Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip voor Linux Mint: sneltoets voor schermafdruk van deel van scherm  (gelezen 4590 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Handig: een sneltoetscombinatie voor een schermafdruk van *een deel* van het scherm. Dat doe je in Linux Mint 17.3 Cinnamon zo:
https://sites.google.com/site/computertip/faq2#TOC-Wat-zijn-de-sneltoetscombinaties-voor-het-maken-van-verschillende-soorten-schermafdrukken-
(punt 17, rechterkolom)

Gaat wat sneller dan wanneer je eerst het schermafdrukprogrammaatje moet opstarten vanuit het menu.

Doe er je voordeel mee!   :)

P.S.: mogelijk werkt dit ook zo in (sommige van) de *buntu's en in andere Mint-edities. Daarin heb ik het echter niet uitgeprobeerd.

Re: Tip voor Linux Mint: sneltoets voor schermafdruk van deel van scherm
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/18, 00:35:07 »
In Ubuntu is het gewoon alt en prtscr..Dan wordt alleen het actieve venster bewaard.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Tip voor Linux Mint: sneltoets voor schermafdruk van deel van scherm
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/18, 08:47:04 »
In Xubuntu ook, lowlands. De lijst met snelkeuze toetsen in XFCE / Xubuntu is trouwens zo uit te breiden met een hele reeks van opties als je dat zou willen.

Mooie tip, Pjotr! Dank je wel.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline aartje

  • Lid
Re: Tip voor Linux Mint: sneltoets voor schermafdruk van deel van scherm
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/18, 08:52:24 »
In Mint 17.3 Mate (Compiz) werkt het helaas niet.

Re: Tip voor Linux Mint: sneltoets voor schermafdruk van deel van scherm
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/18, 08:57:41 »
In Mint 17.2 Mate werkt dit niet, wel Alt-PrtScr voor alleen het aktieve venster.

Offline aartje

  • Lid
Re: Tip voor Linux Mint: sneltoets voor schermafdruk van deel van scherm
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/18, 09:43:57 »
In Mint 17.2 Mate werkt dit niet, wel Alt-PrtScr voor alleen het aktieve venster.
Bij mij werkt dat ook niet.

Re: Tip voor Linux Mint: sneltoets voor schermafdruk van deel van scherm
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/18, 11:06:57 »
Doe je dat dan bij een volledig scherm of bij een half scherm?Volledig scherm kan het zijn dat het venster om te bewaren er onder zit.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Tip voor Linux Mint: sneltoets voor schermafdruk van deel van scherm
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/18, 11:47:35 »
Bedankt Pjotr!,

Bij mij werkt het wel, met de 17.3 Cinnamon/Rosa

Alleen moet ik de toetsen wel goed indrukken, eest dacht ik ook dat het niet werkte!  =D

Offline aartje

  • Lid
Re: Tip voor Linux Mint: sneltoets voor schermafdruk van deel van scherm
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/18, 12:02:45 »
Doe je dat dan bij een volledig scherm of bij een half scherm?Volledig scherm kan het zijn dat het venster om te bewaren er onder zit.
Nee, ik doe het echt bij een actief (half) scherm, er gebeurt niets. Ik heb trouwens Mint Mate ipv Cinnamon,
 misschien scheelt dat.
Ik kan het trouwens altijd voor elkaar krijgen door "Schermafdruk maken"  (mate-screenshot --interactive) op te
 starten en dan voor "Gebied selecteren" te kiezen.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/18, 12:06:19 door aartje »

Re: Tip voor Linux Mint: sneltoets voor schermafdruk van deel van scherm
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/26, 11:36:42 »
In veel werkomgevingen is het ook mogelijk om toetsencombinaties toe te wijzen aan een programma.
Op mijn 'exoten' gebruik ik veelal het programmaatje scrot, hiermee kun je naast de volledige schermafdruk ook direct een thumbnail laten maken (optie -t) of een afdruk maken van de gekozen window (optie -s). Natuurlijk is de manier van Pjotr in een standaard Mint werkomgeving beter, en is dit slechts een aanvulling voor degene die een andere werkomgeving op hun Mint installatie gebruiken.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Tip voor Linux Mint: sneltoets voor schermafdruk van deel van scherm
« Reactie #10 Gepost op: 2015/12/26, 20:23:51 »
Aartje;
BEDANKT voor de tip, ik wist niet dat het zo kon!

