Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: terugvallen op andere desktop als Unity niet kan starten  (gelezen 316 keer)

terugvallen op andere desktop als Unity niet kan starten
« Gepost op: 2013/06/08, 13:07:47 »
ik heb een USB stikje van 64GB welke ik gebruik als portabele Ubuntu installatie, deze gebruik ik o.a. voor testen maar ook gewoon voor als ik Ubuntu wil gebruiken op een PC waarop het niet staat geïnstalleerd.

omdat het een behoorlijk snel stikje is werkt dit vrij goed, tenzij ik weer eens een PC tegen kom met Intel Extreme Graphics (82845G/GL/GE/PE/GV), hoewel die op zich prima werken met Linux zijn ze niet erg sterk en kunnen Unity dus niet aan.
hierdoor krijg ik na het inloggen wel de desktop en kan ik via Ctrl+Alt+T de terminal wel openen en dan ook bijna alle software starten (firefox, nautilus enz.) echter de vensterdecoratie en het reguliere Global Menu ben ik kwijt.

ik heb hier nu een HP/Compaq Evo D310 naast me staan met daarin een 2.4Ghz Pentium 4 (Northwood-core), 1,2GB RAM (1x 1GB + 1x 256MB) en een 40GB HD met XP er op (Pro, OEM), en dat draait prima met Ubuntu.
de Graphics kaart in het ding is echter een Intel Extreme Graphics (82845G/GL/GE/PE/GV) met DirectX 6.0, geen Pixel or Vertex shaders, een maar liefst 200Mhz GPU en 64MB videogeheugen.

is het mogelijk te zorgen dat Ubuntu eerst controleert of Unity kan draaien, en zo niet dat hij een andere desktop start, welke desktop dat word ben ik nog niet echt uit maar dat word waarschijnlijk Xfce of LXDE.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: terugvallen op andere desktop als Unity niet kan starten
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/08, 14:03:25 »
Voor zulk soort dingen zou ik eigenlijk iets van Ubuntu Gnome pakken, zodat je altijd weet dat je in Gnome terecht komt.
Xubuntu ben ik geen fan van voor dat soort zaken, daar zitten aardig wat tooltjes niet in die ik zou gebruiken.

Ubuntu + Xfce/LXDE zou wat dat betreft sowieso een goeie uitkomst zijn, wat ik dan ook aan raad om standaard te gebruiken, zodat je altijd weet in welke omgeving je terecht komt.
Tenzij je natuurlijk veel Unity-foefjes gebruik, dan zou het wel fijn zijn al zou dit automatisch gecheckt worden.
Is het trouwens geen idee om Xfce er bij te installeren en als je weet dat Unity niet werkt naar Xfce over te schakelen?
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: terugvallen op andere desktop als Unity niet kan starten
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/08, 21:19:17 »
dan zou ik eigenlijk eerder puur Xfce of KDE gebruiken, Gnome 3 hoef ik zoiezo algeheel niet te zien.

handmatig schakelen kan wel ja, maar nadeel dan is dat ik inderdaad wel functies van Unity specifiek gebruik, dus het zou haniger zijn als het automatisch kan.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!