Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie Feisty vanaf alternate-i386-iso  (gelezen 2543 keer)

CrazyCentaur

  • Gast
Installatie Feisty vanaf alternate-i386-iso
« Gepost op: 2007/04/24, 19:29:27 »
Ben nu zover dat ik Ubuntu 7.04 wil installeren. Ik gebruik altijd de tekstinstallatie via de alternate-versie. Nog nooit een probleem gehad met mijn computers of die schijfjes. Nu wel. De iso-checksum is OK. Als ik die brand met k3b is de checksum OK. Dde verificatie is OK. Ik heb inmiddels drie schijven (en drie merken) gebrand met verschillende snelheden. Maar elke keer blijkt al snel en op precies hetzelfde punt die alternate-schijf corrupt te zijn bij installatie op computer A.

Heeft iemand ook de zaak geïnstalleerd met de alternate versie? Met welke ervaringen? Voordat ik van alles verknal op andere computers :)

Offline mcgyver

  • Lid
Installatie Feisty vanaf alternate-i386-iso
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/24, 19:46:02 »
Ik doe altijd alternate, Is bij mij prima gegaan.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Installatie Feisty vanaf alternate-i386-iso
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/24, 20:29:06 »
Even voor de duidelijkheid:
-Je hebt de iso die je hebt gedownload gecheckt dmv de md5sum, die komt overeen met de md5sum op de ubuntu site.
-Het branden verloopt zonder problemen.
-Bij het opstarten van de cd kan je in het eerste menu kiezen om de cd te controleren op fouten. Er worden geen fouten gevonden.

-Het installeren gaat fout.
Heb je enig idee op welk punt hij vastloopt?
Zie je foutmeldingen? Eventueel op control-alt-F1 of F2 drukken.

Kan je wat specificaties (merk en type) geven van je computer:
moederbord, harde schijf, cd/dvdspeler, etc.

Hier heb ik geen problemen gehad met de alternate cd, dus normaal gesproken zou  het gewoon moeten werken.

CrazyCentaur

  • Gast
Installatie Feisty vanaf alternate-i386-iso
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/24, 22:54:46 »
Dank je voor je checklist, Johan. Zo benader ik het zelf ook altijd. En ik heb zelf ook altijd met alternate geïnstalleerd en nog nooit problemen gehad. Vandaar de verrassing.

Citaat van: Johanvd
Even voor de duidelijkheid:
-Je hebt de iso die je hebt gedownload gecheckt dmv de md5sum, die komt overeen met de md5sum op de ubuntu site.
-Het branden verloopt zonder problemen.
-Bij het opstarten van de cd kan je in het eerste menu kiezen om de cd te controleren op fouten. Er worden geen fouten gevonden.
Ja, ja, ja :)

Citaat van: Johanvd
-Het installeren gaat fout.
Heb je enig idee op welk punt hij vastloopt?
Zie je foutmeldingen? Eventueel op control-alt-F1 of F2 drukken.
Het hing al snel op iets met restricted zus en zo, en helaas kon ik dat niet zo snel zien en was te duf om verder te kijken op de manier die je terecht aangeeft. Ga nooit dit soort dingen doen na een dag hard werken, denk ik wel eens.

Op de forums en zo duikt er wel IETS op over problemen met de alternate-cd in bepaalde situaties, maar niet helder genoeg. Na drie pogingen heb ik alles geïnstalleerd via de desktop-versie. Die is inmiddels zo goed dat ook de partitionering geen probleem meer is. Heb ik dat ook eens gedaan en alles is goed verlopen, geen enkele 'hick-up', alles werkt zoals ik gewend was met die computer.

Citaat van: Johanvd
Kan je wat specificaties (merk en type) geven van je computer: moederbord, harde schijf, cd/dvdspeler, etc.
Het is een oudere opgevoerde computer met een Asus K7V moederbord, een AMD Athlon 700 CPU, een drietal harde schijven van 15, 40 en 80 GB, en een BenQ-DVD-rom. Als grafische kaart zit er nu een oudere nVidia GeForce MX420 64 MB VRAM, 4x AGP in.  En nogmaals het functioneert allemaal prima, ook eerder al, met de versie vóór Dapper Drake (hoe heet die ook weer).