Re: Tip voor Linux Mint: sneltoets voor schermafdruk van deel van scherm
« Reactie #11 Gepost op: 2015/12/26, 23:17:50 »
Hallo, als een en ander niet werkt, kijk dan ook even naar het programmaatje Shutter (zit in Softwarecenter/Synaptic). Naast de bekende kunstjes kun je daarmee ook een schermafdruk van een selectie van het scherm maken, oa., en zo'n schermfotootje meteen even bewerken, zoals bv. delen van schermfoto vervagen om persoonlijke details (geopende webpagina's, namen, etc.) te vervagen of te verbergen. Of direct schermelementen uit te lichten of van een rood kadertje te voorzien, om de aandacht te trekken. Of menu's grabben, of tooltips. Ik gebruik dit programmaatje bijna dagelijks voor diverse blogs. Erg handig.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/27, 22:48:19 door Paul Matthijsse »

Offline Henkp

  • Lid
Re: Tip voor Linux Mint: sneltoets voor schermafdruk van deel van scherm
« Reactie #12 Gepost op: 2015/12/26, 23:28:30 »
 Shutter Zit in het Softwarecentrum van Linux Mint 17.x en Ubuntu en ook in Xubuntu
Maar bij Linux Mint 17.1 Cinnamon/Rebecca moet je in het softwarecentrum ook nog een extra file installeren en dat is deze,

   Libgoo-canvas-perl
   
Die is nodig om het menu werkend te krijgen, om er ook pijlen mee te kunnen maken enz.   
« Laatst bewerkt op: 2015/12/26, 23:39:59 door Henkp »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Tip voor Linux Mint: sneltoets voor schermafdruk van deel van scherm
« Reactie #13 Gepost op: 2015/12/26, 23:32:58 »
Dat  Shutter is echt fijn. Ik heb het hier via het Forum ontdekt en gebruik het nu heel vaak.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip voor Linux Mint: sneltoets voor schermafdruk van deel van scherm
« Reactie #14 Gepost op: 2015/12/27, 13:03:01 »
P.S.: mogelijk werkt dit ook zo in (sommige van) de *buntu's en in andere Mint-edities. Daarin heb ik het echter niet uitgeprobeerd.
In Ubuntu werkt het eender als in Xubuntu: PrtScrn = gehele scherm, Alt-PrntScrn = actief venster, Shift-PrntScrn = gedeelte van het scherm (zelf op te geven)
Lubuntu is een ander verhaal, daar werkt het anders, moet nog nazoeken hoe precies.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip voor Linux Mint: sneltoets voor schermafdruk van deel van scherm
« Reactie #15 Gepost op: 2015/12/27, 15:28:35 »
P.S.: mogelijk werkt dit ook zo in (sommige van) de *buntu's en in andere Mint-edities. Daarin heb ik het echter niet uitgeprobeerd.
In Ubuntu werkt het eender als in Xubuntu: PrtScrn = gehele scherm, Alt-PrntScrn = actief venster, Shift-PrntScrn = gedeelte van het scherm (zelf op te geven)
Lubuntu is een ander verhaal, daar werkt het anders, moet nog nazoeken hoe precies.
Dank voor het melden.  :)

Online Nero

  • Lid
Re: Tip voor Linux Mint: sneltoets voor schermafdruk van deel van scherm
« Reactie #16 Gepost op: 2015/12/31, 12:30:27 »
Lubuntu is een ander verhaal, daar werkt het anders, moet nog nazoeken hoe precies.
Lubuntu installert standaard scrot welke blijkbaar enkel het volledig scherm captured. Kan je ook vervangen door gnome-screenshot of door xfce4-screenshooter. Of andere...

Welke staat er standaard geïnstalleerd bij Mint Cinnamon?

Offline Henkp

  • Lid
Re: Tip voor Linux Mint: sneltoets voor schermafdruk van deel van scherm
« Reactie #17 Gepost op: 2015/12/31, 12:37:21 »
Lubuntu is een ander verhaal, daar werkt het anders, moet nog nazoeken hoe precies.
Lubuntu installert standaard scrot welke blijkbaar enkel het volledig scherm captured. Kan je ook vervangen door gnome-screenshot of door xfce4-screenshooter. Of andere...

Welke staat er standaard geïnstalleerd bij Mint Cinnamon?

Daar staat standaard, Schermafdruk in.

Online Nero

  • Lid
Re: Tip voor Linux Mint: sneltoets voor schermafdruk van deel van scherm
« Reactie #18 Gepost op: 2015/12/31, 15:00:39 »
Welke staat er standaard geïnstalleerd bij Mint Cinnamon?
Daar staat standaard, Schermafdruk in.
Schermafdruk is de naam die er in 't NL aan gegeven wordt. Wat is echter het programma wat er achter schuil gaat?

Offline Henkp

  • Lid
Re: Tip voor Linux Mint: sneltoets voor schermafdruk van deel van scherm
« Reactie #19 Gepost op: 2015/12/31, 15:15:49 »
Welke staat er standaard geïnstalleerd bij Mint Cinnamon?
Daar staat standaard, Schermafdruk in.
Schermafdruk is de naam die er in 't NL aan gegeven wordt. Wat is echter het programma wat er achter schuil gaat?

