Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Come togheter right now , over Linux  (gelezen 7099 keer)

Offline Phil II

  • Lid
Come togheter right now , over Linux
« Gepost op: 2018/11/20, 05:26:10 »
verdeel en heers , geen psycho- noch sociopaat ,  geen multinational noch viswijf/man die dit Sun Tzu trukje niet kent

voor waar ik zeg jullie : Come  togheter right now , over Linux !

het enige efficiente vaccijn tegen het hardnekkige Windows virus :

https://www.statista.com/statistics/268237/global-market-share-held-by-operating-systems-since-2009/

https://www.statista.com/statistics/218089/global-market-share-of-windows-7/

ga en begin met het je je familie , vrienden en kennissen diets te maken ... succes  8-)
« Laatst bewerkt op: 2018/11/25, 15:54:17 door Phil II »

DarkEra

  • Gast
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2018/12/07, 11:13:12 »
Ik in ieder geval niet meer.

Ik ben na 11 jaar weer van Linux afgestapt om het simpele feit dat Linux gebaseerde distributies net zo goed kwetsbaarheden kunnen bevatten als Windows en Mac OS, er ook hopen fouten in sluipen want de op Linux gebaseerde distributies zijn heus niet feilloos en ik heb geen zin meer om uren uitzoekwerk te verrichten om iets terug werkende te krijgen als er door een update eens iets goed mis gaat.
Verder heb je ook met kleinere Linux projecten een grotere kans dat ze ophouden en de handdoek in de ring gooien of zelfs de ontwikkelaar(s) niet meer van zich laten horen. Zo heb ik dat, omdat Ubuntu en Mint niet meer mijn ding zijn, door de jaren heen bij verschillende echt goede projecten meegemaakt die helaas verdwenen zijn. Teleurstellingen alom.

Daarnaast zijn forums door de komst van de sociale media zoals Facebook, Twitter etc. etc. aan het verdwijnen of in ieder geval een heel stuk minder actief dan jaren geleden. Ook is er nog de versplintering voor het geven van support en zijn de eigenlijke hoofdforum dood aan het bloeden, een goed voorbeeld is hier te vinden in Andere Distributies waar men veel vragen vindt over Linux Mint, dit terwijl er nog steeds een Nedelandstalig Mint forum bestaat.
Dan zijn er nog her en der de communities en hoe men daar over bijvoorbeeld Microsoft praat (je hebt er tussen zitten die roepen hoe superieur Linux wel niet is maar helaas is de realiteit anders) en hoe men onderling met elkaar om gaat.

Op Linux gebaseerde distributies gebruiken was leuk maar helaas is de fun eraf en de "hype" weg, het was een leuke hobby en heb veel geleerd door de jaren heen. Ik gebruik nu al een tijdje Windows 10 op mijn twee laptops en heb nog geen grote problemen ondervonden tot nu. Wel maak ik nog af en toe gebruik van Open Source programma's zoals Krita, Audacious, Gimp en Quassel. Voor muziek creatie gebruik ik de nu gratis beschikbaar gestelde volledig werkende DAW Cakewalk van Bandlab (Sonar Cakewalk was overgenomen door Bandlab nadat Gibson de ontwikkeling had stop gezet). Zo bespaar je weer tussen de €400,- tot €600,- in de aanschaf van een beetje pro muziek productie programma. Geen geklungel meer met Ardour, Jack en de synthplugins om alles werkende te krijgen eer je eindelijk eens kan beginnen. :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2018/12/07, 12:13:15 »
Ik ben na 11 jaar weer van Linux afgestapt
En toch.... denk ik dat je waarschijnlijk wel weer eens terugstapt op Linux.  :)

Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2018/12/07, 14:25:51 »
Ik in ieder geval niet meer.

Ik ben na 11 jaar weer van Linux afgestapt om het simpele feit dat Linux gebaseerde distributies net zo goed kwetsbaarheden kunnen bevatten als Windows en Mac OS, er ook hopen fouten in sluipen want de op Linux gebaseerde distributies zijn heus niet feilloos en ik heb geen zin meer om uren uitzoekwerk te verrichten om iets terug werkende te krijgen als er door een update eens iets goed mis gaat.

