Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark  (gelezen 79507 keer)

Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #325 Gepost op: 2017/10/29, 08:13:17 »
In Ubuntu 17.10 staan de icoontjes in een soort werkbalk (al dan niet 'autohide').

Om er weer een dock van te maken: dconf write /org/gnome/shell/extensions/dash-to-dock/extend-height false

Zie schermprint. Het dock blijft zichtbaar als je op  'Activiteiten' klikt (of schuift bij  hotcorner instelling)

bron: https://nxadm.wordpress.com/2017/10/21/ubuntu-17-10-gnome-some-hidden-configurations/

Moet zeggen dat ik het verder allemaal heel aardig werken. (Ook zonder er perse een 'Vanilla-gnome' van te maken.)
« Laatst bewerkt op: 2017/10/29, 08:22:56 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #326 Gepost op: 2017/10/29, 09:51:44 »
Ubuntu 17.10 is zo op te configureren dat er altijd wel een desktop ontstaat wat precies bij jouw voorkeuren past.  Zonder veel moeite een klassieke werkomgeving of juist met heel veel toeters en bellen.

Unity had een vreemde eigenschap, en het is nog steeds  niet perfect,
' Type om te zoeken'  in de zoekbalk:
brie geeft Writer, brief geeft geen toepassing.
Werkblad, geeft Calc., prima
Muziek geeft alleen Rythmbox, de rest van de muziekspelers komen niet in beeld.
De zoekopdracht foto, werkt beter dan in Unity, alle foto-bewerkings- en viewers software worden zichtbaar.
Type presentatie en Imperss wordt voorgeschoteld, ook prima
Type browser, alleen Firefox, maar ik gebruik Chrome
Persoonlijk heb ik hier helemaal geen last van, ik weet ondertussen alles feilloos te vinden, zonder klassieke menu :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #327 Gepost op: 2017/10/29, 13:48:08 »
Dat met die zoektermen heeft mogelijk niets met Unity te maken. De sleutelwoorden worden uit de .desktop bestanden in /usr/share/applications gehaald. Als er in het desktopbestand van Writer geen sleutelwoord  "brief" is opgenomen, dan zal het ook niet bij die zoekterm tevoorschijn komen.

Verder heb je zeker gelijk: Gnome shell is door dat systeem van extensies bijzonder aanpasbaar geworden.

Ik ben al sinds de komst van Unity geen klassieke menu gebruiker meer. Ik heb dat nooit efficiënt gevonden: klikken, scannen met de ogen, juiste categorie openen, weer scannen, richten, klikken, klaar. Bijzonder vermoeiend, volle concentratie nodig en ondertussen is al je aandacht weg van waarmee je bezig bent. Geef mij maar in plaats <Super>fir<enter> om firefox te starten  =D

Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #328 Gepost op: 2017/10/29, 13:50:24 »
Dat met die zoektermen heeft mogelijk niets met Unity te maken. De sleutelwoorden worden uit de .desktop bestanden in /usr/share/applications gehaald. Als er in het desktopbestand van Writer geen sleutelwoord  "brief" is opgenomen, dan zal het ook niet bij die zoekterm tevoorschijn komen.

Verder heb je zeker gelijk: Gnome shell is door dat systeem van extensies bijzonder aanpasbaar geworden.

Ik ben al sinds de komst van Unity geen klassieke menu gebruiker meer. Ik heb dat nooit efficiënt gevonden: klikken, scannen met de ogen, juiste categorie openen, weer scannen, richten, klikken, klaar. Bijzonder vermoeiend, volle concentratie nodig en ondertussen is al je aandacht weg van waarmee je bezig bent. Geef mij maar in plaats <Super>fir<enter> om firefox te starten  =D
Scheelt ook weer een muisarm. ;)
Kubuntu 20.04

Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #329 Gepost op: 2017/10/29, 15:06:59 »
Zijn hier mensen bekend met de Gnome extension "Argos" 
https://github.com/p-e-w/argos/blob/master/README.md#usage
Middels een script kunnen verschillende applicaties toegevoegd worden aan een button in het panel met een dropdown menu.
Zo'n regel in het script ziet er zo uit:
echo "Alacarte | iconName=alacarte bash=alacarte terminal=false"
Weet iemand hoe de regel moet luiden als ik bijvoorbeeld gedit als root wil starten.
echo "Gedit | iconName=gedit bash=gedit terminal=false"
Ik heb al geprobeerd door bij bash=gksu gedit ervoor te zetten maar dat zorgt ervoor dat je dan bijgaand venster ziet verschijnen.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Power

  • Lid
    • Poweredby
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #330 Gepost op: 2017/11/09, 17:40:33 »
is er al iemand in geslaagd Wine te installeren in Aardvark?  mij is het op dit ogenblik niet gelukt via de repro wordt hij wel geïnstalleerd maar is nergens terug te vinden.

