Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Open Office naast Libre Office  (gelezen 2373 keer)

Offline Zonnig

  • Lid
Open Office naast Libre Office
« Gepost op: 2016/07/13, 14:52:10 »
Goedemiddag,

Ik heb maandag voor het eerst Linux Mint 18 geinstalleerd. Ik heb geen ervaring / kennis van open besturingssystemen.

Ik loop tegen meerdere zaken aan. Hier de eerste.

Ik gebruik al lang Open Office. Ik wil graag Open Office geinstalleerd hebben op Linux Mint 18.

( Ik weet het: Libre Office is er ook en staat standaard geïnstalleerd en ik heb al eerder Libre Office gebruikt, maar mijn voorkeur blijft echt uitgaan naar Open Office. Bovendien zijn al mijn documenten reeds in Open Office gemaakt. Ik hoop dat ik op deze manier niet in een onnodige discussie beland binnen dit forum. )

Het liefst heb ik Open Office naast Libre Office; weet iemand hoe ik beide systemen kan installeren binnen Linux Mint 18 ?
Indien niet, dan vermeen ik graag hoe ik Open Office kan installeren i.p.v. Libre Office. ( Volgens mij heb ik zojuist Libre Office verwijderd ( gezien op YouTube ), maar de installatie van Open Office 4.1.2. lukt niet.

Misschien dat iemand mij verder kan helpen ?

Hartelijk dank.


Offline vanadium

  • Lid
Re: Open Office naast Libre Office
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/13, 16:12:21 »
Op de website van Openoffice zouden instructies moeten te vinden zijn  over hoe je openoffice kan installeren. Mogelijk hebben ze ook een softwarebron zoals LibreOffice er een heeft. Anders zal et met *.deb installatiebestanden werken. Ik vermoed dat je tegenwoordig Openoffice wel degelijk naast libreoffice kan installeren.

Geef aan hoe je OOo hebt proberen installeren, en wat er niet lukt als je meer gerichte hulp wil.

LibreOffice en OpenOffice zijn nog steeds 99% identiek. Voor je bestanden hoef je je dus geen zorgen te maken.

Re: Open Office naast Libre Office
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/13, 16:34:22 »
hier de instructies om OpenOffice te installeren in LinuxMint:  http://www.openoffice.org/download/common/instructions.html
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline Zonnig

  • Lid
Re: Open Office naast Libre Office
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/13, 20:46:29 »
Ik zal de volgende keer uitleggen waar ik precies op ben vastgelopen, als dit inderdaad iets makkelijker is.

Ik vind het inderdaad wel prettig als ik de vrijheid heb / krijg om beide programma's te installeren en te gebruiken. Jammer dat je hierin geen keuzevrijheid hebt of in ieder geval, dat het zo moeilijk is om het te installeren. Zo wilde ik vanmorgen Revo-uninstaller installeren, maar ook dit kreeg ik niet voor elkaar.

Ik vermoed dat ik niet de eerste 'beginner' ben, die het opvalt dat de installatie van programma's zo moeilijk verloopt / ingewikkeld is.
Ik bedoel de commando's en waar je precies wat moet doen. Het lijkt mij zoveel werk om gedownloadde programma's te installeren.

Ondanks bovenstaande: ik weet al wel zeker dat ik geen Windows meer wil. Ik heb sinds februari een nieuwe laptop met Windows 10. Ik vind het persoonlijk een drama. Op veel gebieden, maar mijn grootste ergernis is het feit dat je totaal geen privacy meer hebt in Windows 10 en dat ze alles van je opslaan en kunnen gebruiken. Ze kunnen bij je documenten en foto's etc. etc. Dat is ook de reden waarom ik naar Linux wil. Daarnaast irriteren mij die apps waar je niet op een simpele manier van af kan komen en de privacy-instellingen waar je voortdurend alert op moet zijn en wat ook weer onnodig veel tijd kost.

Zonder geslijm, ik vind Linux er goed uitzien. Ik ben nu nog aan het kijken welke linux besturingssysteem het moet gaan worden.