Ik weet niet wat er mis ging. Maar ik zal bij mijn andere computers ook eens beginnen met de alternate-cd, eens kijken of daar nog problemen ontstaan.

Dank voor de aandacht.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Installatie Feisty vanaf alternate-i386-iso
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/25, 03:35:52 »
Mooi dat het werkt :)

Bedoel je trouwens met opgevoerd dat je de computer ge-overclocked hebt?
Dat kan in sommige gevallen ook zorgen voor problemen.

CrazyCentaur

  • Gast
Installatie Feisty vanaf alternate-i386-iso
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/25, 06:42:44 »
Citaat van: Johanvd
Mooi dat het werkt :)

Bedoel je trouwens met opgevoerd dat je de computer ge-overclocked hebt?
Dat kan in sommige gevallen ook zorgen voor problemen.
Nee, hoor, gewoon RAM en schijven toegevoegd en een betere grafische kaart dan wat er in zat. Dat is alles.

CrazyCentaur

  • Gast
Installatie Feisty vanaf alternate-i386-iso
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/25, 21:42:27 »
Vananond met dezelfde Alternate-CD op computer B Feisty helemaal vers geïnstalleerd: het ging als een speer, geen enkele fout. Dan zou het probleem dus in de CD-speler moeten zitten van die Computer A, maar daarmee heb ik de Desktop-CD wel gewoon kunnen gebruiken om te installeren. Wie het snapt mag het zeggen :)

Opvallend: Bij de installatie vanaf de Alternate CD meteen de keuze in Software Sources voor het al of niet de CD aan zetten voor installatie. Terwijl er na de Destop CD installatie dat zinnetje staat "To install  from a CD-ROM or DVD, insert the medium into the drive", wat ik na de beta installatie ook een tijdje had. Ook dat snap ik dus niet: zelfde systeemprogramma, andere opbouw zonder een duidelijke aanleiding?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Installatie Feisty vanaf alternate-i386-iso
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/26, 03:09:39 »
Dan staat de Feisty cd als softwarebron aangegeven in sources.list denk ik.

CrazyCentaur

  • Gast
Installatie Feisty vanaf alternate-i386-iso
« Reactie #8 Gepost op: 2007/04/26, 06:32:41 »
Citaat van: Johanvd
Dan staat de Feisty cd als softwarebron aangegeven in sources.list denk ik.
Je zou denken: twee keer een 'clean install', dus dat moet dezelfde sources.list opleveren. Ik zal het vanavond eens controleren.

Offline anko

  • Lid
Installatie Feisty vanaf alternate-i386-iso
« Reactie #9 Gepost op: 2007/04/26, 12:36:55 »
Citaat van: CrazyCentaur
Opvallend: Bij de installatie vanaf de Alternate CD meteen de keuze in Software Sources voor het al of niet de CD aan zetten voor installatie. Terwijl er na de Destop CD installatie dat zinnetje staat "To install  from a CD-ROM or DVD, insert the medium into the drive", wat ik na de beta installatie ook een tijdje had. Ook dat snap ik dus niet: zelfde systeemprogramma, andere opbouw zonder een duidelijke aanleiding?
Bij mij staat dit juist in de alternate versie.
Vanmorgen de melding dat er een heleboel updates waren, en na de opdracht deze te installeren de vraag om de cd te laden.

Waar staat de sources.list om dit aan te passen?
Als je denkt te weten dat de weg recht is, mis je de bocht.
lidnummer 3487(?)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Installatie Feisty vanaf alternate-i386-iso
« Reactie #10 Gepost op: 2007/04/26, 12:40:01 »
gksudo nautilus

navigeren via bestandssysteem naar het bestand: /etc/apt/sources.list
na gebruik nautilus sluiten!

ps wat wil je aanpassen? :)

