Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu, steeds beter en beter!  (gelezen 2121 keer)

Ubuntu, steeds beter en beter!
« Gepost op: 2011/11/10, 17:07:03 »
Ik weet het nog heel goed, die ene dag dat een pakketje met Ubuntu 9.04 mijn deurmat raakte.
Weken had ik me er op voorbereid, en eindelijk had ik ook Ubuntu.
De webcam, scanner en grafische kaart hadden hun probleempjes, maar ik vond het geweldig.

Eergisteren kwam een van mijn vrienden naar me toe: "Ik heb Ubuntu geprobeerd maar hij doet het niet."
Ik had eerst al verteld over Ubuntu en wat het is, en kennelijk vielen mijn verhalen in de smaak.
Eenmaal bij mijn maat thuis toverde hij zijn laptop op het bureau en ik zocht meteen uit welke knop het BIOS was.
Na wat proberen bleek het F2 te zijn, ik zette First Boot Device op de USB en startte Windows.
Toen hoefde ik alleen de USB nog klaar te stomen met Ubuntu en ik startte de laptop opnieuw op.
We probeerden Ubuntu eerst uit op de USB, en het beviel hem erg goed.
Tijdens de installatie kwamen we naar het gedeelte waar je een foto kunt selecteren of maken.
Ik kon pas weer ademen toen het gezicht van mijn vriend op het scherm verscheen.
De installatie duurde in totaal maar twintig minuutjes.
Ik startte de laptop opnieuw op en Nederlands nieuwste Ubuntu-gebruiker was erg onder de indruk van Ubuntu´s snelle opstart-tijd.
Het installeren van software, updates, Ati drivers en het instellen van het netwerk en de printer gingen zonder problemen in enkele klikken.
Hij vond Unity prettig werken en vond het Software Centrum helemaal top.
Vandaag kwam ik hem tegen en hij zei dat hij Windows sinds de Ubuntu installatie niet heeft aangeraakt.
Hij pakte zijn laptop uit zijn tas en liet me Supertuxkart en Supertux 2 zien, die hij zelf had geïnstalleerd.

Mensen zeuren de hele tijd om Unity, maar nieuwe gebruikers vinden het heel mooi en handig.
Ubuntu is sinds ik het volg gigantisch verbeterd en we hebben niks te klagen.
Mijn vriend heeft het er nu al over om zijn Windows sticker van de laptop te trekken en met Ubuntu 12.04 de hele schijf te gebruiken.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ubuntu, steeds beter en beter!
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/10, 17:10:17 »
Altijd leuk om zo'n ervaring te lezen, ook mooi dat alles zo vlekkeloos werkte! :)
Trouwens wel bevestiging dat Unity in de smaak valt bij 'nieuwelingen' :)

Re: Ubuntu, steeds beter en beter!
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/10, 17:36:14 »
tiempjuuuh +1

Eindelijk eens een positief topic over Unity! :)

Offline wowo

  • Lid
Re: Ubuntu, steeds beter en beter!
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/10, 19:23:13 »
Eindelijk eens een positief topic over Unity! :)
Er zijn heus wel meer positieve berichten over Unity te vinden, dat weet je heus wel. ;)
Heb Ubuntu 11.10 met Unity 2 trouwens ook op een desktop staan en dat bevalt prima (ben bijna 55+)
Maar positieve berichten zijn altijd in de minderheid.
Op mijn hoofd-desktop ben ik nog niet om maar dat zal heus wel gebeuren als ik wat meer gewend ben aan de toch wel andere manier van werken.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Ubuntu, steeds beter en beter!
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/10, 19:46:49 »
Altijd leuk om zo'n ervaring te lezen, ook mooi dat alles zo vlekkeloos werkte! :)
Trouwens wel bevestiging dat Unity in de smaak valt bij 'nieuwelingen' :)

Ze weten niet beter  XD
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ubuntu, steeds beter en beter!
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/10, 19:49:24 »
Als ze niet beter weten, kunnen ze het nog wel niet fijn vinden, dus ik snap je punt niet helemaal... :|

Re: Ubuntu, steeds beter en beter!
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/10, 19:56:22 »
Inderdaad, en het is ook makkelijker voor de nieuwe gebruiker om te leren lijkt mij.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Ubuntu, steeds beter en beter!
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/10, 20:27:12 »
Eindelijk eens een positief topic over Unity! :)
Er zijn heus wel meer positieve berichten over Unity te vinden, dat weet je heus wel. ;)

Weet ik ook. Alleen ik wist niet dat ik een zinsfout had gemaakt :-[ Ik had willen schrijven "weer eens een positief", maar ik zie nu dat ik het woordje "weer" vergeten was.

Offline jabuca

  • Lid
Re: Ubuntu, steeds beter en beter!
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/11, 11:46:52 »
Altijd leuk, zo'n positiefe reactie!!
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Re: Ubuntu, steeds beter en beter!
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/11, 13:43:22 »
Unity Rules!
Ik zit hier met twee windows gebruikers en een mac gebruiker en ze kijken allemaal met een schuin oog mee met wat unity hier doet. En sinds 11.10 ben ik er helemaal content mee,nog nooit zoń strakke en snelle desktop gehad!

Re: Ubuntu, steeds beter en beter!
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/11, 15:37:20 »
Unity Rules!
Ik zit hier met twee windows gebruikers en een mac gebruiker en ze kijken allemaal met een schuin oog mee met wat unity hier doet. En sinds 11.10 ben ik er helemaal content mee,nog nooit zoń strakke en snelle desktop gehad!


Cool, maar dat Oneiric sneller is dan Natty---- kan ik niet zeggen (juist niet vind ik)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Ubuntu, steeds beter en beter!
« Reactie #11 Gepost op: 2011/11/12, 09:59:00 »
mijn eerste ubuntu was 8.04LTS ik had hem gedownload en wist nog niet helemaal wat ik ervan moest verwachten...
ik heb vervolgens nog uren zitten googlen naar drivers, maar ik kon niets vinden.
toen dacht ik "ach wat kan mij het eigenlijk ook schelen, dat ding kan vanaf de CD starten zonder installatie dus ik kan het altijd gewoon proberen".
zelfs in die tijd werkte alles out-of-the box (zelfs mijn draadloze netwerkkaart waarvan ik het eigenlijk niet verwachtte).
het besturingssysteem voelde toen nog aan alsof het door 2 superslimme studenten in elkaar was gezet, amateuristisch maar zeker niet slecht"
heb toen een tijdje dualboot gedraait en merkte dat ik steeds minder op windows zat te werken. toen windows daarna nog een aantal keren crashten (terwijl ik windowes slechts 1 keer per maand gebruikte... knap hè) vond ik het welletjes en heb ik windows volledig verwijderd en er 9.04 beta op gezet (ik neem alleen beta's bij nieuwe installaties, omdat dat altijd goed gaat... upgrades moet je echt niet met beta's doen). ik heb nog een tijdje daarop gewerkt totdat ik toch echt een nieuwe computer nodig had...
ik wilde dan toch echt een pc met ubuntu, en die kreeg ik een. die desktop van OS4-free draai ik nu nog steeds op, TOPDING! dat ding had standaard 9.04 32-bit maar daar heb ik na 2 weken 10.04LTS 64-bit van gemaakt. het nieuwe thema van 10.04 liet het systeem er echt volwassen uitzien.
10.10 was een beetje gewoontjes... maar 11.04 was toch even nieuw met unity... iedereen zat erover te zagen dat unity niks was, maar ik kon er goed mee werken.
echter 100% tevreden was ik ook niet over unity, het bladeren door apps was een beetje omslachtig gedaan, maar aangezien ik dat toch niet vaak deed kon ik er eigenlijk wel mee leven... in 11.10 echter hebben ze dat helemaal opgelost (althans in unity-3D). ik beschouw daarom 11.04 als een beta. heb toen een nieuwe laptop gekocht, vervelend genoeg was dat in de tijd dat system76 nog niet in Nederland verkocht en os4free al gestopt was... ik heb er nu een van de campusshop, daar kreeg ik 150 euro studentenkorting op. ik beeld me dan maar gewoon in dat die 150 euro een windowslicentie is (die ik nog niet eens geactiveerd heb, dus als je een windows7-key nodig hebt, ik heb nog een ongebruikte!).
afgezien van het feit dat de laptop een hybride-videokaart heeft ben ik er verder helemaal tevreden over. ik heb hem meteen uitgerust met 11.10 en alles (behalve NVIDIA-optimus) werkte out-of-the-box (zelfs USB3.0) het nieuwe softwarecentrum vind ik ook super!

en dan zijn we aangekomen bij het heden, ik heb ubuntu zien opgroeien van een slimme student naar een volwaardig systeem en ik denk dat ubuntu echt klaar is voor de wereld. wat denken jullie?

Re: Ubuntu, steeds beter en beter!
« Reactie #12 Gepost op: 2011/11/12, 11:07:50 »
niekn volledig +1! :)
Superpost en ontzettend leuk geschreven! :)