Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke grafische en audio kaart aanschaffen?  (gelezen 2319 keer)

dxhunter

  • Gast
Welke grafische en audio kaart aanschaffen?
« Gepost op: 2007/11/05, 15:31:50 »
Hallo allemaal,

Om zo goed mogelijk gebruik te kunnen maken van alle grafische mogelijkheden die Ubuntu en andere programma's hebben om de desktop zo fraai mogelijk te maken; welke grafische kaart zo dan het beste ondersteund worden?

Dus een grafisch kaart die echt het meest geschikt is voor de moderne Ubuntu desktop en die daardoor het onderste uit de kan haalt?
Ook voor de geluidskaart: welke kaart wordt het beste ondersteund??
Ik zit namelijk te denken om een andere kaart te kopen. (grafisch en audio)

Bedankt voor het meedenken.

Hans

si4u

  • Gast
Welke grafische en audio kaart aanschaffen?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/05, 16:44:20 »
heej hans

zelf heb ik een XFX8800GTS en die wordt perfect ondersteund door UBUNTU

neem alleen geen Creative XFI want die worden nog niet ondersteund
alleen als x64 beta driver.

Offline siegi

  • Lid
Welke grafische en audio kaart aanschaffen?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/05, 17:00:03 »
Geluidskaart heb ik tegenwoordig sinds alsa bestaat totaal geen problemen mee gehad.
Maar ik natuurlijk niet te nieuwe kaartjes.

http://alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Main
Kijk eens of de kaart ertussen staat die je wil.

Bij videokaart geld nog altijd dat intel een goede keuze is voor onboard videokaarten waar je geen performance van verwacht.
En nvidia voor performance.

P4man

  • Gast
Welke grafische en audio kaart aanschaffen?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/05, 18:08:00 »
Je hebt echt geen dure grafische kaart nodig om het onderste uit de ubuntu kan te halen hoor.

Ik draai ubuntu hier aan 1440x900 met Compiz en alle mogelijke grafische toeters en bellen (zie video hier http://p4mansubuntublog.blogspot.com/) en dat is met een budget kaartje (7900GS 256Mb) en ik haal veel meer FPS dan mijn monitor kan laten zien. Ik kon zelfs mijn desktop "opnemen" aan volle resolutie zonder dat er iets van merkte.

Tenzij je 3 24" schermen hebt, heb je dus echt niks speciaals nodig.  Of het moest zijn voor games, maar er zijn niet veel games onder ubuntu die echt gebruiken maken van de mogelijkheden van moderne kaarten.

Als ik jouw was zou ik eens kijken naar een ATI 1950XT of 7900GS/GT (als je die nog gevonden krijgt). Heel veel kaart voor heel weinig geld, en veel betere koop dan de laatste nieuwe ATI 2600s of nVidia 8600s (nog sneller is absoluut niet nodig). Maar elke kaar van pakweg > €100 is allicht RUIM goed genoeg.

Offline panzervos

  • Lid
Welke grafische en audio kaart aanschaffen?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/05, 20:56:22 »
Citaat van: si4u
zelf heb ik een XFX8800GTS en die wordt perfect ondersteund door UBUNTU
Ik heb exact dezelfde videokaart en ik krijg hem niet draaiende onder 7.04.
Heb je enig idee hoe ik dit voor elkaar zou kunnen krijgen?

btw: met beperkt ondersteunde stuurprogramma's of de closed-source nVidia-driver is het me nog niet gelukt.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Welke grafische en audio kaart aanschaffen?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/05, 21:36:30 »
Voor een 8800 in Feisty moet je de drivers van de Nvidia site downloaden en zelf compilen
https://help.ubuntu.com/community/NvidiaManual

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Welke grafische en audio kaart aanschaffen?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/05, 21:38:55 »
Beter overstappen op 7.10, dan is het een eitje.

Offline panzervos

  • Lid
Welke grafische en audio kaart aanschaffen?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/05, 22:03:57 »
Citaat van: Johanvd
Voor een 8800 in Feisty moet je de drivers van de Nvidia site downloaden en zelf compilen
https://help.ubuntu.com/community/NvidiaManual
Citaat van: pjotr123
Beter overstappen op 7.10, dan is het een eitje.
Het is toch de bedoeling dat ik  upgrade naar 7.10, dus de optie van pjotr123 is denk ik de beste keuze.
Ik kan er in feite niet op achteruitgaan.
Even inventariseren welke data ik veilig moet stellen voor het geval dat...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Welke grafische en audio kaart aanschaffen?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/05, 22:05:25 »
Verstandig. Tip: doe een schone installatie van 7.10, dus met formatteren en al.

