Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verkiezingen gemeenschapsraad januari 2016: stel u kandidaat!  (gelezen 19826 keer)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Er zijn weer verkiezingen voor de gemeenschapsraad van Ubuntu NL, de gehele raad dient 'ververst' te worden. Bent u stemgerechtigd [1] en lijkt u het wel wat om lid te zijn van de gemeenschapsraad? Stel u dan kandidaat!

Wat is de gemeenschapsraad?
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Gemeenschapsraad

Tot wanneer kan ik me kandidaat stellen?
U kunt zich kandidaat stellen tot op 27 januari 2016 20:00 uur Nederlandse tijd.

Hoe stel ik me kandidaat?
Door uw kandidatuur te plaatsen op deze wikipagina: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Gemeenschapsraad/VerkiezingenJanuari2016Kandidaten
Indien u hier hulp bij nodig hebt, kunt u terecht op de mailing list van de huidige gemeenschapsraad. Stuur simpelweg een mailtje aan gemeenschapsraad <at> lists <dot> ubuntu-nl <dot> org (mailtjes komen in een openbaar archief terecht).

Vragen? Stel ze in dit topic of stuur een mailtje naar het bovenstaande mailadres.

[1]: Stemrecht aanvragen gaat vrij makkelijk als u dat nog niet heeft: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=95367. De periode van stemrecht aanvragen voor deze verkiezingen is echter afgelopen, dus nu aangevraagd stemrecht telt vanaf de volgende verkiezingen.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Verkiezingen gemeenschapsraad januari 2016: stel u kandidaat!
« Reactie #1 Gepost op: 2016/02/02, 19:28:13 »
Er zijn slechts twee kandidaten tot nog toe. Conform het organisatiedocument wordt de periode met vier weken verlengd, tot 1 maart 2015. Denk er alsjeblieft nog eens goed over na, of je geen rol wilt hebben in de gemeenschapsraad. Het zou zonde zijn om zo'n belangrijk orgaan te zien vergaan...

Re: Verkiezingen gemeenschapsraad januari 2016: stel u kandidaat!
« Reactie #2 Gepost op: 2016/02/02, 21:11:07 »
Eerlijk gezegd kom ik met deze link: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Gemeenschapsraad
niet veel verder over het nut van de Gemeenschapsraad.
Wat doet het en wat is het nut om daar je tijd in te steken?
En waarom is het belangrijk dat er nog iemand zich kandidaat zou stellen?

Ik wil niet negatief zijn, maar alleen wat meer informatie.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Verkiezingen gemeenschapsraad januari 2016: stel u kandidaat!
« Reactie #3 Gepost op: 2016/02/12, 22:26:08 »
Eerlijk gezegd kom ik met deze link: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Gemeenschapsraad
niet veel verder over het nut van de Gemeenschapsraad.
Wat doet het en wat is het nut om daar je tijd in te steken?
En waarom is het belangrijk dat er nog iemand zich kandidaat zou stellen?

Ik wil niet negatief zijn, maar alleen wat meer informatie.
De gemeenschapsraad is er voor, jawel, de gemeenschap. Het houdt in dat je de continuïteit van Ubuntu-NL verzorgt, kijkt hoe je kunt bewerkstelligen dat Ubuntu-NL kan blijven bestaan. Dus daar hoort bijv. ook het opzoeken van eventuele samenwerkingen bij, het aansturen van teams indien nodig. Of het behandelen van klachten, als die er zijn. Het kost niet veel tijd, maar het is wel belangrijk dat de Raad blijft bestaan, juist zodat er een orgaan is waar naartoe gestapt kan worden, maar die zelf ook actie kan ondernemen als het dreigt mis te gaan.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Verkiezingen gemeenschapsraad januari 2016: stel u kandidaat!
« Reactie #4 Gepost op: 2016/02/25, 18:14:33 »
Nog even een herinnering....

Frederik

  • Gast
Re: Verkiezingen gemeenschapsraad januari 2016: stel u kandidaat!
« Reactie #5 Gepost op: 2016/02/25, 20:16:18 »
Eerlijk gezegd kom ik met deze link: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Gemeenschapsraad
niet veel verder over het nut van de Gemeenschapsraad.
Wat doet het en wat is het nut om daar je tijd in te steken?
En waarom is het belangrijk dat er nog iemand zich kandidaat zou stellen?

