Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark  (gelezen 79507 keer)

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #300 Gepost op: 2017/10/23, 14:41:57 »
Vanilla Gnome Shell ga ik zeker nog proberen. Ik was nogal tevreden over Ubuntu Gnome 16.04.
De Ubuntu Gnome ervaring is dan volledig terug, heel aangenaam.  8-)
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #301 Gepost op: 2017/10/23, 17:02:07 »
Hoe kan ik Amazon verwijderen zonder gevolgen (voor het Updatebeheer, bijvoorbeeld)?
Zo had ik Totem ook verwijderd, en dat is eigenlijk een onderdeel van Systeemtoepassingen.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #302 Gepost op: 2017/10/23, 18:39:02 »
Amazon heb ik verwijderd via software.

Je kan ook op het icoon met de rechtermuisknop klikken en dan kan je het propje ook verwijderen.
« Laatst bewerkt op: 2017/10/23, 18:42:27 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #303 Gepost op: 2017/10/23, 18:48:14 »
ok, thanks vanadium ... ik hoop ook zoals velen dat het tegen 18.04 LTS opgelost zal zijn.
Synaptic is een onmisbaar stukje gereedschap.
Nu kan ik dit waarschijnlijk tijdelijk omzeilen door uit te loggen en opnieuw via Xorg in te loggen, men ding doen en dan opnieuw Wayland draaien, maar dat is toch niet de bedoeling lijkt mij om steeds zo te gaan werken.
Waarom dan voorlopig niet gewoon op xorg verderzoemen? Naar gebruikerservaring scheelt dat (typisch) helemaal niets (tenzij je een computer zou hebben die het beter doet met de één of de ander). Zelf draai ik Xorg. Ik hang namelijk kritisch af van Xorg voor mijn textexpansie (vb. "vg" wordt na indrukken van een sneltoets "Vriendelijke groet", een andere sneltoets voert de huidige datum in, ...). Hierbij worden commandolijntooltjes gebruikt (xclip, xdotool, ...) die het enkel onder X doen. Ik hoop dat er alternatieven komen vóór xorg komt te vervallen.

Citaat
Hoe kan ik Amazon verwijderen zonder gevolgen (voor het Updatebeheer, bijvoorbeeld)?
Amazon is slechts een snelkoppeling die Amazon opent in je webbrowser. Rechts-klikken en kiezen voor "Remove from favourites": zo wordt het van je launcher verwijderd. (Je kan daarenboven de bewuste laucher, een .desktop bestand, verwijderen uit /usr/share/applications als je het echt heel grondig wil doen). (... en Maasnet was me net voor ...)

Citaat van: Just
Het ergste oranje ging trouwens weg met een eigen bureaubladje.
Dat is inderdaad zo. Het oranje in het thema heb ik altijd heel warm en aangenaam gevonden. Het is in wezen die wallpaper die het te fel maakt.

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #304 Gepost op: 2017/10/23, 19:12:12 »
Het oranje in het thema heb ik altijd heel warm en aangenaam gevonden. Het is in wezen die wallpaper die het te fel maakt.
Het donkere Arc thema daarentegen maakt het lastig om de minimalisatie, maximalisatie en sluiticonen goed te onderscheiden (althans bij mijn Lenovo notebook).
Ben ik de enige die dat zo ervaart en daarom Vanilla prefereer?
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #305 Gepost op: 2017/10/23, 23:11:24 »
Ubuntu 17.10 heb ik zelf de installatiekeuze gegeven.
Met GParted laat ik hier zien hoe dat eruit ziet.
Waarom kiest Ubuntu voor deze inrichting zonder swap?