Niet persoonlijk hoor, maar iets wat ik toch al nooit snap, al dat 'problemen'. Ik heb dat nooit.
Hier jaren terug over gestapt op linux. Alleen community goedgekeurde software uit de repro's. Weinig geëxperimenteer. Gewoon updaten als ze er zijn.
En hier draaien diverse computers vrijwel feilloos. Vrijwel inderdaad, want soms is er iets, maar dat ligt dan meestal niet aan linux maar aan herkenning van hardware en dergelijke.

Sterker nog. Hardware die al de nodige jaren niet meer ondersteund werd bij 'die andere' en eigenlijk bij de schroothoop kon draait nu onder linux weer heerlijk plug'n play.

Wel zie ik veel mensen met van alles experimenteren, zoals software NIET uit repro's en zo. En vaak ook instellingen handmatig aanpassen, wat bij een update tot problemen kan leiden (bij elke OS).

Virussen? Die bestaan simpelweg niet voor Linux. Er zijn er in totaal 30 bekend uit het verleden inmiddels allemaal gepatched en onschadelijk, met op dit moment risico van 0 virussen. Komt er een nieuw virus, dan heeft de hele community tijd zat om dat even snel dicht te patchen.
Ter informatie, voor win zijn honderdenduizenden virussen bekend en dagelijks groeiend.

Voor muziek creatie gebruik ik de nu gratis beschikbaar gestelde volledig werkende DAW Cakewalk van Bandlab (Sonar Cakewalk was overgenomen door Bandlab nadat Gibson de ontwikkeling had stop gezet). Zo bespaar je weer tussen de €400,- tot €600,- in de aanschaf van een beetje pro muziek productie programma. Geen geklungel meer met Ardour, Jack en de synthplugins om alles werkende te krijgen eer je eindelijk eens kan beginnen. :)

Geklungel met Ardour en zo?
Hier draait een studio volledig op Linux, en ik verrek het om dure plugins en zo te kopen. Jack gebruik ik alleen als ik programma's wil synchroniseren, want anders doe ik lekker alles over ALSA.
En hij draait al jaren zonder ook maar enige problemen en doet zijn werk prima.
Sterker nog, de studio programma's draaien ook nog op twee andere pc's, en ook daar zonder problemen.

Hetzelfde hier als wat ik hierboven zeg. Ook met linux audio zie ik veel mensen die van alles gaan experimenteren en aanpassen. En liefst de laatste Béta-versies gebruiken, waarbij ze vergeten dat Béta nog testversie is vol met bugs.

Mijn studio draait gewoon core geinstalleerd uit de repro's. Plugins uit de repro's. Nergens last van, en al helemaal niet van de welbekende xrun problemen. Als ik 5x een xrun heb gehad in jaren is het veel.
Latency? Dat ken ik eigenlijk niet, ondanks behoorlijk grote composities met veel tracks en plugins en zo.

Win beter voor studio? Ga op een gemiddeld homerecorders forum maar eens kijken hoeveel problemen ze hebben met latency en zo. En op de nieuwste en snelste computers soms nog.
Standaard advies is om je virusscanner uit te zetten omdat deze met 1000% zekerheid al voor latency zorgt. Net als het verbreken van de internetverbinding omdat anders allerhande achtergrondactiviteiten je latency flink gaat opkrikken.
Nee des hendig allemol. =D

Als je met win gaat experimenteren loop je ook tegen problemen aan. Meer zelfs nog.
Als je met linux niet experimenteert draait het heerlijk, bijna feilloos. Dat kun je van win niet zeggen. Mannnn wat heb ik vele uren verspild met achterhalen van vreemd gedonder en crashes, wat ik sinds linux amper tot eigenlijk niet meer heb.
Wegens omstandigheden (kid, opleiding) weer win (10) in huis, en ondanks dat dit sinds en met xp de meest stabiele versie is toch al weer het nodige gedoe gehad. En dan begin ik nog niet over het geheugen vretende veiligheidsaspect genaamd virusscanner, en een met verloop van tijd dicht groeiende pc.

