Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bootvolgorde in EUFI gewijzigd  (gelezen 1553 keer)

nahjo

  • Gast
bootvolgorde in EUFI gewijzigd
« Gepost op: 2017/12/17, 16:13:00 »
Meer dan een jaar ging bij mij de dualboot op mijn Toshiba notebook probleemloos met LM17.3 en W8.1 tot ik besloot om maar eens gebruik te gaan maken voor het herstellen van W8.1 :)
Met de Toshiba utility kon ik kiezen voor Windows opnieuw te installeren met behoud van data. Met het oog op de linux installatie een voor de hand liggende keuze.
Na de herstel procedure, en een aantal dagen updates binnen halen, kwam grub niet meer bij het opstarten maar was het rechtstreeks Windows wat gestart werd.
Via Windows herstel en extra kon ik wel 'Ubuntu' kiezen bij opnieuw opstarten en dan kwam grub wel op het scherm maar de volgende boot was het weer Windows wat opkwam.

Toen maar gekozen voor het herstellen van grub met de handleiding van de site van Pjotr. Reparatie ging allemaal prima, geen foutmeldingen, maar geen resultaat wat betreft het booten met grub.
Dan maar LMint opnieuw installeren was de volgende stap. De partitie helemaal verwijderd en LMint opnieuw geïnstalleerd en het resultaat was geen stap verder :(

Na wat gegoogle kwam ik de toverspreuk efibootmgr tegen en ja hoor daar stond het voor mijn neus. Boot volgorde 1 = windows en 2 = ubuntu.
Aanpassen boot volgorde en yes grub kwam weer opzetten. Een paar keer helemaal opnieuw opstarten of rebooten en steeds kwam grub weer terug. Klaar!

Maar door het opnieuw installeren van LMint zat ik op versie 17.1 dus weer gekozen voor upgrade naar 17.3 en na het voltooien weer opnieuw opstarten en daar was Windows weer :(
Dus weer moest efibootmgr aan de slag want wederom was de boot volgorde aangepast....
Het is wel een vervelend gedrag van het systeem na een grote update van een OS :)

Zou dat gedrag komen door een recente Toshiba BIOS update die ik gedaan heb?

johan@toshmint ~ $ sudo efibootmgr
[sudo] password for johan:
BootCurrent: 0001
Timeout: 0 seconds
BootOrder: 0001,0002,2001,2002,2003
Boot0001* Ubuntu
Boot0002* Windows Boot Manager
Boot2001* EFI USB Device
Boot2002* EFI DVD/CDROM
Boot2003* EFI Network
(het was dus plots BootOrder:0002,0001,2001,2002,2003 wat er stond)

Offline jan11000

  • Lid
Re: bootvolgorde in EUFI gewijzigd
« Reactie #1 Gepost op: 2017/12/18, 05:35:31 »
Bios zou kunnen, dan staat er instellingen weer standaard, heb je de instellingen weer terug gezet hoe deze stonden voor je bios update?

Windows terug zetten, dit moet je nooit doen, dan gaat je grub zeer zeker niet meer werken, dit is dus altijd. Windows zal altijd over je grub gaan installeren, windows kijkt nooit naar linux.

Re: bootvolgorde in EUFI gewijzigd
« Reactie #2 Gepost op: 2017/12/18, 08:09:30 »
@nahjo:

Dit is een erg belangwekkend feit en als ik me niet vergis zijn van nu af aan ALLE MS-trucjes te ondervangen.
Het zou mij niet verbazen, dat je,  omdat je in Linux opgestart bent, zonder in de (U)EFI te kunnen door password-protectie bij de opstart,j e er misschien wel essentiële wijzigingen in kunt aanbrengen vanuit Linux-systemen (EN MacOSsen) door het te zien als een shell-sript en simpel het te overschrijven na het met sudo leafpad o.i.d. te hebben gewijzigd. De vraag is alleen WAAR STAAT efibootmgr?? Wel, in de MBR of het door MBR aangeroepen vervolg-programma uiteraard
Je zou dan de computer het commando kunnen geven de volgende boot VANUIT EEN ANDERE Boot000x*/Boot200* te laten gebeuren.
Dit is de enige volkomen logisch conclusie uit de gegeven feiten en dus onontkoombaar waar.
Het terugschrijven van SetBootDevice (zoals ik een script dat dat kan zou willen noemen, hangt dan alleen maar ervan af of we het EFI-password kunnen breken (of nog lieveruitlezen ), maar dat moet OOK GEEN PROBLEEM zijn, aangezien Linux de door Win gezette rechten NIET respecteert.

