Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Pardus Linux 2009  (gelezen 38603 keer)

DarkEra

  • Gast
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #75 Gepost op: 2009/08/02, 17:04:48 »
keanu,

Pardus is niet te vergelijken met Ubuntu 9.04. Het nadeel is dat het grotendeels, zoals eerder vermeld in dit topic, bestaat uit een hoop Alpha en Beta programma's. De KDE desktop omgeving daartegenover is wel de stabiele/final versie (KDE 4.2.4), ook zijn er van KDE 4.3 bepaalde zaken gebackport van wat ik gelezen heb. Voordelen zijn er niet echt tegenover Ubuntu, Pardus 2009 is net zo stabiel imho. Let wel, het is een KDE distro en geen Gnome! Het maakt gebruik van PiSi en niet .deb of RPM.

Zoals ik dus eerder zei, Pardus is een op zichzelf staande linux distro en dus totaal niet gebaseerd op eender welke distro dan ook. Ubuntu is, zoals je weet, gebaseerd op Debian.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/02, 17:06:42 door DarkEra »

Offline satshow

  • Lid
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #76 Gepost op: 2009/08/02, 17:53:23 »
Standaard werkt er ook veel meer in zoals bv radio 100 % nl
Als ik onder ubuntu hier op klik gebeurt er niks/

Eerste link onder live radio windows  aan de rechterkant een stuk naar beneden http://www.radio.nl/2003/home/

DarkEra

  • Gast
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #77 Gepost op: 2009/08/02, 18:02:30 »
De livestream van Radio 100% NL werkt hier gewoon onder Ubuntu 8.04.3 LTS in iedergeval.

Offline siegi

  • Lid
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #78 Gepost op: 2009/08/02, 18:14:20 »
Yep, dat klopt. Pardus is wat dat betreft volgens mij een cutting edge (of hoe dat heet) distro.
Bleeding edge.

DarkEra

  • Gast
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #79 Gepost op: 2009/08/02, 18:16:55 »
Ergens wist ik dat ik het dus kwa benaming mis had....   :D

Dank je voor de opheldering siegi. :)

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #80 Gepost op: 2009/08/02, 18:22:02 »
Wat ik in al deze beschouwingen nog een beetje mis is wat Pardus (behalve een gewone Linux versie) nou eigenlijk is...

Pardus is een semi-overheids Linux. De Turkse overheid was de torenhoge rekeningen van Bill Gates zat en heeft een paar jaar geleden dit project in het leven geroepen. Het wordt ontwikkeld door een projectgroep van de Turkse tegenhanger van ons TNO. Pardus wordt inmiddels gebruikt op honderden, zo niet duizenden werkplekken op universiteiten, het leger, politie en meer van dat soort instellingen.

We hebben het hier dus niet zo maar over een distributietje, maar over een zeer serieus project. Ik moet zeggen dat de vorige versie naar mijn idee een stuk stabieler was dan deze, maar misschien moet 'ie nog even groeien. Dat is feitenlijk met de diverse Ubuntu's ook het geval. De eerste twee maanden na een release moet er toch nog van alles aan gesleuteld worden en pas daarna is het pas echt loei-stabiel. Geldt voor Pardus ook. Ik heb Pardus (2008) altijd ergens op de achterhand geinstalleerd staan, omdat die het gewoon altijd doet.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Tom

  • Lid
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #81 Gepost op: 2009/08/02, 18:37:58 »
Standaard werkt er ook veel meer in zoals bv radio 100 % nl
Als ik onder ubuntu hier op klik gebeurt er niks/

Eerste link onder live radio windows  aan de rechterkant een stuk naar beneden http://www.radio.nl/2003/home/
Die werkt hier uitstekend onder Jaunty en ook Hardy.
Heb nog andere zenders geprobeerd en de meeste spelen goed af.
Een enkele vraagt of Totem moet zoeken naar > Windows mediaplayer audiodecoder, wat hij natuurlijk niet vind.
Ma ja het gaat over pardus. :)
« Laatst bewerkt op: 2009/08/02, 18:47:01 door Wanda Rooze »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #82 Gepost op: 2009/08/02, 19:04:18 »
Ik heb ook wel interesse in deze distro, maar ik heb de volgende vragen aan degenen die hem gebruiken:

 * welke KDE-versie wordt er gebruikt? Ik zie dat 4.2.4 wordt gebruikt, maar waarom zie ik dan zaken uit 4.3, zoals previews van mappen in Dolphin?
 * Is er een Nederlandse vertaling en zo ja, is die goed?
 * Gebruikt Pardus GRUB en zo ja, kan het zich nestelen in mijn huidige GRUB?
 * Waarom gebruiken ze in hemelsnaam een GTK-thema voor Qt? Zit Oxygen er ook gewoon in?
 * Is Nvidia 180.x of het liefst 185.x aanwezig in de pakketbronnen?