Objectieve conclusie: Linux is echt wel een een stuk stabieler, efficienter en veiliger dan win.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/07, 14:46:41 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline aartje

  • Lid
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2018/12/07, 15:32:57 »

Objectieve conclusie: Linux is echt wel een een stuk stabieler, efficienter en veiliger dan win.
Daar ben ik het wel mee eens, maar er is geen ander OS dan Windows dat zo goed alle hardware
ondersteunt. Dat is natuurlijk niet de schuld van Linux maar wel van de fabrikanten van die hardware.
Bij mij is het alleen maar mogelijk om mijn Hauppauge Colossus kaart fatsoenlijk te gebruiken
onder Windows, alsmede het updaten van mijn TomTom. Windows virtueel onder Linux draaien
is dan niet goed genoeg (uit ervaring!)
Ik zou er verder niet aan moeten denken om verder iets met internet te doen onder Windows,
daar gebruik ik veel liever Linux (Ubuntu/Mint) voor. Je hebt maar zo'n 100 GB op een disk
nodig om voor die paar programma's Windows te draaien als het hoognodig is en wat kost
100 GB nou tegenwoordig..... Volgens mij komt hij nog wel terug op zijn beslissing om Linux niet
meer te gebruiken....
« Laatst bewerkt op: 2018/12/07, 15:35:10 door aartje »

Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2018/12/07, 15:59:27 »
Veel succes Maik. Ik heb ook weleens geprobeerd om van Linux af te stappen omdat ik er teveel tijd mee kwijt was. Dan bedoel ik niet tijd met onderhoud van het systeem maar tijd met lezen en schrijven over zaken in de Linuxwereld (zoals nu  ;)). Die missie is 'mislukt'. Acht de kans toch groot dat je binnen afzienbare tijd op een van je systemen toch weer een Linuxdistro hebt draaien, al dan niet in een VM  =D

nahjo

  • Gast
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2018/12/07, 16:23:38 »
Kom op Maik nog even doorbijten en dan worden de dagen weer langer  :)

BTW,
virtualbox werkt prima onder W10  ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2018/12/07, 16:37:51 »
En Maik, vergeet niet dat Linux ook gewoon leuk is:
https://sites.google.com/site/computertip/waaromdaarom

Net als in de rest van de wereld, lopen er ook in de Linuxwereld de nodige malloten, trollen en onaangename horken rond. Dat kan iemand flink ontmoedigen. Maar we moeten de menselijke natuur nemen zoals zij is....  :)
« Laatst bewerkt op: 2018/12/07, 18:07:31 door Pjotr »

Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2018/12/07, 17:21:54 »
Daar ben ik het wel mee eens, maar er is geen ander OS dan Windows dat zo goed alle hardware
ondersteunt.

Daar ben ik het dus niet helemaal mee eens.
Met de nieuwste hardware misschien, maar te ondervangen door de juiste wel ondersteunde hardware te kopen.
Met oude hardware helemaal niet. Hier draait diverse hardware welke onder win allang niet meer ondersteund werd en wordt.

Lees dit maar eens.  ^-^
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=104530.msg1024315#msg1024315
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

DarkEra

  • Gast
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #9 Gepost op: 2018/12/08, 12:51:58 »
Niet persoonlijk hoor, maar iets wat ik toch al nooit snap, al dat 'problemen'. Ik heb dat nooit.
Hier jaren terug over gestapt op linux. Alleen community goedgekeurde software uit de repro's. Weinig geëxperimenteer. Gewoon updaten als ze er zijn.
En hier draaien diverse computers vrijwel feilloos. Vrijwel inderdaad, want soms is er iets, maar dat ligt dan meestal niet aan linux maar aan herkenning van hardware en dergelijke.

