Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: netwerk  (gelezen 2446 keer)

Sam Vimes

  • Gast
netwerk
« Gepost op: 2006/11/04, 15:27:55 »
Hallo Allemaal!

Ik ben vers en wil veel. Ik wil bijvoorbeeld  een netwerk maken met deze pc met kubuntu en m'n pc met win XP. Onder windows is zulks een fluitje van een (euro)cent. Hier krijg ik echter niks klaar, ik weet dat ik ervoor in "SAMBA"moet zijn (kun je van de ene pc naar de andere dansen, met je samba-ballen in de hand!), maar verderkomik niet. Wie kan mij uitleggen hoe te handelen?

Bij voorbaat dank! Sam

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/04, 20:01:51 »
Zorg er voor, dat de usernaam en password in windows hetzelfde zijn als in Linux.
In Ubuntu kan je bij systeem kiezen voor gedeelde mappen, wanneer je dit aanklikt gaat Ubuntu zelf de benodigde programma's installeren.

Kom je er niet uit (ik spreek over Gnome en niet over KDE), dan zijn er genoeg mensen die je verder willen helpen.

Succes,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Sam Vimes

  • Gast
netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/04, 21:14:33 »
Allereerst bedankt voor de reactie.
Het is echter zo, dat als ik bij systeem instellingen-netwerk verbindingen-delen probeer verder te gaan, het programma vraagt om beheerders rechten, en die schijn je in kubuntu niet te hebben, want reageert niet op ingegeven wachtwoord. Heb geprobeerd een console te openen en dan via sudo, maar kom daarmee ook geen steek verder.
Veiligheid is fijn, maar als de beveiliging te ver wordt doorgevoerd (onbereikbare beheerders modus) heb je er ook niet veel meer aan.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/04, 21:49:32 »
In KDE gaat het ook, zonder problemen.......
Heb je wel SMB geinstalleerd ?

Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Sam Vimes

  • Gast
netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/05, 11:11:54 »
???? Ik ben ervan overtuigd dat het kan in KDE. Maar zonder problemen? Samba is ge

adrie

  • Gast
netwerk
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/05, 11:54:52 »
installeer eerst samba server.
Zorg daarna dat je een gebruiker aanmaakt op de linux machine met dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord als op je windows machine.

Daarna in terminal venster met root rechten smbpasswd -a gebruikersnaam

Herstart samba met /etc/init.d/./samba restart
Indien je configuratie juist is in /etc/samba/smb.conf moet je nu je linux machine kunnen benaderen.

Sam Vimes

  • Gast
netwerk
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/05, 12:15:31 »
Citaat van: adrie
installeer eerst samba server.
Zorg daarna dat je een gebruiker aanmaakt op de linux machine met dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord als op je windows machine.

Daarna in terminal venster met root rechten smbpasswd -a gebruikersnaam

Herstart samba met /etc/init.d/./samba restart
Indien je configuratie juist is in /etc/samba/smb.conf moet je nu je linux machine kunnen benaderen.
Bedankt voor antwoord. Echter: waar moet de samba server ge

adrie

  • Gast
netwerk
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/05, 12:32:56 »
kijk eerst eens of je hier wat verder komt.

http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy

Sam Vimes

  • Gast
netwerk
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/05, 14:58:30 »
Citaat van: adrie
kijk eerst eens of je hier wat verder komt.

http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy
<

daar heb ik niet veel aan,samba of netwerk komt er niet in voor.

adrie

  • Gast
netwerk
« Reactie #9 Gepost op: 2006/11/06, 21:15:05 »
ff goed kijken hier een extra link, http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy#Samba_Server

Sam Vimes

  • Gast
netwerk
« Reactie #10 Gepost op: 2006/11/07, 09:56:14 »
dank Adrie;
Ik had echt het idee dat het makkelijker zou zijn. De eerste de beste opdracht die ik in een terminal ingaf,liep al direct dood, "kan geen verbinding maken".
Als het wel was gelukt,zou ik er nog niet geweest zijn, want er wordt niet verteld wat ik moet doen om gegevens van de windos pc zichtbaar te maken op de kubuntu.

Punt is namelijk dat mijn Kubuntu machine maagdelijk leeg is, en op m'n windows ontzettend veel staat, waarmee ik weleens wat wil gaan expirimenteren onder linux.

