Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Na installatie windows 8: grup is weg  (gelezen 1709 keer)

Na installatie windows 8: grup is weg
« Gepost op: 2013/04/26, 20:57:08 »
Hallo, na installatie van windows 8 is de grup van ubuntu 12.04 verdwenen, nu kan ik ubuntu (12.04) dus niet meer opstarten. Ik zou graag terug naar ubuntu willen, al was het om snel een backup te maken. De partitie met ubuntu die ik eerder heb geinstalleerd naast windows 7 bestaat nog in elk geval. Ik heb windows 7 geupgrade naar windows 8. Bedankt alvast!
« Laatst bewerkt op: 2013/04/26, 20:58:57 door ubuntunoob »

Offline joop905

  • Lid
Re: Na installatie windows 8: grup is weg
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/26, 21:02:43 »
Opstartlader Grub: hoe hem te repareren, aan te passen of te verwijderen

https://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-Grub-herstellen-de-Windows-CD-of-Wi

Offline atomos

  • Lid
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Na installatie windows 8: grup is weg
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/26, 21:42:24 »
Ik zou graag terug naar ubuntu willen, al was het om snel een backup te maken. De partitie met ubuntu die ik eerder heb geinstalleerd naast windows 7 bestaat nog in elk geval. Ik heb windows 7 geupgrade naar windows 8.
Als het alleen om de bestanden gaat is het niet nodig Ubuntu te repareren. Voor Windows zijn er tools als ext2read om een ext2/ext3/ext4 partitie te doorzoeken en bestanden naar Windows te kopiëren.

http://sourceforge.net/projects/ext2read/
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Na installatie windows 8: grup is weg
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/26, 21:54:17 »
Bedankt voor dat programmatje, dat kan ik gebruiken als laatste wanneer ik niet meer verder kan. Ik zou graag ubuntu volledig terug werkend krijgen.

Ik heb alles netjes uitgevoerd wat er in de handleiding staat, enige wat ik moest aanpassen is dat mijn computer op sdb5 staat. Dus ik veronderstel dat ik deze regel ook moest aanpassen naar:  sudo grub-install /dev/sdb --root-directory=/mnt
Na uitvoeren van deze commando  sudo reboot wordt ik gewoon naar windows opgestart zonder dat ik de grub zie. Het werkt dus niet, ik kreeg nochtans geen foutmeldingen, had zelfs gedacht dat het zou werken, tot dat ik gewoon op de windows desktop terecht kwam. Denk dat de handleiding nog niet helemaal voor windows 8 is aangepast. Iemand een ander oplossing?
« Laatst bewerkt op: 2013/04/26, 21:56:56 door ubuntunoob »

Offline koos4401

  • Lid
Re: Na installatie windows 8: grup is weg
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/27, 13:59:53 »
@Ubuntunoob:

Puur afgaande op je post #4:
Je computer start, tenzij er andere instructies zijn, op van de eerste HDD, dat is dus sda. Hiermee is meteen aangegeven wat je verder moet doen: zorgen dat je computer van sdb opstart. Dat regel je in de BIOS.
(Je GRUB is dus niet weg: je GRUB op sdb mag/kan niet gevonden worden door je computer)
Op je sda staat blijkbaar windows, op sdb de linux (ubuntu), vandaar dat je steeds Windows ziet bij de opstart. De indeling komt overeen met de mijne: sda = WinVista(!), sdb = Ubuntu 12.04 (én LDME Tripleboot bij mij dus) en opstart via de GRUB op sdb maar.. te oud voor complicaties met UEFI.
Voordeel van deze indeling is momenteel een nadeel bij jou: iets mis met GRUB??  Windows start tóch op!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Na installatie windows 8: grup is weg
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/27, 14:11:33 »
ik gebruik dit altijd als grub me weer eens laat stikken, helpt altijd

Citaat
https://help.ubuntu.com/community/RecoveringUbuntuAfterInstallingWindows