Sterker nog. Hardware die al de nodige jaren niet meer ondersteund werd bij 'die andere' en eigenlijk bij de schroothoop kon draait nu onder linux weer heerlijk plug'n play.

Wel zie ik veel mensen met van alles experimenteren, zoals software NIET uit repro's en zo. En vaak ook instellingen handmatig aanpassen, wat bij een update tot problemen kan leiden (bij elke OS).
Experimenteren met software die niet uit de repo's komen doe ik niet. Dat men "nooit" problemen heeft of heeft gehad word wel eens vaker gezegd maar dat maakt men niemand met een beetje verstand wijs. Het komt over alsof men iets goed wil praten wat er niet is. Kijk eens op het forum hoeveel mensen er tegen problemen aan lopen en je zult er ongetwijfeld ook hebben gehad. GEEN besturings systeem is 100% perfect en veilig en draait nooit 100% feilloos. Vergeet ook niet dat soms bepaalde hardware onder Linux, al duurt soms wat langer, ook niet meer ondersteund kan gaan worden en de drivers uit de kernel worden gehaald.

Citaat
Virussen? Die bestaan simpelweg niet voor Linux. Er zijn er in totaal 30 bekend uit het verleden inmiddels allemaal gepatched en onschadelijk, met op dit moment risico van 0 virussen. Komt er een nieuw virus, dan heeft de hele community tijd zat om dat even snel dicht te patchen.
Vergeet de malware niet. Linux is NET zo vatbaar als Windows en Mac OS voor Ransomeware, Wannacry en al die andere meuk die er is geweest en nog is. En ook niet te vergeten dat bepaalde software al 10 jaar of langer veilgheidslekken bevatten waar ze pas na jaren mee af komen en dan pas fixen.... Linux is ook niet beschermd tegen malware. Het vermijden van PPA's, Flatpak en Snappy is daar aan orde.


Citaat
Ter informatie, voor win zijn honderdenduizenden virussen bekend en dagelijks groeiend.
Geen last van. Je moet weten wat je doet net als bij Linux waar je voorzichtig moet zijn met wat je binnen haalt zoals eerder aangegeven.


Citaat
Geklungel met Ardour en zo?
Hier draait een studio volledig op Linux, en ik verrek het om dure plugins en zo te kopen.

Ik heb nog synth plugins liggen waarvan er zelfs twee uit 2004 en 2006 stammen en wonderbaarlijk blijken te werken op W10 onder Cakewalk. Daarnaast kan je ook nog free plugins downloaden van bijvoorbeeld Native Instruments waarmee je aan de slag kan, geen reclame/ads. De nu volledig functionerende en gratis beschikbare DAW Cakewalk wordt geleverd met Studio Instruments (downloadbaar) en Effects Plugins.

Citaat
Jack gebruik ik alleen als ik programma's wil synchroniseren, want anders doe ik lekker alles over ALSA.
En hij draait al jaren zonder ook maar enige problemen en doet zijn werk prima.
Jack..... waarom moet er een extra progje geopend worden om volledig gebruik te kunnen maken van bepaald functies of programma's same te laten werken.... of is het tegenwoordig zodanig verandert dat je net als in Windows je DAW kan openen en kan beginnen?

Citaat
Hetzelfde hier als wat ik hierboven zeg. Ook met linux audio zie ik veel mensen die van alles gaan experimenteren en aanpassen. En liefst de laatste Béta-versies gebruiken, waarbij ze vergeten dat Béta nog testversie is vol met bugs.
Ook hier weer, daar begin ik niet aan en weet dit uit ervaring. ;)

Citaat
Mijn studio draait gewoon core geinstalleerd uit de repro's. Plugins uit de repro's. Nergens last van, en al helemaal niet van de welbekende xrun problemen. Als ik 5x een xrun heb gehad in jaren is het veel.
Latency? Dat ken ik eigenlijk niet, ondanks behoorlijk grote composities met veel tracks en plugins en zo.