In dat opzicht ben ik erg tevreden. Ik denk dat ik te snel wil. Ik wil gelijk alles begrijpen. Ik realiseer mij nu dat dit een onmogelijke opgave is. :)

Libre Office, daar werkte ik voorheen ook altijd mee. Ik merkte echter, dat Open Office voor mij makkelijker werkte, toen ik mijn CV wilde maken. De opbouw vond ik makkelijker in Open Office. Enfin; al mijn documenten heb ik in Open Office format.

Zojuist heb ik iets nieuws ontdekt. Mijn Open Office documenten zagen er goed uit in Libre Office. Ik weet alleen niet of het ook zo makkelijk gaat als ik het wil gaan bewerken en of ik dan dezelfde indeling behoud.
Ook liep ik in het verleden ( voor zover ik mij kan herinneren ) vast met het maken van een pfd. In Open Office werkt dit goed.
Maar.................we zijn inmiddels jaren verder, dus hoe het nu werkt en gaat, dat kan ik niet beoordelen.

Wat is eigenlijk de reden waarom ze op Linux Libre Office installeren en geen Open Office ?

Ik zal binnenkort nog een poging wagen en eens kijken waar ik vastloop en/of ik Libre Office wil behouden ?

Fijn dat jullie hebben gereageerd.

« Laatst bewerkt op: 2016/07/13, 20:52:17 door Zonnig »

Re: Open Office naast Libre Office
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/13, 20:56:04 »
Is Revo uninstaller niet alleen voor windows? Dan zou je het met wine moeten draaien.
Kubuntu 20.04

Re: Open Office naast Libre Office
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/13, 22:26:31 »
Revo Uninstaller is enkel in Windows te gebruiken. Heb je absoluut niet van doen in een 'Linux-gestuurd besturingssysteem'.

Daarmee weten we (de 'Linuxers') dat je het nog moeilijk hebt met de overschakeling van Windows naar 'Linux'.
Hard gezegd of geschreven: vergeet Windows en handel en denk nu 'GNU/Linux'.

Maak ook niet de beginnersfouten die alle beginnende 'Linux-gebruikers' maken wanneer ze overstappen van Windows naar 'Linux' nl.: programma's installeren die niet uit de repro's (softwarecenter, synapticbeheer) komen.
Wees daar héél, héél voorzichtig en terughoudend  mee!   :o

Alles wat je aan programma's nodig hebt is reeds aanwezig of geïnstalleerd --dat dit in eerste instantie soms de persoonlijke voorkeur niet is, is niet erg.
Ga op zoek naar een ander programma uit het softwarecenter, bevalt het, dan installeer je dat. Zo simpel is dat! Verwijderen kan even gemakkelijk. Gebruik (of leer het gebruiken) de synapticpakketbeheerder.

Leer ook werken met de terminal, er zijn zelfs grappige creaties te maken met de terminal (voor de fun). Over het leren werken met en in de terminal is er heel veel informatie te vinden op het internet, zoek maar eens op.  :)
Met de terminal kan je ook programma's installeren (als je het Engels machtig bent en als je de correcte naam van het programma weet).

Tip:
Lees veel over 'Linux' en probeer ook heel veel uit.
In het ergste geval moet je herinstalleren, maar dat is niet zo moeilijk.  ;)
Bewaar belangrijke documenten en foto's steeds op een externe opslag, zoals een externe Hdd of een USB-stick.

Maak je geen zorgen om programma- en systeemupdates, ze verwittigen jou. Alles wordt dan ook geupdated (ook de reeds geïnstalleerde programma's.).
PDF's maken gaat nu heel gemakkelijk in LibreOffice.

Om virussen of andere rotzooi moet je je ook geen zorgen maken, die zijn er niet (als je verstandig blijft tenminste).

Tip:
Wat jou documenten, gemaakt in Open Office aangaat, doe je het volgende: open ze en sla ze opnieuw op in LibreOffice. Bewaar de, oorspronkelijk opgemaakte, documenten wel op een USB-stick.

Een andere tip:
Bewaar volgende website, raadpleeg die grondig en regelmatig en zet die in je bookmarks in Firefox:  https://sites.google.com/site/computertip/
Forum van LinuxMint:  http://linuxmintusers.be/forum/MintWedge/?language=dutch

Je hebt ook een zeer fijne en goede distributie gekozen om te gebruiken ( Linux Mint), succes ermee.

Geniet van het 'Linuxen'.

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/13, 23:21:05 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Open Office naast Libre Office
« Reactie #6 Gepost op: 2016/07/13, 23:44:33 »
Wat is eigenlijk de reden waarom ze op Linux Libre Office installeren en geen Open Office ?

Enige tijd geleden is het opensource kantoorpakket OpenOffice gekocht door Sun Microsystems, dat later weer werd gekocht door databasemaker Oracle. Met de bedoeling een kantoorpakket op de markt te brengen waar tegen betaling ondersteuning voor beschikbaar is, net zoals met het eveneens betaalde MS Office: heb je een probleem, dan heb je ook ergens een telefoonnummer om iemand op te bellen die je kan helpen.

Hier is niets mis mee en 100% in lijn met de opensource richtlijnen. Iemand die ondersteuning wil 'verkopen' voor gratis (libre) software, biedt een dienst aan waarvoor geld gevraagd mag worden. Dat gebeurt met allerlei software, Perl en Apache zijn de eerste projecten die me te binnen schieten. En de opensourcedatabase MySQL is ook opgekocht (ook door Oracle?) en gaat als opensourcevariant verder onder de naam mariaDB.

Tegelijkertijd is er vanuit de opensourcegemeenschap de angst dat een commercieel bedrijf alleen maar uit is op het innen van ondersteuningsabonnementen en verder niet geïnteresseerd is in de verdere ontwikkeling van de betreffende software. Dat kost immers geld als de eigen programmeurs zich met een opensourcepakket moeten gaan bemoeien ipv. bv. de volgende versie van de betaalde Oracle database.

Dus heeft de opensourcegemeenschap van OpenOffice een zogenaamde 'fork' of afsplitsing gemaakt die LibreOffice is gedoopt, die net zoals de eerdere versie van OpenOffice 100% ondersteund en verder ontwikkeld wordt door de opensourcemensen. Het kan zijn dat zo'n fork na verloop van tijd meer of minder gaat afwijken van het 'origineel'. Het kan ook zo zijn dat een commercieel bedrijf (Oracle in dit verhaal) over een paar jaar besluit de stekker uit het project te halen omdat er onvoldoende marktvraag naar is.

Als ik jou was, zou ik me zo snel mogelijk LO (LibreOffice) eigen proberen te maken. Waarschijnlijk zijn beide programma's zo goed als identiek, op wat details na.

Verder, welkom bij Linux. Neem even de tijd om te zien hoe dat werkt (denk maanden, een jaar, een paar), durf fouten te maken en de boel te verheen&weeren, daarna ben je van een hele hoop dagelijks gelazer af - voorgoed en gratis! :-)




Re: Open Office naast Libre Office
« Reactie #7 Gepost op: 2016/07/14, 00:56:11 »
Mooi verwoord, Paul. Dat is inderdaad zo'n beetje het verhaal met betrekking tot OpenOffice en LibreOffice.

Citaat
Zojuist heb ik iets nieuws ontdekt. Mijn Open Office documenten zagen er goed uit in Libre Office. Ik weet alleen niet of het ook zo makkelijk gaat als ik het wil gaan bewerken en of ik dan dezelfde indeling behoud.

