Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: iets verkeerds verwijderd  (gelezen 538 keer)

iets verkeerds verwijderd
« Gepost op: 2008/02/02, 10:57:40 »
Hallo
ik heb gisteravond via synaptic allerlei voor mij overbodige programma's
verwijderd, maar ik heb blijkbaar iets verwijderd wat had moeten blijven staan, want ik kan nu niet meer opstarten.
Ik krijg een zwart scherm met een keuzemenu voor opstarten.
Hier staat 2 keer Ubuntu vermeldt en een keer Memtest 86.
Welke keuze ik ook maak, ik kom niet verder dan dit scherm.
Moet ik iets met de live-cd proberen ?

Groet Robin.

StevenD

  • Gast
iets verkeerds verwijderd
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/02, 11:37:09 »
Opnieuw installeren lijkt mij. Als je niet voorbij de grub komt, start Linux niet eens op...
Je kan misschien via de live-cd eerst een backup proberen te maken van jouw bestanden.

Quatroking

  • Gast
iets verkeerds verwijderd
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/02, 11:40:57 »
herinstallatie lijkt mij niet nodig, gewoon controleren of je Grub nog goed ingesteld is.

ik ben alleen vergeten hoe dat moest.. de laatse keer dat ik m'n grub aan het veranderen was was om Windows anders te weergeven. (ik gebruik dualboot)

Offline maxpower

  • Lid
iets verkeerds verwijderd
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/02, 13:52:04 »
Je moet grub zelf kunnen laten scannen inderdaad.. kan je je nog herrinneren wat je precies weg hebt gegooit? en wat krijg je precies? als je 1 kiest. blijft het zelfde staan of krijg je een zwart scherm?

 als je een zwart scherm krijgt zou je eens kunnen proberen ctrl+alt+f2 in tty1 te komen dan in te loogen en dan kijken of je driver nog goed zijn door ze in de xorg te veranderen naar vesa..
xorg staat : /etc/X11/xorg.conf dus zou je bijvoorbeeld in kunnen komen met : sudo nano /etc/X11/xorg.conf
als dat niet helpt en je kan wel in tty1 komen zou je eens proberen je xorg opnieuw te installeren:
sudo apt-get remove xorg* && sudo apt-get install ubuntu-desktop

als je grub niet voorbij (Geen zwart scherm) komt kan je eens proberen een supergrub cd in je computer te steken en kijken of die wel door kan starten naar de hardeschijf in dat geval zou je met supergrub of de live cd van ubuntu kunnen proberen je grub te herstellen..  als je dat via de live cd wil doen kan ik je verwijzen naar http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/grubherstel/

als dit alles nog niet werkt :P dan denk ik dat je het goed verneukt hebt en dat je het net zo goed op nieuw kan proberen te installeren.