Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wordt het e-mailprogramma Evolution niet erkend door Google?  (gelezen 1225 keer)

Wordt het e-mailprogramma Evolution niet erkend door Google?
« Gepost op: 2019/05/29, 23:08:11 »
Ik gebruikte eerder het e-mail- en kalenderprogramma "Evolution" om afspraken vast te leggen en te synchroniseren met Google Agenda. Handig want dan kon ik gewoon even naar de rechter-
bovenhoek van mijn scherm gaan en op de datum klikken en ik zag direct wat er te doen was in de komende week.
Maar nu lukt het mij niet meer om met dit programma in te loggen bij Google. Meer nog: Google is het die het zelf blokkeert. Ze zenden me dan een e-mail (via Thunderbird) waarin staat iemand anders mijn wachtwoord  gebruikt heeft en dat Evolution geen Google-app is, waardoor het door Google geblokkeerd wordt. .
Met het programma "Agenda" gebeurt net hetzelfde.
Weet iemand daar meer over?

Norbert

Re: Wordt het e-mailprogramma Evolution niet erkend door Google?
« Reactie #1 Gepost op: 2019/05/29, 23:09:50 »
Probleempje van weinig. :D
Dat moet je even vrij geven in je google account in je browser. Standaard kan alleen google software en later door jou toegevoerde software verbinding maken.

Probleem komt vaker voor. Soms herkent google nieuwere versies van je software ineens niet meer. En soms gooit google die instellingen ineens weer op standaard, dus geblokkeerd. En die waarschuwende email krijg ik nu nog steeds zomaar ineens, bijvoorbeeld als er op een onbekende (school)computer of telefoon ingelogd wordt. En best vaak want ook omdat ik backup ben van wat accounts van gezinsleden. In jouw geval mogelijk door het opnieuw instellen van je accounts.
Waarom? Beats me, het komt zo nu en dan ineens weer voor dat het ineens weer geblokkeerd is. Weer terug instellen en klaar.

Waarschijnlijk als je (ingelogd op je google account) even wat door klikt op de juiste links op deze pagina kom je bij die instellingen.
https://support.google.com/accounts/answer/6010255?hl=nl

PS
Neem dit "minder goed beveiligde apps" niet te serieus. :D Alles wat geen google software is noemt google zo.

Succes ermee Norbert
« Laatst bewerkt op: 2019/05/29, 23:19:38 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Wordt het e-mailprogramma Evolution niet erkend door Google?
« Reactie #2 Gepost op: 2019/05/30, 11:05:42 »

Waarschijnlijk als je (ingelogd op je google account) even wat door klikt op de juiste links op deze pagina kom je bij die instellingen.
https://support.google.com/accounts/answer/6010255?hl=nl

PS
Neem dit "minder goed beveiligde apps" niet te serieus. :D Alles wat geen google software is noemt google zo.


Ook mijn ervaring. Gisteren deze mindere veilige apps geblokkeerd en sindsdien kreeg Mozilla Thunderbird geen toegang meer tot Gmail ! Dus vandaag die blokkade van minder veilige apps weer opgeheven en meteen kreeg Mozilla Thunderbird gelukkig weer toegang.
« Laatst bewerkt op: 2019/05/30, 11:08:19 door Pijproker »
►correcte zwembadpas met pijp: http://www.youtube.com/watch?v=SgZJkgP90uI

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Wordt het e-mailprogramma Evolution niet erkend door Google?
« Reactie #3 Gepost op: 2019/05/30, 12:39:08 »
2-way verification is/wordt standaard ingeschakeld door Google.
Een updated programma kan als nieuw worden gezien.
Heeft Evolution de (paswoord)beveiligingsoptie OAuth2 ?
Dan kan je deze instellen, eenmalig 2x je paswoord ingeven en klaar.
Zoniet dien je op de Google instellingen pagina toestemming te geven voor minder beveiligde verbindingen.
"Soms" wordt deze instelling gereset, vraag me niet waarom.........
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Wordt het e-mailprogramma Evolution niet erkend door Google?
« Reactie #4 Gepost op: 2019/05/30, 12:48:08 »
@partyrabbit & Pijproker:

Ja! Het lijkt waarachtig wel te werken, wat jullie me daar zeiden, jongens! Ik probeerde het uit met "Agenda" en nu leek het zich perfect te updaten, kwestie van de afspraken, met Google Agenda!
De vroegere werkelijkheid lijkt zich dus bij mij hersteld te hebben! Jongens, toch, wat is dat tegenwoordig toch allemaal met die veiligheidsinstellingen? Wil Google misschien de alleenheerser worden van het Internet? Ik begin dat te geloven. Ik weet het wel: safety first! Maar moet het tegenwoordig allemaal zo ingewikkeld worden? Zucht!..
In ieder geval: bedankt voor jullie hulp!!

