Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: alles zwart, zo donker als de nacht.  (gelezen 3636 keer)

kurtbe

  • Gast
alles zwart, zo donker als de nacht.
« Gepost op: 2008/09/22, 19:04:17 »
Olé, Olé, Olé,  Jullie hebben écht een cafe op dit forum! Ongeloofelijk.  ik dacht dat dat een grap was.
Wat echter geen grap is, is mijn met rode schaamte gevulde nieuwe vraag.
Ik weet dat het godgeklaagd is, maar ik heb weer een bijzonder raar probleem.  Nadat jullie mij op onnavolgbare wijze hadden geholpen om de laptop op internet te krijgen, ben ik driftig het lijstje van http://computertip.googlepages.com/directdoen gaan volgen.
Alles liep als een trein, op één iets na.  Geen enkele van de videospelers (inclusief VLC) kon geen enkel formaat deftig afspelen.  Op elke DVD of VCD die ik probeerde sputterde het beeld op steeds dezelfde wijze.  In al mijn wijsheid ben ik nog even gaan grasduinen in Ubuntu, en dan "heb ik het weer gekund".  Na de ATI aanpassing met envyng-gtk, kreeg ik (en ik weet niet precies meer waar - ik denk onder drivers update) een melding dat er een ATI update was.  Ik weet wel dat ik al een update had gedaan, maar omdat de video niet goed werkte dacht ik dat ik er goed aan deed om 'activeren' aan te vinken.  En dan moet men heropstarten...
En dan roept men de dokter omdat het hart 5 keer overslaat tengevolge van het feit dat Ubuntu nog de opstartprocedure laat zien en daarna helemaal and utterly zwart gaat.  Zelfs geen cursor meer.  Ik vermoed dat dat aan de ATI driver ligt.  Ik kan nog uitschakelen met de computerknop en dan verschijnt ook het afsluitlogo.  Net daarvoor flikkert er een klein venstertje, maar dat gaat zo snel dat het niet te lezen valt, en ook te snel om het met de pauzetoets te pakken te krijgen.

Ik kan nog opstarten met de Life-cd, omdat die dus de standaard drivers gebruikt.  Maar ik weet niet hoe ik met de CD dan weer de harde schijf bewerk.   =(

Dus, ik heb geen andere optie meer dan weer hier mijn nood te komen klagen...

Daar gaat ie dus weer: Alvast bedankt voor de moeite...
Kurt

alles zwart, zo donker als de nacht.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/22, 20:05:10 »
Ha die kurtbe. Je hebt wel een stroeve start met het Ubuntu avontuur niet? Kun je in dit: http://forum.ubuntu-nl.org/message/302105 eens kijken en dat proberen?
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

kurtbe

  • Gast
alles zwart, zo donker als de nacht.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/23, 10:17:48 »
...

kurtbe

  • Gast
alles zwart, zo donker als de nacht.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/23, 10:33:25 »
...

kurtbe

  • Gast
alles zwart, zo donker als de nacht.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/23, 10:41:47 »
...

alles zwart, zo donker als de nacht.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/23, 10:59:27 »
Er wordt bedoeld recovery modus. Vanuit daat kun je dan bij try to fix xserver komen.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
alles zwart, zo donker als de nacht.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/23, 11:10:02 »
Ik denk niet dat het de driver is, want dan zou hij die moeten uitschakelen, de resolutie moeten terugschroeven naar 800x600 of iets dergelijks en een melding geven dat hij geen geschikte driver heeft (of zoiets). Vervolgens zou hij dan een menu moeten tonen om het model grafische kaart en schermmodel te selecteren (en allerlei andere instellingen). Dat gebeurt in dit geval blijkbaar niet, dus het is waarschijnlijk iets anders.

kurtbe

  • Gast
alles zwart, zo donker als de nacht.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/23, 12:42:33 »
De recovery modus vind ik niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
alles zwart, zo donker als de nacht.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/23, 12:51:02 »
Recovery Mode vanaf de harde schijf:
http://computertip.googlepages.com/herstelgrafischeomgeving
(nummer 1)

kurtbe

  • Gast
alles zwart, zo donker als de nacht.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/23, 13:05:58 »
Yes! Pjotr, thank you.

