Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Server 64-bit installeren  (gelezen 1067 keer)

Offline Ron3

  • Lid
    • vanmeijer.nl
Ubuntu Server 64-bit installeren
« Gepost op: 2011/11/26, 14:55:12 »
Ik wil graag Ubuntu Server 64-bit installeren en er bestanden op kwijt (die met Windows cliënts geopend/bewerkt worden).
Hoe kan ik zorgen dat de Windows cliënts de Ubuntu server 'ziet'?
Ook moeten diverse Windows programma's geopend kunnen worden (niet op de server zelf maar op de cliënts (*.exe, *.com etc)
Ook wil ik een externe mailserver (Kerio) draaien op de Ubuntu-server omdat we dit zo gewent zijn allemaal.

Ik hoop dat iemand mij wegwijs kan maken, alvast bedankt.

Offline Ron3

  • Lid
    • vanmeijer.nl
Re: Ubuntu Server 64-bit installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/27, 19:34:09 »
De meeste programma's draaien gewoon lokaal maar enkele (kleinere) van de server. Ook dat is niet onoverkomelijk wanneer dat niet meer mogelijk zou zijn. Wel de mailserver en bestanden. Wat ik begrijp is dat dus erg gemakkelijk te doen. Ik ben heel erg thuis in Windows Server2008 maar de licentie gaat verlopen en ik wil geen illegale versie hebben draaien. Ook wil ik er wel iets erg betrouwbaars terug dus vandaar mijn keuze voor Ubuntu.
Welke versie is aan te raden? Ik heb een 64-bits machine maar twijfel tussen "ubuntu-10.04.3-server-amd64" & "ubuntu-11.10-server-amd64".

Ik wil wel de server in een grafische omgeving laten draaien (ik vind dat een stuk gemakkelijker en hoe dat moet weet ik inmiddels).

Maar verder luister ik graag naar goede raad.

Is het ook simpel om m'n huidige data (documenten die op de Windows-server staan) op te slaan en straks weer terug te zetten op de nieuwe omgeving?

Offline Ron3

  • Lid
    • vanmeijer.nl
Re: Ubuntu Server 64-bit installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/27, 23:30:14 »
De machine waar nu Windows op staat wordt getrakteerd op Ubuntu mede omdat mijn licentie straks verlopen is.
Middels een policy werd bepaald waar de gebruikers hun bestanden plaatsen, dat kan ik ook lokaal regelen in Windows 7 Home dus eigenlijk blijft dat zo.
De gebruikers mogen niet in elke map grutten buiten de mappen die voor hun gereserveerd zijn. Let wel, het gaat om thuis.

Ik sla alle data op een externe HDD op, maar die is gewoon als NTFS-drive geformatteerd, ik had gelezen dat Ubuntu deze ook gewoon kan lezen dus het 'importeren' is geen probleem.

Hoe kan ik de HDD het beste indelen voor de server? Ik heb één schijf van 750GB (de andere is puur voor de data/programma's). Uiteraard komen er meerdere partities of laat ik het aan de suggestie van Ubuntu over wanneer ik het installeer.

Ik wil gewoon heel zeker zijn als ik er aan begin, de server mag ook niet te lang 'not available' zijn. In elk geval neem ik je advies om de LTS-versie te installeren mee.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/27, 23:39:45 door Ron3 »