Win beter voor studio? Ga op een gemiddeld homerecorders forum maar eens kijken hoeveel problemen ze hebben met latency en zo. En op de nieuwste en snelste computers soms nog.
Standaard advies is om je virusscanner uit te zetten omdat deze met 1000% zekerheid al voor latency zorgt. Net als het verbreken van de internetverbinding omdat anders allerhande achtergrondactiviteiten je latency flink gaat opkrikken.
Nee des hendig allemol. =D
Ik zeg niet dat Windows beter is voor in een studio maar het werkt. Latency? Virusscanner uit zetten (Windows Defender op Windows 10)? Internetverbinding verbreken? Nope, ik werk gewoon met alles aan, geen latency problemen ondervonden tot nu toe.

Citaat
Als je met win gaat experimenteren loop je ook tegen problemen aan. Meer zelfs nog.
Als je met linux niet experimenteert draait het heerlijk, bijna feilloos. Dat kun je van win niet zeggen. Mannnn wat heb ik vele uren verspild met achterhalen van vreemd gedonder en crashes, wat ik sinds linux amper tot eigenlijk niet meer heb.
Experimenteren doe ik niet en daar zeg je het zelf: "Bijna feilloos". Dus toch niet helemaal zonder problemen.....
Ubuntu Studio 18.10 nog even gprobeerd en Ardour crasht om de haverklap, uitpluizen wat het is heb ik geen tijd voor nog zin in. Een LTS versie installeren en daarna alles installeren en configureren: idem.

Citaat
Wegens omstandigheden (kid, opleiding) weer win (10) in huis, en ondanks dat dit sinds en met xp de meest stabiele versie is toch al weer het nodige gedoe gehad. En dan begin ik nog niet over het geheugen vretende veiligheidsaspect genaamd virusscanner, en een met verloop van tijd dicht groeiende pc.
Windows Defender vreet niet veel geheugen in Windows 10, ik heb verder geen Third Party scanner nodig omdat ik weet wat ik doe. Dicht groeiende PC... geen last van, met de tijd even Disk Cleanup z'n werk laten doen en Defragmenteren gaat tegenwoordig geheel automatisch. Dus de laptop/pc onderhouden valt wel mee.

Citaat
Objectieve conclusie: Linux is echt wel een een stuk stabieler, efficienter en veiliger dan win.
Ieder heeft zijn of haar mening daarover. :)
« Laatst bewerkt op: 2018/12/08, 12:57:18 door Maik »

Offline Nero

  • Lid
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #10 Gepost op: 2018/12/08, 13:02:54 »
Een groot voordeel van Windows: het verplicht de gebruiker om de 2 tot vier jaar tot aankoop van nieuwe hardware.

Offline rico70

  • Lid
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #11 Gepost op: 2018/12/08, 13:10:40 »
Vergeet ook de "automatische backup" van je prive gegevens niet, aka telemetrie / spyware

DarkEra

  • Gast
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #12 Gepost op: 2018/12/08, 13:21:12 »
Nero,

Dan zou Windows 10, volgens jouw beredenering, eigenlijk niet meer moeten werken op deze Lenovo Thinkpad T410 uit 2010?

Ik zeg niet dat Linux slecht is maar het heeft ook z'n beperkingen en mankementen.

DarkEra

  • Gast
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #13 Gepost op: 2018/12/08, 13:23:09 »
Vergeet ook de "automatische backup" van je prive gegevens niet, aka telemetrie / spyware
Waar zit dat tegenwoordig niet in als het aankomt op computer, tablets, smartphones en zelfs sommige speelgoed....

DarkEra

  • Gast
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #14 Gepost op: 2018/12/08, 13:28:57 »
Ik ben na 11 jaar weer van Linux afgestapt
En toch.... denk ik dat je waarschijnlijk wel weer eens terugstapt op Linux.  :)
Dat kan vroeg of laat wel eens gebeuren mocht ik een distro tegen komen die ik kan gebruiken op de Lenovo Thinkpad T410 voor audio werkzaamheden. Tot nu voldoen Ubuntu Studio en AV Linux niet echt.

En Maik, vergeet niet dat Linux ook gewoon leuk is:
https://sites.google.com/site/computertip/waaromdaarom

Net als in de rest van de wereld, lopen er ook in de Linuxwereld de nodige malloten, trollen en onaangename horken rond. Dat kan iemand flink ontmoedigen. Maar we moeten de menselijke natuur nemen zoals zij is....  :)
In beide gevallen klopt het wat je zegt. We shall see... :)

Offline Phil II

  • Lid
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #15 Gepost op: 2018/12/08, 13:30:15 »
echt niet sarcastisch bedoeld , vind dit een bijzonder interessante discussie ;

ze herinnert er mij niet alleen aan waarom ik in 2014 definitief overgestapt ben naar Linux Mint  , maar verklaart ook waarom ik tot nu toe geen enkel probleem met dit besturingssysteem gehad heb ...  :rolleyes:

Offline peer

  • Lid
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #16 Gepost op: 2018/12/08, 14:01:28 »
ik gebruik een heel oude pc (2002) met een focusrite audio interface voor mijn gitaar. De normale audio distro's zoals ubuntu studio en avlinux waren te zwaar en gaven latency problemen. De minimale latency zonder xruns was 16 ms.

Ik heb een minimale installatie van debian met een rt-kernel geïnstalleerd. De gebruikte software bestaat uit guitarix, rakarrack en coalf plugin. Ik heb nu een latency van 4ms zonder xruns. En dat is voor mij bruikbaar.

Ik denk dat ik met windows 7 ook wel een goed functionerend geheel kan krijgen (volledig strippen en los van het internet) maar ik ben tevreden met hoe het nu is.

DarkEra

  • Gast
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #17 Gepost op: 2018/12/08, 14:34:46 »
echt niet sarcastisch bedoeld , vind dit een bijzonder interessante discussie ;

ze herinnert er mij niet alleen aan waarom ik in 2014 definitief overgestapt ben naar Linux Mint  , maar verklaart ook waarom ik tot nu toe geen enkel probleem met dit besturingssysteem gehad heb ...  :rolleyes:
Het is allemaal afhankelijk van wat je ermee doet. Het is voor sommigen simpel om te zeggen geen enkel probleem te hebben gehad als je het systeem alleen voor wat browsen op het internet, foto's en films bekijken en muziek luisteren  gebruikt....

Offline Phil II

  • Lid
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #18 Gepost op: 2018/12/08, 15:51:58 »
echt niet sarcastisch bedoeld , vind dit een bijzonder interessante discussie ;

ze herinnert er mij niet alleen aan waarom ik in 2014 definitief overgestapt ben naar Linux Mint  , maar verklaart ook waarom ik tot nu toe geen enkel probleem met dit besturingssysteem gehad heb ...  :rolleyes:
Het is allemaal afhankelijk van wat je ermee doet. Het is voor sommigen simpel om te zeggen geen enkel probleem te hebben gehad als je het systeem alleen voor wat browsen op het internet, foto's en films bekijken en muziek luisteren  gebruikt....
en voor te mailen , en voor te internetbankieren en voor mijn communicatie met de belgische overheids- en gemeentelijke diensten ( Eid Belgium ) en voor het gebruik van Libreoffice ( Writer en Calc )
« Laatst bewerkt op: 2018/12/08, 15:56:10 door Phil II »

DarkEra

  • Gast
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #19 Gepost op: 2018/12/08, 15:56:08 »
Dat zijn nog de "simpele" dingen.

Offline Nero

  • Lid
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #20 Gepost op: 2018/12/08, 16:16:11 »
Dan zou Windows 10, volgens jouw beredenering, eigenlijk niet meer moeten werken op deze Lenovo Thinkpad T410 uit 2010?
Ik heb het niet enkel over de computer. Er zijn legio berichten van scanners, printers en wat nog meer die niet meer werken met W10.