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #306 Gepost op: 2017/10/23, 23:38:59 »
Waarom kiest Ubuntu voor deze inrichting zonder swap?
Linux ondersteunt tegenwoordig ook een swap file.
Dit zal beter en/of sneller zijn (hoop ik)...............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #307 Gepost op: 2017/10/24, 11:06:15 »
Waarom kiest Ubuntu voor deze inrichting zonder swap?
Linux ondersteunt tegenwoordig ook een swap file.
Dit zal beter en/of sneller zijn (hoop ik)...............
Tja, dat heeft altijd al gekund, ook vroeger al.... Ik vond het juist een goede zaak dat de rotzooi buiten de systeempartitie werd gehouden.

Nu dus niet meer; nu is het blijkbaar standaard, net als bij Windows, een bestand op de systeempartitie. Eerlijk is eerlijk: er zitten voordelen aan die keuze, zoals het feit dat de schijfopbouw eenvoudiger wordt. Maar toch vind ik het jammer.

Natuurlijk kun je zelf afwijken van de standaard en de boel inrichten zoals je zelf wilt. Maar optimale standaardinstellingen zijn belangrijk, want die zijn uiteraard het meest in gebruik.
« Laatst bewerkt op: 2017/10/24, 11:12:26 door Pjotr »

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #308 Gepost op: 2017/10/24, 16:09:55 »
Ik meen dat Ubuntu afgeleidde distributies al vanaf versie 17.04 zo werken (Ubuntu Gnome 17.04 in mijn geval).
Overigens merk ik totaal geen verschil op mijn Samsung EVO 840 SSD met een eerdere versie (met swap methode).
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #309 Gepost op: 2017/10/24, 18:50:56 »
VMware Player laat zich prima installeren in Ubuntu 17.10.
Maar het virtualiseren van - in dit geval - Ubuntu Budgie 17.10 geeft een heel apart probleem weer:



Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #310 Gepost op: 2017/10/24, 19:18:02 »
Na een herstart van het notebook gaat het vitualiseren al beter, maar het vraagt dan om een swap, en dat biedt Ubuntu niet:



De installatie blijft steken in dit stadium:

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline rico70

  • Lid
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #311 Gepost op: 2017/10/24, 19:40:10 »
Dan een swap partitie aanmaken

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #312 Gepost op: 2017/10/24, 19:45:01 »
Dan een swap partitie aanmaken
Waarin, in mijn host distributie Ubuntu 17.10, of in de gast distributie Ubuntu Budgie 17.10?
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline rico70

  • Lid
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #313 Gepost op: 2017/10/24, 19:51:24 »
Volgens mij in / op de host gezien de foutmelding in het onderste plaatje

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #314 Gepost op: 2017/10/24, 20:08:57 »
Volgens mij in / op de host gezien de foutmelding in het onderste plaatje
Dat lijkt me ook.
Dat vereist een schone installatie van de host, of kan ik dat op een andere manier oplossen?
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline rico70

  • Lid
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #315 Gepost op: 2017/10/24, 20:14:30 »
Met een live cd van bv Ubuntu of Gparted 1 van je parties verkleinen. In de vrije ruimte een swap partitie aanmaken. Daarna als je opnieuw opgestart bent /etc/fstab aanpassen zodat het systeem weet dat er een swap partitie is

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #316 Gepost op: 2017/10/24, 20:27:22 »
Ja, nu komt mijn luiheid wat betreft het partitioneren in Linux naar boven.
Ik heb dat altijd overgelaten aan de distributie zelf.
Vreemd dat Ubuntu 17.10 in Ubuntu Gnome 17.04 wel gevirtualiseerd kon worden met een single partitie.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #317 Gepost op: 2017/10/25, 06:39:38 »
De host een swap geven gaf geen soelaas voor VMware.
Er zijn nog teveel onzekere dingen in 17.10 die het nog niet geschikt maakt als host.
WPS Office bijvoorbeeld kan ook nog niet met GDebi geïnstalleerd worden.

