Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Paar vraagjes voor ik ubuntu 10.04 installeer (Beginner)  (gelezen 1641 keer)

Offline axelv

  • Lid
hoi allemaal!

Nog een paar vraagjes voor ik ubuntu 10.04 installeer... Ik heb 2 harde schijven: 1 met windows XP (C:/) en 1 met muziek en  documenten (D:). De D schijf zou ik graag opdelen in een root en swap partitie en een deel als ntfs behouden, zodat windows hier makkelijk aankan. Nu vroeg ik mij af welke mount point ik moet ingeven tijdens de installatie voor deze ntfs partitie.
Is het ezt4 formaat 'stabiel' genoeg om te kiezen voor mijn root partitie of beter houden op ezt3 (ben toch maar beginner)?

Als tweede vroeg ik mij af of een home partitie noodzakelijk is, aangezien ik gelezen heb dat dit wordt gebruikt voor muziek en docs, films... Ik zou graag mijn bestanden laten staan bij 'mijn documenten' en op mijn overblijvende D:/ partitie. Hoe kan ik dit het beste doen? Of kan ik de ntfs partitie toch beter omvormen naar /home, maar dit is dan ook een ezt3 partitie en windows kan deze dan niet meer lezen, kan ik deze op een manier gemeenschappelijk maken?

enige verduidelijking zou zeer gewaardeerd worden  :)

axel
« Laatst bewerkt op: 2010/06/04, 21:08:16 door axelv »

Re: Paar vraagjes voor ik ubuntu 10.04 installeer (Beginner)
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/01, 13:11:20 »
Allereerst: ezt4 formaat bestaat niet...
Dit is EXT4.

Linux heeft een vaste en strakke opbouw van structuur om dit te breken doe je dit met speciale wensen.
Normaal gesproken is de structuur :
/ (root) waar alles inzit.
Swap (spreekt voor zich)

In de / (root) zit je /home
In de /home worden alle gebruikers aangemaakt en in de map van een gebruiker zitten al zijn bezittingen.

Sommige mensen houden de /home map op een aparte partitie omdat dit wat makkelijker is met bijv. backuppen of een nieuwe Ubuntu versie installeren.

Anders heeft het IMO geen nut.

Wat jij moet doen is gewoon een stuk HD ruimte vrij maken op die D:/ schijf  zegge 50Gig.
En installeer Ubuntu gewoon hierop zonder verdere fratsen totdat je wat meer ervaring hebt.

Wil je toch meteen moeilijk doen zou je het bijv zo kunnen doen:
/ (root) 16Gig
/home 33Gig
Swap 1 Gig.

Is in totaal 50Gig.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline axelv

  • Lid
Re: Paar vraagjes voor ik ubuntu 10.04 installeer (Beginner)
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/01, 17:07:50 »
Bedankt voor de snelle reactie!  :)

Mijn 2 schijven zijn beide slechts 45 gig en op mijn d: schijf staat 30 gig
op die overige 15 was ik van plan ubuntu te zetten...
dus 1gig swap en de rest dus de root...
Als ik het goed begrepen heb is een home partitie niet nodig aangezien er in de root één wordt gemaakt?
Als ik geen home partitie maak, gaat dit dan later problemen geven voor updates?
Moet de swap groter zijn dan RAM of niet, op ubuntu site zeggen ze dat 1gb voldoende is, heb al gelezen 2x RAM,...?

anyways sorry voor de vraagjes, kwestie van niets te installeren dat later moet gewijzigd worden...

axel

Re: Paar vraagjes voor ik ubuntu 10.04 installeer (Beginner)
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/01, 17:38:24 »
Als je geen home partitie aanmaakt heeft dat geen enkele gevolgen voor updates o.i.d.
Sterker nog, standaard wordt er geen aparte home partitie aangemaakt, de meeste mensen zitten zonder aparte home partitie.