Na het bestuderen van de opties van efibootmgr is het duidelijk, dat je Win AL dan NIET in kunt schakelen, of elk willekeurig gekozen boot-medium, zowel voor een enkele boot (denk aan /bash-aanpassingen die na een reboot verdwenen zijn, TENZIJ je daar in profile config-file maatregelen tegen treft.)
Dit zou zonder meer ook betekenen dat je Win*** definitief kunt uitschakelen en de rescue-partitie daarvan mogelijk terug kunt claimen voor een *-nix boot-rescue-partitie, door het bootnummer van Win zoweel in de opstart-volgorde, als in de bootlist te verwijderen.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/18, 08:26:08 door ekhnaton »
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

nahjo

  • Gast
Re: bootvolgorde in EUFI gewijzigd
« Reactie #3 Gepost op: 2017/12/18, 17:23:02 »
Bios zou kunnen, dan staat er instellingen weer standaard, heb je de instellingen weer terug gezet hoe deze stonden voor je bios update?
Geen idee hoe die instellingen voor de BIOS update stonden.

Citaat van: jan11000
Windows terug zetten, dit moet je nooit doen, dan gaat je grub zeer zeker niet meer werken, dit is dus altijd. Windows zal altijd over je grub gaan installeren, windows kijkt nooit naar linux.
Daarhad ik al rekening meegehouden vandaar de 1e stap met reparatie van Grub.

Mijn verbazing werd groter toen na de upgrade van Mint 17.1 naar 17.3 die efibootorder weer gewijzigd was. Dus hier kon Windows eigenlijk geen hand in hebben.


nahjo

  • Gast
Re: bootvolgorde in EUFI gewijzigd
« Reactie #4 Gepost op: 2017/12/18, 17:35:13 »
Na het bestuderen van de opties van efibootmgr is het duidelijk, dat je Win AL dan NIET in kunt schakelen, of elk willekeurig gekozen boot-medium, zowel voor een enkele boot (denk aan /bash-aanpassingen die na een reboot verdwenen zijn, TENZIJ je daar in profile config-file maatregelen tegen treft.)
Dit zou zonder meer ook betekenen dat je Win*** definitief kunt uitschakelen en de rescue-partitie daarvan mogelijk terug kunt claimen voor een *-nix boot-rescue-partitie, door het bootnummer van Win zoweel in de opstart-volgorde, als in de bootlist te verwijderen.
Met het spelen met efibootmgr zou ik toch wel een beetje voorzichtig zijn  :) Maar zo zou je inderdaad windows buitenspel kunnen zetten.

Aan de andere kant gaan mijn gedachten naar de problemen die RikRik had. Die had windows verwijderd en ging toen van Ubuntu 17.10 terug naar 17.04 als ik het goed heb. Als door die actie in efi de niet meer aanwezige windows op 1 is gezet dan zou dat veel van die problemen kunnen verklaren.

Re: bootvolgorde in EUFI gewijzigd
« Reactie #5 Gepost op: 2017/12/19, 20:06:12 »
Wat ik haast zeker weet dat er gebeurt is dit:
(en dat verklaart ook Rik's problemen)

Als je je Win10 regulier opstart de eerste keer,  zet die een valletje in het MBR  uit TIJDENS de registratie.
(Dat is bij de OEM-installatie op die manier geregeld).