Laus

  • Gast
Welke grafische en audio kaart aanschaffen?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/06, 09:04:42 »
Mijn 8800GTS werkt idd prima op Gutsy. Wel jammer dat je bij games als Enemy Territory niet het maximale uit die kaart kan halen(AA, AF). Ik hoop dat dat ooit komt.

dxhunter

  • Gast
Welke grafische en audio kaart aanschaffen?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/06, 11:58:44 »
Beste mensen,

Bedankt voor jullie reacties betreffende de grafische kaart. Ik heb een ATI kaart maar wat voor type en hoeveel geheugen weet ik gewoon niet meer. Kan niet iets vinden onder Ubuntu waar ik kan kijken welke kaart ik precies heb. Wat ik aan info hierover heb gevonden is nogal onduidelijk :-)

Ik dacht niet alles uit Ubuntu te halen met deze kaart vandaar deze vraag. Achteraf valt het wel mee want ik kan toch aardig wat cosmetische zaken instellen via compiz. En het werkt allemaal wel lekker en vlot. Tot nu toe ben ik zeer tevreden over Ubuntu met alles er op en er aan. Ik mis Windows echt niet!

Wat mijn geluidskaart betreft. Muziek afspelen e.d. werkt perfect maar spreken via Skype of TeamSpeak werkt niet: ook hier alles goed qua ontvangst maar de mike krijg ik niet aan de praat. Vandaar dat ik dacht dat ook mijn geluidskaart niet goed werd ondersteund. Ik heb een gewone pci geluidskaart.

Als iemand nog tips heeft graag! Als het beter is om er een apart topic over te starten hoor ik dat ook.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp tot zover.

Groeten uit een herfstachtig Schotland,

Hans


Welke grafische en audio kaart aanschaffen?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/06, 12:57:13 »
Citaat
Bedankt voor jullie reacties betreffende de grafische kaart. Ik heb een ATI kaart maar wat voor type en hoeveel geheugen weet ik gewoon niet meer. Kan niet iets vinden onder Ubuntu waar ik kan kijken welke kaart ik precies heb. Wat ik aan info hierover heb gevonden is nogal onduidelijk :-)
doe maar eens in je terminal
Citaat
lspci

dxhunter

  • Gast
Welke grafische en audio kaart aanschaffen?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/06, 14:44:04 »
Citaat van: deFrysk
Citaat
Bedankt voor jullie reacties betreffende de grafische kaart. Ik heb een ATI kaart maar wat voor type en hoeveel geheugen weet ik gewoon niet meer. Kan niet iets vinden onder Ubuntu waar ik kan kijken welke kaart ik precies heb. Wat ik aan info hierover heb gevonden is nogal onduidelijk :-)
doe maar eens in je terminal
Citaat
lspci
Oke, bedankt.

Als ik die opdracht geef krijg ik het volgende te zien:

01:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RV350 AP [Radeon 9600]
01:00.1 Display controller: ATI Technologies Inc RV350 AP [Radeon 9600] (Secondary)

Is dit een kaart die zijn volledige mogelijkheden onder Ubuntu kan geven?

Bedankt,

Hans

dxhunter

  • Gast
Welke grafische en audio kaart aanschaffen?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/11/06, 14:50:10 »
Citaat van: pjotr123
geluidskaart: kijk hier eens:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/hardware/geluidskaart/
Had ik al gelezen, maar ik heb er vwb mijn probleem niet veel aangehad.
Als ik de opdracht lspci in een terminal geef krijg ik:

00:1f.5 Multimedia audio controller: Intel Corporation 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) AC'97 Audio Controller (rev 02)

Ik weet niet of dit wat zegt over de soort audiokaart die ik heb?

Hans.

Offline siegi

  • Lid
Welke grafische en audio kaart aanschaffen?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/11/06, 16:19:15 »
Citaat van: pjotr123
geluidskaart: kijk hier eens:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/hardware/geluidskaart/
Zou het ook niet handig zijn om mijn link aan de documentatie toe te voegen zodat de mensen weten welke geluidskaarten er door alsa ondersteund worden.
http://alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Main

Offline jespdj

  • Lid
Welke grafische en audio kaart aanschaffen?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/11/08, 23:58:27 »
Citaat van: P4man
Als ik jouw was zou ik eens kijken naar een ATI 1950XT of 7900GS/GT (als je die nog gevonden krijgt). Heel veel kaart voor heel weinig geld, en veel betere koop dan de laatste nieuwe ATI 2600s of nVidia 8600s (nog sneller is absoluut niet nodig). Maar elke kaar van pakweg > €100 is allicht RUIM goed genoeg.
Hmmm... Als ik jou was, dan zou ik ATI videokaarten op dit moment liever vermijden met Linux, zeker als je de grafische effecten allemaal zonder problemen wil kunnen gebruiken.

Qua drivers is Intel de beste keus, omdat die open source drivers hebben. Daarna nVidia, die hebben geen open source, maar wel goed werkende drivers voor Linux met 3D graphics ondersteuning. De drivers van ATI voor Linux zijn nog steeds niet erg goed, hoewel ATI/AMD heeft beloofd om met betere drivers te komen.

Als je goede performance en goede drivers wilt, dan is m.i. een nVidia kaart de beste keuze voor Linux.
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04