Kortom, Ubuntu Gnome 17.04 is weer als host ingericht en Ubuntu 17.10 staat weer in VMware om verder te testen op updates.
Ubuntu Gnome 17.04 wordt nog tot het einde van dit jaar ondersteund en dan zien we wel verder.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #318 Gepost op: 2017/10/25, 14:30:49 »
Tja, dat heeft altijd al gekund, ook vroeger al.... Ik vond het juist een goede zaak dat de rotzooi buiten de systeempartitie werd gehouden.

Nu dus niet meer; nu is het blijkbaar standaard, net als bij Windows, een bestand op de systeempartitie. Eerlijk is eerlijk: er zitten voordelen aan die keuze, zoals het feit dat de schijfopbouw eenvoudiger wordt. Maar toch vind ik het jammer.

Ubuntu 17.04 Swaps Swap paritions for Swap Files
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #319 Gepost op: 2017/10/25, 23:20:33 »
Hoi Luitjes,
Ik moet zeggen dat ik de laatste dagen meer en meer werk met ubuntu 17.10, wel in de x-org modus, alles werkt eigenlijk wel naar behoren, draait lekker crispy ( snel  :D ), is stabiet en zier er lekker strak uit.
Het enige waar ik nog een probleem mee heb is vuescan die ik al jaren gebruik. Krijg hem niet aan de praat, en ook niks op het internet te vinden hier over. Op zich wel vreemd want vuescan is toch al jaren HET scanner programma. Iemand hier op het forum misschien?
Groetjes Ben.

Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #320 Gepost op: 2017/10/25, 23:22:12 »
Oh enne.....ben mint 18.2 cinnamon gewend

Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #321 Gepost op: 2017/10/26, 07:46:54 »
Hoi Luitjes,
Ik moet zeggen dat ik de laatste dagen meer en meer werk met ubuntu 17.10, wel in de x-org modus, alles werkt eigenlijk wel naar behoren, draait lekker crispy ( snel  :D ), is stabiet en zier er lekker strak uit.
Het enige waar ik nog een probleem mee heb is vuescan die ik al jaren gebruik. Krijg hem niet aan de praat, en ook niks op het internet te vinden hier over. Op zich wel vreemd want vuescan is toch al jaren HET scanner programma. Iemand hier op het forum misschien?
Groetjes Ben.
Bij mij werkt vuescan helaas ook niet.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #322 Gepost op: 2017/10/26, 10:25:57 »
sudo apt install chrome-gnome-shell een beetje jammer dat de code nog handmatig moet worden uitgevoerd om een extra extensie toe te voegen. Verder bevalt me Ubuntu 17.10 heel goed, ik was de Gnome-desktop al langer gewend, en voor mij geldt: eindelijk verlost van de onoverzichtelijke Unity werkbalk. Ik bewaar nooit bestanden op de harde schijf, en ben niet bang voor een "onstabiele"  tussen versie. Tot nu toe geen enkele foutmelding gehad, Ubuntu 17,10 is op mijn pc uiterst stabiel en lekker snel. De snelheid is wel opvallend, ik was verbaasd over de snelheid op een pc van 10 jaar oud, met een dual core processor en zonder snelle grafische-kaart.   

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #323 Gepost op: 2017/10/26, 17:11:31 »
Gnome Afstelhulp, ook deze tool zou toch eigenlijk standaard geleverd moeten worden met Ubuntu 17:10 

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #324 Gepost op: 2017/10/28, 14:13:46 »
Daarin is iets heel positiefs te merken: namelijk dat Ubuntu veel meer samenwerkt met upstream.
Om reden van kostenbesparing voor een beursgang (IPO) van Canonical lees ik op Why Did Ubuntu Drop Unity? Mark Shuttleworth Explains

Die beursgang is misschien interessant voor een partij die recent fors geïnvesteerd heeft in Ubuntu (maar mogelijk minder geïnteresseerd is in een desktopomgeving voor Linux):
 * Canonical en Microsoft maken op Azure gerichte kernel voor Ubuntu Cloud Images
 * Microsoft en Canonical brengen Bash naar Windows
Klik links bovenin op Documentatie