De swap heb ik hier 2x zo groot als het ram, net zo groot moet echter ook voldoen ;)
Mijn swap zit nooit echt vol, ik denk dat je met een swap die net zo groot is als het ram dat je voldoende hebt.
De swap is eigenlijk het overloopputje van het ram, als je dus ruim voldoende ram hebt hoeft hij niet erg groot te zijn :)
« Laatst bewerkt op: 2010/06/01, 17:40:08 door Sjoerd Broekhuijsen »
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline JvH

  • Lid
Re: Paar vraagjes voor ik ubuntu 10.04 installeer (Beginner)
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/01, 20:39:18 »
In jouw geval zou ik er denk ik voor kiezen gewoon 1 partitie op je D-schijf te maken voor Ubuntu, en bij het installeren van Ubuntu ervoor te kiezen die partitie als geheel te gebruiken. Dan regelt de installer het swap-gebeuren voor je. Zo installeer ik 'm ook altijd in VirtualBox.

Offline timosha

  • Lid
Re: Paar vraagjes voor ik ubuntu 10.04 installeer (Beginner)
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/01, 20:45:54 »
De swap heb ik hier 2x zo groot als het ram, net zo groot moet echter ook voldoen ;)

Maar dan gaat hibernate niet (altijd) werken. Als je hibernate wil gebruiken = RAM X 1,5
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Thijsg

  • Lid
Re: Paar vraagjes voor ik ubuntu 10.04 installeer (Beginner)
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/01, 20:48:55 »
Kan de swap dan ook nog te groot zijn?

Edit: Timosha, jouw reactie sloeg op de tweede helft van het citaat. Waarom adviseer jij 1,5 ipv 1,0 of 1,1?

Offline timosha

  • Lid
Re: Paar vraagjes voor ik ubuntu 10.04 installeer (Beginner)
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/01, 20:53:20 »
Als je hibernate wil gebruiken moet de swap minimum RAM X 1,5 zijn. Hibernate maakt een image van de volledige ram + nog wat troep.

Ik heb dat uitvoerig getest en met swap = RAM werkt hibernate niet altijd. Ofwel de PC gaat niet in hibernate ofwel wordt het ding niet wakker.

Te groot heb ik nog niet getest, maar wel 1,1 of 1,2 enz... alleen bij 1,5 werkt (bij mij) hibernate perfect.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline axelv

  • Lid
Re: Paar vraagjes voor ik ubuntu 10.04 installeer (Beginner)
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/01, 20:53:55 »
ok ik denk dat ik alles snap :)
ik zal ubuntu installeren één van deze dagen:

/dev/sda1 (45gb)            windows        mount point: /media/windows
/dev/sda2 (30gb)            muziek, docs                    /media/muziek
new partition #1 (12gb)   ubuntu                            /
new partition #2 (3gb)     swap

is de mountpoint van sda2 goed gekozen of beter veranderen...

bedankt voor alle reacties :)

Re: Paar vraagjes voor ik ubuntu 10.04 installeer (Beginner)
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/01, 21:37:27 »
Kan je ook Data noemen bijvoorbeeld. wat je zelf wilt.
Ik denk dat je er wel klaar voor bent. Mocht je nou tijdens de installatie tegen iets aanlopen waarvan je schrikt: vragen!! Geen gokjes wagen.

Re: Paar vraagjes voor ik ubuntu 10.04 installeer (Beginner)
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/01, 21:48:22 »
Het belangrijkste van dit alles: Maak eerst een backup van de bestanden die je wil behouden! USB sticks kosten geen drol meer en een externe USB schijf van een terabyte is altijd genoeg en is ook niet duur. Mijn stelregel is: Je bestanden zijn op een gegeven moment meer waard dan de hele computer bij elkaar (persoonlijke waarde). Hier wordt vaak wat gemakkelijk aan voorbijgegaan...

Offline axelv

  • Lid
Re: Paar vraagjes voor ik ubuntu 10.04 installeer (Beginner)
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/04, 21:07:56 »
werkt tot nu toe prima,..

bedankt voor de hulp

zal [OPGELOST] voor onderwerp zetten