Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Informatie ophalen van een audio CD  (gelezen 4059 keer)

Offline eclectica

  • Lid
Informatie ophalen van een audio CD
« Gepost op: 2011/08/14, 21:47:21 »
Hej,

Ik zou graag alle titels van een audio CD afhalen.

Mijn eerste probleem is dat ik via CLI niet naar mijn CD kan.
Ik dacht dat als je 'cd /media' invoert, je daar jouw cd kon zien als hij er 1 vindt maar daar zie ik niks.
Het tweede probleem is (wat ik denk). Als het mij dan toch lukt denk ik dat ik via ls -l niet de titels ga zien maar gewoon 'track01, track02,track03'.
(omdat ik dat vroeger in windows deed maar op mijn mp3 cd's want met audio cd's kreeg ik dat probleem) en ik zou graag de echte titels hebben.

Alvast bedankt

Offline Bloom

  • Lid
Re: Informatie ophalen van een audio CD
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/14, 22:45:26 »
cddb-tool read "http://freedb.freedb.org/~cddb/cddb.cgi" 6 `whoami` `hostname` misc `cd-discid /dev/cdrom`
Je moet wel de benodigde terminalbevelenpakketten geïnstalleerd hebben. Zoals abcde, cd-discid en mkcue.

Offline eclectica

  • Lid
Re: Informatie ophalen van een audio CD
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/14, 22:59:01 »
cddb-tool read "http://freedb.freedb.org/~cddb/cddb.cgi" 6 `whoami` `hostname` misc `cd-discid /dev/cdrom`
Je moet wel de benodigde terminalbevelenpakketten geïnstalleerd hebben. Zoals abcde, cd-discid en mkcue.

Ok thnx,

Weet u toevallig hoe ik er voor zorg als ik via nero een cd brand hoe hij de titels toont ipv track1 track2...
Ik gebruik nero 7.
Dus ik bedoel dat hij de titels van de liedjes behoud ipv track1,track2 te noemen

Offline Bloom

  • Lid
Re: Informatie ophalen van een audio CD
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/15, 00:47:57 »
Nero? Da's Windows en daar werk ik dus niet mee. In Ubuntu kun je "Muziek-cd's kopiëren" gebruiken. In tegenstelling tot Nero is dat volledig gratis.

Re: Informatie ophalen van een audio CD
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/15, 02:10:36 »
ik gebruik voor het importeren k3b...
probeer het eens.. het gebruikt blijkbaar een andere bibliotheek dan rythmbox
oook voor het branden... k3b  O0
Once upon a midnight dreary, while I pondered weak and weary,
Over many a quaint and curious volume of forgotten lore,
While I nodded, nearly napping, suddenly there came a tapping,
It was my girlfriend with her mechanical keyboard   --'

Offline eclectica

  • Lid
Re: Informatie ophalen van een audio CD
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/15, 10:55:37 »
Ja maar ik zoek een prog waarbij je ervoor kunt zorgen wanneer je een audio cd brandt hij de titels behoudt ipv ze track1 te noemen...

Offline wowo

  • Lid
Re: Informatie ophalen van een audio CD
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/15, 11:11:21 »
Nero? Da's Windows en daar werk ik dus niet mee. In Ubuntu kun je "Muziek-cd's kopiëren" gebruiken. In tegenstelling tot Nero is dat volledig gratis.
Nero is echter tegenwoordig ook in een Linux versie verkrijgbaar (eveneens tegen betaling).
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Bloom

  • Lid
Re: Informatie ophalen van een audio CD
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/15, 13:11:12 »
Ja maar ik zoek een prog waarbij je ervoor kunt zorgen wanneer je een audio cd brandt hij de titels behoudt ipv ze track1 te noemen...
Grafisch: Sound-juicer (Muziek-cd's kopiëren), Asunder, XFCA en nog veel meer. Zoek maar eens in het softwarecentrum.
Terminalvenster: abcde, jack en nog wel een paar. abcde gebruik ik zelf.

Offline neusje80

  • Lid
Re: Informatie ophalen van een audio CD
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/15, 16:24:39 »
Nero? Da's Windows en daar werk ik dus niet mee. In Ubuntu kun je "Muziek-cd's kopiëren" gebruiken. In tegenstelling tot Nero is dat volledig gratis.

Nero is niet alleen windows hoor.

Nero is er ook voor Linux
Ubuntu User no. 17620

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Informatie ophalen van een audio CD
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/03, 23:40:16 »
Iemand een oplossing voor dit probleem?
Als ik de nummers op mijn harde schrijf zet dmv Soundjuicer dan hebben alle nummers mooi hun naam en naam van de artiest.
Ga ik ze branden met Brasero of Gnomebaker dan resulteert dit in CD's zonder titels. Net als TS krijg ik mooie namen als track 1, track 2 etc.
Ik wil echter de echte titels.

Bvd.
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Informatie ophalen van een audio CD
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/05, 12:47:04 »
Het zou wel eens kunnen dat genoemde programma's geen CD-Text (http://en.wikipedia.org/wiki/CD-Text) ondersteunen.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Informatie ophalen van een audio CD
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/05, 13:08:24 »
Als ik de nummers op mijn harde schrijf zet dmv Soundjuicer dan hebben alle nummers mooi hun naam en naam van de artiest. Ga ik ze branden met Brasero of Gnomebaker dan resulteert dit in CD's zonder titels. Net als TS krijg ik mooie namen als track 1, track 2 etc. Ik wil echter de echte titels.
Als je van de geripte audio-tracks (bv in mp3) weer een audio-CD maakt dmv Brasero of zo, ben je idd weer al je titels weer kwijt. Dit komt omdat in de audio-CD spec geen ruimte daarvoor ingeruimd is. Maw ten tijde dat ze de spec voor de audio-CD aan het maken waren, tientallen jaren geleden, kon niemand bedenken dat daar (begeleidende of omschirjvende teksten) iemand een behoefte aan had.

De tijd heeft bewezen dat daar wel degelijk een behoefte ligt, maar daar hebben we niet zo veel aan, want de spec voor de audio-CD is nog steeds onveranderd. En dat kan eigenlijk ook niet anders, want anders zouden CD'tjes met de nieuwe spec niet door bestaande apparaten kunnen worden afgespeeld.

Daarentegen, als je van de geripte audio-tracks (bv in mp3) een data-CD maakt ipv een audio-CD, dan blijven de titels in de bestandsnamen wél behouden.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Informatie ophalen van een audio CD
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/05, 16:36:07 »
Dit komt omdat in de audio-CD spec geen ruimte daarvoor ingeruimd is.
Zie mijn voorgaande bijdrage. Via een extensie is die ruimte er wel, maar naast je brandsoftware moet ook je CD speler dat ondersteunen. De commandolijnprogramma's, cdrecord en dus ook zijn "fork" wodim, zouden CD-text ondersteunen.

De vraag van de topicstarter is evenwel een andere: we dwalen af.

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Informatie ophalen van een audio CD
« Reactie #13 Gepost op: 2011/10/05, 19:05:28 »
heren, dank voor de reacties.
Het omzetten van WAV naar MP3 levert de juiste bestandsnamen op en na branden als dataproject zie ik bij het afspelen van de cd in bijv. mijn autoradio netjes de titels voorbij rollen.
Ik zal eens kijken naar een geschikte extensie.

Gr.
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.