Offline anko

  • Lid
Installatie Feisty vanaf alternate-i386-iso
« Reactie #11 Gepost op: 2007/04/26, 19:07:01 »
Hallo leoquant.
Ik heb in de sources.list de verwijzing naar de cd handmatig moeten verwijderen. In Synaptic had ik die mogelijkheid niet en bleef bij updates gevraagd worden om de cd.
Probleem nu opgelost.
Als je denkt te weten dat de weg recht is, mis je de bocht.
lidnummer 3487(?)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Installatie Feisty vanaf alternate-i386-iso
« Reactie #12 Gepost op: 2007/04/26, 19:10:59 »
Citaat van: anko
Hallo leoquant.
Ik heb in de sources.list de verwijzing naar de cd handmatig moeten verwijderen. In Synaptic had ik die mogelijkheid niet en bleef bij updates gevraagd worden om de cd.
Probleem nu opgelost.
ah, die verwijzing bovenaan de sources.list.
succes! :)

Offline mcgyver

  • Lid
Installatie Feisty vanaf alternate-i386-iso
« Reactie #13 Gepost op: 2007/04/26, 20:19:40 »
Citaat van: leoquant
Citaat van: anko
Hallo leoquant.
Ik heb in de sources.list de verwijzing naar de cd handmatig moeten verwijderen. In Synaptic had ik die mogelijkheid niet en bleef bij updates gevraagd worden om de cd.
Probleem nu opgelost.
ah, die verwijzing bovenaan de sources.list.
succes! :)
Kan wel in synaptic, ergens een vinkjeweghalen, zeker weten.

Installatie Feisty vanaf alternate-i386-iso
« Reactie #14 Gepost op: 2007/04/26, 20:28:28 »
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/9810
Hier ook een probleem met de alternate(bij iemand anders) kijk hier aub even naar.
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline anko

  • Lid
Installatie Feisty vanaf alternate-i386-iso
« Reactie #15 Gepost op: 2007/04/26, 22:12:03 »
@mcgyver,
Niet dus!
Als je denkt te weten dat de weg recht is, mis je de bocht.
lidnummer 3487(?)

CrazyCentaur

  • Gast
Installatie Feisty vanaf alternate-i386-iso
« Reactie #16 Gepost op: 2007/04/27, 10:54:20 »
Citaat van: Mescaline
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/9810
Hier ook een probleem met de alternate(bij iemand anders) kijk hier aub even naar.
Ja, je hebt gelijk, maar even vaag eigenlijk. Het blijft vreemd.

Installatie Feisty vanaf alternate-i386-iso
« Reactie #17 Gepost op: 2007/04/27, 11:25:51 »
Even snel tussendoor als jullie dat niet erg vinden..
Ik wil feisty installen op een pc met maar 128ram kan het daaraan liggen dat de installatie staakt of is dat onmogelijk..?
Anders moet ik xubuntu is proberen(7.04 zowel de alternate als de desktop versie doen het niet meer info staat onder internet(mijn post)
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Installatie Feisty vanaf alternate-i386-iso
« Reactie #18 Gepost op: 2007/04/27, 13:09:31 »
Als je maar 128 MB hebt moet je installeren via de alternate cd.
De live cd heeft volgens mij meer dan 128 nodig.

Offline mcgyver

  • Lid
Installatie Feisty vanaf alternate-i386-iso
« Reactie #19 Gepost op: 2007/04/28, 09:43:37 »
Citaat van: anko
@mcgyver,
Niet dus!
> systeem > beheer > synaptic pakketbeheer > settings > repositories >

onder de tab ubuntu - software staat onderin : installable from CD-ROM/DVD. Daaronder is er onderin een scrollbox waar je de cd kan aan- of afvinken. Dat is tenminste in Feisty. Ik weet niet meer of Edgy dat ook had.

Offline anko

  • Lid
Installatie Feisty vanaf alternate-i386-iso
« Reactie #20 Gepost op: 2007/04/28, 15:13:40 »
Na het verwijderen van de eerste verwijzing in de sources.list heb ik inderdaad wel een scrollbox.
Daarvoor niet.
Er stond alleen dat ik om te updaten vanaf de cd, de cd in de speler moest doen.
Nu staat de verwijzing naar de cd overigens 2 keer in die scrollbox.
(in Feisty)
Inmiddels heb ik ook een flinke update binnen gehad, misschien dat het daarin gewijzigd is.
Als je denkt te weten dat de weg recht is, mis je de bocht.
lidnummer 3487(?)

