Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Ubuntu-nl.org met encryptie beveiligen

Ja
9 (31%)
Nee
18 (62.1%)
Geen Mening
1 (3.4%)
Wat is encryptie
1 (3.4%)

Totaal aantal stemmen: 28

Auteur Topic: Coderen van verbinding met Ubuntu-NL  (gelezen 7430 keer)

Re: Coderen van verbinding met Ubuntu-NL
« Reactie #50 Gepost op: 2010/07/09, 17:12:48 »
En hoe goed heb je ssh beveiligd ?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Coderen van verbinding met Ubuntu-NL
« Reactie #51 Gepost op: 2010/07/09, 17:32:56 »
Goed genoeg voor een standaard thuiscomputer.

Maar als jij weet hoe je een SSH verbinding kan "kraken" of decoderen, voel je vrij om het hier te plaatsen  =D

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Coderen van verbinding met Ubuntu-NL
« Reactie #52 Gepost op: 2010/07/09, 23:56:16 »
Maar ik ben in ieder geval tegen encryptie, tenzij het gratis kan, dan is het een ander verhaal.
Waarom zou encryptie (ofwel software) geld kosten?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Coderen van verbinding met Ubuntu-NL
« Reactie #53 Gepost op: 2010/07/10, 10:19:56 »
wat hier je gebruiksnaam en ww is kan op bijv webwinkels of je bank ook dezelfde inloggegevens hebben.
Een wachtwoord kan je zelf kiezen (en veranderen)! Gebruik je hier hetzelfde wachtwoord als voor webwinkels enz. dan is dat je (zelf veroorzaakt maar eenvoudig op te lossen) probleem.

De hier gebruikte (smf) forumsoftware slaat wachtwoorden "toevallig" versleuteld op maar welke software gebruiken die webwinkels? Er is ook software die wachtwoorden onversleuteld opslaan. Als er een optie is om een "vergeten" wachtwoord te mailen, kan de software het (blijkbaar) lezen en kan een administrator dat ook. :evil:

Als je veiligheid belangrijk is gebruik je verschillende wachtwoorden:
http://www.nederlandveilig.nl/veiliginternetten/
http://www.mijndigitalewereld.nl/index.php/menu/dossiers/alles_over_wachtwoorden/
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Coderen van verbinding met Ubuntu-NL
« Reactie #54 Gepost op: 2010/07/10, 11:21:14 »
testcees +1

Offline Double12

  • Lid
Re: Coderen van verbinding met Ubuntu-NL
« Reactie #55 Gepost op: 2010/07/10, 15:09:11 »
Het lijkt mij gewoon de eigen verantwoordelijkheid van ieder forumlid om niet via het forum te delen wat je niet wilt delen. Hetzelfde geldt voor privéberichten. In principe kunnen die door niemand worden gelezen, maar er is altijd een kleine kans dat kwaadwillenden ermee aan de haal gaan. Deel dus ook daar liever geen zaken die, in het zeldzame geval dat jouw bericht zou worden afgeluisterd, jou persoonlijk schade kunnen aandoen.

Verder is het ook je eigen verantwoordelijkheid (en afweging) om al of niet dezelfde wachtwoorden voor dit forum en andere websites te gebruiken. Je kunt het veiligheidsrisico afwegen tegen het gebruiksgemak.


Alles bij elkaar denk ik dat een beveiligde verbinding voor Ubuntu NL op dit moment niet nodig is, de kosten zijn nog groter dan de baten; zeker omdat veel onheil voorkomen kan worden door de manier waarop wij zelf met gegevens op het forum omgaan.

Re: Coderen van verbinding met Ubuntu-NL
« Reactie #56 Gepost op: 2010/07/12, 17:03:30 »
ben er niet tegen maar optioneel zo kan iedereen kiezen of hij/zij het wel of niet aanzet
en aangezien in het begin zeker niet iedereen het zal doen kun je ook bekijken welke inpakt het heeft op servers en de wachttijden enz
maar dan vind ik "het nieuwe uiterlijk" van het forum (waar al een tijd spraken van is) iets "belangrijker"

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Coderen van verbinding met Ubuntu-NL
« Reactie #57 Gepost op: 2010/07/28, 16:53:31 »
Op openbare verbindingen tunnel ik trouwens al mijn browserverkeer via SSH naar mijn thuiscomputer.
Zo kan er niemand meekijken met wat ik allemaal uitvreet op het internet  ;)

Een wat oudere maar nog steeds bruikbare handleiding:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=723025


Bedankt voor de tip! Zal het vanavond is uitwerken onder chrome en een nieuwe how-to maken :)