Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Overlegtopic: documentatie: meehelpen met Ubuntu  (gelezen 2506 keer)

Offline Joshua822

  • Lid
Overlegtopic: documentatie: meehelpen met Ubuntu
« Gepost op: 2010/06/04, 19:54:27 »
Hallo allemaal.

Het meehelpen aan Ubuntu door middel van het maken van artwork, programmeren, het opsporen van bugs en het triagen van bugs is erg slecht gedocumenteerd op de Ubuntu-NL website. Dit is jammer, want informatie hierover bieden is cruciaal, zodat we steeds nieuwe helpende handen kunnen verkrijgen voor deze aspecten van Ubuntu.

Het probleem is hoofdzakelijk dat deze informatie niet op de Ubuntu-NL website te vinden is, en dat de Doe mee! pagina ook niet onder de secties van deze aspecten voorziet in links naar meer informatie over deze onderwerpen, al dan niet Nederlandstalige informatie.

Nu, we hebben zowel de Creatief Wiki als de Developers Home al reeds tot onze beschikking. Ik stel voor dat we de Creatief Wiki opsplitsen in twee delen: één deel zal dienen om informatie te geven over het maken van artwork voor Ubuntu zelf, en het andere zal dienen om de creaties die de leden van de Ubuntu-NL gemeenschap inzenden te tonen aan de wereld. Iets gelijkaardigs wil ik doen met de Developers Home. Deze zouden we opsplitsen in twee delen: het ene deel zou dienen voor het leveren van informatie over hoe je Ubuntu kunt helpen ontwikkelen en hoe je kunt helpen met het rapporten/triagen van bugs, terwijl het andere zou dienen als plaats voor de projecten van de Ubuntu-NL gemeenschap.

Wat is jullie mening over dit probleem? En hoe zouden jullie dit willen oplossen?

Ik hoop dat dat we in ieder geval de huidge situatie hieromtrent kunnen verbeteren ;)

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Overlegtopic: documentatie: meehelpen met Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/05, 14:08:40 »
Oké, ik heb ondertussen al wat kleine aanpassingen gedaan aan de Developers Home pagina, zodat het duidelijk wordt dat deze pagina ook dient om informatie te verkrijgen over het ontwikkelen van Ubuntu zelf ( indien jullie dit goed vinden althans, anders draaien we de veranderingen terug ).

Maar het echt belangrijke werk zit hem natuurlijk in het schrijven van de artikels die over dit onderwerp gaan. Ik ben al aan de slag aan het gaan met dit artikel over het meehelpen met programmeren en het maken van pakketten. Maar ik zou graag de hulp vragen van mensen die meer weten over de organisatie van de Ubuntu gemeenschap op dit vlak, omdat ik nog redelijk nieuw ben tot Ubuntu.

Offline siegi

  • Lid
Re: Overlegtopic: documentatie: meehelpen met Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/05, 14:20:22 »
Goed plan om hier eens over na te denken.

Voor bepaalde zaken als het opsporen van bugs is de Engelse taal gewoon noodzakelijk. Je moet namelijk zaken kunnen opvolgen op launchpad, extra info kunnen geven etc, ...

Gewoon Nederlandse documentatie hierover schrijven zal dus niet veel helpen. Maar we kunnen misschien wel zorgen het gemakkelijker gevonden wordt. (zoals je aangeeft, op de doe mee pagina linkjes zetten bij ontwikkel mee en artwork.) +1 doen

Of we moesten zelf een soort bug report ondersteuning opstarten, waarbij mensen die iets beter zijn met de Engelse taal andere kunnen bijstaan bij het rapporteren van een bug. (Alhoewel we hier een redelijk kleine community voor zijn)

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Overlegtopic: documentatie: meehelpen met Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/05, 15:01:43 »
Citaat
Gewoon Nederlandse documentatie hierover schrijven zal dus niet veel helpen. Maar we kunnen misschien wel zorgen het gemakkelijker gevonden wordt. (zoals je aangeeft, op de doe mee pagina linkjes zetten bij ontwikkel mee en artwork.) +1 doen
Goed punt. Maar anderzijds kan het wel weer nut hebben omdat zo'n documentatie naast het geven van informatie over hoe men mee kan doen ook inzicht geeft in hoe de Ubuntu gemeenschap eigenljk gestructureerd is ( dus waar wat gebeurd ). Ook lijkt het me wat meer gepast om van een Nederlandse pagina naar andere Nederlandse pagina's te linken.
Citaat
Of we moesten zelf een soort bug report ondersteuning opstarten, waarbij mensen die iets beter zijn met de Engelse taal andere kunnen bijstaan bij het rapporteren van een bug. (Alhoewel we hier een redelijk kleine community voor zijn)
Dat is een uitstekend idee! Maar ik denk dat de meerderheid van dit forum wel (een beetje) Engels kan. Dus als we er een paar vrijwilligers voor hebben lijkt het me misschien wel te doen. Alhoewel dat natuurlijk nog valt te bezien.