Thanks :)

DarkEra

  • Gast
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #83 Gepost op: 2009/08/02, 19:31:10 »
Ik heb ook wel interesse in deze distro, maar ik heb de volgende vragen aan degenen die hem gebruiken:

 * welke KDE-versie wordt er gebruikt? Ik zie dat 4.2.4 wordt gebruikt, maar waarom zie ik dan zaken uit 4.3, zoals previews van mappen in Dolphin?
 * Is er een Nederlandse vertaling en zo ja, is die goed?
 * Gebruikt Pardus GRUB en zo ja, kan het zich nestelen in mijn huidige GRUB?
 * Waarom gebruiken ze in hemelsnaam een GTK-thema voor Qt? Zit Oxygen er ook gewoon in?
 * Is Nvidia 180.x of het liefst 185.x aanwezig in de pakketbronnen?

Thanks :)

1: KDE 4.2.4 wordt gebruikt, het Air thema uit KDE 4.3 zit er al in bijvoorbeeld, de rest heb ik niet zo op gelet en me niet mee bezig gehouden.

2: Download de International ISO en kies voor Nederlands (ook al eerder vermeld in dit topic), hoe de vertaling is weet ik niet, ik gebruik bij elke distro gewoon Engels (hou niet van Nederlandse taal in een OS).

3: Grub 1.5 wordt zo te zien gebruikt dus geen Grub 2.

4: Geen idee. Oxygen zit er ook gewoon in hoor en nog meer zelfs.

5: ze gebruiken nvidia current, bij systeem info heb ik gezien dat dit de 185.x is.

Offline satshow

  • Lid
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #84 Gepost op: 2009/08/02, 21:41:22 »
Volgens mij werkt Ext4 hier niet goed op, na de eerder genoemde problemen sprong het beeld ineens op zwart en kwam ik niet verder dan het inlogscherm. Na het invullen van het paswoord kwam die de hele tijd terug in het inlogscherm.
Heb de zaak opnieuw geinstalleerd maar nu in ext3 met een aparte home erbij. Tot op heden ziet alles eruit zoals het moet, ben pas net klaar met installeren.
Ga dit de komende dagen intensief gebruiken eens kijken of het dan wel allemaal in orde blijft.

DarkEra

  • Gast
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #85 Gepost op: 2009/08/02, 22:10:20 »
Dus toch nog problemen met Ext4 ondanks de 2.6.30.1-123 kernel van Pardus..... Ik blijf ook nog bij Ext3 aangezien ik vastlopers had tijdens het afsluiten of opstarten. Ik denk dat we nog een half tot 1 jaar moeten wachten voordat alle Ext4 bugs eruit zijn.

Moet je nagaan, Ubuntu 9.10 en z'n varianten komen straks standaard met Ext4.  :|
Gelukkig kan men dan nog wel handmatig voor Ext3 kiezen.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/02, 22:13:14 door DarkEra »

Offline Erik_m

  • Lid
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #86 Gepost op: 2009/08/02, 22:19:47 »
Vreemd dat jij deze twee er niet bij hebt staan. Probeer eens de lijst te herladen door in de Package manager op "Show Upgradable Packages" te klikken, dan update ie de repo's.
That did the trick :)

DarkEra

  • Gast
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #87 Gepost op: 2009/08/03, 01:41:18 »
Beste Jan E.,

Waarom je dit nou net een beetje miste was omdat we op iemand zoals jou zaten te wachten. Iemand die wat meer over de achtergrond van Pardus kan vertellen en zelf het een en ander weet van deze distributie doormiddel van eigen gebruik.

Ik zelf ben Pardus 2009 nog maar sinds kort aan het uitproberen. Ook al weet ik er niet veel van, ik kan m'n weg aardig vinden. Het heeft zo z'n voordelen als men eens een tijdje andere distro's gebruikt dan alleen maar Kubuntu, Ubuntu of Xubuntu. Zo leert men nog wat bij hier en daar, dat is nou het leuke aan Linux.

Ik moet wel oppassen hier op m'n laptop, heb zo'n vermoeden dat het niet goed zal gaan tussen een katachtige en een reiger.  :D  Misschien dat ik er nog een kameleon bij stop in die dierentuin van me.  =D


Offline Jan E.

  • Lid
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #88 Gepost op: 2009/08/05, 07:16:25 »
Dat ik me niet eerder meldde, komt omdat ik niet alle topics op het forum steeds volg. En dan mis je wel eens wat..
Verder ben ik "gewoon" een gebruiker, die best op een paar knoppen durft te duwen, maar ik ben zeker geen techneut. Met technisch inhoudelijke discussies kan ik me dus ook niet bemoeien, want ik mis de kennis.

Wat Pardus betreft, moet ik bekennen dat de versie 2009 me nog niet helemaal zo goed bevalt als versie 2008. Maar goed, dat meldde ik al. Ik heb wel het idee, dat 'ie met iedere update beter wordt. Ze gebruiken overigens KDE 2.4.2.
Ik heb op het Pardus forum meerdere meldingen gelezen van gebruikers die wat problemen ondervonden. Maar ja.. kijk eens op dit forum als er weer een nieuwe Ubu uit is? Dan heb je precies hetzelfde. Ikzelf had geen problemen, terwijl ik een "moeilijk" laptopje heb. Eentje met een Atheros Wifi chip en een Sis Mirage 3 grafische chip. Voor die laatste heb ik overigens gewoon de xorg.conf van Pardus 2008 gekopieerd naar 2009 (triple boot laptopje.. handiggggg). En toen werkte het. Verder gebruik ik gewoon etx4, zonder problemen.

Mocht je overigens echt problemen hebben, het NL Pardus forum is weliswaar niet zo groot als dit forum, maar er zitten een paar goeie gasten, die je bij problemen op weg helpen. En bovendien.. het is wel gewoon Linux, dus heel veel zal het in de basis niet afwijken van Ubuntu.

De reden dat ik Pardus niet als standaard distro gebruik komt vooral door de minder uitgebreide repo's en ik heb het nog niet zo op KDE 4. En ik heb niet altijd even veel zin om dingen vanaf de bron te compileren en te installeren. Ubuntu en haar dochters hebben dat gemakkelijker geregeld.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/05, 07:21:39 door Jan E. »


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

MichielPardus

  • Gast
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #89 Gepost op: 2009/08/19, 09:48:29 »
Hoi, ik wilde ter info even laten weten dat ook Pardus 2009 inmiddels van KDE4 om te schakelen is naar GNOME of XFCE als desktop environment.

Op zich was dat hier eerder in dit topic al te lezen, maar toch.

Op mijn vaste PC draait nog Pardus 2008 met KDE 3.5.10, zeer stabiel en snel, op mijn laptop draaide 2009 met KDE4, maar had toch het gevoel dat dit teveel van mijn CPU/RAM capaciteit vergde. Ben er net als de vorige schrijver nog niet helemaal uit, denk dat KDE4 ondanks dat het sneller etcetdc zou moeten zijn toch wat zwaardere/nieuwere hardware vergt om lekker snel te draaien.

Ik heb voor het eerst maar eens mijn desktop geswitcht naar XFCE, bevalt prima op de laptop en draait rustig en stabiel, ik gebruik sowieso geen software applicaties beginend met K, dus eigenlijk mis ik KDE helemaal niet op mijn laptop.

Met GNOME heb  ik totaal geen gevoel, net zoals de meeste Ubuntu gebruikers die juist GNOME gewend zijn in eerste instantie met KDE geen gevoel zullen hebben.

Ik heb echter zowel GNOME, KDE4 als XFCE nu beschikbaar voor mijn Pardus 2009 sessies en gebruik de GDM display manager i.p.v. KDM.

Veel info lees je ook op http://worldforum.pardus-linux.nl

Pardus 2009 with GNOME:
http://worldforum.pardus-linux.nl/index.php?topic=2856.0

Pardus 2009 with XFCE:
http://worldforum.pardus-linux.nl/index.php?topic=2861.0

Wat hier ook nog niet vermeld was is dat naast de standaard pardus-2009 en de contrib repository er nog enkele andere softwarebronnen zijn, deels van  individuele users/niet officieel:
-> pardus-gome -> http://pardus-gnome.prj.be/pisi-index.xml.bz2
-> pardus-2009-test -> http://packages.pardus.org.tr/pardus-2009-test/pisi-index.xml.bz2
-> User-2009   -> http://paketler.pardus-linux.org/users-2009/pisi-index.xml.bz2

-> PCHILFE-2009 -> http://pchilfe-juergens.de/PISI-Pakete/pardus-2009/pisi-index.xml.bz2
-> Pardususer-2009 -> http://pakete.pardususer.de/pardus-2009/pisi-index.xml.bz2

NB als je de repositories in je browser wilt bekijken moet je het laatste stuk (pisi-index.xml.bz2) even van de URL afknippen.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/19, 10:05:30 door MichielPardus »

Offline satshow

  • Lid
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #90 Gepost op: 2009/08/19, 10:27:23 »
Ik heb pardus inmiddels van mijn desktop afgegooid, door wat te spelen met de themes onder pardus 2009 liep mijn pardus installatie totaal vast, kon niet meer inloggen. Ik mag er toch wel uitgaan dat als je de versie uitbrengt dit toch wel redelijk stabiel is. Ik heb overigens pardus 2008 nog niet geinstalleerd hier. Op mijn laptop staat nog wel pardus 2009 overigens, ga er niet teveel mee stoeien maar gewoon eens kijken hoe die zijn werk doet.

