Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?  (gelezen 2188 keer)

Re: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Reactie #25 Gepost op: 2015/10/25, 20:00:05 »
Hoi Anke,

Jahoor, maar volgens mij zijn dan wel alle partities en data weg!

Hartelijk dank.
Ik ga het volgende week maar eens proberen.

Re: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Reactie #26 Gepost op: 2015/10/29, 11:32:22 »
Vanmorgen de USB-stick opnieuw geformatteerd met GUID zoals zou moeten, maar bij de opties op de Mac staat dat dit alleen een opstartschijf zou kunnen worden voor een Intel of een Mac met OS X niet hoger dan 10.4. (Mijn MacBook Pro heeft OS X 10.9)
Toch een USB geformatteerd met partities en volgens GUID (op d MacBook Pro).
Een opstartschijf gemaakt op mijn Ubuntu-desktop, helaas de Mac herkent de partitie met de opstartgegevens niet als opstartschijf dus mijn MacBook Pro opstarten vanaf een USB met Ubuntu houdt voor mij nu op.
Hartelijk dank voor het meedenken.

Re: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Reactie #27 Gepost op: 2015/10/29, 11:55:50 »
Om een apple vanaf een usb-stick of DVD te laten opstarten, dan moet je als het goed is direct na het indrukken van de aan knop
de linker "appel" toets ingedrukt houden.

Je krijgt dan de keuze om of Mac osX of Windows ( :o) op te starten....
Kies dus voor Windows en Ubuntu zal vanaf de usb-stick of DVD opstarten.

Toen ik tijdelijk een iMac had een paar jaar geleden was het juist de C-toets ingedrukt houden.

Ik heb nog eens opnieuw opgestart met de linker apple-toets en daarna nog een keer met de C-toets maar opstarten vanaf de USB-stick gaat niet.
Opstarten vanaf de DVD (met de C-toets) ging wel maar duurde veel, veel te lang dus dat heb ik afgebroken.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Reactie #28 Gepost op: 2015/10/29, 21:16:54 »
Die Macbook Pro is echt een uitdaging, zeg! Foei foei.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Reactie #29 Gepost op: 2015/11/09, 16:04:56 »
Hoi Anke,

Jahoor, maar volgens mij zijn dan wel alle partities en data weg!

Ik heb de  USB-stick geformatteerd, opstartschijf gemaakt, maar onder OS X 10.9 wil de Mac deze usb-opstartschijf niet zien als opstartschijf (doet het alleen met OS X tot 10.4) dus al mijn pogingen zijn mislukt.

Wel is de USB-stick (opnieuw geformatteerd op de MAC) nu niet meer bruikbaar op Ubuntu (melding: alleen lezen) op de MAC kan ik het wel gebruiken, maar onder Ubuntu (nog) niet.
Opnieuw formatteren onder Ubuntu is ook niet gelukt, dan ook een foutmelding dat hij de usb-stick niet 'ziet'.


Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Reactie #30 Gepost op: 2015/11/09, 16:29:56 »
Hoi Anke,

Ja, dat is zoals de Ubuntu Wiki al te kennen gaf. Volgens deze UBuntu Wiki pagina pagina moet je het doen via de terminal op de Mac met o.a. hdiutil en diskutil.

Succes!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Reactie #31 Gepost op: 2015/11/09, 17:49:41 »
Hoi Anke,

Ja, dat is zoals de Ubuntu Wiki al te kennen gaf. Volgens deze UBuntu Wiki pagina pagina moet je het doen via de terminal op de Mac met o.a. hzdiutil en diskutil.

Succes!

Dank voor je bericht.
Ik heb Ubuntu Wiki doorgelezen, maar vind het behoorlijk ingewikkeld. Ik wist niet dat op de Mac ook met de Terminal kan worden gewerkt.
Ik denk dat ik er voorlopig maar van afzie. Het kost met te veel tijd.
Later misschien nog eens proberen.


Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Reactie #32 Gepost op: 2015/11/09, 19:15:34 »
Hallo Anke,

Ik kan het me wel voorstellen. Ik heb zelf weinig ervaring met Macs. Het lijkt me wel erg leuk om die Mac aan de praat te krijgen, maar vanzelf zal dat echt niet gaan. Dat hebben we nu al ervaren :D

Later heb je misschien meer succes.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Reactie #33 Gepost op: 2015/11/15, 15:29:06 »
Hoi Anke,

Ja, dat is zoals de Ubuntu Wiki al te kennen gaf. Volgens deze UBuntu Wiki pagina pagina moet je het doen via de terminal op de Mac met o.a. hzdiutil en diskutil.

Succes!

Dank voor je bericht.
Ik heb Ubuntu Wiki doorgelezen, maar vind het behoorlijk ingewikkeld. Ik wist niet dat op de Mac ook met de Terminal kan worden gewerkt.
Ik denk dat ik er voorlopig maar van afzie. Het kost met te veel tijd.
Later misschien nog eens proberen.



Offtopic: sterker nog, op elk OS is wel een terminal/opdrachtprompt waar mee gewerkt kan worden (en dat wordt ook vaak genoeg gedaan op online fora/blogs): Windows, Mac OS X, Linux, AmigaOS 4.x, Haiku en ga zo maar door ;)

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: MacBookPro en Lubuntu of Xubuntu?
« Reactie #34 Gepost op: 2015/11/30, 19:36:48 »
Hoi Anke,

Ja, dat is zoals de Ubuntu Wiki al te kennen gaf. Volgens deze UBuntu Wiki pagina pagina moet je het doen via de terminal op de Mac met o.a. hzdiutil en diskutil.

Succes!

Dank voor je bericht.
Ik heb Ubuntu Wiki doorgelezen, maar vind het behoorlijk ingewikkeld. Ik wist niet dat op de Mac ook met de Terminal kan worden gewerkt.
Ik denk dat ik er voorlopig maar van afzie. Het kost met te veel tijd.
Later misschien nog eens proberen.
Het valt denk ik wel mee..

Gewoon de commando's knippen en plakken, en wat vervangbaar is vervangen (dus ik bedoel paden etc. jouw image zal wel zijn op zoiets als home/Anke/Download oid)
Knippen en plakken moet je kunnen, gewoon met de muis, en anders MacToets-C voor kopieren en MacToets-V voor plakken.