Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Android OS alternatieven  (gelezen 18774 keer)

Android OS alternatieven
« Gepost op: 2013/09/15, 10:32:51 »
Dit is een fork van deze discussie:
http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/google-weet-al-je-draadloze-wachtwoorden

Wie heeft ervaring met (vrije, spywareloze, bvk open source) OS'en voor smartphones?
(graag geen discussie ala 'iOS is beter dan Android')

http://www.ubuntu.com/phone
https://sailfishos.org/
http://jolla.com/
https://en.wikipedia.org/wiki/Tizen
Andere?

Ervaringen?
Op welke HW werkt dit?


Edit:
Met spyware bedoel ik geen software die dit als enige doel heeft, maar 'normale' software die gegevens vd gebruiker doorstuurt (oa Android zelf, diverse apps uit de store). Dat is nu net de essentie van deze draad http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/google-weet-al-je-draadloze-wachtwoorden

« Laatst bewerkt op: 2013/09/15, 11:47:25 door VuurVosje »

Re: Android OS alternatieven
« Reactie #1 Gepost op: 2013/09/15, 11:01:12 »
In ieder geval werk ik al jaaaaaren met Android vooral via custom ROM's via XDA. Ook daar zit die opt-out in voor eventuele data te versturen naar de Google-servers (het is en blijft Android ook al is het custom made).
Nu draai ik Jelly Bean op een Chinese smartphone, en ook daar sync ik met de Google-servers. Mijn verwondering is niet gering dat ik continue adds krijg van mijn persoonlijke bank (ING). Maar buiten dat is voor mij het kwaad al geschied; al mijn contacten en info (Wi-fi sleutels e.d.) staan al op de Google-servers.

Nu heb ik ook een jaar ofzo mijn smartphone geport met Windows Phone 7 (toen was dat een HTC HD2) en ook daar zat wat verscholen in de instellingen een opt-out 'laat W toe 'anonieme' data te versturen ....... (iets met verbeteringen)' ; maar de bottom line is wel: vanaf je hem inschakelt stuurt hij al data door. De intenties achter deze transactie is niet meteen duidelijk; maar volgens mij (W zat toen met een lancering van haar OS) was het wel degelijk 'nodig' om te weten wat je precies met een WPH7 doet. Opvallend was toen de ongelooflijk snelle integratie met mijn provider zodat op amper 3 minuten aan zetten héél het toestel PERFECT was afgesteld om alle functies te gebruiken. Spyware ? Tja, volgens mij wel mocht een 3e partij acces vragen tot die gegevens.
Het jammere aan dit gegeven is: dat je als onschuldige klant a) niet weet dat dat gedaan wordt, b) niet weet wat precies nu op die servers staan, en c) je privacy volgens mij geschonden is.
« Laatst bewerkt op: 2013/09/15, 11:03:18 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Android OS alternatieven
« Reactie #2 Gepost op: 2013/09/15, 11:13:01 »
Ik ben Nokia verslaafd. Of nuja, alles is relatief, maar ik heb drie Nokia's (smartphones), iets dat de gemiddelde Nederlander niet zal zeggen :P

Eentje daarvan draait op Symbian S60. Geniaal besturingssysteem, alleen zó jammer van het weinige werkgeheugen dat erin zit... De Symbian gebruik ik voor muziek etc. waar deze prima voor dient.

Dan heb ik nog mijn N900. Ooit gekocht in 2011, omdat ik een smartphone wilde die open was. Android? Neen. Maemo it is. Een prachtig toestel, en nog steeds. Waar vind je een community die nog steeds updates uitbrengt voor een telefoon uit 2009? Welke telefoon met een 600Mhz processor, 256MB RAM, een resistief aanraakscherm en een 1200mAh accu kan iemand nog zo enthousiast maken? De N900 doet het gewoon. Supertoestel en ik heb er nog steeds veel lol van, ook al is het niet meer mijn dagelijkse telefoon. Het scherm is helaas wel flink bekrast, maar er is voor 10 dollar een digitizer te krijgen.

Dan de N9, de opvolger van mijn N900. Draait volgens Nokia op MeeGo, maar eigenlijk is het gewoon Maemo 6. De swipe interface! :D
Die smiley zegt al wel genoeg. Een 1Ghz processor, en toch is ie veel sneller dan een Android telefoon van +/-200 euro. Hij is ook zó mooi. Het werkt als een trein en ik ben nog nooit zo blij geweest 230 euro over de balk te smijten voor een tweedehands telefoon :)

De Jollaphone heb ik in mei gepre-orderd, die hoop ik eind 2013/begin 2014 te mogen ontvangen. De opvolger van de N9, maar dan hopelijk met verbeteringen, daar waar de N9 tekort schoot. Zodra ik hem heb zal ik hem reviewen.