Ik wil niet negatief zijn, maar alleen wat meer informatie.
De gemeenschapsraad is er voor, jawel, de gemeenschap. Het houdt in dat je de continuïteit van Ubuntu-NL verzorgt, kijkt hoe je kunt bewerkstelligen dat Ubuntu-NL kan blijven bestaan. Dus daar hoort bijv. ook het opzoeken van eventuele samenwerkingen bij, het aansturen van teams indien nodig. Of het behandelen van klachten, als die er zijn. Het kost niet veel tijd, maar het is wel belangrijk dat de Raad blijft bestaan, juist zodat er een orgaan is waar naartoe gestapt kan worden, maar die zelf ook actie kan ondernemen als het dreigt mis te gaan.

Heb deze oproep nu al enkele malen gelezen en ook ik moet zeggen: ik begrijp er maar weinig van. Een gemeenschapsraad is hier in geen velden of wegen te bekennen. Ik hoor hem/haar niet en zie hem/haar niet en als ik wat dieper de artikelen in duik en notulen nalees begrijp ik er nog minder van.

Re: Verkiezingen gemeenschapsraad januari 2016: stel u kandidaat!
« Reactie #6 Gepost op: 2016/02/25, 23:05:49 »
... maar het is wel belangrijk dat de Raad blijft bestaan, juist zodat er een orgaan is waar naartoe gestapt kan worden, maar die zelf ook actie kan ondernemen als het dreigt mis te gaan.
Doet me denken aan. In een van de boeken van Gerard Reve is te lezen dat hij een Geheime Jongensclub opricht, waarvan Hijzelf de Voorzitter is en waar enkele geselecteerde andere jongens functies als Vicevoorzitter of Penningmeester mogen bekleden, zolang het de Voorzitter behaagt.

Deze Raad hier, dat orgaan waar naar toe gestapt kan worden: wie zou om welke reden naar dit Orgaan willen toestappen en waarom? Geef eens een voorbeeld van wat er mis zou kunnen gaan waarna het Orgaan actie kan ondernemen?

Sorry hoor, in mijn ogen is dit 300% Jaren 'Zestig Verenigingsdenken -- we zijn een halve eeuw verder en de wereld is digitaal.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Verkiezingen gemeenschapsraad januari 2016: stel u kandidaat!
« Reactie #7 Gepost op: 2016/02/26, 10:24:16 »
Stel, jij wordt verbannen van dit forum, maar zelf ben jij het hier absoluut niet mee eens; volgens jou heb je niets fout gedaan. Je hebt al geprobeerd met de forumadministrator te overleggen maar die is duidelijk: je komt er niet meer in. Dan kun je naar de Raad toestappen, die dan opnieuw naar het probleem gaat kijken (in dit forumgeval, zal een lid van het forumteam zich uiteraard op de achtergrond houden).

De Raad kan zélf echter ook initiatief nemen. Er is de vorige periode al een opzetje gekomen voor o.a. het maken van een nieuwsbrief, en het benaderen van de HCC voor een samenwerking ter promoting van Ubuntu. De Raad kan dus ook de community levend (helpen/proberen te) houden.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verkiezingen gemeenschapsraad januari 2016: stel u kandidaat!
« Reactie #8 Gepost op: 2016/02/26, 11:21:45 »
Stel, jij wordt verbannen van dit forum, maar zelf ben jij het hier absoluut niet mee eens; volgens jou heb je niets fout gedaan. Je hebt al geprobeerd met de forumadministrator te overleggen maar die is duidelijk: je komt er niet meer in. Dan kun je naar de Raad toestappen, die dan opnieuw naar het probleem gaat kijken (in dit forumgeval, zal een lid van het forumteam zich uiteraard op de achtergrond houden).
Ik ben niet zo blij met die functie.... De gemeenschapsraad is in het verleden al eens opgekomen voor een beruchte verbannen trol, die vervolgens weer werd toegelaten. Daarna heeft die weer heel wat ellende kunnen veroorzaken, voordat-ie er opnieuw uit werd gedonderd.

Het lijkt me eigenlijk beter als de raad zich niet meer bemoeit met verbanningen. Het leidt alleen maar tot narigheid, want je wordt hier sowieso al veel minder snel verbannen dan bij enkele andere fora die ik ken. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.....