groetjes
Roland
Gepensioneerd piloot ( Tunis Air )

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #331 Gepost op: 2017/11/09, 19:15:03 »
is er al iemand in geslaagd Wine te installeren in Aardvark?  mij is het op dit ogenblik niet gelukt via de repro wordt hij wel geïnstalleerd maar is nergens terug te vinden.
Wat zie je als je in een terminalvenster intypt:
winecfg
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Power

  • Lid
    • Poweredby
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #332 Gepost op: 2017/11/10, 11:35:44 »
ik zie het volgende scherm maar eens als ik op oke druk keer terug naar de terminal, bij Ubuntu 16 open hij de applicatie notepad



groetjes
Roland
Gepensioneerd piloot ( Tunis Air )

Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #333 Gepost op: 2017/11/10, 15:11:20 »
en als je in de terminal wine notepad of wine progman komt er dan wel iets ?
en misschien bi de grafische j instellingen  emuleer virtueel buro blad ?
Geen zorgen met Ubuntu voor morgen
Ik Gebruik > Ubuntu : recentste versie.
Deze pc = 64 bits met X64-processor3.30 GHz

Offline Power

  • Lid
    • Poweredby
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #334 Gepost op: 2017/11/11, 09:29:12 »
@Leen2911
bedankt voor het antwoord, maar ik heb mij verkeerd uitgedrukt. Via de terminal opdracht gaat het wel, maar ik bedoelde dat ik met Ubuntu 16 een grafische menu had van Wine waar ik dan het programma kon kiezen die was geïnstalleerd. Maar dit komt misschien omdat ik daar cairo dock  heb op staan. Wat mij wel is opgevallen dat ik dit ook niet kan oproepen via Activiteiten en via toepassingen gaat dit ook niet, enkel zoals u reeds vermelde via de terminal.

Groetjes
Roland
Gepensioneerd piloot ( Tunis Air )

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #335 Gepost op: 2017/11/12, 16:11:18 »
is er al iemand in geslaagd Wine te installeren in Aardvark?
Ik heb het hier geprobeerd in Xubuntu 17.10. Het werkt hier nog gewoon. Alleen om er iets van terug te zien, moet je wel eerst een Windows programma installeren via het terminalvenster. Voor de Windows applicatie die ik installeerde, was dat in de CD map van de Windows applicatie wine SETUP.EXE [Enter]

Die applicatie is dan terug te vinden in het xfce menu. Wine > Programs.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/12, 16:13:01 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Power

  • Lid
    • Poweredby
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #336 Gepost op: 2017/11/12, 17:06:34 »
@jolo
bedankt voor uw antwoord, maar nu iets vervelend tegengekomen.

Ubuntu Aardvark

de dock linker kant is plots verdwenen! via Activiteiten komt hij te voorschijn en kan ik een programma selecteren en dan verdwijnt de dock terug?
Hij is niet geconfigureerd om in te klappen dan verdwijnt hij ook, kan enkel oproepen via Activiteiten
Iemand ook zoiets meegemaakt
groetjes


Roland
Gepensioneerd piloot ( Tunis Air )

Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #337 Gepost op: 2017/11/14, 15:44:38 »
Hallo Power,

ik heb  als test deze nog extra geïnstalleerd
Q4wine , playonlinux , wine32tools , winitrics 
en nu dacht ik dat ik wel ineens na het starten en door lopen van Q4wine zoiets als  het plaatje kreeg
maar het kan ook zijn  nadat ik iets van winetrics had geprobeerd (misschien breng je dat op een idee)
Geen zorgen met Ubuntu voor morgen
Ik Gebruik > Ubuntu : recentste versie.
Deze pc = 64 bits met X64-processor3.30 GHz

Offline Power

  • Lid
    • Poweredby
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #338 Gepost op: 2017/11/16, 17:16:30 »
@Leen2911

bedankt voor de replay, maar voor mij is dit te veel omwegen. In Ubuntu 16 kan je de wine desktop zonder problemen installeren.
Met Ubuntu 17.10 Artful Aardvark ondervind ik een groot aantal problemen! Voor mij staat het zeker nog niet op punt zoals:

eid  kaart reader werkt langs geen kanten om op internet te gebruiken, alles geïnstalleerd ook in de browser en de driver. De eid-viewer werkt wel.

Dock is langs de linkse kant verdwenen en is niet meer terug te vinden enkel via Activiteiten is hij terug te roepen, een nieuwe installatie was nodig.

Ook verschillende programma's uit de repro werken gewoon niet.

