Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XTrackCAD  (gelezen 1091 keer)

Offline molly w

  • Lid
XTrackCAD
« Gepost op: 2015/03/20, 17:06:42 »
Ik heb het programma XTrackCAD geínstalleerd - een programma voor het ontwerpen van modelspoorbanen. (zie  http://sourceforge.net/projects/xtrkcad-fork/) Daartoe moest ik het bestand [xtrkcad-setup-4.0.3a.i386.sh] downloaden.
Na uitpakken en installatie via Terminal blijkt het een uitvoerbaar tekstbestand te zijn. Locatie: /usr/bin. Openen door dubbelklik en kiezen voor "uitvoeren in terminalvenster". Is er een elegantere manier van openen, bijv. via het Menu??

Re: XTrackCAD
« Reactie #1 Gepost op: 2015/03/20, 19:41:03 »
Molly,

XTr(ac)kCAD zit tussen de repo van *buntu.
Als je niet direct vind.... In een terminal:
sudo apt-get install xtrkcad
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline molly w

  • Lid
Re: XTrackCAD
« Reactie #2 Gepost op: 2015/03/20, 20:56:43 »
Maurice,
XTrackCAD heb ik al geïnstalleerd, zoals ik schreef. Mijn vraag gaat over een elegantere manier van openen dan met bladeren, dubbelklik, kiezen voor "uitvoeren in Terminalvenster".

Re: XTrackCAD
« Reactie #3 Gepost op: 2015/03/20, 22:56:09 »
Molly,

Als er geen .desktop bestand bestaat voor dit progje in /usr/share/applications/ (iedereen) of $HOME/.local/share/applications/ (jij alleen) ...
Dan zal je deze moeten aanmaken....
Als je het programma "Main Menu" niet ergens terug kunt vind onder Adminstration / Preferences / Accesiories .....

Met Ubuntu ... xtrkcad opstarten via de terminal en vast pinnen in de Unity-panel.
Met Mint .... Rechtermuis op Menu -> Configuren -> Menu Editor Openen -> Nieuwe item aanmaken in de categorie die je wenst.

Laatste en moeilijke manier... Een bestande kopieren en aanpassen. Het is maar een platte-tekst-bestandje.
https://linuxcritic.wordpress.com/2010/04/07/anatomy-of-a-desktop-file/


MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline molly w

  • Lid
Re: XTrackCAD
« Reactie #4 Gepost op: 2015/03/21, 12:35:16 »
OK. In menu een item aanmaken, dat werkt. Dank.

Re: XTrackCAD
« Reactie #5 Gepost op: 2015/03/21, 13:49:27 »
Mooi dat het is opgelost! Zou je nog wel even je topic willen markeren als opgelost? :)

Offline molly w

  • Lid
Re: XTrackCAD
« Reactie #6 Gepost op: 2015/03/21, 15:43:12 »
o ja. Done.