CrazyCentaur

  • Gast
Installatie Feisty vanaf alternate-i386-iso
« Reactie #21 Gepost op: 2007/04/28, 19:08:19 »
Citaat van: mcgyver
Citaat van: anko
@mcgyver,
Niet dus!
> systeem > beheer > synaptic pakketbeheer > settings > repositories >

onder de tab ubuntu - software staat onderin : installable from CD-ROM/DVD. Daaronder is er onderin een scrollbox waar je de cd kan aan- of afvinken. Dat is tenminste in Feisty. Ik weet niet meer of Edgy dat ook had.
Nee, dat is nu net het verschil. Ik heb nu drie installs achter de rug. Die met de Desktop CD gaf niet die scrollmox en had ook niets in de sources.list. Heeft hij nog niet trouwens. De andere twee heb ik met de Alternate CD kunnen doen - zonder verdere problemen gelukkig - en die hebben de scrollbox inderdaad wel waar je een en ander kunt uitvinken. En dat weer hangt uiteraard samen met de regels in de sources.lst.

Ik zie geen verschil behalve de installatie via Desktop CD of Alternate CD. Maar wie weet heeft iemand anders een briljant inzicht :)

Offline Martin

  • Lid
Installatie Feisty vanaf alternate-i386-iso
« Reactie #22 Gepost op: 2007/04/28, 19:44:17 »
Citaat van: CrazyCentaur
Dank je voor je checklist, Johan. Zo benader ik het zelf ook altijd. En ik heb zelf ook altijd met alternate geïnstalleerd en nog nooit problemen gehad. Vandaar de verrassing.

Citaat van: Johanvd
Even voor de duidelijkheid:
-Je hebt de iso die je hebt gedownload gecheckt dmv de md5sum, die komt overeen met de md5sum op de ubuntu site.
-Het branden verloopt zonder problemen.
-Bij het opstarten van de cd kan je in het eerste menu kiezen om de cd te controleren op fouten. Er worden geen fouten gevonden.
Ja, ja, ja :)

Citaat van: Johanvd
-Het installeren gaat fout.
Heb je enig idee op welk punt hij vastloopt?
Zie je foutmeldingen? Eventueel op control-alt-F1 of F2 drukken.
Het hing al snel op iets met restricted zus en zo, en helaas kon ik dat niet zo snel zien en was te duf om verder te kijken op de manier die je terecht aangeeft. Ga nooit dit soort dingen doen na een dag hard werken, denk ik wel eens.

Op de forums en zo duikt er wel IETS op over problemen met de alternate-cd in bepaalde situaties, maar niet helder genoeg. Na drie pogingen heb ik alles geïnstalleerd via de desktop-versie. Die is inmiddels zo goed dat ook de partitionering geen probleem meer is. Heb ik dat ook eens gedaan en alles is goed verlopen, geen enkele 'hick-up', alles werkt zoals ik gewend was met die computer.

Citaat van: Johanvd
Kan je wat specificaties (merk en type) geven van je computer: moederbord, harde schijf, cd/dvdspeler, etc.
Het is een oudere opgevoerde computer met een Asus K7V moederbord, een AMD Athlon 700 CPU, een drietal harde schijven van 15, 40 en 80 GB, en een BenQ-DVD-rom. Als grafische kaart zit er nu een oudere nVidia GeForce MX420 64 MB VRAM, 4x AGP in.  En nogmaals het functioneert allemaal prima, ook eerder al, met de versie vóór Dapper Drake (hoe heet die ook weer).

Ik weet niet wat er mis ging. Maar ik zal bij mijn andere computers ook eens beginnen met de alternate-cd, eens kijken of daar nog problemen ontstaan.

Dank voor de aandacht.
Breezy Badger ;) = Ubuntu 5.10

CrazyCentaur

  • Gast
Installatie Feisty vanaf alternate-i386-iso
« Reactie #23 Gepost op: 2007/04/28, 21:02:07 »
A ja, natuurlijk: met de Breezy Badger ben ik begonnen met Ubuntu. :)