Vervolgens checkt W10 ELKE DVD-opstart, door die eerst in de val te laten trappen in het MBR
Is het een DVD, die de goedkeuring krijgt van Micro$haft, dan verandert  er niets in de (u)efi, MAAR
is het een (installatie)DVD van ander OS, dan vervangt Win10 nadat het nieuwe OS is geïnstalleerd,
de (re)boot-volgorde weer gewoon met zichelf op de eerste plaats (en geeft je niet of nauwelijks kans
dat te veranderen door een master-password aan de (u)efi op te geven.
Door nu in het MBR het sprong-adres te wijzigen (of de call naar dit stukje op te heffen met een serie NOOPs)
gebeurt dat dan niet meer.
Je zou zelfs de door MS gemaakte routine kunnen ómschrijven, zodanig dat *nix de baas blijft, maar,
dat raad ik niet aan, want dan heeft MS het weer te makkelijk om uit te vinden wat je gedaan hebt, en zij  hebben
meer tijd, geld en geduld dan een particullier

Omzeil je dat, en maak je de "maiden-start" van je machine met een LIVE-DVD van het nieuwe OS, dan krijgt W10 daar pas lucht van, als je het gaat gebruiken.
De straf is 30 sec delay, (dat kostte het mij, om na het openen van de computer ONMIDDELLIJK van de Ubuntu 16
DVD te starten), want dat is kennelijk toch ingebouwd om het opstarten van andere OS-sen te ontmoedigen.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/19, 20:14:44 door ekhnaton »
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline HWE64

  • Lid
Re: bootvolgorde in EUFI gewijzigd
« Reactie #6 Gepost op: 2017/12/19, 21:50:04 »
Wat ik haast zeker weet dat er gebeurt is dit:
(en dat verklaart ook Rik's problemen)

Als je je Win10 regulier opstart de eerste keer,  zet die een valletje in het MBR  uit TIJDENS de registratie.
(Dat is bij de OEM-installatie op die manier geregeld).

Vervolgens checkt W10 ELKE DVD-opstart, door die eerst in de val te laten trappen in het MBR
Is het een DVD, die de goedkeuring krijgt van Micro$haft, dan verandert  er niets in de (u)efi, MAAR
is het een (installatie)DVD van ander OS, dan vervangt Win10 nadat het nieuwe OS is geïnstalleerd,
de (re)boot-volgorde weer gewoon met zichelf op de eerste plaats (en geeft je niet of nauwelijks kans
dat te veranderen door een master-password aan de (u)efi op te geven.
Door nu in het MBR het sprong-adres te wijzigen (of de call naar dit stukje op te heffen met een serie NOOPs)
gebeurt dat dan niet meer.
Je zou zelfs de door MS gemaakte routine kunnen ómschrijven, zodanig dat *nix de baas blijft, maar,
dat raad ik niet aan, want dan heeft MS het weer te makkelijk om uit te vinden wat je gedaan hebt, en zij  hebben
meer tijd, geld en geduld dan een particullier

Omzeil je dat, en maak je de "maiden-start" van je machine met een LIVE-DVD van het nieuwe OS, dan krijgt W10 daar pas lucht van, als je het gaat gebruiken.
De straf is 30 sec delay, (dat kostte het mij, om na het openen van de computer ONMIDDELLIJK van de Ubuntu 16
DVD te starten), want dat is kennelijk toch ingebouwd om het opstarten van andere OS-sen te ontmoedigen.
@ekhnaton, voor mij is dit allemaal veel te ingewikkeld maar mag ik dan concluderen: Koop NOOIT een een pc met een voorgeïnstalleerde Windows (OEM-installatie) als je een andere OS erop wilt zetten?????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: bootvolgorde in EUFI gewijzigd
« Reactie #7 Gepost op: 2017/12/19, 21:58:43 »
Nee hoor, maar zorg dat je een LIVE USB-stick of DVD hebt van je gekozen OS en start daarvan de eerste keer op, dat is alles.
Dus: DVD-speler openpeuteren via het eject-gaatje en DVD//USB-stick erin VOORDAT je de computer opstart.
That's all
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline HWE64