In principe houd je dezelfde opmaak. Zoals Paul Matthijsse al terecht opmerkte is LibreOffice in beginsel identiek. Al moet ik er wel aan toevoegen dat LibreOffice veel verder ontwikkeld is dan OpenOffice. Verder is een hoop legacy (oude) code verwijderd uit LibreOffice die er in OpenOffice nog wèl in zit. Voor de bestandsformaten maakt dat allemaal niet zoveel uit, want het door ISO gecertificeerde en gestandaardiseerde Open Document Format (ODF) wordt door beide pakketten voor 100% ondersteund. Met andere woorden: de door jou in Writer opgemaakte brief zou in beide pakketten exact dezelfde opmaak moeten hebben, MITS - en daar zit een addertje onder het gras - in het ene pakket een lettertype aangesproken wordt die in het andere pakket niet aangesproken wordt (dit kan voorkomen in sommige gevallen). Dus als een document een verschil toont in de weergave, dan is in de meeste gevallen het gebruikte lettertype de dader. Dit kun je echter simpel oplossen door in het document naar "Bestand > Eigenschappen > tabblad "Lettertypen" op het vinkje "Lettertypes in het document invoegen" te klikken. Uiteraard moet je het document daarna even opslaan, want anders gebeurt er niets met je document. Open je die vervolgens weer in een ander pakket en/of versie, dan zou de opmaak 100% identiek moeten zijn zoals jij dat in aanvang gemaakt hebt.

Onderzoek/probeer het maar eens. :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Open Office naast Libre Office
« Reactie #8 Gepost op: 2016/07/14, 09:12:03 »
Kun je "Lettertypes in het document invoegen" ook permanent aanzetten?
(=voor elke document)


MITS - en daar zit een addertje onder het gras - in het ene pakket een lettertype aangesproken wordt die in het andere pakket niet aangesproken wordt (dit kan voorkomen in sommige gevallen). Dus als een document een verschil toont in de weergave, dan is in de meeste gevallen het gebruikte lettertype de dader. Dit kun je echter simpel oplossen door in het document naar "Bestand > Eigenschappen > tabblad "Lettertypen" op het vinkje "Lettertypes in het document invoegen" te klikken. Uiteraard moet je het document daarna even opslaan, want anders gebeurt er niets met je document. Open je die vervolgens weer in een ander pakket en/of versie, dan zou de opmaak 100% identiek moeten zijn zoals jij dat in aanvang gemaakt hebt.

Onderzoek/probeer het maar eens. :)

Offline Zonnig

  • Lid
Re: Open Office naast Libre Office
« Reactie #9 Gepost op: 2016/07/14, 13:37:47 »
Dag allemaal,

Hartelijk dank voor juliie reacties. Ik moet het allemaal nog op mij in laten werken. ;)

Dus, als ik het goed begrijp is het een soort van 'bescherming' dat ze Libre Office standaard installeren en geen Open Office ?
( Dat de kans bestaat / of het misschien wel zo is, dat Open Office de commerciële kant op schiet en dat de kans bestaat dat Open Office minder onderhouden wordt ? )

Gelukkig heb ik Open Office nog op Windows staan en Libre Office op Linux. Kan ik altijd weer bij Open Office komen.
Als ik na een tijdje toch liever Open Office heb, dan weet ik wel dat er een mogelijkheid is, om Libre Office te verwijderen en Open Office te installeren.

Ik herinner mij, dat ik vastliep bij Libre Office toen ik mijn nieuwe CV aan het ontwerpen was. Het was een heel karwei. Bij Open Office ging dit makkelijker, maar dat was ook niet eenvoudig.

Ik heb nu Zorin OS 9.1 geinstalleerd en deze bevalt mij beter. Ik had ze beide kort gebruikt, maar gisteren besloot ik toch om terug te keren naar Zorin. Hier werken bepaalde instellingen wel automatisch. Bij Linux Mint niet.
( Dual Boot Windows - Zorin ).

Ik denk nog steeds aan programma's zoals Malwarebytes, Panda ( Free ) antivirus en Adwcleaner. Ik heb nog steeds de onrust, dat ze nodig zijn in Zorin / Linux.
Ik heb gehoord dat er ook op Linux virussen kunnen voorkomen, dus ik wil mij wel zoveel mogelijk beschermen.
Ik ben benieuwd hoe jullie er over denken en of hier alternatieven voor zijn ( mits nodig ) ?