Re: Overlegtopic: documentatie: meehelpen met Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/05, 21:24:05 »
@Joshua: Ik ben wel voor. Ik ben heel goed in zowel Nederlands als Engels, maar die Engelse artikelen zijn me soms toch iets te technisch.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Overlegtopic: documentatie: meehelpen met Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/06, 00:33:48 »
Update: we hebben al een heel nuttig artikel afgekregen. Namelijk een artikel over het worden van een officieel Ubuntu lid. Dit gedocumenteerd hebben in het Nederlands is op zich al goed, maar wat nog beter is, is dat we nu ook al een nodig puzzelstukje voor het artikel over het bijdragen aan Ubuntu met behulp van programmeren of pakketten maken hebben.

Het is wel opmerkelijk dat iemand het heeft afgemaakt ( ik was nog verre van klaar met dit artikel toen ik er deze middag aan begon ), want ik had het bestaan ervan nog nergens gemeld.

Citaat
@Joshua: Ik ben wel voor. Ik ben heel goed in zowel Nederlands als Engels, maar die Engelse artikelen zijn me soms toch iets te technisch.

Goede opmerking. Kun je een voorbeeld geven van een stuk in een artikel over dit onderwerp op de Engelstalige Ubuntu website dat je te technisch vindt ? Als we dan dat artikel als bron zouden gebruiken, zouden we het wat minder technisch kunnen uitleggen in het Nederlands ( ik vertaal meestal gewoon vrij uit het Engels ).

Eventueel zouden we ook even dat stuk kunnen herschrijven in het Engels en dat als voorstel als vervangende tekst aan de Engelstalige Ubuntu gemeenschap voorstellen.

Re: Overlegtopic: documentatie: meehelpen met Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/06, 20:13:50 »
@Joshua: Zo'n beetje het hele packaging-artikel om maar een voorbeeld te noemen.
Of het nu in het Engels of Nederlands is maakt mij niet uit, zolang het maar begrijpbaar is en niet teveel technische termen bevat.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Overlegtopic: documentatie: meehelpen met Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/06, 21:36:47 »
Oké, goed dat je dat al als voorbeeld aangeeft, want een vertaling van dat artikel zal zeker gemaakt worden bij dit project.

Ik heb het overigens nog niet echt heel goed kunnen bekijken, en ben ook niet van plan om dat te doen totdat we echt aan dit artikel toe zijn. Want we zullen op een eerste zicht heel wat artikels moeten gaan schrijven om dit artikel wat volgbaarder voor een beginneling te maken.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Overlegtopic: documentatie: meehelpen met Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/07, 12:32:24 »
Hey Joshua, goed initiatief!!
Ik ben zelf best veel met programmeren bezig en lijkt me ook leuk om dat eens voor Ubuntu te doen. Momenteel heb ik daar de tijd niet voor, en de zomer komt er ook nog eens aan :P. Maar als ik wat meer tijd heb, ga ik zeker deze artikelen eens doorlezen. Als ik er dan een beetje in zit wil ik ook graag meeschrijven.

Verder denk ik ook dat niet alles in het nederlands kan. Als je serieus wilt programmeren voor Ubuntu, vind ik dat je ook gewoon de engelse artikelen moet kunnen lezen en launchpad wat siegie al zei. Maar nederlandse ondersteuning bieden voor mensen die net beginnen vind ik echt een goed plan! En ook voor mensen die het leuk vinden om eens wat te ontwerpen oid wordt de drempel dan verlaagd :).

Of we moesten zelf een soort bug report ondersteuning opstarten, waarbij mensen die iets beter zijn met de Engelse taal andere kunnen bijstaan bij het rapporteren van een bug. (Alhoewel we hier een redelijk kleine community voor zijn)
Zijn we imho inderdaad te klein voor. Als iemand echt graag een bug wilt rapporteren kan degene altijd steun krijgen via het forum of het chatkanaal op IRC.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Overlegtopic: documentatie: meehelpen met Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/07, 18:46:21 »
Citaat
Maar als ik wat meer tijd heb, ga ik zeker deze artikelen eens doorlezen. Als ik er dan een beetje in zit wil ik ook graag meeschrijven.
Graag! Alle hulp is welkom.
Citaat
Verder denk ik ook dat niet alles in het nederlands kan. Als je serieus wilt programmeren voor Ubuntu, vind ik dat je ook gewoon de engelse artikelen moet kunnen lezen en launchpad wat siegie al zei. Maar nederlandse ondersteuning bieden voor mensen die net beginnen vind ik echt een goed plan! En ook voor mensen die het leuk vinden om eens wat te ontwerpen oid wordt de drempel dan verlaagd Smiley.
Je hebt gelijk dat iemand die serieus voor Ubuntu wilt gaan programmeren toch Engels moet kunnen spreken ( Engels is nu eenmaal de taal van de technische wereld ). Maar het is voor Nederlandstaligen toch gemakkelijker en fijner om Nederlandstalige artikelen te kunnen lezen. En vergeet ook niet dat deze artikelen ook gewoon een indruk geven van hoe de Ubuntu gemeenschap nou eigenlijk in elkaar steekt.