DarkEra

  • Gast
Re: Verkiezingen gemeenschapsraad januari 2016: stel u kandidaat!
« Reactie #9 Gepost op: 2016/02/26, 12:29:35 »
De raad heeft niet veel nut naar mijn bescheiden mening. Ik wil verder geen ouwe koeien uit de sloot halen maar destijds met mijn geval werd er op een bepaald moment totaal niet meer gereageerd op e-mails. Maar goed, dat verder terzijde....
Als er een raad moet zijn dan zou deze moeten bestaan uit een groep mensen die géén lid zijn van het Ubuntu-NL team en moeten onpartijdig blijven anders werkt het niet.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Verkiezingen gemeenschapsraad januari 2016: stel u kandidaat!
« Reactie #10 Gepost op: 2016/02/26, 13:04:20 »
Het lijkt me eigenlijk beter als de raad zich niet meer bemoeit met verbanningen.
De raad staat (als het goed is) boven de andere teams en is daarin ook de verbindende schakel.
Dat is zoals ik het begrepen heb, het voorbeeld van Timo is m.i. dan ook slechts een verduidelijking.
Als er een raad moet zijn dan zou deze moeten bestaan uit een groep mensen die géén lid zijn van het Ubuntu-NL team en moeten onpartijdig blijven anders werkt het niet.
Dat zou de ideale situatie zijn, maar zoals je ziet, zijn er niet veel mensen die iets willen doen voor de Ubuntu- gemeenschap.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Verkiezingen gemeenschapsraad januari 2016: stel u kandidaat!
« Reactie #11 Gepost op: 2016/02/26, 13:36:35 »
Ik zou graag een handje willen helpen, maar de samenleving lijkt nog steeds gebaseerd op een maandag tot en met vrijdag van 08.00-17.00 uur "mentaliteit" daardoor kunnen beveiligers (zoals ik) en andere mensen met onregelmatig werk weinig voor de gemeenschap betekenen.
 
Het is moeilijk voor de gemeenschap om rekening te houden met iedereen, maar misschien kan het extra handjes opleveren als de data en tijden flexibeler gehanteerd worden.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

DarkEra

  • Gast
Re: Verkiezingen gemeenschapsraad januari 2016: stel u kandidaat!
« Reactie #12 Gepost op: 2016/02/26, 14:10:32 »
Het lijkt me eigenlijk beter als de raad zich niet meer bemoeit met verbanningen. Het leidt alleen maar tot narigheid, want je wordt hier sowieso al veel minder snel verbannen dan bij enkele andere fora die ik ken. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.....

Het forum-team is mans genoeg om zelf te beslissen als het op verbanningen aan komt, daar heb je geheel geen raad voor nodig. Het enige waar de raad hier voor dient is een tussenpersoon die communiceert tussen het team en het desbetreffende lid. Iets wat totaal geen nut heeft en onnodig is.

Als ik op de forums, waar ik admin of mod ben, iemand tegen kom die zich behoorlijk misdraagt en niet wil luisteren na een aantal waarschuwingen te hebben gehad, dan grijp ik in en is het toch simpel er wat de gevolgen zijn lijkt mij.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/26, 14:24:34 door Maik »

DarkEra

  • Gast
Re: Verkiezingen gemeenschapsraad januari 2016: stel u kandidaat!
« Reactie #13 Gepost op: 2016/02/26, 14:38:04 »
Als er een raad moet zijn dan zou deze moeten bestaan uit een groep mensen die géén lid zijn van het Ubuntu-NL team en moeten onpartijdig blijven anders werkt het niet.
Dat zou de ideale situatie zijn, maar zoals je ziet, zijn er niet veel mensen die iets willen doen voor de Ubuntu- gemeenschap.

Dan is het beter om de raad af te schaffen lijkt mij als er geen mensen interesse hebben om dit te doen. Ikzelf had me best kandidaat willen stellen maar ik twijfel er sterk aan of dit gewaardeerd zou gaan worden gezien de voorgeschiedenis.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Verkiezingen gemeenschapsraad januari 2016: stel u kandidaat!
« Reactie #14 Gepost op: 2016/02/27, 11:58:39 »
Misschien geeft deze pagina wat meer info: http://loco.ubuntu.com/teams/ubuntu-nl/
De raad vergadert elke maand op IRC, neem eens een kijkje.