Revo-uninstaller; vind ik zo handig ! Als je in Windows programma's verwijderd, dan blijft er vaak een hoop troep staan. Met Revo-uninstaller krijg ik dit weg.
Indien ik dit in Zorin OS niet kan gebruiken, wat kan ik dan wel gebruiken om écht alles verwijderd te krijgen ?
« Laatst bewerkt op: 2016/07/14, 13:41:06 door Zonnig »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Open Office naast Libre Office
« Reactie #10 Gepost op: 2016/07/14, 14:51:40 »
Ik denk nog steeds aan programma's zoals Malwarebytes, Panda ( Free ) antivirus en Adwcleaner. Ik heb nog steeds de onrust, dat ze nodig zijn in Zorin / Linux.
Ik heb gehoord dat er ook op Linux virussen kunnen voorkomen, dus ik wil mij wel zoveel mogelijk beschermen.
Ik ben benieuwd hoe jullie er over denken en of hier alternatieven voor zijn ( mits nodig ) ?
Ik raad aan om dit artikel te lezen, dat ik heb geschreven over veiligheid in Linux:
https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Citaat
Revo-uninstaller; vind ik zo handig ! Als je in Windows programma's verwijderd, dan blijft er vaak een hoop troep staan. Met Revo-uninstaller krijg ik dit weg.

Indien ik dit in Zorin OS niet kan gebruiken, wat kan ik dan wel gebruiken om écht alles verwijderd te krijgen ?
Geen schoonmaak-sloopkogels nodig; Linux vervuilt nauwelijks. Zie:
https://sites.google.com/site/computertip/7

Overigens: ik heb mijn bedenkingen jegens Zorin. Juist wegens de veiligheid: Z. heeft standaard emulatoren aan boord voor Windowsprogrammatuur. Bedenkelijk: zo geef je ook *kwaadaardige* Windowsprogrammatuur een kans....
« Laatst bewerkt op: 2016/07/14, 14:55:46 door Pjotr »

Offline Zonnig

  • Lid
Re: Open Office naast Libre Office
« Reactie #11 Gepost op: 2016/07/14, 15:42:14 »
Ik had in de eerste instantie ook twijfels over Zorin, omdat ik het gevoel had dat er iets commercieels aan kleefde.

Voor de rest kan ik het niet beoordelen. Ik ben er blij mee.

Voor mij is dit denk ik de beste optie. Als ik Linux straks beter beheers, dan kan ik altijd weer iets anders proberen. Ik zie op dit moment geen reden om weg te gaan.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/14, 15:47:08 door Zonnig »

Re: Open Office naast Libre Office
« Reactie #12 Gepost op: 2016/07/14, 21:23:17 »
Voor mij is dit denk ik de beste optie. Als ik Linux straks beter beheers, dan kan ik altijd weer iets anders proberen. Ik zie op dit moment geen reden om weg te gaan.
Blijf dat dan ook vooral doen, Zonnetje! Niemand dwingt je om dit of dat te gebruiken, gebruik dat wat je het beste bevalt. Als je hele denken nog in een ander besturingssysteem is ingebed, blijf dan gerust nog zo even denken. Na een poos komen er dan misschien toch weer vragen naar boven als "Maar waarom wilde ik ook weer uitzien naar een ander OS?". Na tien jaar Linux weet ik het antwoord wel. Neem de tijd om die vraag voor jezelf te beantwoorden. Kan best zijn dat je concludeert dat je het best bij je huidige OS kan blijven. Geen man overboord, doe wat jou het beste bevalt! Voor eventuele vervolgvragen kun je altijd hier terecht, zelfs als je andere besturingssystemen gebruikt!

Offline Zonnig

  • Lid
Re: Open Office naast Libre Office
« Reactie #13 Gepost op: 2016/07/19, 12:51:13 »
Wat een fijn antwoord ! Voor mij is het eigenlijk al definitief dat ik weg wil bij Windows 10. Al mijn data heb ik er dit weekend al afgehaald. Dit vanwege de privacy; die in Windows 10 niet bestaat.

Ik vind het een beangstigend idee dat Windows 10 in al je mappen kan kijken en al je data kan opslaan en gebruiken. Dat is ook de reden waarom ik nu naar Linux ben ' verhuisd '. Windows 10 staat er nog op, vanwege de Dual-Boot. Het is ook handig om af en toe terug te kunnen.