Norbert

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Wordt het e-mailprogramma Evolution niet erkend door Google?
« Reactie #5 Gepost op: 2019/05/30, 12:54:31 »
"Wil Google misschien de alleenheerser worden"
uh, nee, ook o.a. MS en AOL hebben dezelfde beveiligings opties aanwezig, worden alleen (nog) niet zo dwingend opgelegd.
« Laatst bewerkt op: 2019/05/30, 13:09:10 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Wordt het e-mailprogramma Evolution niet erkend door Google?
« Reactie #6 Gepost op: 2019/05/30, 12:58:56 »
@DeBaas:

Sorry, mijnheer DeBaas, maar ik heb Evolution er inmiddels al afgegooid en werk nu met "Agenda." En verder heb ik de minder veilige software bij Google toegang gegeven.
Maar, geen nood, ik ga je opmerkingen in acht nemen mocht dat in de toekomst nodig zijn.
In ieder geval: dank voor uw reactie!

Norbert

Re: Wordt het e-mailprogramma Evolution niet erkend door Google?
« Reactie #7 Gepost op: 2019/05/30, 13:03:03 »
"Wil Google misschien de alleenheerser worden"
uh, nee, ook o.a. MS en AOL hebben dezelfde opties aanwezig, worden alleen (nog) niet zo dwingend opgelegd.

Weet ge wat ze hier bij ons in Vlaanderen zeggen, mr DeBaas? "Moeten en dwang is kindergezang!" (Geleerd van mijn moeder, zaliger!).

Norbert

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Wordt het e-mailprogramma Evolution niet erkend door Google?
« Reactie #8 Gepost op: 2019/05/30, 13:09:55 »
Normaal gaat je naam/paswoord via een TLS/SSL verbinding als "password" naar de mail/agenda/adresboek server.
Bij de nieuwe tweevoudige identificatie de tweede maal, over dezelfde TLS/SSL verbinding maar als encrypted OAuth2, "1/xxxxx-x8qixxxxxebHfwxxxxxzJAf_xxxxxd990Lxxxxx7fYwjxxxxxwZFTAxxxx", waarbij deze niet gelijk (hoeven te) zijn voor mail/agenda/adresboek.

Je kunt stellen, verhoogde beveiliging.
« Laatst bewerkt op: 2019/05/30, 13:14:03 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Wordt het e-mailprogramma Evolution niet erkend door Google?
« Reactie #9 Gepost op: 2019/05/30, 13:12:24 »
"dwang" ?
Nee hoor, "voorgesorteerd"  O0
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Wordt het e-mailprogramma Evolution niet erkend door Google?
« Reactie #10 Gepost op: 2019/05/30, 15:37:33 »
@partyrabbit & Pijproker:

Ja! Het lijkt waarachtig wel te werken, wat jullie me daar zeiden, jongens! Ik probeerde het uit met "Agenda" en nu leek het zich perfect te updaten, kwestie van de afspraken, met Google Agenda!
De vroegere werkelijkheid lijkt zich dus bij mij hersteld te hebben! Jongens, toch, wat is dat tegenwoordig toch allemaal met die veiligheidsinstellingen? Wil Google misschien de alleenheerser worden van het Internet?

Ligt ook niet alleen bij google. Het heeft zeker ook zijn voordelen, al die veiligheidslagen.
Ik kreeg zojuist ook weer een melding dat een kid vanaf een "andere lokatie" ingelogd had, met linux. Nou, volgens mij gebeurd dat alleen in huis en al vaak genoeg. Dus deze melding is ook alweer de zoveelste "nieuwe doch overbodige".

Je weet dit voorval nu en hoe op te lossen. Goed onthouden, want krijg je nog wel vaker. ;)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore