellingen eigenlijk niet anders in elkaar dan die van een (groot!) bedrijf en is dus simpelweg vergelijkbaar.
Er moet aan (soms niet meer als formele?) eisen en waarborgen voldaan worden die vaak ook wettelijk vastgelegd zijn, en dat is iets wat bij linux en open source veel moeilijker ligt (wie waarborgt en wie is verantwoordelijk en/of aansprakelijk?).
En zo is het richting het bedrijfsleven net zoveel behelpen als richting school (al vind ik dat behelpen weinig en goed te doen).
Dit is inderdaad een verhaal, waar je niet blij van wordt.
Maar dit heeft niets te maken met OpenStandaarden, waar ik het over had.
Voor nieuwkomers een kleine, korte uitleg:
OpenSource gaat over broncode,
OpenStandaarden gaat over afspraken,
OpenData gaat over verkrijgbaarheid van informatie.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.