Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Conflict tussen inboard en USB wifi  (gelezen 1327 keer)

Conflict tussen inboard en USB wifi
« Gepost op: 2011/02/22, 23:33:02 »
Hoi vrienden,

Ik zit met het volgende. Mijn laptop heeft een Atheros AR5007EG. Voor de kenners: Ja dat is dat monster dat altijd problemen geeft.
Dit is echt een irritatie punt, ik moet altijd een ethernet kabel achterin steken.
Vandaag een helder moment! De desktop die op zolder staat heeft een Sweex USB wifi adapter, omdat ik de kabel niet doorgetrokken heb van de router in de woonkamer(luiheid).
Ik denk dat kan weleens perfect zijn om toch zonder draad het laptopje te pakken om in Ubuntu te werken.

Tot zover de theorie, nu de praktijk:
Die USB Stick werkt prima, ik zit nu lekker draadloos te typen. Maarrrr.. de interne Wifi kaart staat nog steeds aan, dus bij opstarten willen zowel de Atheros als de USB verbinding maken. Ik denk simpel te denken, en gewoon het schuifje voor Wifi uit te zetten voordat ik de laptop aanzet. Maar dan zijn de draadloze netwerken beiden niet thuis, uit de netwerk manager:
Draadloze netwerken(Atheros....)
niet beschikbaar
Draadloze netwerken(Ralink 54MB USB...)
niet beschikbaar

In de terminal hebben de commando's:
sudo ifconfig wlan0 up  :Unknown error 132 tot gevolg
sudo ifconfig wlan1 up : geeft geen reactie dus, die accepteert ie wel.

Ik moet de laptop opnieuw starten met de wifi switch ingeschakeld om de boel weer aan de gang te krijgen, dus dat ze allebei weer verbinding maken en ik de Atheros z'n verbinding moet verbreken om zeker te zijn dat het USB stickkie het werk doet.

Wat zie ik over het hoofd?

Oja, hebt 10.04.2


« Laatst bewerkt op: 2011/02/22, 23:35:19 door Sander M »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Conflict tussen inboard en USB wifi
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/23, 05:36:29 »
Kan je niet een instelling in de BIOS veranderen zodat de onboard adapter altijd uit staat bij het opstarten?

Re: Conflict tussen inboard en USB wifi
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/23, 18:30:31 »
Dat zou niet wenselijk zijn, ik gebruik ook andere systemen die wel de onboard kaart gebruiken.
Ik heb doormiddel van wat googlen nu in /etc/rc.local
de regel:
sudo ifconfig wlan0 down
gezet.
Het lijkt erop dat de interne kaart nu down is bij opstarten. Is dit echter wel het correcte script om dit in te zetten?