Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Help! Installeren belastingprogramma voor Ubuntu 12.04 lukt niet!  (gelezen 6476 keer)

Offline STANLAAT

  • Lid
Zoals zovelen moet ook ik mijn belastingaangifte doen. Tot nu toe deed ik dat steeds via Windows, wat altijd zonder problemen verliep. Maar nu ik overgestapt ben op Ubuntu (versie 12.04 LTS, 32-bits) wil het me maar niet lukken om het belastingprogramma na het downloaden ook op mijn computer te installeren. Terwijl ik toch netjes de aanwijzingen op de website van de Belastingdienst opvolg.
Het belastingprogramma voor Linux heeft de naam ib 2012_linux.package, en dat heb ik na downloaden eerst naar het bureaublad gekopieerd.
Vervolgens moet ik kiezen tussen twee opties: Autopackage of Tarball. Ik heb ze allebei maar even uitgeprobeerd.
Als ik de instructies volg voor Linux - Autopackage gaat het nog goed nadat ik volgens de instructie op het Terminalvenster eerst 'cd .local' intoets, gevolgd door enter.  Maar de volgende regel 'cd bin' leidt al meteen tot een foutmelding: 'bash: cd: bin: bestand of map bestaat niet'.

Als ik de instructies volg voor Linux - Tarball, is de eerste commandoregel: cd [locatie snelkoppeling programma]. Omdat ik het naar het Bureaublad heb gekopieerd, vul ik hier dus in: 'cd Bureaublad', gevolgd door enter. Dat gaat nog goed. Maar vervolgens luidt de instructie 'cd [naamprogramma]'. Als ik hier dan netjes de naam van het bestand invul, gaat het fout. De regel 'cd ib2012_linux.package', gevolgd door enter levert een foutmelding op: 'Bestand of map bestaat niet'.

Ik vind het eerlijk gezegd een ramp om dit soort zaken met Ubuntu te moeten doen. Zeker omdat ik bepaald niet technisch ben. Hoewel ik Windows in meerdere opzichten een ramp vond, was de aangifte van de belasting per computer een van de weinige dingen die zonder problemen gingen. Weet iemand misschien waar ik de fout in ben gegaan? Iedere tip in de goede richting is welkom.

Re: Help! Installeren belastingprogramma voor Ubuntu 12.04 lukt niet!
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/05, 23:46:36 »
Pak de .tar.gz (neem niet de autopackage) uit naar bijvoorbeeld Downloads, ga naar de map bin en dubbelklik op het enige bestand in de map. Start het niet, voer dan uit:

sudo apt-get install xfonts-75dpi

(of zoek xfonts-75dpi op in het Softwarecentrum). Log opnieuw in en als het goed is, moet het werken.



Re: Help! Installeren belastingprogramma voor Ubuntu 12.04 lukt niet!
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/06, 00:45:58 »
De package downloaden --> rechtermuisknop op de package --> vinkje bij Uitvoeren van bestand toestaan
Daarna dubbelklikken op de package en de installatiewizard volgen. Zo heb ik het ook gedaan en draait hier perfect (voor zover als mogelijk bij dat programma) :)

Offline jabuca

  • Lid
Re: Help! Installeren belastingprogramma voor Ubuntu 12.04 lukt niet!
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/06, 10:14:23 »
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline STANLAAT

  • Lid
Re: Help! Installeren belastingprogramma voor Ubuntu 12.04 lukt niet!
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/10, 00:37:46 »
Allemaal bedankt voor de reacties. Het is me (geloof ik) nu gelukt om het belastingprogramma te installeren. Als ik het goed begrepen heb, staat het nu in de map Persoonlijke map/ib2012/bin. Daar staat het met als symbool zo'n 'wybertje' met daaronder 'ib2012ux'.
[Overigens wel een raar idee dat mijn belastinggegevens in een vuilnisbak (bin) staan....]
Het lukte me echter tot nog toe nog niet gelukt om de reeds vooringevulde gegevens te downloaden, omdat daar even iets mee misging. Is het mogelijk om die gegevens alsnog te downloaden, of moet ik daarvoor het hele belastingprogramma opnieuw installeren?
« Laatst bewerkt op: 2013/03/10, 01:06:31 door STANLAAT »

Re: Help! Installeren belastingprogramma voor Ubuntu 12.04 lukt niet!
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/10, 08:50:09 »
Is niet nodig via deze link https://webdiensten.belastingdienst.nl/VIADownload2013/index.html kan je je gegevens direct ophalen.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline STANLAAT

  • Lid
Re: Help! Installeren belastingprogramma voor Ubuntu 12.04 lukt niet!
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/10, 19:55:14 »
Dank voor de tip. Ik heb de gegevens gedownload, maar ze worden om de een of andere reden nog steeds niet ingevuld in mijn gegevens. Bij de Help-functie op de site van de Belastingdienst staat het volgende vermeld bij de vraag: "Ik heb mijn gegevens gedownload, maar ik zie ze nergens. Wat moet ik doen?"

