Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mounten  (gelezen 3426 keer)

Bonehead

  • Gast
Mounten
« Gepost op: 2008/01/24, 22:05:10 »
Ik had een tweede harde schijf geformateerd in ntfs. Wegens problemen met dit bestandstype onder Kubuntu heb ik besloten de schijf opnieuw te formatteren in ext3. Dat is gelukt met Gparted! Alleen heb ik nu geen toegang tot de schijf wanneer Kubuntu opstart. Er staat geen groen driehoekje achter en wanneer ik de schijf benader zie ik: hal-storage-fixed-mount refused uid 1000. Hoe kan ik instellen dat deze schijf mee opstart?

Offline emargen

  • Lid
Mounten
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/24, 23:27:25 »
Zoek eens onder pysdm op dit forum!

Bonehead

  • Gast
Mounten
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/25, 08:11:38 »
Daar lees ik hoe ik handmatig kan mounten. Ik wil dus eigenlijk dat de fysieke harde schijf 'gemount' en al mee opstart met Kubuntu. Ik vind het maar vreemd: als je leest over het fenomeen mounten gaat het meestal om ntfs-partities. Ik heb de schijf al geformateerd in ext3; dus je zou verwachten dat het mounten geen probleem zou zijn...

StevenD

  • Gast
Mounten
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/25, 10:02:26 »
je moet fstab aanpassen. Geef eens de output van cat /etc/fstab

Bonehead

  • Gast
Mounten
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/25, 10:21:07 »
Misschien een onnozele vraag maar hoe vind ik die output? Via de terminal: cat /etc/fstab?

StevenD

  • Gast
Mounten
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/25, 10:29:49 »
inderdaad
Cat kan je vervangen door de teksteditor van Gnome (waarvan de naam mij telkens ontgaat). In KDE kan je bijvoorbeeld kate /etc/fstab ingeven (kate is de teksteditor in KDE).

Bonehead

  • Gast
Mounten
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/25, 18:27:10 »
Dit is dan de output:

# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc /proc proc defaults 0 0
# /dev/hda1
UUID=fd26072f-c5dc-4cdf-b579-b0696e729a62 / ext3 nouser,defaults,errors=remount-ro,atime,auto,rw,dev,exec,suid 0 1
# /dev/hda3
UUID=f5bb1e73-6f00-4323-9936-b6907ec65fbb /home ext3 nouser,defaults,atime,auto,rw,dev,exec,suid 0 2
# /dev/hda2
UUID=86bd93d1-bd05-4e3d-9479-aa9808388f84 none swap sw 0 0
/dev/hdc /media/cdrom0 udf,iso9660 user,atime,noauto,rw,dev,exec,suid 0 0
/dev/fd0 /media/floppy0 auto user,atime,noauto,rw,dev,exec,suid 0 0
/dev/hdb /opslag auto nouser,atime,noauto,rw,nodev,noexec,nosuid 0 0
/dev/hdb2 /data auto users,atime,auto,rw,nodev,noexec,nosuid 0 0
/data auto users,atime,noauto,rw,nodev,noexec,nosuid 0 0
/wdc auto users,atime,noauto,rw,nodev,noexec,nosuid 0 0
/wdc auto nouser,noauto,atime,auto,rw,nodev,noexec,nosuid 0 0
/data auto nouser,noauto,atime,auto,rw,nodev,noexec,nosuid 0 0

ipsos

  • Gast
Mounten
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/25, 22:37:33 »
Niemand?

StevenD

  • Gast
Mounten
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/26, 14:59:03 »
Jij hebt een bijzonder vreemde fstab vind ik. De mijne ziet er veel overzichtelijker uit. Misschien kan je het oplossen door niet in fstab te prutsen. Als je rechts klikt op de schijf in Dolphin en daar eigenschappen kiest, kan je selecteren deze automatische t laten mounten.
Als dat niet helpt, lees dan eens dit topic. Dit zou je al een heel eind verder moeten helpen in verband met het mounten van jouw partitie.

Heb je vragen, stel ze maar. Ik heb nog niet veel ervaring met het handmatig bijvoegen van partities in fstab, maar zo moeilijk lijkt het me niet. En er zijn hier altijd anderen die kunnen helpen.

ipsos

  • Gast
Mounten
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/26, 18:42:38 »
Bedankt voor je antwoord StevenD! Met rechtsklikken en automatisch laten mounten boek ik helaas geen succes. Kun je misschien de link eens geven over het topic waarover je schreef.