DarkEra

  • Gast
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #21 Gepost op: 2018/12/08, 16:38:31 »
Dan zou Windows 10, volgens jouw beredenering, eigenlijk niet meer moeten werken op deze Lenovo Thinkpad T410 uit 2010?
Ik heb het niet enkel over de computer. Er zijn legio berichten van scanners, printers en wat nog meer die niet meer werken met W10.
Ah zo, dat is waar. Zo had ik dat aan de hand met de edirol midi interface driver wat door Roland zelf op W10 niet meer ondersteund werd. Gelukkig was er wel een work around en heb ik 'm alsnog aan de praat kunnen krijgen.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #22 Gepost op: 2018/12/08, 18:35:12 »
Daar ben ik het wel mee eens, maar er is geen ander OS dan Windows dat zo goed alle hardware
ondersteunt.
Dat is een veelgehoorde uitspraak en het is een misvatting. Windows ondersteunt zo goed als NIETS van hardware. Microsoft vertrouwt erop dat de hardwarefabrikanten zelf alle benodigde drivers maken en ter beschikking stellen voor Windows. Al eens geprobeerd Windows 10 te installeren op een notebook met alleen het W10-installatievolume en GEEN afzonderlijke drivers van de notebookfabrikant voor alle hardware bij de hand? Het zal niet werken hoor. Terwijl Linux in dat geval veelal wél werkt. Bij Linux heeft men alles moeten inbouwen omdat de hardwarefabrikanten het meestal vertikten van behoorlijke drivers voor Linux te leveren.

Overigens is ook de uitspraak fout, dat Windows het meest populaire besturingssysteem is. De meeste gebruikers van Windows kiezen daar immers niet voor. Ze krijgen het gewoon meegeleverd bij hun computer als ze die aankopen. En er wordt hen geen enkele alternatief voorgesteld of aangeboden. Dat is het effect van een monopolie.
Overigens heeft Microsoft samen met de computerfabrikanten ervoor gezorgd dat niemand aangeklaagd kon worden voor monopolievorming en concurrentievervalsing. Hun lobbywerk naar de politici toe heeft ertoe geleid dat de politici expliciet een uitzondering maken voor computers, zodat een computer met Windows één product is. Zonder Windows werkt die computer immers toch niet? Dus één product. En dus kan er geen sprake zijn van een monopolie of van concurrentievervalsing, want de gebruikers hebben de vrije keuze over welke computer ze kopen.
Leuk he? NOT.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #23 Gepost op: 2018/12/08, 19:20:20 »
Overigens is ook de uitspraak fout, dat Windows het meest populaire besturingssysteem is.
Populair is iets anders dan meest gebruikt.
De Linux kernel is wel de meest gebruikte, wanneer we Android ook meetellen.
Hun lobbywerk naar de politici toe heeft ertoe geleid dat de politici expliciet een uitzondering maken voor computers, zodat een computer met Windows één product is.
Het is een legale versie van koppelverkoop geworden, en wordt vaak vergeleken met een auto, die koop je ook met een motor.
Eem vergelijking die niet opgaat, want een Renault motor plaatsen in een Opel is zo goed als onmogelijk voor een doorsnee mens, terwijl een Linux installeren op een Windows PC een fluitje van een stuiver (inflatie) is.

Maar dat is mijn mening............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tom

  • Lid
Re: Come togheter right now , over Linux
« Reactie #24 Gepost op: 2018/12/08, 19:21:23 »
Het is allemaal afhankelijk van wat je ermee doet. Het is voor sommigen simpel om te zeggen geen enkel probleem te hebben gehad als je het systeem alleen voor wat browsen op het internet, foto's en films originele (DOCUMENTAIRES) bekijken en opnemen en muziek luisteren  af en toe een mailtje tussendoor daarvoor gebruik ik mijn PC.
Dus ergens begrijp ik Maik zijn standpunt wel.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.