Wat ik dus eigenlijk wil, is een thuis-netwerkje, iets dat je tussen 2 windhozen in minder dan 5 minuten geregeld krijgt. Waarom kan dat niet tussen Windows en linux?

netwerk
« Reactie #11 Gepost op: 2006/11/07, 11:07:50 »
Onder Ubuntu is het een fluitje van een cent, heb jammergenoeg geen ervaring met Kubuntu (ben niet zo'n KDE fan). En mensen, begin niet over de terminal te lullen, (K)Ubuntu is op een punt gekomen dat 99% kan gedaan worden met de GUI zoals het hoort.

Onder Ubuntu start je het programma Mappen Delen op en Ubuntu installeert alles wat nodig is. Je kiest de te delen map en een gebruikersnaam en wachtwoord.

Jammer maar ik zelf kan je niet helpen met Kubuntu, over Ubuntu mag je me alles vragen :)
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

Offline mcgyver

  • Lid
netwerk
« Reactie #12 Gepost op: 2006/11/07, 11:14:06 »
@Masuran: Welkom op het forum. Je bijdragen zijn welkom. Ik heb het gevoel dat je ook ECHT wat kan bijdragen. Ook ik ben tegen het nodeloos verwijzen naar de terminal, vooral bij beginners. Let wel op je termen ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
netwerk
« Reactie #13 Gepost op: 2006/11/07, 12:27:53 »
Citaat van: Masuran
En mensen, begin niet over de terminal te ***len, (K)Ubuntu is op een punt gekomen dat 99% kan gedaan worden met de GUI zoals het hoort.
Amen!

Groet, Pjotr.

Sam Vimes

  • Gast
netwerk
« Reactie #14 Gepost op: 2006/11/07, 12:46:25 »
@Masuran:
ubuntu en kubuntu zijn uiteraard hetzelfde programma, de een met gnome, de ander met kde. wat je gebruikt is een kwestie van smaak, en daarover valt niet te twisten!
Als het dus in Ubuntu makkelijk is,zou het dat ook in Kubuntu moeten zijn.
En inderdaad kan ik gewoon de opdracht delen geven, waarna ik een grafisch scherm krijg waarin ik zie dat van mijn linux pc de mappen tmp en var/lib/samba/printers gedeeld (kunnen)worden, op het volgende blad krijg ik dan gegevens over windows.Ik moet daar gebruikers naam en wachtwoord invullen, duidelijk, alleen gebruik ik windows altijd zonder wachtwoord.
Maar wat moet ik dan op die Windows aanpassen dat ik hem kan lezen?

Sam Vimes

  • Gast
netwerk
« Reactie #15 Gepost op: 2006/11/07, 12:50:14 »
de laatste paar bijdragen zijn m.i. een beetje off topic=)
 
Die verwijzingen naar een terminal komen van de wiki, die daar zo'n beetje helemaal mee vol staat. Ik hou er ook niet van.
 Verder bedankt voor de aanvullingen, ik heb alles toegepast en hoop dat ik het aan de praat krijg.maar zie nu nog niks.

Offline Dave

  • Lid
netwerk
« Reactie #16 Gepost op: 2006/11/07, 17:44:55 »
oke zo heb ik het gedaan.
in edgy maar in Dapper hetzelfde.

een map aangemaakt en Gedeelde Map genoemd.
rechtsklik en delen gekozen.
Dan kun je windows smb kiezen.

daarna systeem/netwerk
bij algemeen kun je ook een netwerknaam opgeven.

dan kun je de windows computer in.
andersom vereist nog een gebruiker en wachtwoord maar gebruik ik niet.

dan bij je netwerk kaart

Offline Dave

  • Lid
netwerk
« Reactie #17 Gepost op: 2006/11/07, 17:46:18 »
en zoals hier al gezegt, benodigde bestanden als samba regelt ubuntu dan helemaal zelf.
misschien nog een keer op oke drukken ofzo.

Sam Vimes

  • Gast
netwerk
« Reactie #18 Gepost op: 2006/11/07, 19:35:01 »
Inderdaad heeft Kubuntu alles geregeld, maar ik krijg wel foutmeldingen maar geen verbinding met de andere pc. Ook andersom lukt niet .