StevenD

  • Gast
Mounten
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/27, 11:49:07 »
Stom van mij, het er vergeten bij te zetten...
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/19208
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/19155
Bij dit laatste: ben jij wel de eigenaar van de schijf?
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/18958
Hier nog wat meer info. Als je wil dat de schijf automatisch gemount wordt, moet je fstab dus aanpassen. Maar daar ben ik geen expert in. Als je iets doet, neem in ieder geval eerst een backup van fstab (sudo cp /etc/fstab /etc/fstab.backup)
Als je zoekt op het forum onder fstab ga je wel voldoende info vinden hoe je het moet doen.

Succes

ipsos

  • Gast
Mounten
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/27, 16:04:54 »
Bedankt voor de links StevenD! Is is me eindelijk gelukt de schijf te 'mounten'. Het vreemde is dat ik niets dan doen op de schijf. Ben blijkbaar geen 'eigenaar' ervan. Als eigenaar staat er 'root'. Het eigenaardige is dat met formatteren naar ext3 het systeem er een map met 'lost and found' in heeft geplaatst.

StevenD

  • Gast
Mounten
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/27, 19:22:44 »
Die lost en found laat je best staan. Daar worden bestanden in gezet die fouten bevatten. Je kan die trouwens niet benaderen als user.
Om eigenaar te worden van de schijf: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/20200
dus sudo chown -R username /media/sdx (waar username jouw gebruikersnaam is en /media/sdx moet je vervangen door het mount-point dat je opgegeven hebt in fstab)
Of, als je het op een grafische manier wil doen: kdesu dolphin (let op, nu ben je root in dolphin en kan je alles veranderen, dus ook alles om zeep helpen), ga naar de partitie, rechts klikken en bij eigenschappen de rechten veranderen.

ipsos

  • Gast
Mounten
« Reactie #13 Gepost op: 2008/01/27, 22:38:38 »
Gelukt! Het een en ander aangepast via de 'methode Dolphin'. Ik heb 'groups' en 'others' ook alle rechten toegekend. Het werkt nu maar vraag me wel af wie die 'groups' en 'others' nu precies zijn.

@StevenD: Je schrijft dat ik de 'Lost & Found' map het beste kan laten staan. Echter op mijn andere harddisk staat eenzelfde map. Kan ik hem daarom niet beter verwijderen (neemt namelijk ongeveer 4 GB in beslag!).

StevenD

  • Gast
Mounten
« Reactie #14 Gepost op: 2008/01/28, 08:56:00 »
Allright! Goed dat het gelukt is.

Dat in die map zoveel documenten zitten wil zeggen dat er fouten gevonden zijn op die schijf. Daarvan ken ik echt niets. Open misschien eens een nieuw topic met dit probleem erin.

Voor het toekennen van rechten: http://www.bartendavid.be/doc/artikels/linux/rechten.html
Een heel interessante website, met veel info over Linux en vele andere dingen. Je kan dus gerust de rechten enkel aan jou toekennen en aan groups (ik veronderstel dat de schijf tot de root-groep behoort, je kan dat zien via ls -l in een terminal op de mountplaats van de harde schrijf in te geven). Others moeten eigenlijk geen rechten krijgen, maar dat mag jij zelf ook uitmaken natuurlijk.

ipsos

  • Gast
Mounten
« Reactie #15 Gepost op: 2008/01/28, 10:01:24 »
Bedankt voor de informatie. Over de 'lost and found' map zal ik een nieuw topic starten.

ipsos

  • Gast
Mounten
« Reactie #16 Gepost op: 2008/01/28, 22:29:01 »
a

ipsos

  • Gast
Mounten
« Reactie #17 Gepost op: 2008/01/29, 18:23:44 »
Hehe, dacht ik eindelijk de tweede schijf fatsoenlijk 'gemount' te hebben... Helaas te vroeg gejuicht.

Tijdens het opstarten blijft het bekende balkje bij mij weer hangen. Opgestart in de 'recovery mode' dan maar. Hier zag ik dat het waarschijnlijk komt door het niet kunnen mounten van de tweede harddisk. Ik kan er nu wel bij maar toch gaat er nog altijd iets mis met booten blijkbaar.

"(fail) mount: apparaat /dev/hdb2 bestaat niet" zie ik in de recovery mode.