Dat we er hier op dit forum niet zo openlijk iets van merken, betekent imho nog niet, dat er niets wezenlijks gebeurt op de achtergrond...
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Verkiezingen gemeenschapsraad januari 2016: stel u kandidaat!
« Reactie #15 Gepost op: 2016/02/28, 09:04:04 »
Even een klein stukje uit het Organisatie voorstel, te vinden op http://wiki.ubuntu-nl.org/community/OrganisatieVoorstel:

De gemeenschapsraad

De gemeenschapsraad is opgericht ter ondersteuning en facilitering van de teams die sturend zijn in de gemeenschap. De taken die de raad op zich neemt dienen dan ook grotendeels door de teams te worden aangedragen. De gemeenschapsraad is ook verantwoordelijk voor de uitvoering van die taken die de verantwoordelijkheden van de individuele teams overstijgen.

Zoals het nu eruit ziet, zijn er niet genoeg kandidaten om een gemeenschapsraad te vormen ondanks de verlenging van de termijn met vier weken.

Kandidaten en stemrecht

Leden van de gemeenschap die gedurende langere tijd constructief aan de gemeenschap hebben bijgedragen, en in hun gedrag hebben laten zien de geest van de Ubuntu Code of Conduct uit te dragen krijgen op aanvraag stemrecht. Stemgerechtigden kunnen zich bij verkiezingen ook kandidaat stellen voor de gemeenschapsraad.

Het aanvragen van stemrecht gebeurt bij de zittende gemeenschapsraad, en als die er niet is, bij de verkiezingsgroep die de verkiezing organiseert. De lijst met stemgerechtigden is pas definitief als de Ubuntu-NL teams op de hoogte van de lijst zijn gesteld, en er binnen redelijke termijn geen bezwaar tegen hebben aangetekend.

Wanneer er 7 of meer kandidaten zijn wordt er een gemeenschapsraad bestaande uit 5 leden verkozen, zijn er 5 of 6 kandidaten dan wordt er een gemeenschapsraad bestaande uit 3 leden verkozen, zijn er 4 of minder kandidaten, dan wordt de gemeenschapsraad opgeheven.


Hierbij meld ik dan ook dat de gemeenschapsraad is opgeheven.

Ik wil hierbij ook mijn mede ex-raadsleden Commandoline en zeker Timo hartelijk danken voor de samenwerking in de afgelopen twee jaar.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Verkiezingen gemeenschapsraad januari 2016: stel u kandidaat!
« Reactie #16 Gepost op: 2016/02/28, 09:10:07 »
Kandidaatstelling duurt in principe tot 1 maart, dus mochten er in de tussentijd toch nog 2 mensen komen, dan geldt bovenstaande niet.. :)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Verkiezingen gemeenschapsraad januari 2016: stel u kandidaat!
« Reactie #17 Gepost op: 2016/02/28, 10:25:25 »
Even een klein stukje uit het Organisatie voorstel, te vinden op http://wiki.ubuntu-nl.org/community/OrganisatieVoorstel:

De gemeenschapsraad

De gemeenschapsraad is opgericht ter ondersteuning en facilitering van de teams die sturend zijn in de gemeenschap. De taken die de raad op zich neemt dienen dan ook grotendeels door de teams te worden aangedragen. De gemeenschapsraad is ook verantwoordelijk voor de uitvoering van die taken die de verantwoordelijkheden van de individuele teams overstijgen.

Zoals het nu eruit ziet, zijn er niet genoeg kandidaten om een gemeenschapsraad te vormen ondanks de verlenging van de termijn met vier weken.

Kandidaten en stemrecht

Leden van de gemeenschap die gedurende langere tijd constructief aan de gemeenschap hebben bijgedragen, en in hun gedrag hebben laten zien de geest van de Ubuntu Code of Conduct uit te dragen krijgen op aanvraag stemrecht. Stemgerechtigden kunnen zich bij verkiezingen ook kandidaat stellen voor de gemeenschapsraad.

Het aanvragen van stemrecht gebeurt bij de zittende gemeenschapsraad, en als die er niet is, bij de verkiezingsgroep die de verkiezing organiseert. De lijst met stemgerechtigden is pas definitief als de Ubuntu-NL teams op de hoogte van de lijst zijn gesteld, en er binnen redelijke termijn geen bezwaar tegen hebben aangetekend.