Dat is: gnome-screenshot

Re: Tip voor Linux Mint: sneltoets voor schermafdruk van deel van scherm
« Reactie #20 Gepost op: 2016/01/01, 21:52:08 »
Lubuntu installert standaard scrot welke blijkbaar enkel het volledig scherm captured. Kan je ook vervangen door gnome-screenshot of door xfce4-screenshooter. Of andere...

Dat is onjuist, met scrot kun je veel meer.
Voor alle duidelijkheid hier een linkje: http://manpages.ubuntu.com/manpages/utopic/man1/scrot.1.html

Zelf zou ik geen enkele reden zien om scrot te vervangen terwijl je met scrot en een '-optie' dit ook kan doen en zelf onder een bepaalde toetsencombinatie te zetten in Lubuntu.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip voor Linux Mint: sneltoets voor schermafdruk van deel van scherm
« Reactie #21 Gepost op: 2016/01/02, 12:41:07 »
Lubuntu installert standaard scrot welke blijkbaar enkel het volledig scherm captured. Kan je ook vervangen door gnome-screenshot of door xfce4-screenshooter. Of andere...
Dat is onjuist, met scrot kun je veel meer.
Voor alle duidelijkheid hier een linkje: http://manpages.ubuntu.com/manpages/utopic/man1/scrot.1.html

Zelf zou ik geen enkele reden zien om scrot te vervangen terwijl je met scrot en een '-optie' dit ook kan doen en zelf onder een bepaalde toetsencombinatie te zetten in Lubuntu.
Maar ja, dat is via de terminal. Niet echt handig dus. Zeker voor dit soort grafisch werk.

Re: Tip voor Linux Mint: sneltoets voor schermafdruk van deel van scherm
« Reactie #22 Gepost op: 2016/01/02, 15:12:59 »
Maar ja, dat is via de terminal. Niet echt handig dus. Zeker voor dit soort grafisch werk.

Nee, je kunt een keybinding maken in lubuntu-rc.xml, wanneer je een andere programma zou installeren zou je deze file ook moeten aanpassen.

Hier 2 voorbeelden die volgens mij zouden moeten werken
<!-- Schermafdruk van huidige venster wanneer ALT en Print ingedrukt worden -->
    <keybind key="A-Print">
      <action name="Execute">
        <command>scrot -u -b</command>
      </action>
    </keybind>

Voor een normale schermafdruk zou dit moeten werken
<!-- Maakt schermafdruk wanneer Print ingedrukt word -->
    <keybind key="Print">
      <action name="Execute">
        <command>scrot</command>
      </action>
    </keybind>

Dit zijn eenvoudige voorbeelden, je kunt het nog wat mooier maken door de schermafdrukken bepaalde namen geven (tijd en datum) en ze verwijzen naar een bepaalde directory.
De kwaliteit en formaat is ook nog optioneel.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip voor Linux Mint: sneltoets voor schermafdruk van deel van scherm
« Reactie #23 Gepost op: 2016/01/03, 18:24:49 »
Maar ja, dat is via de terminal. Niet echt handig dus. Zeker voor dit soort grafisch werk.

Nee, je kunt een keybinding maken in lubuntu-rc.xml, wanneer je een andere programma zou installeren zou je deze file ook moeten aanpassen.

Hier 2 voorbeelden die volgens mij zouden moeten werken
<!-- Schermafdruk van huidige venster wanneer ALT en Print ingedrukt worden -->
    <keybind key="A-Print">
      <action name="Execute">
        <command>scrot -u -b</command>
      </action>
    </keybind>

Voor een normale schermafdruk zou dit moeten werken
<!-- Maakt schermafdruk wanneer Print ingedrukt word -->
    <keybind key="Print">
      <action name="Execute">
        <command>scrot</command>
      </action>
    </keybind>

Dit zijn eenvoudige voorbeelden, je kunt het nog wat mooier maken door de schermafdrukken bepaalde namen geven (tijd en datum) en ze verwijzen naar een bepaalde directory.
De kwaliteit en formaat is ook nog optioneel.
Ah, dat is handig. Wel wat low-level configuratie maar dat zo in makkelijk in een scriptje kunnen.

Re: Tip voor Linux Mint: sneltoets voor schermafdruk van deel van scherm
« Reactie #24 Gepost op: 2016/01/04, 00:21:16 »

Ah, dat is handig. Wel wat low-level configuratie maar dat zo in makkelijk in een scriptje kunnen.

Met een beetje kopiëren en plakken kom je al een heel eind :)
Wanneer je kiest voor een LXDE omgeving staat bij voorbaat al vast dat het wat ruwe kantjes heeft, dat is niet erg.
Het biedt ook mogelijkheden om het misschien nog wel mooier te maken dan standaard, of op zijn minst handiger voor de gebruiker zelf :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint