Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Desktop start vaak niet goed op, probleem met de voeding?  (gelezen 996 keer)

Desktop start vaak niet goed op, probleem met de voeding?
« Gepost op: 2012/12/06, 16:30:15 »
Mijn computer start de laatste tijd niet meer goed op. Bij het indrukken van de power-knop blijft het lichtje op de knop uit. Er zijn dan wel ventilatoren te horen maar er gebeurt verder niets, er verschijnt helemaal geen beeld. Zelfs niet van de BIOS dus.

Na een aantal keer herhalen (computer aan- en uitzetten) start de computer wel op, maar altijd in het volgende patroon:
- Nog voor het GRUB-menu is er een piepje te horen dat er anders niet is. Ubuntu start wel op maar zonder de gesloten Nvidia-drivers. Er wordt teruggevallen op Nouveau. Windows komt in deze fase niet verder dan het scherm "Windows Starten".
- Als ik nu weer een herstart doe (via Ubuntu, dus een 'warme' herstart) start de PC normaal op zonder verdere problemen. Zowel in Windows als Ubuntu.

De voeding lijkt mij de hoofdverdachte, ook omdat de Nvidia-kaart een eigen voedingskabeltje heeft. Misschien dat er soms te weinig stroom wordt geleverd bij de start en dat ie daarom weigert of dat daarom de Nvidia-kaart terugvalt op Nouveau. Mijn vraag is nu hoe ik dit kan vaststellen, en andere problemen kan uitsluiten? Het vreemde vind ik dat er eenmaal gestart geen problemen lijken te zijn, dus de voeding kan wel degelijk genoeg leveren voor alle onderdelen (incl grafische kaart).

p.s. Ik zet dit maar in algemeen omdat het niet om Ubuntu gaat, maar om een ogenschijnlijk zuiver hardwareprobleem.

Re: Desktop start vaak niet goed op, probleem met de voeding?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/06, 18:04:00 »
In ieder geval; je voeding idd vervangen. Koop ineens een voeding met reserve (iets hogere wattage dan wat je in feite nodig hebt) . 
Koop ook een 'merkvoeding' eerder dan het goedkope spul dat beweert hetzelfde te kunnen dan professionele voedingen dit omwille van de kwaliteit van de spanning en hoe ze opkomt.

Uiteraard zou het heel mooi zijn dat je even met een willekeurige voeding je kan vergewissen of het idd de voeding is en niet je mobo.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Tom

  • Lid
Re: Desktop start vaak niet goed op, probleem met de voeding?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/07, 16:58:04 »


Heeft u hier iets aan ?.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.