Voor 80 euro kun je op Marktplaats een N900 kopen. Mocht je een échte telefoon willen die geen moeite heeft desktopsites weer te geven, geweldige multitasking heeft en een HW toetsenbord, zoek niet verder.

Re: Android OS alternatieven
« Reactie #3 Gepost op: 2013/09/15, 11:21:08 »
Dit is een fork van deze discussie:
http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/google-weet-al-je-draadloze-wachtwoorden

Wie heeft ervaring met (vrije, spywareloze, open source) OS'en voor smartphones?
(graag geen discussie ala 'iOS is beter dan Android')

http://www.ubuntu.com/phone
https://sailfishos.org/
http://jolla.com/
https://en.wikipedia.org/wiki/Tizen


Ervaringen?
Op welke HW werkt dit?



Op Ubuntu Phone na werken geen van de door jou genoemde. Sailfish komt later dit jaar op de Jolla-phone en Tizen is nog nergens naar geport (gelukkig maar! red.). Ubuntu Phone voor de momenteel mogelijke stabielste ervaring kun je het beste installeren op een Nexus 4 (die van LG).

Helaas eindigt de boot daar een beetje. Tenzij je een Nokia N900 of een webOS-phone wilt gaan kopen via Marktplaats, is het een beetje een doodlopende weg momenteel. Fabrikanten kiezen veelal voor gesloten systemen als Android en Windows Phone zoals het er anno 2013 voorstaat (dat kan natuurlijk veranderen) en voor andere systemen ben je afhankelijk van ports van de community voor zoveer dat technisch mogelijk is (soms limiteert hardware de port, soms software (zoals SailfishOS)).

@Timo: MeeGo op de N9 is alleen niet volledig open source en dat is wel wat de TS wil ;)

Re: Android OS alternatieven
« Reactie #4 Gepost op: 2013/09/15, 11:29:37 »
Spyware ? Tja, volgens mij wel mocht een 3e partij acces vragen tot die gegevens.
Het jammere aan dit gegeven is: dat je als onschuldige klant a) niet weet dat dat gedaan wordt, b) niet weet wat precies nu op die servers staan, en c) je privacy volgens mij geschonden is.

Spyware op WIndows Phone is vrijwel onmogelijk want net als Apple en HP controleert MS eerst apps voordat ze worden gepubliceerd in de Store (en ze zijn daar ook net zo streng in als Apple en HP).

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Android OS alternatieven
« Reactie #5 Gepost op: 2013/09/15, 11:30:03 »
Citaat
@Timo: MeeGo op de N9 is alleen niet volledig open source en dat is wel wat de TS wil ;)

Klopt, de UI is gesloten. Een volledig open telefoon bestaat echter gewoon niet. (Ja, de OpenMoko, maar die wil je gewoon niet.)

De N900 komt het dichtst in de buurt van volledig open, maar ook daar heb je te maken met zogenaamde binary blobs. Kortom: Volledig open bestaat niet, de OSSO telefoons van Nokia komen daar het dichtst bij in de buurt.

Re: Android OS alternatieven
« Reactie #6 Gepost op: 2013/09/15, 11:48:06 »
@Vistaus: ik had het niet over de apps maar wel degelijk over Windows Phone zelf, vandaar, na die verrassende vondst in de instellingen, dat ik hem direct geport had naar Android 2.3.7 toen. Maar ja nu blijkt dat dat ook geen goede beslissing is/was.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Android OS alternatieven
« Reactie #7 Gepost op: 2013/09/15, 12:02:33 »
Citaat
@Timo: MeeGo op de N9 is alleen niet volledig open source en dat is wel wat de TS wil ;)

Klopt, de UI is gesloten. Een volledig open telefoon bestaat echter gewoon niet. (Ja, de OpenMoko, maar die wil je gewoon niet.)

De N900 komt het dichtst in de buurt van volledig open, maar ook daar heb je te maken met zogenaamde binary blobs. Kortom: Volledig open bestaat niet, de OSSO telefoons van Nokia komen daar het dichtst bij in de buurt.

Ja, ik doelde ook op het OS en niet op de hardware (die OpenMoko is inderdaad geen pretje lol).

@Vistaus: ik had het niet over de apps maar wel degelijk over Windows Phone zelf, vandaar, na die verrassende vondst in de instellingen, dat ik hem direct geport had naar Android 2.3.7 toen. Maar ja nu blijkt dat dat ook geen goede beslissing is/was.