kurtbe

  • Gast
alles zwart, zo donker als de nacht.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/23, 13:35:43 »
...

kurtbe

  • Gast
alles zwart, zo donker als de nacht.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/23, 13:45:20 »
...

kurtbe

  • Gast
alles zwart, zo donker als de nacht.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/23, 14:43:06 »
Zo, één en ander is weer ok.  En nu nog het scherm en ook wel de klank.  Het scherm flikkert aan en uit, wanneer ik films draai (zowel gekochte, zelfgebrande, DVD, VCD etc.  De klank bibbert op hetzelfde ritme, maar alleen bij film.  Audio alleen is perfect. De DVD is het ook niet, die deed het prima onde windows.
Iemand een idee?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
alles zwart, zo donker als de nacht.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/23, 14:44:45 »
Citaat van: kurtbe
Zo, één en ander is weer ok.  En nu nog het scherm en ook wel de klank.  Het scherm flikkert aan en uit, wanneer ik films draai (zowel gekochte, zelfgebrande, DVD, VCD etc.  De klank bibbert op hetzelfde ritme, maar alleen bij film.  Audio alleen is perfect. De DVD is het ook niet, die deed het prima onde windows.
Iemand een idee?
Zet de visuele effecten eens uit? Zie de "direct doen"-lijst, nummer 18.

kurtbe

  • Gast
alles zwart, zo donker als de nacht.
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/23, 22:16:29 »
Ongeloofelijk!  ( n° 18 eigenlijk ipv 20) Ik zou nooit gedacht hebben dat dat het verschil maakt. Ik begrijp het ook niet zo goed.  Dit systeem (2.26 Ghz,dual core, 3Gb L2-cashe, frontbus 1666Hhz, 3Gb RAM, grafische kaart met 256Mb eigen gegeugen...) zou toch meer dan krachtig genoeg moeten zijn om het grafische werk aan te kunnen  Of is hier iets anders aan de hand?

Maar, helemaal in orde is het nog niet.  Sommige (gekochte films) starten niet op, of spelen met allemaal groene blokken.  Maar het geflikker waarvan eerst sprake is weg...  Dus ik zie nog wel waaraan het andere ligt (misschien wel regio instelling) En ik heb de indruk dat dat schrijvertje in de Toshiba behoorlijk nukkig is en niet aanwezig was toen men rondkwam voor het uitdelen van kwaliteit.  Wat mij nu meest boeit is de vraag waarom de computer het niet aankan mét visuele effecten (en die stonden al conservatief ingesteld omdat ik niet zo een toeters en bellen-man ben.)

Bedankt (alweer)

alles zwart, zo donker als de nacht.
« Reactie #15 Gepost op: 2008/09/23, 22:35:12 »
Moet met visuele effecten ook kunnen, alleen vertrouw ik die Ati driver dan niet. Het zal je weinig helpen maar ik heb mijn notebook dan ook uitgezocht specifiek op de grafische kaart (nVidia) om zeker te weten dat dat vlekkeloos zou gaan werken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
alles zwart, zo donker als de nacht.
« Reactie #16 Gepost op: 2008/09/23, 23:20:40 »
Citaat van: kurtbe
Ongeloofelijk!  ( n° 18 eigenlijk ipv 20) Ik zou nooit gedacht hebben dat dat het verschil maakt. Ik begrijp het ook niet zo goed.  Dit systeem (2.26 Ghz,dual core, 3Gb L2-cashe, frontbus 1666Hhz, 3Gb RAM, grafische kaart met 256Mb eigen gegeugen...) zou toch meer dan krachtig genoeg moeten zijn om het grafische werk aan te kunnen  Of is hier iets anders aan de hand?

Maar, helemaal in orde is het nog niet.  Sommige (gekochte films) starten niet op, of spelen met allemaal groene blokken.  Maar het geflikker waarvan eerst sprake is weg...  Dus ik zie nog wel waaraan het andere ligt (misschien wel regio instelling) En ik heb de indruk dat dat schrijvertje in de Toshiba behoorlijk nukkig is en niet aanwezig was toen men rondkwam voor het uitdelen van kwaliteit.  Wat mij nu meest boeit is de vraag waarom de computer het niet aankan mét visuele effecten (en die stonden al conservatief ingesteld omdat ik niet zo een toeters en bellen-man ben.)

Bedankt (alweer)
Het ligt aan de driver voor je videokaart. Mogelijk zul je in Ubuntu 8.10 wel de goede fabrieksdriver kunnen installeren, desnoods via Envy.

Overigens, zoals Autostatic al aangaf, is Nvidia een betere keuze voor Linux, dan ATI. Handig om te weten, voor de toekomst....  :-)

kurtbe

  • Gast
alles zwart, zo donker als de nacht.
« Reactie #17 Gepost op: 2008/09/23, 23:54:49 »
Bedankt voor de hulp, en bedankt voor de uitleg.

Quatroking

  • Gast
alles zwart, zo donker als de nacht.
« Reactie #18 Gepost op: 2008/09/24, 00:07:37 »
Gekochte films willen soms ook wel niet draaien omdat de DVD beveiligd is. Zo gaat hier Spy Kids 2 niet verder dan het schermpje over de auteursrechten.

kurtbe

  • Gast
alles zwart, zo donker als de nacht.
« Reactie #19 Gepost op: 2008/09/24, 00:43:59 »
Ja, zo heb ik er ook één.  Maar men wordt toch verondersteld om er naar te kunnen kijken?  Daarvoor betaalt men die dingen toch?

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
alles zwart, zo donker als de nacht.
« Reactie #20 Gepost op: 2008/09/24, 01:56:41 »
Citaat van: kurtbe
....frontbus 1666Hhz, 3Gb RAM,....
Niet om je te dissen, maar hier is wel even wat info over je hardware.
Je frontside bus is dan wel 1666MHZ, maar je geheugen niet. Je speelt op safe als je de FSB klok frequentie beschouwd als gelijk aan de frequentie waarop het geheugen draait.
3 GB is trouwens niet beter dan 2 GB. Klinkt gek, hè? Maar dat is het niet, als je kijkt naar de samenstelling die de systeembouwer heeft gemaakt. Naar mijn weten zijn moederborden die 6 DIMM sleuven hebben zeer zeldzaam, dus we kunnen ervan uitgaan dat je vier sleuven hebt. Dus is het niet mogelijk om 3 GB geheugen in paren te installeren (want dan zou je 3 maal 2*512MB nodig hebben). Waarschijnlijk heb je dus 3*1GB, of 2*1GB + 2*512MB, waardoor de Dual Channel modus uitstaat. Er wordt dan als het ware met het geheugen gecommuniceerd langs 1 kanaal (i.p.v. 2 in DC) en dit kost behoorlijk wat geheugen-bandbreedte (heb ik niet alleen van kenners, na zelf testen met Memtest bleek het verschil 18% i.g.v. DDR1 geheugen). Niet dat het een ramp is trouwens i.g.v. Ubuntu (toch een lichtgewicht), maar voor de "extra GB" heb je natuurlijk wel betaald terwijl je er niks aan hebt :)

kurtbe

  • Gast
alles zwart, zo donker als de nacht.
« Reactie #21 Gepost op: 2008/09/24, 09:47:36 »
Bedankt Richard voor je bijdrage.  
Zo leert een mens nog eens wat.  Bovendien heb je volledig gelijk wat de verdeling van het geheugen betreft: 2Gb+1Gb van 800mHz, verdeeld over 2 sleuven (dit is een laptop, dus er zijn er zelfs geen 4).

Naar het schijnt zinvol omdat Vista in 32 bit versie niet meer dan 3Gb zou kunnen aanspreken.  Hoe het dan met Ubuntu zit weet ik niet, maar het zou dan zo moeten zijn dat -indien ik zou willen upgraden- ik die éne lat van 1Gb zou moeten vervangen door een lat van 2Gb, waardoor ik snelheidswinst zou maken?

Ivm met de Frontside Bus ook nog dit:
Welke snelheid geheugen moet ik nu pakken?
Het is de bedoeling dat de FSB geheel opgevuld wordt, een Intel Core 2 Duo processor heeft bijvoorbeeld een FSB van 1066Mhz. Dit houd in dat je DDR2 PC4200 (533MHz) geheugen nodig hebt om dit geheel op te vullen, want 533Mhz x2(DualChannel)=1066Mhz.
Gelijk aan de FSB dus. Wanneer de FSB volledig opgevult (sic) is bereik je de beste prestaties.
Je kan ook sneller geheugen nemen dan sneller dan het aantal Mhz wat je nodig hebt, maar deze zal dan wel automatisch op het aantal Mhz gaan werken wat je nodig hebt omdat je moederbord (standaard) geen hogere snelheid ondersteunt.

Om dus te weten welke snelheid je het beste kan pakken moet je naar de FSB kijken van je processor, en het geheugen pakken wat hier het dichtste bij aansluit. Het enige wat je moet doen is even een rekensom maken, afhankelijk van het type geheugen en je type processor. Waarom zou je dan in godsnaam bijvoorbeeld PC8500 willen kopen? Simpel. Veel mensen willen de allersnelste onderdelen in hun computer zitten omdat ze de onderdelen sneller laten lopen dan de fabrieksinstellingen.
(http://www.bouweenpc.nl/artikel/7)

Dus met die 800mHz zit ik voorlopig nog zat ruim.

Groeten,
Kurt

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
alles zwart, zo donker als de nacht.
« Reactie #22 Gepost op: 2008/09/24, 10:46:12 »
Citaat van: kurtbe
Bedankt Richard voor je bijdrage.  
Zo leert een mens nog eens wat.  Bovendien heb je volledig gelijk wat de verdeling van het geheugen betreft: 2Gb+1Gb van 800mHz, verdeeld over 2 sleuven (dit is een laptop, dus er zijn er zelfs geen 4).

Naar het schijnt zinvol omdat Vista in 32 bit versie niet meer dan 3Gb zou kunnen aanspreken.  Hoe het dan met Ubuntu zit weet ik niet, maar het zou dan zo moeten zijn dat -indien ik zou willen upgraden- ik die éne lat van 1Gb zou moeten vervangen door een lat van 2Gb, waardoor ik snelheidswinst zou maken?
Correcte conclusie. Eigenlijk kun je het beste een latje van 1 GB kopen, en die op de plek van de 2 GB-lat prikken. De 2 GB-lat kun je dan tweedehands doorverkopen.... Je flaptop is dan een stuk sneller, ondanks dat je 1 GB minder RAM hebt. Wel in het BIOS "Dual Channel" aanzetten.

Let op: de 1 GB-lat die je erbij koopt, moet precies hetzelfde zijn als de andere 1 GB-lat die er nu al in zit.

Leesvoer over 32-bits versus 64-bits (geldt voor ieder besturingssysteem):
http://computertip.googlepages.com/ubuntuversiekiezen
(punt 2)

kurtbe

  • Gast
alles zwart, zo donker als de nacht.
« Reactie #23 Gepost op: 2008/09/24, 11:13:31 »
Bedankt Pjotr.
Niet dat ik er nu aan denk om te gaan upgraden.  Dat ding draait meer dan soepel genoeg.  Maar naar de toekomst toe is het wel goed om deze info te hebben. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat het upgraden naar 2x hetzelfde geheugen het grafische probleem van de ATI kaart niet zal oplossen, gezien dat probleem bij de driver ligt.  Ik kijk dus uit naar Ubuntu 8.10 en hoop dat daar een beter driver zal inzitten om de ATI kaart aan te drijven.
Intussen ben ik al heel blij dat alles nu netjes draait en ga ik stillaan beginnen aan het overbrengen van alle bestanden die ik onder microsoft gebruikte.  Gradueel zal ik dan ondervinden of Ubuntu en derden evenveel kan als Microsoft en derden.  Ik heb vooral veel schrik van Corel Draw (veel technische plannen), Nokia synchronisatie en Outlook agenda.  Maar ik laat voorlopig systeem 2 helemaal onder windows draaien, dus ik kan vrijuit experimenteren.  En dat is ook de bedoeling.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
alles zwart, zo donker als de nacht.
« Reactie #24 Gepost op: 2008/09/24, 11:18:54 »
Tip: voor Corel Draw is een prima vervanger: Inkscape. Gebruik maar eens de zoekterm Corel Draw in Synaptic pakketbeheer.....

Inkscape is een prachtig programma: vectorgebaseerd tekenen. Heel mooi.