Groetjes

Roland
Gepensioneerd piloot ( Tunis Air )

Offline Power

  • Lid
    • Poweredby
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #339 Gepost op: 2017/11/17, 17:38:39 »
Volgende bugs:
Synaptic weigert soms te verschijnen op uw desktop plaats het volgende in uw terminal

pkexec synaptic
Na verschillende testen alles terug plaatsen zoals oorspronkelijk

dconf reset -f/ alles terug normale instellingen.

Weigert te werken in Ubuntu 17.10  vuescan (scanner)

groetjes

Roland
Gepensioneerd piloot ( Tunis Air )

Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #340 Gepost op: 2017/11/17, 18:02:25 »
Citaat

Weigert te werken in Ubuntu 17.10  vuescan (scanner)

Klopt!

Werkt bij mij ook niet.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #341 Gepost op: 2017/11/18, 15:43:02 »
Na verschillende testen alles terug plaatsen zoals oorspronkelijk

dconf reset -f/ alles terug normale instellingen.
Opletten met dit nogal drastische commando: dit zet *alle* instellingen van gnome terug op fabrieksinstellingen. enne, er moet een spatie na de optie -f.

Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #342 Gepost op: 2017/11/18, 17:31:58 »
Citaat van: vanadium op 2017/10/29, 13:48:08
Citaat
De sleutelwoorden worden uit de .desktop bestanden in /usr/share/applications gehaald.
Onder /usr/share/applications vind ik geen .desktop bestand. Wel zie ik bij alle applicaties (eigenschappen) programmanaam en argument(en) om de applicatie te starten. Ook onder de persoonlijke map geen .desktop.
Hoe kan ik de zoektermen veranderen of toevoegen aan de 'super' toets plus een door mij gekozen zoekterm?




Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Offline Power

  • Lid
    • Poweredby
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #343 Gepost op: 2017/11/18, 17:32:15 »
@vanadium

Citaat
Opletten met dit nogal drastische commando: dit zet *alle* instellingen van gnome terug op fabrieksinstellingen. enne, er moet een spatie na de optie -f

dit is ook de bedoeling, na het experimenteren wordt alles een soepje en de bedoeling is alles terug te plaatsen naar de fabrieksinstellingen. Op dit ogenblik vind ik het nog te vroeg om Ubuntu 17 als standaard te installeren, eerst eens goed testen want veel werkt nog niet zoals in  Ubuntu 16.

groetjes

Roland
Gepensioneerd piloot ( Tunis Air )

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #344 Gepost op: 2017/11/21, 11:14:24 »
Citaat van: vanadium op 2017/10/29, 13:48:08
Citaat
De sleutelwoorden worden uit de .desktop bestanden in /usr/share/applications gehaald.
Onder /usr/share/applications vind ik geen .desktop bestand. Wel zie ik bij alle applicaties (eigenschappen) programmanaam en argument(en) om de applicatie te starten. Ook onder de persoonlijke map geen .desktop.
Open eens een terminal en gebruik het commando "ls". Je zal zien dat alle bestanden in /usr/share/applications .desktop bestanden zijn. Je bestandsbeheerder toont .desktop bestanden (vervelend genoeg) als programmalaunchers. Je kan die in een texteditor openen via rechts-klik -
"Open with other application": kies dan "Text editor".

Offline Power

  • Lid
    • Poweredby
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #345 Gepost op: 2017/11/26, 09:00:26 »
Nu ook problemen met:

Skype
Synaptic

beiden worden zonder probleem gedownload en staan netjes in Toepassingen maar willen niet opstarten!
Heeft er iemand dezelfde problemen?

Groetjes
Roland
Gepensioneerd piloot ( Tunis Air )

Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #346 Gepost op: 2017/11/26, 09:17:05 »
Dit al gelezen https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=103250.msg1012225#msg1012225 voor wat betreft Synaptic.

Skype doet het bij wel.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Power

  • Lid
    • Poweredby
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #347 Gepost op: 2017/11/26, 17:27:52 »
@maasnet

ik krijg dit tandwieltje niet te zien als ik wil inloggen

groetjes
Roland
Gepensioneerd piloot ( Tunis Air )

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #348 Gepost op: 2017/11/26, 17:45:04 »
Als ik deze wiki wayland lees, lijkt het gaan over Gnome – en KDE "Wayland porting". Dus in Xubuntu – en Lubuntu 17.10 zou Synaptic gewoon behoren te werken. Hier kan Synaptic wel gewoon starten in Xubuntu 17.10.

Of Wayland draait, kun je overigens checken via terminalvenstercommando
  ps aux | grep wayland [Enter]
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #349 Gepost op: 2017/11/26, 18:04:33 »
In Xubuntu 16.04, 17.10 en 18.04 heb ik geen probleem met Synaptic.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.