Wanneer er 7 of meer kandidaten zijn wordt er een gemeenschapsraad bestaande uit 5 leden verkozen, zijn er 5 of 6 kandidaten dan wordt er een gemeenschapsraad bestaande uit 3 leden verkozen, zijn er 4 of minder kandidaten, dan wordt de gemeenschapsraad opgeheven.


Hierbij meld ik dan ook dat de gemeenschapsraad is opgeheven.

Ik wil hierbij ook mijn mede ex-raadsleden Commandoline en zeker Timo hartelijk danken voor de samenwerking in de afgelopen twee jaar.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Bijzonder jammer. Het is als het is.

Re: Verkiezingen gemeenschapsraad januari 2016: stel u kandidaat!
« Reactie #18 Gepost op: 2016/02/28, 10:33:20 »
Bijzonder jammer. Het is als het is.
Hopelijk blijft de raad bestaan, want als we zo over alles denken, dan wordt de wereld een ongeorganiseerde puinhoop.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Verkiezingen gemeenschapsraad januari 2016: stel u kandidaat!
« Reactie #19 Gepost op: 2016/02/28, 10:42:41 »
Ruim 10.000 leden op het forum, en maar een handje vol mensen die "iets" willen doen.
En ........ dat zijn al jaren dezelfde mensen .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Verkiezingen gemeenschapsraad januari 2016: stel u kandidaat!
« Reactie #20 Gepost op: 2016/02/28, 10:46:57 »
Ik wil hierbij ook mijn mede ex-raadsleden Commandoline en zeker Timo hartelijk danken voor de samenwerking in de afgelopen twee jaar.

Met vriendelijke groet,

Gijs
Gijs, jij ook heel hartelijk bedankt voor wat je de afgelopen jaren voor de gemeenschap hebt gedaan en bedankt voor de prettige samenwerking.

Re: Verkiezingen gemeenschapsraad januari 2016: stel u kandidaat!
« Reactie #21 Gepost op: 2016/02/28, 11:05:42 »
Ruim 10.000 leden op het forum, en maar een handje vol mensen die "iets" willen doen.
En ........ dat zijn al jaren dezelfde mensen .........
En dat is dan ook wel heel jammer, men wil wel gebruik maken van de kennis en deze weer verder delen, maar een klein beetje terug doen is dan al te veel gevraad.
Daarom heb ik besloten om mij kandidaat te stellen en heb het zojuist via de officiële weg gedaan.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Verkiezingen gemeenschapsraad januari 2016: stel u kandidaat!
« Reactie #22 Gepost op: 2016/02/28, 13:30:20 »
Ruim 10.000 leden op het forum, en maar een handje vol mensen die "iets" willen doen.
En ........ dat zijn al jaren dezelfde mensen .........
En dat is dan ook wel heel jammer, men wil wel gebruik maken van de kennis en deze weer verder delen, maar een klein beetje terug doen is dan al te veel gevraad.
Daarom heb ik besloten om mij kandidaat te stellen en heb het zojuist via de officiële weg gedaan.

En om dezelfde redenen heb ik dat net ook gedaan...
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Verkiezingen gemeenschapsraad januari 2016: stel u kandidaat!
« Reactie #23 Gepost op: 2016/02/28, 14:45:28 »
En zojuist zie ik dat er 4 kandidaten zijn, dus de raad zal voortbestaan.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Verkiezingen gemeenschapsraad januari 2016: stel u kandidaat!
« Reactie #24 Gepost op: 2016/02/28, 14:53:37 »
En zojuist zie ik dat er 4 kandidaten zijn, dus de raad zal voortbestaan.

Uit de post van Gijsbert:
Wanneer er 7 of meer kandidaten zijn wordt er een gemeenschapsraad bestaande uit 5 leden verkozen, zijn er 5 of 6 kandidaten dan wordt er een gemeenschapsraad bestaande uit 3 leden verkozen, zijn er 4 of minder kandidaten, dan wordt de gemeenschapsraad opgeheven.

Er zijn dus minimaal 5 kandidaten benodigd.

Kom op mensen, wie durft?
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]