MS kan heus wel spyware verstoppen in het OS maar spyware van derden is uitgesloten. Alles in de Store wordt zeer streng gecontroleerd en iets van buitenaf installeren kan niet (zelfs niet als het gesigned is) tenzij je een developer bent en dat kost geld. Spyware of een virus zou je dus nooit kunnen krijgen op Windows Phone.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Android OS alternatieven
« Reactie #8 Gepost op: 2013/09/15, 12:33:48 »
Wie heeft ervaring met (vrije, spywareloze, bvk open source) OS'en voor smartphones?
(graag geen discussie ala 'iOS is beter dan Android')

http://www.ubuntu.com/phone
Is Ubuntu Phone een goed alternatief? Het is gebaseerd op Unity en zoals bekend stuurt Unity alle zoekopdrachten door naar Canonical (voor "more suggestions").
Met spyware bedoel ik geen software die dit als enige doel heeft, maar 'normale' software die gegevens vd gebruiker doorstuurt (oa Android zelf, diverse apps uit de store).
Dat is wel een hele ruime definitie van Spyware. Er is heel veel 'normale' software die gegevens vd gebruiker doorstuurt. Zo kan bijvoorbeeld Ubuntu (phone) je contactgegevens, foto's en bestanden doorsturen en synchroniseren in de Ubuntu One cloud.

We're entering a really interesting phase where in a sense our very own tools spy on us.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Android OS alternatieven
« Reactie #9 Gepost op: 2013/09/15, 12:49:15 »
@testcees:

-Ubuntu Phone heeft nog geen U1-ondersteuning
-Contactgegevens worden niet meer geynschroniseerd, daar is men een tijdje geleden al mee gestopt

Maar goed, je hebt wel gelijk w.b.t. de zoekopdrachten die worden doorgestuurd, ook op Ubuntu Phone gebeurt dat.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Android OS alternatieven
« Reactie #10 Gepost op: 2013/09/15, 14:13:05 »
Zelf heb ik er (nog) geen ervaring mee maar is replicant een goed open-source alternatief?

Meerdere type toestellen worden ondersteund: redmine.replicant.us/projects/replicant/wiki/ReplicantStatus
« Laatst bewerkt op: 2013/09/15, 16:16:24 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline vanadium

  • Lid
Re: Android OS alternatieven
« Reactie #11 Gepost op: 2013/09/15, 15:33:06 »
Cyanogenmod custom roms voor Android bevatten de Android OS componenten zonder het Google spul. Je kan wel gemakkelijk (met goedkeuring van Google) de Google apps erbij installeren. In principe moet dat voor andere custom roms ook zo zijn: de google apps zijn immers niet vrij, en een licentie is nodig om ze mee te bundelen met het Android besturingssysteem.
Ik zie dat ik ook voor Replicant ging kunen gaan op mijn venerabele Google Nexus One. Replicant is er echter op gericht enkel vrije software te gebruiken. Dat heeft soms beperkte ondersteuning tot gevolg: zo wordt blijkbaar voor mijn Google Nexus One de camera niet ondersteund.
« Laatst bewerkt op: 2013/09/15, 15:36:56 door vanadium »

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Android OS alternatieven
« Reactie #12 Gepost op: 2013/09/15, 17:44:06 »
als je een sony telefoon hebt kun je er firefox OS op mikken via emma-flash tool (sony levert roms van firefox OS voor een aantal xperia telefoons)
je moet dan wel ff de bootloader unlocken via: http://unlockbootloader.sonymobile.com/

en anders hebben we ubuntu-touch nog  ;)

Re: Android OS alternatieven
« Reactie #13 Gepost op: 2013/09/15, 20:12:41 »
@niekn: Held! Ik was helemaal vergeten dat Firefox OS is inderdaad nog een optie is. Dat is volledig open source en vrij van spyware :)

Re: Android OS alternatieven
« Reactie #14 Gepost op: 2013/09/16, 11:25:31 »
Dat is volledig open source en vrij van spyware :)

Dat valt nog af te wachten; over Android was ook niet geweten dat de Wi-Fi sleutels (en andere info) op de servers van Google terecht kwamen.
Maar ja FireFox is nog heel wat anders dan Google , dat wel.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Android OS alternatieven
« Reactie #15 Gepost op: 2013/09/16, 11:58:33 »
heb net firefox OS ff getest en meteen weer terug gezet naar android,
eerste indruk is goed, het ziet er mooi en soepel uit en het werkt ook nog snel!
echter hij kan de simkaart niet vinden en mijn wifi doet t niet :-(

firefox vraagt bij de eerste keer opstarten ook of je data wilt verzenden naar hun voor "productverbetering" dus ik weet niet wat er nu werkelijk verzonden word.
http://www.youtube.com/watch?v=7x2bO769KDs

als je t zelf eens wilt testen zonder je telefoon te vernachelen:
https://addons.mozilla.org/en-us/firefox/addon/firefox-os-simulator/
« Laatst bewerkt op: 2013/09/16, 12:29:57 door niekn »

Re: Android OS alternatieven
« Reactie #16 Gepost op: 2013/09/16, 12:59:47 »
Dat is volledig open source en vrij van spyware :)

Dat valt nog af te wachten; over Android was ook niet geweten dat de Wi-Fi sleutels (en andere info) op de servers van Google terecht kwamen.
Maar ja FireFox is nog heel wat anders dan Google , dat wel.

