Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welk is nu eigelijk "mijn" home directory om xbasic te installeren. [OPGELOST]  (gelezen 651 keer)

Dag allemaal,
Ik ben nieuw op het forum.
Circa een jaar geleden besliste ik om van Windows naar Linux over te schakelen. Een ware verademing!
Na wat experimenteren met Ubuntu en Gnome en Kde als desktop uiteindelijk beslist om toch te werken met Xubuntu en Xfce. Geen tirlantijntjes, simpel maar goed.
Vb.: Hardisk van 500Gb en maar 50Gb vrij en totaal geen vertraging (zichtbaar) te merken in mijn systeem. (Met Windows mag je er niet aan denken...).
Kortom een overtuigde Linuxgebruiker en promotor geworden.

Misschien belachelijk gezien de naam van de directory in Linux maar ik twijfel wat nu eigenlijk "mijn" home directory is.

Ik wens Xbasic te installeren in Xubuntu maar daarvoor hoef ik het gz-bestand eerst naar de home directory te copyeren om dan verder te werken.

Volgens Linux documentaties kom je in de home directory via de opdracht "cd ~" in het terminal venster.
Als ik dan de de opdracht pwd ingeef dan zie ik dat ik in de map  "/home/rudy" aanwezig ben.

Eerste vraag:
Moet ik het pakket dan installeren vanuit "/home/rudy"
Of moet ik nogmaals cd .. doen om in de directory "/home" te komen en van daaruit het pakket installeren?

Om te verduidelijken:
Mijn computernaam is: "b5" en ik ben gebruiker "rudy"

Ik heb volgende test in het terminalvenster uitgevoerd:
rudy@b5:~$ cd ~
rudy@b5:~$ pwd
/home/rudy
rudy@b5:~$

Tweede vraag: Is "rudy@b5" dan te beschouwen als een "alias" voor de home directory, of zit ik fout?



« Laatst bewerkt op: 2011/12/07, 21:02:36 door Rudy Martens »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welk is nu eigelijk "mijn" home directory om xbasic te installeren.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/30, 21:01:45 »
Jouw home dir is /home/rudy en daar sta je, wanneer je een terminal scherm opent.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Welk is nu eigelijk "mijn" home directory om xbasic te installeren.
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/30, 21:05:00 »
Welkom!

Eerste vraag:
Moet ik het pakket dan installeren vanuit "/home/rudy"
Of moet ik nogmaals cd .. doen om in de directory "/home" te komen en van daaruit het pakket installeren?
Jouw home directory is /home/rudy. Als er meerdere gebruikers zijn hebben zij allemaal een eigen home directory met hun eigen naam in de gedeelde directory /home.

Tweede vraag: Is "rudy@b5" dan te beschouwen als een "alias" voor de home directory, of zit ik fout?
rudy@b5 betekent dat je in het gebruikersaccount rudy op de computer b5 zit, dit heeft, behalve de overeenkomst van naam, niets te maken met je home directory.

Edit:  ~ is wel te beschouwen als een "alias" voor je home directory. Deze notatie kom je ook vaak tegen. ~/Downloads bijvoorbeeld, betekent de map Downloads in je home directory.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/30, 21:06:56 door ThomasN »

Re: Welk is nu eigelijk "mijn" home directory om xbasic te installeren.
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/30, 21:08:40 »
Dag Ron en Thomas,
bedankt voor de supersnelle reactie en de duidelijke antwoorden. Nu ben ik gerust dat ik het pakket vanuit de juiste plaats installeer.
vriendelijke groeten,
Rudy
« Laatst bewerkt op: 2011/11/30, 21:10:11 door Rudy Martens »

Re: Welk is nu eigelijk "mijn" home directory om xbasic te installeren.
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/30, 21:18:06 »
Rudy,

Je home dir is zoals Ron zei /home/rudy

"Aliassen" hier voor zijn: ~ en $HOME

De ~ wordt meestal gebruikt in de terminal om met cd ~ terug te gaan of ergens anders naar toe gaan:
vb Je zit diep in eigen home-dir en je wil naar /home/rudy/tmp..
Dan kan je cd /home/rudy/tmp of korter cd ~/tmp

De $HOME variabele wordt meer in een script gebruikt.

rudy@b5:~$ betekent: gebruiker rudy op pc b5 en je zit in de home (~)
Die je bv cd tmp/test-map dan zal je promt, zo heet dat, er zo uit zien: rudy@b5 testmap$
Dus je ziet aan de prompt in welke map je zit.
Je kan er zelf mee spelen...
Maw kleuren toekennen, volledige pad ed.
Het fijne weet ik ook niet, ik heb me daarin niet verdiept.
Anders google eens met prompt_command linux

Een beetje te laat maar ach...
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Welk is nu eigelijk "mijn" home directory om xbasic te installeren.
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/07, 20:50:59 »
Maurice,
ik lees pas nu jouw repliek... Bedankt voor de verdere verduidelijking ivm "de aliassen".
Misschien ben ik tot heden al verwend met de gemakkelijke installatie van programma's via Synaptic.
Het is nog even wennen en uitzoeken/testen om via een terminal in het bestandsysteem van Linux te werken.