  • Lid
Re: bootvolgorde in EUFI gewijzigd
« Reactie #8 Gepost op: 2017/12/19, 22:53:36 »
Nee hoor, maar zorg dat je een LIVE USB-stick of DVD hebt van je gekozen OS en start daarvan de eerste keer op, dat is alles.
Dus: DVD-speler openpeuteren via het eject-gaatje en DVD//USB-stick erin VOORDAT je de computer opstart.
That's all
@ekhnaton, Thx. Ik, en waarschijnlijk vele anderen, zullen dit topic angstvallig bewaren  :).
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

nahjo

  • Gast
Re: bootvolgorde in EUFI gewijzigd
« Reactie #9 Gepost op: 2017/12/20, 19:11:12 »
Wat ik haast zeker weet dat er gebeurt is dit:
(en dat verklaart ook Rik's problemen)

Als je je Win10 regulier opstart de eerste keer,  zet die een valletje in het MBR  uit TIJDENS de registratie.
(Dat is bij de OEM-installatie op die manier geregeld).

Vervolgens checkt W10 ELKE DVD-opstart, door die eerst in de val te laten trappen in het MBR
Is het een DVD, die de goedkeuring krijgt van Micro$haft, dan verandert  er niets in de (u)efi, MAAR
is het een (installatie)DVD van ander OS, dan vervangt Win10 nadat het nieuwe OS is geïnstalleerd,
de (re)boot-volgorde weer gewoon met zichelf op de eerste plaats (en geeft je niet of nauwelijks kans
dat te veranderen door een master-password aan de (u)efi op te geven.

Klinkt aannemelijk maar bij ging het  alsvolgt:
1e keer was het een herinstallatie (recovery) van Windows. Kan logisch zijn dat die dan nummer 1 is geworden bij het booten.

De 2e keer was het een upgrade van Mint 17.1 naar Mint 17.3 zonder DVD of USB maar gewoon uit het OS upgraden en tenslotte rebooten.
Dat kan betekenen dat Linux (Ubuntu cq Mint) zich nestelen in EFI en bij een upgrade wederom iets aanpassen in die bootvolgorde wat een omgekeerd effect heeft.
Of bij het booten is er een beveiliging (UEFI) die ontdekt dat er OS is aangepast en de bootvolgorde zet naar het 1e OS wat geinstalleerd was. Die recovery kan UEFI wat in de war hebben geschopt :)


Re: bootvolgorde in EUFI gewijzigd
« Reactie #10 Gepost op: 2017/12/20, 19:21:58 »
Wat ik haast zeker weet dat er gebeurt is dit:
(en dat verklaart ook Rik's problemen)

Als je je Win10 regulier opstart de eerste keer,  zet die een valletje in het MBR  uit TIJDENS de registratie.
(Dat is bij de OEM-installatie op die manier geregeld).

Vervolgens checkt W10 ELKE DVD-opstart, door die eerst in de val te laten trappen in het MBR
Is het een DVD, die de goedkeuring krijgt van Micro$haft, dan verandert  er niets in de (u)efi, MAAR
is het een (installatie)DVD van ander OS, dan vervangt Win10 nadat het nieuwe OS is geïnstalleerd,
de (re)boot-volgorde weer gewoon met zichelf op de eerste plaats (en geeft je niet of nauwelijks kans
dat te veranderen door een master-password aan de (u)efi op te geven.
Door nu in het MBR het sprong-adres te wijzigen (of de call naar dit stukje op te heffen met een serie NOOPs)
gebeurt dat dan niet meer.
Je zou zelfs de door MS gemaakte routine kunnen ómschrijven, zodanig dat *nix de baas blijft, maar,
dat raad ik niet aan, want dan heeft MS het weer te makkelijk om uit te vinden wat je gedaan hebt, en zij  hebben
meer tijd, geld en geduld dan een particullier

Omzeil je dat, en maak je de "maiden-start" van je machine met een LIVE-DVD van het nieuwe OS, dan krijgt W10 daar pas lucht van, als je het gaat gebruiken.
De straf is 30 sec delay, (dat kostte het mij, om na het openen van de computer ONMIDDELLIJK van de Ubuntu 16
DVD te starten), want dat is kennelijk toch ingebouwd om het opstarten van andere OS-sen te ontmoedigen.
Dit al gelezen http://www.omgubuntu.co.uk/2017/12/ubuntu-corrupting-lenovo-laptop-bios
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: bootvolgorde in EUFI gewijzigd
« Reactie #11 Gepost op: 2017/12/20, 20:02:48 »
Had ik  idd ook al gezien, maar omdat ik op mijn werkmachine altijd consequent LTS-distro's draai, maak(te) ik me daar niet erg bezorgd over.
Bovendien hoor je op alle fora zowat alleen de dingen,die mis gaan en van de (buiten die  3 of 10) 9990 0 zelfs 9997 van de gevallen, die nergens last van hadden hoor je haast nooit iets. Maar als er gewerkt wordt, worden er onherroepelijk fouten gemaakt en maar goed ook.
Per slot van rekenig léér j van 1 fout meer dan van 100 dingen, die (god zegene de greep soms) goed gaan, toch?
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline jan11000

  • Lid
Re: bootvolgorde in EUFI gewijzigd
« Reactie #12 Gepost op: 2017/12/20, 20:37:26 »
Jaren geleden maakte een beta versie van ubuntu samsung laptop defect, dus niet meer te maken, behalve door chip te vernieuwen.
Oorzaak is omdat elke hardware maker afwijkt of mag afwijken tav hardware of drivers/bios, dus er is geen goede standaard.

nahjo

  • Gast
Re: bootvolgorde in EUFI gewijzigd
« Reactie #13 Gepost op: 2018/01/05, 15:20:45 »
Het UEFI probleem definitief opgelost op mijn notebook  :)
Omdat W8.1 opnieuw begon te ouwehoeren en door die ellende de EFI bootvolgorde ook weer steed wijzigde, de knoop doorgehakt. Op de notebook draait nu alleen LM18.3 xfce. Mag nu wel op zoek naar een Windows 64 bit versie voor onder virtualbox daar de software, die ik af en toe, nodig heb niet onder 32 bit wil draaien.

Offline rico70

  • Lid
Re: bootvolgorde in EUFI gewijzigd
« Reactie #14 Gepost op: 2018/01/05, 15:59:40 »
Windows 8 downloaden van de MS site en dan upgraden naar 10, kan nog steeds gratis, geen idee voor hoelang nog

Offline EvC

  • Lid
Re: bootvolgorde in EUFI gewijzigd
« Reactie #15 Gepost op: 2018/01/05, 17:15:49 »
Windows 8 downloaden van de MS site en dan upgraden naar 10, kan nog steeds gratis, geen idee voor hoelang nog
Windows in een virtuele machine wordt gezien als een nieuwe PC. Een retail licentie heeft dan de voorkeur.
Ik meen dat het met een OEM licentie ook wel lukt, maar dat is maximaal 3x installeerbaar (?).
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline rico70

  • Lid
Re: bootvolgorde in EUFI gewijzigd
« Reactie #16 Gepost op: 2018/01/05, 18:07:56 »
Kan vaker dan 3x, je moet het alleen niet kort achter elkaar doen

nahjo

  • Gast
Re: bootvolgorde in EUFI gewijzigd
« Reactie #17 Gepost op: 2018/01/06, 08:14:25 »
Dank voor de tips maar helaas 2 verschillende W10 ova bestanden geven hetzelfde resultaat 'meer dan een logo krijg ik niet te zien'.
Maar er mag ook weleens weer wat nieuws komen dus ga eens om mijn heen kijken wat er op de markt te krijgen is.

Offline rico70

  • Lid
Re: bootvolgorde in EUFI gewijzigd
« Reactie #18 Gepost op: 2018/01/06, 08:34:14 »
Kijk eens bij softwarebilliger.de als je windows zoekt
« Laatst bewerkt op: 2018/01/06, 08:35:51 door rico70 »