MichielPardus

  • Gast
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #91 Gepost op: 2009/08/19, 11:18:02 »
door wat te spelen met de themes onder pardus 2009 liep mijn pardus installatie totaal vast, kon niet meer inloggen. Ik mag er toch wel uitgaan dat als je de versie uitbrengt dit toch wel redelijk stabiel is

Dat klinkt wat merkwaardig en iets kort door de bocht.
Wat hield dat spelen met Themes precies in, en was dat het enige wat je had gedaan of had je ook andere zaken al gewijzigd voor de boel vastliep?

Maar goed, eigenlijk is het misschien netter zoiets op de Pardus forums te bediscussieren, ik weet niet of dit als forumvervuiling hier gezien wordt of dat het verder neimand uitmaakt, mij maakt het niet uit hoor daar niet van.

Offline satshow

  • Lid
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #92 Gepost op: 2009/08/19, 11:26:02 »
Ik heb gewoon gewisseld van themes en toen moest ik kde opnieuw opstarten, daarna kreeg ik die problemen.

Offline bwmchris

  • Lid
    • mobile vikings
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #93 Gepost op: 2009/09/17, 10:35:03 »
ik heb hem ook eens geprobeerd op mijn lapje (acer) maar dat liep niet helemaal vlot hij was traag en liep soms vast terwijl ubu 9.04 zonder al te veel problemen en snel draaide. nu het ziet r wel gelikt uit en als hij deze problemen niet gehad had was hij zeker blijven staan. nu staat r pclos gnome op en dat draait weer lekker enkel er lijkt niets te tippen aan ubuntu's opstarttijd die is namelijk veel korter dan pardus of pclos ;)
firefighter is not somthing you do..
       ...... its something you are
black magic pearl octavia II combi

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #94 Gepost op: 2009/09/17, 14:57:32 »
Dus toch nog problemen met Ext4 ondanks de 2.6.30.1-123 kernel van Pardus..... Ik blijf ook nog bij Ext3 aangezien ik vastlopers had tijdens het afsluiten of opstarten. Ik denk dat we nog een half tot 1 jaar moeten wachten voordat alle Ext4 bugs eruit zijn.

Moet je nagaan, Ubuntu 9.10 en z'n varianten komen straks standaard met Ext4.  :|
Gelukkig kan men dan nog wel handmatig voor Ext3 kiezen.

Hoeft geen probleem te zijn hoor ik draai ook ext4 voor de root wel mn /home voor de zekerheid op ext3 gezet. Maar zonder 1 probleem dus gewoon ext4.
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

DarkEra

  • Gast
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #95 Gepost op: 2009/09/17, 19:01:41 »
Beste welrob,

Ik heb het over de hele schijf als ext4, niet alleen de root partitie als ext4 en de home partitie als ext3. Bij mij is het alles of niets en het moet gewoon normaal werken. Maar aangezien ext4 nog steeds niet zover is als het zou moeten zijn blijven alle distro's die ik probeer met ext3 geinstalleerd. :)

Offline bwmchris

  • Lid
    • mobile vikings
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #96 Gepost op: 2009/09/18, 01:42:28 »
op de desktop hier staat alles in ext4 en hij werkt als een tierelier. ik ga hout vasthouden nu, maar tot hiertoe nog geen probs mee gehad.
firefighter is not somthing you do..
       ...... its something you are
black magic pearl octavia II combi

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #97 Gepost op: 2009/09/18, 07:24:14 »
Mijn rootpartitie staat in ext4, de datapartitie ( /home ) staat in ext3. Werkt voorbeeldig, overigens.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Piotr

  • Gast
Re: Pardus Linux 2009
« Reactie #98 Gepost op: 2009/09/26, 17:29:06 »

Toch leuk...


Turkish army & Pardus impress @ NATO communication exercise

Combined Endeavor 2009

A “very early release of Pardus Corporate 2″ (a.k.a. Pardus 2008) has been successful (means GREEN) in all the tests it had been through during the Combined Endeavor 2009, which is the world’s largest communication interoperability exercise. Among the tests were standard http, ftp and smtp connections, their secure siblings, VPN formation, PKI-based authentication and such. One important observation is that, at Banja Luca, Turkey was the only country participating these interoperability tests with a Linux-based set-up.

We thank the Turkish Army for inviting us to the exercise and providing support throughout, and looking forward to meet our heroes (a.k.a. Ekin and Bahadır) soon.

http://planet.pardus.org.tr/