Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vraagjes  (gelezen 3697 keer)

Dutchie

  • Gast
vraagjes
« Gepost op: 2007/01/26, 16:50:51 »
Hej, i'm back ;)
misschien, heeel misschien, kent iemand me hier nog. Maar ik had vorig jaar ergens ook ubuntu gebruikt en stap nu toch maar weer over op ubuntu :p ik was terug naar windows xp gestapt omdat ik moeilijk kon gamen op linux. maar nu ik een xbox 360 heb stap ik weer over op linux want ik game nie meer op mn pc.

maar ik heb een paar vraagjes:

Is het mogelijk om een breedbeeld resolutie te gebruiken in ubuntu(het liefst 1440x900)? ik heb een ati radeon X600pro

Met welk programma kan ik filmpjes streamen naar mijn xbox, dus via een streaming server, volgens mij heeft de xbox wmv of mpeg4 nodig.

Zijn er al drivers voor de creative X-fi geluidskaart?(die waren er eerst nog niet)

en, ik weet dat dit eigenlijk in het internet forum moet maar ik wil even een generale topic voor me vragen van dit moment, hoe kan ik connecten naar een draadloos netwerk met WPA beveiliging?

piratenaapje

  • Gast
vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/26, 16:56:28 »
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy#How_to_enable_Large_Widescreen_Support
Daar zal je je antwoord vinden op de vraag over breedbeeld resolutie. Je zal het wel zelf moeten aan jouw monitor en resolutie .
Over het streamen naar de xbox heb ik geen idee.

Edit: hmm, dit is blijkbaar toch iets anders dan ik bedoelde. Ik meen me te herinneren dat ik heb gevonden hoe dit te doen in de ubuntu wiki, maar vind het niet terug.

vraagjes
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/26, 17:02:28 »
Citaat van: Dutchie
ik weet dat dit eigenlijk in het internet forum moet maar ik wil even een generale topic voor me vragen van dit moment, hoe kan ik connecten naar een draadloos netwerk met WPA beveiliging?
Gebruik hiervoor network-manager-gnome voor staat in Synaptic.
Hiermee kan je kiezen voor WPA.
Er is ook nog een andere mogelijkheid maar die weet ik niet precies meer.

Dutchie

  • Gast
vraagjes
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/26, 18:21:44 »
ty piratenaapje...

en thijssie, het ziet er uit als een handig tooltje, maar ik kan er geen WPA selecteren als beveiliging :o

Offline vliegje20

  • Lid
vraagjes
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/26, 18:44:43 »
Bedoel je dat je wpa wil instellen als beveiliging voor je draadloos netwerk? Dat zul je moeten doen in je router. networkmanager-gnome geeft alle draadloze netwerken weer en dan kun je er verbinding mee maken

vraagjes
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/26, 18:56:29 »
Citaat van: vliegje20
Bedoel je dat je wpa wil instellen als beveiliging voor je draadloos netwerk? Dat zul je moeten doen in je router. networkmanager-gnome geeft alle draadloze netwerken weer en dan kun je er verbinding mee maken
Zoals ik het lees heeft hij al in zijn router het op WPA staan.

@Dutchie
als erop klikt met je linker muisknop zie je dan verbindingen ??
En heb je wel Systeem -> beheer -> netwerk je draadloze modem uitgezet.
Anders pakt hij hem als het goed is niet.

Als je je netwerk dan ziet en je klikt erop, dan krijg je vanzelf dat je je WPA moet invoeren.
en dan zal hij om een paswoord vragen voor het beveiligen van je WPA-wachtwoord

Offline vliegje20

  • Lid
vraagjes
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/26, 18:58:32 »
@ thijssie in z'n eerste post zegt ie dat ja maar als je dit leest:

Citaat van: Dutchie
ty piratenaapje...

en thijssie, het ziet er uit als een handig tooltje, maar ik kan er geen WPA selecteren als beveiliging :o
lijkt het weer van nie ;)

vraagjes
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/26, 19:02:33 »
Citaat van: vliegje20
@ thijssie in z'n eerste post zegt ie dat ja maar als je dit leest:

Citaat van: Dutchie
ty piratenaapje...

en thijssie, het ziet er uit als een handig tooltje, maar ik kan er geen WPA selecteren als beveiliging :o
lijkt het weer van nie ;)
Of hij zit in het verkeerde programma dat hij in het netwerk programma zit via systeem-beheer-netwerk
En daar kan je alleen maar WEP neerzetten.

We wachten gewoon af op het antwoord van Dutchie :)
Is gelijk alle onduidelijkheid weg...

Dutchie

  • Gast
vraagjes
« Reactie #8 Gepost op: 2007/01/26, 19:04:11 »
uiterraard heb ik in mn router het op WPA gezet. via network-manager zie ik de router wel, dan klik ik gewoon op onze SSID(dus dat ie gaat connecten). dan krijg ik een klein menutje waar ik beveiligingen enzo kan selecteren, maar daar staat alleen 3 soorten WEP tussen en geen WPA terwijl me router is beveiligd met WPA

Offline vliegje20

  • Lid
vraagjes
« Reactie #9 Gepost op: 2007/01/26, 19:14:32 »
Dan installeer je network manager gnome via synaptic. Als je die geinstalleerd hebt effe herstarten en dan wordt ie geladen met het opstarten

Dutchie

  • Gast
vraagjes
« Reactie #10 Gepost op: 2007/01/26, 19:17:57 »
dat heb ik allang gedaan.......
en als ik daar dan het netwerk selecteer kan ik bij de type beveiligingen NIET kiezen voor WPA

Offline vliegje20

  • Lid
vraagjes
« Reactie #11 Gepost op: 2007/01/26, 19:21:45 »
Kijk es in synaptic of wpasupplicant geinstalleerd is

Dutchie

  • Gast
vraagjes
« Reactie #12 Gepost op: 2007/01/26, 19:57:42 »
jep,die staat geinstalleerd. Ik heb nu van alles geprobeerd(ook met wpa_gui), maar ik krijg hem niet aan de praat.
en bij wpa_gui krijg ik zelfs de netwerk adapter zelf niet te zien -_-

Offline vliegje20

  • Lid
vraagjes
« Reactie #13 Gepost op: 2007/01/26, 20:06:56 »
Vreemd dit zou ik zo niet weten omdat ik gelijk wpa in kan stellen.

Dutchie

  • Gast
vraagjes
« Reactie #14 Gepost op: 2007/01/27, 16:49:25 »
ik heb nu mn router veranderd naar WEP(eerst kon het niet omdat hij toen steeds vast liep, maar nu lukt het wel), en hij werkt...

iemand nog antwoord op het streamen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
vraagjes
« Reactie #15 Gepost op: 2007/01/27, 17:23:43 »
WPA is nu nog vaak een probleem, wordt in Feisty (april) waarschijnlijk sterk verbeterd.

Gebruik nu WEP in combinatie met MAC-adresfilter, dan heb je toch nog een behoorlijke mate van veiligheid.

Groet, Pjotr.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
vraagjes
« Reactie #16 Gepost op: 2007/01/27, 17:41:05 »
pjotr123: 't is maar wat je veilig noemt... persoonlijk vind ik de huidige implementatie van draadloze netwerken allesbehalve veilig... zelfs met WPA en MAC adres filtering...

langs de andere kant heb je wel veel minder te vrezen als je een of andere vorm van beveiliging hebt (zeker WPA of MAC adres filtering), want het is eigenlijk alleen maar lokaal een gevaar, dus mensen die in de buurt van je netwerk komen... en die mensen die daar iets zullen proberen, die zullen waarschijnlijk niet weten hoe ze WPA moeten kraken of een MAC adres spoofen.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline siegi

  • Lid
vraagjes
« Reactie #17 Gepost op: 2007/01/27, 17:45:10 »
@profox en waarschijnlijk woont er een paar meter verder toch iemand die zijn wireless helemaal heeft open staan. :)

Dutchie

  • Gast
vraagjes
« Reactie #18 Gepost op: 2007/01/27, 17:50:40 »
ik ben de enige hier in de buurt met wireless :p

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
vraagjes
« Reactie #19 Gepost op: 2007/01/27, 18:06:15 »
Om WPA aan te praat te krijgen kan je deze tutorial gebruiken:

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=263136

Ik heb die zelf gebruikt, en ik werk zelf met WPA en ik kan je zeggen dat het echt wel werkt, ook al is die manier niet zo "gebruiksvriendelijk" als een GUI applicatie.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com