Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: permissie en sudo problemen  (gelezen 1487 keer)

12know

  • Gast
permissie en sudo problemen
« Gepost op: 2007/03/04, 22:08:07 »
Ik heb denk ik zitten knoeien moet mijn groeps rechten. Probeerde via fstab een net werkmount te maken met een groeps lidmaatschap.
Op een gegeven moment kon ik niet meer sudoen. Via de recovery mode heb ik mezelf weer lid gemaakt van de groep admin en kan in ieder geval weer root worden. Als ik nu id marius doe krijg ik:

uid=1000(marius) gid=106(admin) groepen=106(admin),1005(edmini)

Ik heb het dus voor elkaar dat ik ondertussen van bijna geen groepen meer lid ben.
Waarschijnlijk groupadd en groupmod fout gebruikt.

Ik ben ondertussen niet meer lid van essentiele groepen. oa heb ik nu geen geluid meer. Nu kan ik proberen uit te zoeken van welke groepen ik weer allemaal lid moet worden.
Mijn vraag is of er niet een soort default is. Of kan ik beter mezelf nieuw aanmaken maar dan wel met volledige sudo rechten, en hoe moet ik dat dan doen voor ik het weer verknal.

Verder ben ik nu bij >systeem>beheer ook bijna alle beheerstaken kwijt? Dus volgens het systeem waarschijnlijk niet meer de beheerder, maar gewoon een user met sudo rechten.

Ik heb al ff gezocht maar kon niet exact vinden of heb er overheen gekeken, maar ik ben er nu al een tijdje mee bezig. Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.



Marius

Offline wutnubu

  • Lid
permissie en sudo problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/05, 06:35:40 »
Probeer eens in een terminalvenster "gksudo users-admin"

Als het niet direct zo lukt je rechten weer goed te zetten kun je eerst proberen root te worden met
"sudo su" en dan "users-admin" te doen.

Succes

12know

  • Gast
permissie en sudo problemen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/05, 18:36:45 »
Citaat van: w.hellinga
Probeer eens in een terminalvenster "gksudo users-admin"

Als het niet direct zo lukt je rechten weer goed te zetten kun je eerst proberen root te worden met
"sudo su" en dan "users-admin" te doen.

Succes
Gisteren wel wat zitten ploeteren maar het is gelukt. Ik heb me eerst lid gemaakt van de groep admin "adduser marius admin" Daarna kon ik het menu bewerken in ieder geval eerst lukte er niet zoveel.
Door rechts te clicken op systeem, heb eerst het vinkje uitgezet "vastzetten op paneel"
Toen heb ik alle vinkjes uitgezet, uit gelogt en weer in gelogt, toen de nodige vinkjes weer aangezet en werd ik weer lid van de nodige groepen.
met id marius kan je dit zien in de console.
Zo lijkt het allemaal makkelijk maar het heeft me best wel wat tijd gekost en als je ineens geen root rechten meer hebt is dat wel schrikken.
Maar bedankt voor de tip want ik had heet denk ik snellen kunnen doen als ik had geweten hoe ik "users-admin" moest opstarten.

thnx

Marius

Offline wutnubu

  • Lid
permissie en sudo problemen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/06, 06:42:30 »
Je kunt uitvinden hoe je programma's via de terminal moet starten door te kijken in Systeem->Voorkeuren->Menu-indeling
Rechts klikken op een menu-iten en "Eigenschappen" aanklikken.

Succes

12know

  • Gast
permissie en sudo problemen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/07, 00:52:04 »
Citaat van: w.hellinga
Je kunt uitvinden hoe je programma's via de terminal moet starten door te kijken in Systeem->Voorkeuren->Menu-indeling
Rechts klikken op een menu-iten en "Eigenschappen" aanklikken.

Succes
ok, maar die menu items stonden er niet meer bij. Ik was een gewone gebruiker geworden, pas toen ik mezelf als root lid had gemaakt van de groep admin konik door rechts te clicken op systeem weer e.a.a. wijzigen.

maar ik ben weer wat verder.

thnx

Marius

Offline wutnubu

  • Lid
permissie en sudo problemen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/07, 06:29:16 »
Graag gedaan en blijf doorgaan..

Groet