Ik schoot wel even in de stress toen ik hier het e.e.a. las over Zorin OS, dus ik ben blij dat je hebt gereageerd.

Als beginner is Zorin OS denk ik handig om mee te beginnen. :) Linux Mint heeft mij 2e voorkeur.

Als ik het dus goed begrijp heb ik geen virusscanner ( ik gebruikte Panda-Free ) nodig. Revo-uninstaller en antimalware dus ook niet ?
Pjotr: ik zal de artikelen die je hebt toegevoegd doorlezen. Merci.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/19, 12:56:08 door Zonnig »

Offline HWE64

  • Lid
Re: Open Office naast Libre Office
« Reactie #14 Gepost op: 2016/07/19, 16:08:36 »
Heb ook dual boot W10 en Xubuntu 16.04. Draaide op W10 ook al Libre en Thunderbird. Dus voor mij is de overstap qua software niet zo groot. Verder moet ik de linux distro nog wel onder de knie zien te krijgen want we lopen nog met Windows in de kop. Over privacy gesproken, vorige week dinsdag met de nieuwe update W10 alle instellingen waren weer automatisch veranderd.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Open Office naast Libre Office
« Reactie #15 Gepost op: 2016/07/19, 21:52:37 »
Als ik het dus goed begrijp heb ik geen virusscanner ( ik gebruikte Panda-Free ) nodig.
Klopt. Het enige argument om dat eventueel te gebruiken is als je Windows-vrienden je een virusbesmet bestand sturen dat je direct doorstuurt naar andere Windows-vrienden, die daardoor geraakt zouden kunnen worden. Ik heb geen Windows-vrienden, dus een dergelijke 'service' is voor mij(n vrienden) niet nodig.

Revo-uninstaller en antimalware dus ook niet ?
Klopt! Ik zit tien jaar of meer 100% op Linux en heb nog nooit antivirus/antimalware/antiphishingware/antiwhateverware geïnstalleerd gehad. Nergens voor nodig. Andersom gezegd: een standaard Linux-distributie installeren en de standaard installatie-instellingen gebruiken en je zit op rozen. Natuurlijk wel altijd je gezonde verstand blijven gebruiken... ;-)
« Laatst bewerkt op: 2016/07/19, 21:54:38 door Paul Matthijsse »

Offline Zonnig

  • Lid
Re: Open Office naast Libre Office
« Reactie #16 Gepost op: 2016/07/20, 11:41:01 »
Dank u wel . :) Dat scheelt mij weer veel werk. ( Als je eens wist hoeveel tijd ik kwijt was met Windows 10................ )

HWE64) M.b.t.: Windows 10 ) Met dank aan het pchelpforum en een artikel op internet, heb ik twee tools weten te bemachtigen omtrent de privacy van Windows 10.
Hierdoor kan je ook bepaalde zaken, zoals automatische updates uitschakelen. Ze doen veel meer. Ze houden bepaalde zaken tegen en je kunt ook de metrotegels verwijderen.
( Idd na sommige automatische updates, moet je weer de privacy-instellingen aanpassen en zaken waar je niet om vraagt uit het startmenu verwijderen. )
Het gaat om O&O Shut up ( gratis download ) en Destroy Windows Spying (  http://dws.wzor.net/ ). Ook een gratis download.

Ik denk dat ze nog steeds bij je data kunnen, maar je hebt je volgens mij nu wel zo goed mogelijk beschermd. Ik gebruik beide tools. De 2e voelt voor mij grondiger.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Open Office naast Libre Office
« Reactie #17 Gepost op: 2016/07/20, 13:26:44 »
Dank je voor de tip. Ik zal ze goed bewaren. ik wacht trouwens eerst 2 aug. af. dit i.v.m. grote update. Ik heb nog een paar storingen of verkeerde instellingen in Xubuntu en daar moet ik op het forum nog vragen over stellen want alleen kom ik er niet uit.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)