Maar i.t.t. Android heeft FirefoxOS een opt-in voor productverbetering en data-verzending. Doe je niet mee aan die opt-in dan weet Mozilla niks van je WiFi.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Android OS alternatieven
« Reactie #17 Gepost op: 2013/09/16, 13:24:27 »
Er worden hier zaken door elkaar gehaald. Het besturingssysteem Android op zich is even goed open source als firefox OS. Op een androidtelefoon komen ook de applicaties van google. Die zijn proprietair. Zolang je, zelfs op een telefoon met de google applicaties geïnstalleerd, geen google account opgeeft, komen je gegevens ook niet op de google servers terecht.

Re: Android OS alternatieven
« Reactie #18 Gepost op: 2013/09/16, 14:28:47 »
Er worden hier zaken door elkaar gehaald. Het besturingssysteem Android op zich is even goed open source als firefox OS. Op een androidtelefoon komen ook de applicaties van google. Die zijn proprietair. Zolang je, zelfs op een telefoon met de google applicaties geïnstalleerd, geen google account opgeeft, komen je gegevens ook niet op de google servers terecht.

Nee, want als je wachtwoorden niet bij Google terechtkomen dan is Android ineens een geweldig besturingssysteem zeker ??? Het draait niet alleen om wachtwoorden hoor.

Offline petervs

  • Lid
Re: Android OS alternatieven
« Reactie #19 Gepost op: 2013/09/16, 15:26:15 »
Er worden hier zaken door elkaar gehaald. Het besturingssysteem Android op zich is even goed open source als firefox OS. Op een androidtelefoon komen ook de applicaties van google. Die zijn proprietair. Zolang je, zelfs op een telefoon met de google applicaties geïnstalleerd, geen google account opgeeft, komen je gegevens ook niet op de google servers terecht.

Nee, want als je wachtwoorden niet bij Google terechtkomen dan is Android ineens een geweldig besturingssysteem zeker ??? Het draait niet alleen om wachtwoorden hoor.
Jouw reactie snap ik niet. Klopt het nu wel of niet wat vanadium zegt. Of android open source is bijv. Ik ben niet geïnteresseerd in of jij het een geweldig besturingssysteem vindt.
Ubuntu MATE 16.04

Offline vanadium

  • Lid
Re: Android OS alternatieven
« Reactie #20 Gepost op: 2013/09/16, 16:27:29 »
Ik snap van die reactie ook helemaal niets. Android is een open bron besturingssysteem, en ik zie niet in in welk opzicht het spyware zou zijn.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Android OS alternatieven
« Reactie #21 Gepost op: 2013/09/16, 19:28:54 »
Ik snap van die reactie ook helemaal niets. Android is een open bron besturingssysteem, en ik zie niet in in welk opzicht het spyware zou zijn.

Gapps is spyware, en die staan los van android zelf...

Re: Android OS alternatieven
« Reactie #22 Gepost op: 2013/09/16, 20:08:47 »
Ik snap van die reactie ook helemaal niets. Android is een open bron besturingssysteem, en ik zie niet in in welk opzicht het spyware zou zijn.

Open bron wil niet zeggen dat het geen spyware bevat. Als dat zo was dan zouden o.a. testcees niet zo'n heisa maken over Unity's Dash die spyware zou zijn want technisch gezien is het open source.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Android OS alternatieven
« Reactie #23 Gepost op: 2013/09/16, 21:00:21 »
Of het nu open of gesloten bron software is, ik zie niet in in welk opzicht het besturingssyteem android spyware is. Ik zie verschillende verwonderde reacties op je stelling. Tijd dat je dit eens toelicht.

Re: Android OS alternatieven
« Reactie #24 Gepost op: 2013/10/10, 17:50:49 »
Volgens mij snapt niet iedereen welk punt ik probeer te maken en blijven we hangen op de definitie van 'spyware'.
Misschien brengt dit wat meer licht, vanavond op tv:

http://www.tvgids.nl/programma/15262184/3Doc%3A_Terms_and_conditions_may_apply/
http://www.vpro.nl/lees/gids/dagtips/2013/40/donderdag.html
« Laatst bewerkt op: 2013/10/10, 17:54:13 door VuurVosje »