"U hebt bij het downloaden van uw gegevens waarschijnlijk gekozen voor 'Opslaan'. Het bestand is nu opgeslagen op uw computer. Open in Windows het aangifteprogramma 2012 via het menu 'Start' van uw computer. De gedownloade gegevens worden nu vanzelf getoond in het programma. "

Dit is echter alleen de procedure bij Windows. Bij Ubuntu daarentegen bestaat er naar mijn weten niet zo'n menu 'Start'. Weet iemand hoe daar de procedure werkt om die gegevens alsnog in mijn belastingaangifte over te nemen? Alvast bedankt.
(Nogmaals mijn excuses als ik wat atechnisch overkom, maar ik ben nog maar een groentje op Ubuntu-gebied.)
« Laatst bewerkt op: 2013/03/10, 19:56:52 door STANLAAT »

Re: Help! Installeren belastingprogramma voor Ubuntu 12.04 lukt niet!
« Reactie #9 Gepost op: 2013/03/10, 20:13:24 »
Dash (linksboven in de starter) --> typ Belastingdienst en open het.
Nu opent het programma en kun je de gedownloade gegevens openen via een knopje onderin het programma. Helpt dat?


Re: Help! Installeren belastingprogramma voor Ubuntu 12.04 lukt niet!
« Reactie #10 Gepost op: 2013/03/10, 20:24:11 »
Je moet het belastingprogramma openen en dan kiezen bij open bestand voor een nieuwe aangifte met gedownloade gegevens over 2012.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Help! Installeren belastingprogramma voor Ubuntu 12.04 lukt niet!
« Reactie #11 Gepost op: 2013/03/10, 20:54:06 »
Je moet het belastingprogramma openen en dan kiezen bij open bestand voor een nieuwe aangifte met gedownloade gegevens over 2012.

Wat ik dus al liet zien in mijn screenshot en post hierboven ;) ;) ;)

Offline STANLAAT

  • Lid
Re: Help! Installeren belastingprogramma voor Ubuntu 12.04 lukt niet!
« Reactie #12 Gepost op: 2013/03/11, 00:01:53 »
Dank voor de tips. Maar bij mij staat er geen functie  'Gedownloade gegevens' linksboven in mijn scherm. En ik kan ook nergens een functie 'Dash' bovenin mijn starter vinden (ik werk met Ubuntu 12.04).
Gisteren heb ik op basis van de tips het belastingprogramma geopend. In mijn Persoonlijke map staat nu een deelmap 'ib2012', met daarin weer twee deelmappen 'Bin' en 'Share'.  Als ik 'Bin' open, opent het belastingprogramma, echter zonder te downloaden gegevens.
En als ik klik op de link 'https://webdiensten.belastingdienst.nl/VIADownload2013/index.html' (tip van maasnet), worden mijn gegevens in een plattetekst-document bij Downloads opgeslagen [mijn BSN-nummer].ibv2012, met een grootte van 6,1 KB. Die staan nu al een stuk of vier keer opgeslagen bij Downloads, maar nog steeds lukt het me maar niet om die gegevens te integreren in mijn belastingaangifte.
En als ik klik op 'Open bestand' in mijn aangifte en vervolgens kies voor 'een nieuwe aangifte met al gedownloade gegevens over 2012, krijg ik desondanks de melding dat de map 'home/stan/belastingdienst.nl/ib2012' geen bestanden bevat die aan de door mij gemaakte keuze voldoen.
Ik begin er langzaamaan moedeloos van te raken. Ben ik nu zo dom dat ik iets simpels over het hoofd zie?
« Laatst bewerkt op: 2013/03/11, 00:18:02 door STANLAAT »

Re: Help! Installeren belastingprogramma voor Ubuntu 12.04 lukt niet!
« Reactie #13 Gepost op: 2013/03/11, 00:21:47 »
Dash = knop met logo bovenaan de starter links. Als je je muis erop houdt zie je het ook ;)


Maar weet je echt heel zeker dat je dat bestand wel in het mapje belastingdienst.nl/ib2012 hebt geplaatst?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Help! Installeren belastingprogramma voor Ubuntu 12.04 lukt niet!
« Reactie #14 Gepost op: 2013/03/11, 10:36:38 »
Die staan nu al een stuk of vier keer opgeslagen bij Downloads
Daar moet je ze dus uit ophalen.... Klikkerdeklik.  :)

Re: Help! Installeren belastingprogramma voor Ubuntu 12.04 lukt niet!
« Reactie #15 Gepost op: 2013/03/11, 12:24:20 »
Deze .deb zou prima moeten werken op Ubuntu 12.04 32-bits. Installeren, herstarten, klaar.

Bron: http://blog.peterscholtens.net/?p=311
« Laatst bewerkt op: 2013/03/11, 12:30:52 door Cumulus007 »

Re: Help! Installeren belastingprogramma voor Ubuntu 12.04 lukt niet!
« Reactie #16 Gepost op: 2013/03/11, 13:40:40 »
Citaat
Dank voor de tips. Maar bij mij staat er geen functie  'Gedownloade gegevens' linksboven in mijn scherm. En ik kan ook nergens een functie 'Dash' bovenin mijn starter vinden (ik werk met Ubuntu 12.04).
Klopt, die functie staat er alleen bij mensen, die de operatie al een keer eerder uitvoerden.

Als je de optie [Open bestand] volgt (tip met afbeelding van Vistaus) krijg je de volgende keuzes (zie plaatje):
0 Een nieuwe (lege) aangifte 2012
0 Een nieuwe aangifte met al gedownloade gegevens over 2012
0 Een eerder ingevulde en bewaarde aangifte over 2012

Kies voor de middelste optie Een nieuwe aangifte met al gedownloade gegevens over 2012 en navigeer vervolgens naar de file met de gedownloade gegevens.


Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline Puzzel

  • Lid
Re: Help! Installeren belastingprogramma voor Ubuntu 12.04 lukt niet!
« Reactie #17 Gepost op: 2013/03/12, 17:24:47 »
Ik doe de laatste jaren bijna alles in Ubuntu, maar de belastingaangifte heb ik toch opgegeven na diverse pogingen.
Tot mijn verdriet liep het in Windows snel en vlekkeloos......

Kan je dit nu de belastingdienst "verwijten" of is Ubuntu in dit geval gebruiks-onvriendelijk?
Door dit soort problemen (en bovenstaande oplossingen) zullen mijn buurman en mijn collega's nooit voor een Linuxprogramma kiezen  :'(
Xubuntu 14.04 (64)  i3, 8Gb, 1Tb.

Offline STANLAAT

  • Lid
Re: Help! Installeren belastingprogramma voor Ubuntu 12.04 lukt niet!
« Reactie #18 Gepost op: 2013/03/12, 18:39:11 »
Het lijkt erop alsof het me eindelijk gelukt is de gedownloade gegevens in mijn aangifte te integreren. Ik heb twee deelmappen in mijn persoonlijke map die daarop betrekking lijken te hebben. De ene is belastingdienst.nl en de andere is ib2012.
In die laatste deelmap staan twee deelmappen: Bin en Share. In de eerste deelmap staat een bestand 2012ux, waar het belastingprogramma op blijkt te staan.
Tot nog toe lukte het downloaden van de gegevens maar niet. Eerst had ik in de deelmap belastingdienst.nl alleen een tekstbestand [mijn BSN].ibd, waarmee  het downloaden niet lukte. Maar nu heb ik ook een ander gedownload tekstbestand naar deze map gekopieerd: [mijn BSN].ibv2012. En daarmee lukte het downloaden ineens wél! Wow!

Al met al is het wel een hele onderneming om alleen maar even je belastingaangifte te doen. En hoewel ik al dat onhandige gedoe met die mappen in Ubuntu nog steeds niet goed begrijp, lijk ik eindelijk op de goede weg.
Maar voordat ik te vroeg juich, probeer ik of het nu inderdaad gaat lukken. Ik hou jullie op de hoogte.
Iedereen alvast bedankt voor de tips.

Re: Help! Installeren belastingprogramma voor Ubuntu 12.04 lukt niet!
« Reactie #19 Gepost op: 2013/03/12, 22:09:40 »
Probeer die .deb eens die ik hierboven postte. Het moet het een en ander veel gemakkelijker maken.

Offline Gamer

  • Lid
Re: Help! Installeren belastingprogramma voor Ubuntu 12.04 lukt niet!
« Reactie #20 Gepost op: 2013/03/18, 18:26:55 »
Ik heb ook een hele tijd zitten emmeren. Het wilde maar niet werken.
Heb de .tar.gz opnieuw gedownload. En wonder boven wonder werkte het meteen.

Offline Gamer

  • Lid
Re: Help! Installeren belastingprogramma voor Ubuntu 12.04 lukt niet!
« Reactie #21 Gepost op: 2013/03/18, 19:56:25 »
Nee, Hier gewoon ubuntu 12.04. Maar het is/was het proberen waard.